Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et stykk teit spørsmål. Når vi har for eksempel gulrøtter til middag og det blir igjen litt rester som ikke blir kokt (for eksempel tuppen), kan jeg fryse det ned i en boks til jeg har sånn cirka nok til å lage kraft av for så å ta det opp og koke kraft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du! :)

Noen vil kanskje si at du kan fryse ned skallet og, men det har jo blitt sprøytet, så det ville jeg nok ha kastet.. 

AnonymBruker
Skrevet

supert! Da skal jeg ordne plass i frysedelen på kjøleskapet i løpet av dagen og finne fram en boks så det er klart :)

Anonymkode: d1289...7ee

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, labine skrev:

Et stykk teit spørsmål. Når vi har for eksempel gulrøtter til middag og det blir igjen litt rester som ikke blir kokt (for eksempel tuppen), kan jeg fryse det ned i en boks til jeg har sånn cirka nok til å lage kraft av for så å ta det opp og koke kraft?

Det ville jeg aldri gjort. Frosne gulrøtter og andre rotgrønnsaker blir ekle etter frysing.

Skal du ha grønnsakskraft så siler du fra kokevannet på poteter og gulrøtter, setter det kaldt og fryser heller ned kokekraften. 

Anonymkode: e12db...f60

Skrevet
17 minutter siden, saltvann said:

Det kan du! :)

Noen vil kanskje si at du kan fryse ned skallet og, men det har jo blitt sprøytet, så det ville jeg nok ha kastet.. 

Hvordan klarer de å sprøyte gulrøttene?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Brunhilde said:

Hvordan klarer de å sprøyte gulrøttene?

De kunne jo i teorien sprøytes etter høsting og vasking, men jeg har aldri hørt om at det blir gjort.

Skrevet

Har gulrøtter skall i det hele tatt?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du skal lage grønnsakkraft har denne siden en oppskrift om grønnsakssuppe som passer ypperlig til kraft også!

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2018 den 12.41, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg aldri gjort. Frosne gulrøtter og andre rotgrønnsaker blir ekle etter frysing.

Skal du ha grønnsakskraft så siler du fra kokevannet på poteter og gulrøtter, setter det kaldt og fryser heller ned kokekraften. 

Anonymkode: e12db...f60

Tull, potetvann er ikke egnet som kraft, og bare kokevann fra gulrøtter blir veldig tamt. Du må ha selleri/løk/purre/urter i tillegg for å få god grønnsakskraft. 

Og det spiller jo ingen rolle at grønnsakene får "ekkel" konsistens etter frysing når de skal brukes til kraft, de skal jo ikke spises. :roll: 

Anonymkode: 19583...fca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...