Energi-jenta Skrevet 2. april 2018 #1 Skrevet 2. april 2018 Hei, Foreldrene mine har alltid favorisert min eldstebror. Han har fått mye mer penger gjennom oppveksten enn meg og min storesøster. Vi er vokst opp på en gård. Det kan hende dette er en odelsgård, men det er jeg litt usikker på. Vet noen om foreldrene mine kan gjøre det slik at broren min arver hele gården og all eiendommen, mens søsteren min og jeg får ingenting? Er dette lov?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #2 Skrevet 2. april 2018 Ja, det er lov. Foreldrene dine står i sin fulle rett til å bestemme hvem som arver hva. De kan også testamentere alle sine penger og eiendelen til din bror, og ingenting til deg. Anonymkode: eb4cb...1b5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #3 Skrevet 2. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er lov. Foreldrene dine står i sin fulle rett til å bestemme hvem som arver hva. De kan også testamentere alle sine penger og eiendelen til din bror, og ingenting til deg. Anonymkode: eb4cb...1b5 Neida, man har heldigvis litt andre regler i Norge ang pliktdelsarv. Så å testamentere alt til en går nok ikke.. Anonymkode: 62cd8...512 16
Ullvott Skrevet 2. april 2018 #4 Skrevet 2. april 2018 Foreldre har all mulighet til å gjøre forskjell, men dere har uansett rett på pliktdelsarv fra hver av foreldrene. Til sammen omtrent en million om jeg ikke husker helt feil. Helt arveløse kan de altså ikke gjøre dere. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #5 Skrevet 2. april 2018 Kanskje foreldrene kan overføre odelsgården over til den ene sønnen i god tid før foreldrene dør... Anonymkode: 0a7c0...a93 1
Gjest O.G. Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 (endret) Hvem er eldst av din søster og bror? For er det søsteren så kan de ikke overføre gården før hun gir fra seg odelsretten sin. Det er jo noe alle vet. Endret 2. april 2018 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #7 Skrevet 2. april 2018 Jeg tror odelsloven er annerledes enn vanlig arvelov? Tror ikke de andre søsknene får noe av odelsarven. Kanskje pliktdelsarven blir av resten av det foreldrene eier? Anonymkode: d95b4...231 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #8 Skrevet 2. april 2018 https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/ Anonymkode: ec784...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #9 Skrevet 2. april 2018 I England så kan man gjøre dette, at eldste sønn arver alt. Men tror ikke det er mulig i Norge. Anonymkode: 84f4b...e90
Carrot Skrevet 2. april 2018 #10 Skrevet 2. april 2018 Odel er ufravikelig og med den følger også krav til drift og bosetning, men - man står fritt til å gi bort eiendeler og verdier mens man er i live uten at det påvirker arveloven. Slike gaver er dog skattepliktige om de overstiger en gitt sum osv.. Så ja, foreldre kan i stor grad favorisere ett av barna om de ønsker det.
Testosteron Skrevet 2. april 2018 #11 Skrevet 2. april 2018 1 time siden, Energi-jenta skrev: Vet noen om foreldrene mine kan gjøre det slik at broren min arver hele gården og all eiendommen, mens søsteren min og jeg får ingenting? Er dette lov? Nei. De kan ikke la broren din arve alt, for du og din søster har krav på såkalt pliktdelsarv, som er 2/3-deler av arven eller minst 1 million kroner til hver arving. Resten kan foreldrene deres bestemme over i testament. Men foreldrene dine kan i levende live gi alt de eier til broren din, for da er det ikke arv. Forutsetningen er at de begge lever (eller mer presist at ingen av dem sitter i såkalt uskiftet bo) og at det er en reell overføring og ikke bare en proforma-overføring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå