Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig å kjøre pirat-taxi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Greit nok at taxibransjen går glipp av masse penger når mange velger pirattaxi til en mye billigere pris. Men det er jo ikke noe annet enn konkurranse, som man finner i alle andre markeder. Når taxi er så dyrt sier det jo seg selv at folk velger billigere alternativer. Hvorfor er det egentlig ulovlig?

Anonymkode: 479c5...985

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samme grunn som at annet svart arbeid er ulovlig.

Anonymkode: 2cc9f...536

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de som jobber svart ikke skatter av det de tjener.

Anonymkode: e3578...978

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxidrift er regulert, fordi det er ønskelig at det skal være mulig å få tak i en drosje til en overkommelig pris 24/7/365, pluss at sjåførene skal ha en vandel som er forenlig med å kjøre andre mennesker.

Ved et frislipp, er det ikke så vanskelig å forutse at drosjenæringen blir enda mer Texas enn den er i dag, og hvor du risikerer å måtte ut med ti ganger så mye for en drosjetur klokka fem om morgenen i forhold til nå. Et marked uten reguleringer vil svinge like mye som Bitcoin-kursen, og det er ikke folk flest tjent med.

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme grunn som at annet svart arbeid er ulovlig.

Anonymkode: 2cc9f...536

Om piratsjåføren ellers var arbeidsløs da, men hadde frikort og ikke tjente mer enn frikortgrensen?

Anonymkode: 479c5...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å ta pirat-taxi av hensyn til egen sikkerhet.

Taxibransjen er vel for øvrig et godt eksempel på hva reguleringer fører til i Norge. Kort sagt: Færre og færre tar taxi, løsningen er å øke prisene mer og mer. Dette for å kompensere for tiden taxisjåførene kjører rundt (svært miljøvennlig) uten passasjerer. En mer mislykket bransje skal man lete lenge etter. Men de er jo godt beskyttet mot konkurranse (ref. saken mot Uber).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, isw said:

Det er ikke bra å ta pirat-taxi av hensyn til egen sikkerhet.

Taxibransjen er vel for øvrig et godt eksempel på hva reguleringer fører til i Norge. Kort sagt: Færre og færre tar taxi, løsningen er å øke prisene mer og mer. Dette for å kompensere for tiden taxisjåførene kjører rundt (svært miljøvennlig) uten passasjerer. En mer mislykket bransje skal man lete lenge etter. Men de er jo godt beskyttet mot konkurranse (ref. saken mot Uber).

Jeg mener at det bør være en regulering av drosjevirksomheten. Men det er mye som har endret seg i verden, og en revisjon av reglene som gjelder kan sikkert være på sin plass. Uber er definitivt ikke løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, T-Rex skrev:

Taxidrift er regulert, fordi det er ønskelig at det skal være mulig å få tak i en drosje til en overkommelig pris 24/7/365, pluss at sjåførene skal ha en vandel som er forenlig med å kjøre andre mennesker.

Ved et frislipp, er det ikke så vanskelig å forutse at drosjenæringen blir enda mer Texas enn den er i dag, og hvor du risikerer å måtte ut med ti ganger så mye for en drosjetur klokka fem om morgenen i forhold til nå. Et marked uten reguleringer vil svinge like mye som Bitcoin-kursen, og det er ikke folk flest tjent med.

Det mange ikke forstår er at intensjoner ikke har noe å si når det kommer til økonomi. Vi har uttallige eksempler på reguleringer som virker stikk i strid med reguleringene. At intensjonen for å ha dagens system er gode er det ingen som bestrider, men vi må se på effekten. 

Jeg liker Uber fordi de leverer kundeservice ingen Taxi-selskap kan matche. Jeg har klaget på Taxi og aldri fått svar. Med Uber har jeg svar dagen etter og penger refundert. De ber aktivt om tilbakemelding, og de bruker den. Prissystemet fungerer og man får alltid bil hvis man er villige til å betale. 

