Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge ønsket å bli lærer, men må si jeg fikk sjokk da jeg så hvordan lærere i det offentlige lønnes. Her er det snakk om en 5-årig masterutdannelse i et yrke der det skrikes etter flere kompetente lærere.

Lærere har i dag en lønnsstige der man etter 16 års ansiennitet har oppnådd makslønn, og da får man ikke mer lønnsøkning utover prisstigningen og nye forhandlinger i lønnsoppgjøret. Dette er helt absurd, og man skjønner jo fort hvorfor det blir lærermangel. Her er det ingen rom for lønn etter innsats og prestasjoner, og man stanser opp i lønnsutviklingen allerede etter 16 år. Er man ferdig utdannet lærer som 25 åring, vil man altså ha oppnådd sin makslønn i en alder av 41 år, nesten 30 år før man går av med pensjon..... Det er jo direkte latterlig.

Pr i dag er makslønna (16 års ansiennitet) på under 600.000,- for stillinger med krav om 5-årig utdannelse (!!!). Det er helt utrolig. Hvis man er lektor med tilleggsutdannelse får man det svimlende beløpet 618.000,-.

Hvordan forventer man at dette skal rekruttere flere lærere?? Vi ser det samme for sykepleiere. De stanser også opp etter 16 år, og lønna er ikke mer enn 456.000,-, og er man spesialsykepleier med 1 års etterutdannelse har man krav på 487.000,-.

Det er absurd. Isolert sett er dette ok lønninger for 16 års ansiennitet, men problemet er altså at det stopper her. Har man 16 år eller 30 års erfaring har man altså nøyaktig samme lønn. Det er uakseptabel lønnspolitikk, og det er jammen ikke rart de sliter med å skaffe lærere og sykepleiere.

Ja, en hver arbeidsgiver har anledning til å gi høyere lønn enn tariff, men hvor ofte skjer det? Skal man forstette å ha slike stiger med minstelønn, bør i allefall denne stigen gå opp til 30 års erfaring, og med en betydelig lønnsvekst.

Anonymkode: 4555e...bdf

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt ok med maks 16 års ansinitet, en lærer som har vært lærer i 30 år gjør definitivt ikke en bedre jobb fordi den har 30 års erfaring.

Hilsen lærer med full ansinitet.

Anonymkode: 6b2f4...aff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

...jeg kan heller diskutere at en nyutdannet som må ha en mentor for å fikse jobben sin faktisk har bedre lønn enn mentoren. Det rimee virkelig ikke. (Lærer med gammel 3 årig utdannelse og full ansinitet vs nyutdannet med master).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg ts i at det burde gjøre noe, har innsett at lønningen aldri kommer til å bli voldsom, men en lite lønnsøkning på 25 år ansiennitet for å vise at erfaring verdsettes hadde vært greit. Selv er jeg sykepleier, hadde topplønn da jeg ble 30, kjempemotiverende... Har tatt videreutdanning (master) innen et felt som skriker etter folk, men de får ikke folk til å ta halvannet-to års videreutdanning for skarve 40 000 ekstra i året. (Korreksjon til deg ts, de "store" videreutdanningene i sykepleien er ikke ett år men halvannet-to, som jordmor, anestesi, operasjon og intensiv). Om en ti års tid vil mangelen på spesialsykepleiere være så stor at det er vanskelig å drifte operasjon,- og intensivavdelinger med kvalifisert personell, men ingen gjør noe med det. Eller NSF har den latterlige kampanjen med 500 000 i årslønn til alle med 10 års ansiennitet, men fokuset der er jo helt feil. Lønn for erfaring og videreutdanning, bedre tillegg, mer folk på jobb og levbare arbeidsforhold/turnuser så kanskje vi nærmer oss noe. For øvrig har jeg forstått på mine lærervenner at litt av problemet med å kjempe for lærerlønn er de ulike veiene til å bli lærer. Når en allmennlærer med 4 års utdanning som kan undervise mange fag og har lang erfaring, blir forbigått i lønn av en nyutdannet med master og to undervisningsfag, så blir jo det ganske feil i mine ører. 

Anonymkode: 7297c...b51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt ok med maks 16 års ansinitet, en lærer som har vært lærer i 30 år gjør definitivt ikke en bedre jobb fordi den har 30 års erfaring.

Hilsen lærer med full ansinitet.

Det handler ikke om jobben blir bedre, men å bruke lønn som insentiv for å rekruttere og beholde lærere. Vil du ikke ha høyere lønn? Deg om det. 

Anonymkode: 49388...3b3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å få seg lokale tillegg som flyter oppå grunnlønna. Det er dog småpenger i forhold til det som ligger i lønnspotten som skal fordeles.

Anonymkode: 9002e...4b6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når en allmennlærer med 4 års utdanning som kan undervise mange fag og har lang erfaring, blir forbigått i lønn av en nyutdannet med master og to undervisningsfag, så blir jo det ganske feil i mine ører. 

Fordi? 