Når jeg bestiller en taxi får jeg ikke vite pris på forhånd, det er umulig å bestille den billigste (med mindre jeg vil bruke en time på å ringe alle de forskjellige sentralene). På drosjestopp finnes det ingen enkel måte å sammenligne pris. Hvorfor erstattes ikke sentralene med en app? Legg inn hvor du er, hvor du skal og få pris opp på forhånd. Slik at man kan velge den billigste. 

Å sjekke vandel kan Uber gjøre, og hvis de var lovlig og regulert hadde de gjort det. Nå har de jo kun sjåfører med løyve. Det som overrasker meg er at de kan tilby en Mercedes S-klasse eller en Jaguar til samme pris som en drosje. Da blir du henten av en fyr i dress i en fantastisk bil. Der er litt av det fantastiske med Uber, de utnytter ledig kapasitet. 

At prisen på uregulerte marked vil bli uforutsigbar og høy vet vi jo ikke stemmer. Samme argument ble brukt for å la Telenor ha monopol. Hva fikk vi? Lavere priser og bedre service. 

Heldigvis jobber noen med løsninger. Appen Prai skal fungere som Uber, bare at man får en vanlig taxi til fastpris. Da kan drosjene konkurrere på pris. Men jeg skulle gjerne sett fokus på å konkurere på service også. Noen taxiselskap i Oslo tør jeg ikke bruke, de er rett og slett for dårlige (når sjåføren ikke vet hvor Ullevåll Stadion er blir det for dumt).

Jeg tror løyveordningen bør løses opp. Det finnes nok av kompetente sjåfører som er villige til å jobbe billig i perioder. Dette bør vi utnytte. Å kjøre slik som Uber tilbyr er ypperlig for studenter, arbeidsledige og hjemmeværende. Fleksibelt og med lav barriere for å begynne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Det mange ikke forstår er at intensjoner ikke har noe å si når det kommer til økonomi. Vi har uttallige eksempler på reguleringer som virker stikk i strid med reguleringene. At intensjonen for å ha dagens system er gode er det ingen som bestrider, men vi må se på effekten.

Effekten av regulering er det vanskelig å måle, all den tid vi har en regulering, og ikke vet hvordan markedet ville fungert uten. Selvsagt går det an å sammenligne med land som ikke har denne typen regulering, men siden forholdene varierer en del fra land til land, gir ikke det heller noen sikre svar. Det er altså nødvendig å rett og slett tenke over hva en reguleringsmekanisme vil gjøre.

38 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Jeg liker Uber fordi de leverer kundeservice ingen Taxi-selskap kan matche. Jeg har klaget på Taxi og aldri fått svar. Med Uber har jeg svar dagen etter og penger refundert. De ber aktivt om tilbakemelding, og de bruker den. Prissystemet fungerer og man får alltid bil hvis man er villige til å betale.

Kundeservice i monopolbedrifter og -bransjer er ikke alltid på topp; der er jeg helt enig med deg.

Du skriver at du alltid får bil, om du er villig til å betale, og det tror jeg så gjerne, om du bor i en by av en viss størrelse. Men hva med småstedene? Det er garantert ikke alle som er villige til å jobbe natt på hverdager, for eksempel. Ordningen med taxiløyver gjør at det er en plikt for et drosjeselskap å ha bil tilgjengelig nattestid. Det er her jeg mener det kan bli et usikkert tilbud, om de som kjører drosje som det primære yrket, ikke får ha monopolrettigheten til å betjene dagtilbudet, og også det lukrative helgemarkedet (kveld/natt). Javisst, du kan sikkert få noen til å ta en tur på et ukurant tidspunkt om du blar opp en del tusen mer enn normalprisen på dagtid ville vært, men er det det vi vil?

40 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Når jeg bestiller en taxi får jeg ikke vite pris på forhånd, det er umulig å bestille den billigste (med mindre jeg vil bruke en time på å ringe alle de forskjellige sentralene). På drosjestopp finnes det ingen enkel måte å sammenligne pris. Hvorfor erstattes ikke sentralene med en app? Legg inn hvor du er, hvor du skal og få pris opp på forhånd. Slik at man kan velge den billigste. 

En forutsigbarhet på pris er selvsagt et ønske fra en kunde. Men dette innebærer også å skyve en usikkerhetsfaktor over på drosjeeieren, all den tid det for eksempel kan oppstå ulykker, som gjør at reisen tar vesentlig lenger tid enn antatt. Dagens system, som tar hensyn til både tidsforbruk og avstand, fanger opp slike tilfeller. Det er en grunn til at systemet er slik det er, selv om det nok kan forbedres/moderniseres.

41 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Å sjekke vandel kan Uber gjøre, og hvis de var lovlig og regulert hadde de gjort det. Nå har de jo kun sjåfører med løyve. Det som overrasker meg er at de kan tilby en Mercedes S-klasse eller en Jaguar til samme pris som en drosje. Da blir du henten av en fyr i dress i en fantastisk bil. Der er litt av det fantastiske med Uber, de utnytter ledig kapasitet. 

Som kunde ønsker man selvsagt å få ting billigst mulig, med høyest mulig kvalitet. Men hvem er det som betaler for de lave prisene? I Uber er det sjåføren, som ønsker å prise seg lavt nok til å få turen, men som kanskje ikke regner inn hva som må settes av til bilhold, pensjonsinnskudd, skatt, sykeforsikring. I praksis blir dette utnytting av folk som ikke nødvendigvis ser lenger enn sin egen nesetipp, og smellen kommer om sjåføren blir syk eller ufør. Da er det NAV som vil merke pågangen av folk som ikke har opptjent pensjonsrettigheter. Det at vi har fri flyt av arbeidskraft i EØS-området gjør ikke akkurat saken bedre, siden konkurransen skjer på ulike premisser, når norske sjåfører skal konkurrere med østeuropeisk kostnadsnivå.

41 minutter siden, abrasiveRefraction said:

At prisen på uregulerte marked vil bli uforutsigbar og høy vet vi jo ikke stemmer. Samme argument ble brukt for å la Telenor ha monopol. Hva fikk vi? Lavere priser og bedre service.

Telenors monopol og monopoloppløsningen i telebransjen er et veldig dårlig eksempel. Her er det teknologien som har vært den vesentlige årsaken til bedre tilbud og lavere priser. Men Telenors serviceinnstilling var elendig i monopoltiden (og en lang stund etter det også), det må sies.

Tar vi et annet eksempel, kraftbransjen, ser vi at privatisering og monopoloppløsning har medført en kraftig prisøkning.

42 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Heldigvis jobber noen med løsninger. Appen Prai skal fungere som Uber, bare at man får en vanlig taxi til fastpris. Da kan drosjene konkurrere på pris. Men jeg skulle gjerne sett fokus på å konkurere på service også. Noen taxiselskap i Oslo tør jeg ikke bruke, de er rett og slett for dårlige (når sjåføren ikke vet hvor Ullevåll Stadion er blir det for dumt).

Dette er en modernisering som vi kan hilse velkommen. Jeg tror nok likevel at de etablerte drosjeselskapene (med løyve) vil ligge over Uber i pris, siden de regner inn i prisen utgiftene jeg har nevnt tidligere i innlegget.

Drosjesjåfører er det mange av, og individuelle kunnskaper og serviceinnstilling varierer mye. Mitt inntrykk av sjåførene i Oslo Taxi er at de er hyggelige og profesjonelle, i alle fall de fleste av dem.

43 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Jeg tror løyveordningen bør løses opp. Det finnes nok av kompetente sjåfører som er villige til å jobbe billig i perioder. Dette bør vi utnytte. Å kjøre slik som Uber tilbyr er ypperlig for studenter, arbeidsledige og hjemmeværende. Fleksibelt og med lav barriere for å begynne. 

Dette er sosial dumping, noe stadig flere Uber-sjåfører, i alle fall i utlandet, har begynt å skjønne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, T-Rex said:

Taxidrift er regulert, fordi det er ønskelig at det skal være mulig å få tak i en drosje til en overkommelig pris 24/7/365, pluss at sjåførene skal ha en vandel som er forenlig med å kjøre andre mennesker.