Høyere utdannelse må lønne seg. Jeg kjenner ikke til noen yrkesgrupper som er mer skeptisk til høyere/mer utdannelse enn lærere, og det er RART. Ikke vil de ta etterutdannelse og det er urettferdig at lektorer lønnes mer enn adjunkter? Det er helt pinlig. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om jobben blir bedre, men å bruke lønn som insentiv for å rekruttere og beholde lærere. Vil du ikke ha høyere lønn? Deg om det. 

Nå må du lære deg å lese og la være å tolke. Sa ingenting annet enn at jeg er mot ansinitetslønn. Hadde det vært opp til meg ville det vært lønn basert på individuelle forhandlinger som i andre deler av arbeidslivet.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi? 

Høyere utdannelse må lønne seg. Jeg kjenner ikke til noen yrkesgrupper som er mer skeptisk til høyere/mer utdannelse enn lærere, og det er RART. Ikke vil de ta etterutdannelse og det er urettferdig at lektorer lønnes mer enn adjunkter? Det er helt pinlig. 

Fordi læreren med 4års utdanning driver opplæring av den nyutdannede med høyere lønn.

Er ikke i mot videreutdanning men å få til en master i etterkant er så og si komplett umulig (jeg for min del har over 450 studiepoeng men ingen master).

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må du lære deg å lese og la være å tolke. Sa ingenting annet enn at jeg er mot ansinitetslønn. Hadde det vært opp til meg ville det vært lønn basert på individuelle forhandlinger som i andre deler av arbeidslivet.

Å lese er faktisk fortolkning av mening, ikke bare avkoding av fonemer. 

Hvordan tenker du at disse «individuelle forhandlingene» bør foregå? Slik det er i dag, er det i det store og hele trynetillegg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Og dette har du fra hvor? Meg bekjent er det rundt 8000 lærere som hvert år tae videreutdanning og langt fler som ønsker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi læreren med 4års utdanning driver opplæring av den nyutdannede med høyere lønn.

Er ikke i mot videreutdanning men å få til en master i etterkant er så og si komplett umulig (jeg for min del har over 450 studiepoeng men ingen master).

Klart det ikke er umulig. Jeg gjorde det selv. Har nå litt over 800 studiepoeng. Jeg har betalt selv, jobbet og slitt, og mener det bør være en selvfølge å lønne meg ekstra for det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å lese er faktisk fortolkning av mening, ikke bare avkoding av fonemer. 

Hvordan tenker du at disse «individuelle forhandlingene» bør foregå? Slik det er i dag, er det i det store og hele trynetillegg. 

Jøje. Så utifra det du nettopp skrev er det korrekt av meg å anta at du mener jorda er flat?🤔

Slik det er i dag eksisterer det ikke utenfor Oslo kommune.

AnonymBruker
Skrevet

Og dette har du fra hvor?

Kollegaer, lærervenner, lærergrupper på sosiale medier, avisinnlegg osv. Joda, de vil ha betalt etterutdanning, men de vil ikke ta noe utdanning på egen hånd. Og de nedsnakker andre yrkesgrupper på skolen som har høyere utdannelse enn de selv. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det ikke er umulig. Jeg gjorde det selv. Har nå litt over 800 studiepoeng. Jeg har betalt selv, jobbet og slitt, og mener det bør være en selvfølge å lønne meg ekstra for det. 

Du er klar over at en master er 300 studiepoeng? 

Uansett imponert over at du har  mer enn 13 år med høyere utdanning. Aldri hørt om før.😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jøje. Så utifra det du nettopp skrev er det korrekt av meg å anta at du mener jorda er flat?🤔

Slik det er i dag eksisterer det ikke utenfor Oslo kommune.

Det første du skriver er kverulering og meningsløst, og bidrar ikke til noe positivt. Jeg gidder derfor ikke diskutere det. 

Det andre du skriver: Hva er forskjellen på individuell lønnsforhandling og lokal lønnsforhandling?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaer, lærervenner, lærergrupper på sosiale medier, avisinnlegg osv. Joda, de vil ha betalt etterutdanning, men de vil ikke ta noe utdanning på egen hånd. Og de nedsnakker andre yrkesgrupper på skolen som har høyere utdannelse enn de selv. 

Så dine venner og bekjentes meningee og holdninger trumfer de faktiske tallene?

AnonymBruker
Skrevet

Det første du skriver er kverulering og meningsløst, og bidrar ikke til noe positivt. Jeg gidder derfor ikke diskutere det. 

Det andre du skriver: Hva er forskjellen på individuell lønnsforhandling og lokal lønnsforhandling?

Individuell=hver enkelt

Lokal=gjennom tilitsvalgte og går i hovedsak på funksjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det var poengtering av at dine tillegg og antakelser var bak mål. Et lite tips, slutt med det.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med å ha 800 studiepoeng for å undervise på vgs? Hva gjør at du blir en bedre lærer fordi du har 800 kontra en som har 300? Du blir ikke god lærer på grunn av antall studiepoeng du har...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...