Ved et frislipp, er det ikke så vanskelig å forutse at drosjenæringen blir enda mer Texas enn den er i dag, og hvor du risikerer å måtte ut med ti ganger så mye for en drosjetur klokka fem om morgenen i forhold til nå. Et marked uten reguleringer vil svinge like mye som Bitcoin-kursen, og det er ikke folk flest tjent med.

Da burde jo taxi i sin nåværende form allerede være forbudt.

Svart arbeid er ikke bra, men at et tilbud slik som "Uber" som skatter for virksomheten sin skal være forbudt er tåpelig.

Anonymkode: 10d93...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det burde ikke være slik at alle som ønsker seg en taxi hjem fra byn eller til flyplassen burde betale det hvite ut av øyet fordi taxiene skal være parat til å kjøre noen midt på natten, en hverdag, bare så de personene som trenger transport til sære tider skal slippe å betale den overtiden det normalt ville koste.

Anonymkode: 10d93...a59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Om jeg ikke husker feil, så skal taxi-løyve ordningen skrotes.

Har du link til det.

personlig ser jeg at drosjene fungerer OK i byene i helg (nattestid) men ikke i distriktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Angående pris så kan man jo spørre seg hvorfor det er ulovlig, men angående sikkerhet så er det i allefall veldig veldig bra at er ulovlig! Med en lovlig taxi så er det mye større risiko for taxisjåførene å foregripe seg på, eller rane passasjerer, siden det er muligheter for å bli sporet , det er det ikke med pirattaxi og "yrket" vil derfor både tiltrekke seg sjåfører som har nettopp dette som mål og gjøre det lettere for de å gjøre nettopp dette.

Og før noen kommer inn her (menn , vil jeg gjette) å sier at det skjer jo så sjeldent osv, så gjør det ikke det! Det skjer OFTE.
Jeg har tatt pirattaxi ca 10 ganger i mitt liv, og minst 6-7 av gangene så har det vært store ubehageligheter med sjåføren i form av forsøk på tafsing, kjøre meg/venninde til et øde sted å si at han kaster oss ut av taxien ute i gokk om vi ikke betaler mer, når vi allerede har avtalt pris. En gang ble vi kjørt ned når vi rømte ut av taxien til en som prøvde å voldta oss, og når jeg har tatt pirattaxi alene har jeg opplevd barnelås på døra sånn at jeg ikke kom meg ut mens han strakk seg bak til baksetet og tok meg mellom bena. Andre jeg kjenner har blitt rana, og en ble til og med truet med pistol.

Anonymkode: 023d0...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Angående pris så kan man jo spørre seg hvorfor det er ulovlig, men angående sikkerhet så er det i allefall veldig veldig bra at er ulovlig! Med en lovlig taxi så er det mye større risiko for taxisjåførene å foregripe seg på, eller rane passasjerer, siden det er muligheter for å bli sporet , det er det ikke med pirattaxi og "yrket" vil derfor både tiltrekke seg sjåfører som har nettopp dette som mål og gjøre det lettere for de å gjøre nettopp dette.

Og før noen kommer inn her (menn , vil jeg gjette) å sier at det skjer jo så sjeldent osv, så gjør det ikke det! Det skjer OFTE.
Jeg har tatt pirattaxi ca 10 ganger i mitt liv, og minst 6-7 av gangene så har det vært store ubehageligheter med sjåføren i form av forsøk på tafsing, kjøre meg/venninde til et øde sted å si at han kaster oss ut av taxien ute i gokk om vi ikke betaler mer, når vi allerede har avtalt pris. En gang ble vi kjørt ned når vi rømte ut av taxien til en som prøvde å voldta oss, og når jeg har tatt pirattaxi alene har jeg opplevd barnelås på døra sånn at jeg ikke kom meg ut mens han strakk seg bak til baksetet og tok meg mellom bena. Andre jeg kjenner har blitt rana, og en ble til og med truet med pistol.

Anonymkode: 023d0...5e2

Joda, fordi det er ikke noe som heter kjennetegn på bilene som sier noe om hvem som eier bilen....

Jeg har tatt pirat-taxi MANGE ganger, og mine venner også og jeg har aldri engang hørt om en episode slik du beskriver, så det høres ut som svartmaling.

Anonymkode: 10d93...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående pris så kan man jo spørre seg hvorfor det er ulovlig, men angående sikkerhet så er det i allefall veldig veldig bra at er ulovlig! Med en lovlig taxi så er det mye større risiko for taxisjåførene å foregripe seg på, eller rane passasjerer, siden det er muligheter for å bli sporet , det er det ikke med pirattaxi og "yrket" vil derfor både tiltrekke seg sjåfører som har nettopp dette som mål og gjøre det lettere for de å gjøre nettopp dette.

Og før noen kommer inn her (menn , vil jeg gjette) å sier at det skjer jo så sjeldent osv, så gjør det ikke det! Det skjer OFTE.
Jeg har tatt pirattaxi ca 10 ganger i mitt liv, og minst 6-7 av gangene så har det vært store ubehageligheter med sjåføren i form av forsøk på tafsing, kjøre meg/venninde til et øde sted å si at han kaster oss ut av taxien ute i gokk om vi ikke betaler mer, når vi allerede har avtalt pris. En gang ble vi kjørt ned når vi rømte ut av taxien til en som prøvde å voldta oss, og når jeg har tatt pirattaxi alene har jeg opplevd barnelås på døra sånn at jeg ikke kom meg ut mens han strakk seg bak til baksetet og tok meg mellom bena. Andre jeg kjenner har blitt rana, og en ble til og med truet med pistol.

Anonymkode: 023d0...5e2

Folk blir ranet og voldtatt i taxier også. Hvis jeg hopper inn i en Taxi etter en fuktig kveld på byen og jeg blir ranet aner jeg jo ikke hvem det var.

Hvis Uber sjåføren raner meg har jeg både navn, nummer og skiltnummer. 

I hvilket tilfelle er det lettest å anmelde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2018 den 17.32, abrasiveRefraction skrev:

Folk blir ranet og voldtatt i taxier også. Hvis jeg hopper inn i en Taxi etter en fuktig kveld på byen og jeg blir ranet aner jeg jo ikke hvem det var.

Hvis Uber sjåføren raner meg har jeg både navn, nummer og skiltnummer. 

I hvilket tilfelle er det lettest å anmelde?

Sentralen og politiet kan gå inn på loggen og se hvilken biler som har vært i området 

Så kan de trekke de ut og se nøyaktig hvor i området de har kjørt

(og selvfølgelig når)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2018 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Angående pris så kan man jo spørre seg hvorfor det er ulovlig, men angående sikkerhet så er det i allefall veldig veldig bra at er ulovlig! Med en lovlig taxi så er det mye større risiko for taxisjåførene å foregripe seg på, eller rane passasjerer, siden det er muligheter for å bli sporet , det er det ikke med pirattaxi og "yrket" vil derfor både tiltrekke seg sjåfører som har nettopp dette som mål og gjøre det lettere for de å gjøre nettopp dette.

Og før noen kommer inn her (menn , vil jeg gjette) å sier at det skjer jo så sjeldent osv, så gjør det ikke det! Det skjer OFTE.
Jeg har tatt pirattaxi ca 10 ganger i mitt liv, og minst 6-7 av gangene så har det vært store ubehageligheter med sjåføren i form av forsøk på tafsing, kjøre meg/venninde til et øde sted å si at han kaster oss ut av taxien ute i gokk om vi ikke betaler mer, når vi allerede har avtalt pris. En gang ble vi kjørt ned når vi rømte ut av taxien til en som prøvde å voldta oss, og når jeg har tatt pirattaxi alene har jeg opplevd barnelås på døra sånn at jeg ikke kom meg ut mens han strakk seg bak til baksetet og tok meg mellom bena. Andre jeg kjenner har blitt rana, og en ble til og med truet med pistol.

Anonymkode: 023d0...5e2

Og du lærte åpenbart ikke av første gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...