Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, tok noen blodprøver hos legen og lurer på om noen kan tolke? 

Dette er tatt på dag 18 i syklus. Siste mens 5.mars, blodprøvene er tatt 22mars. Normal lengd på syklus er 36. (har nå uregelmessig mens)

TSH: 2,53

LH: 18,0

FSH: 7,5

SHBG: 61

ØSTRADIOL: 210

PROGESTERON: <0,5

HCG: <0,5 

Anonymkode: 36431...69a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en grunn til at blodprøven er tatt midt i syklus? De blir vanligvis tatt dag 3 i syklus

Hvis man ikke vet om du har hatt eggløsning er det vanskelig å tolke 

Anonymkode: 80ccb...8a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var til lege pga konstant brun utflod. Jeg spurte om jeg kunne få tatt en blodprøve av hormonene for å se om det kunne være noe galt. Har ikke fått positiv el tester og ikke på temping. 

Jeg får ikke noe hjelp av lege pga infertilitet før oktober, så jeg er egentlig bare glad for at jeg fikk ta en blodprøve nå. 

Skrevet

Blodprøvene bør tas dag 3 i syklusen. Det er viktig å vite om man er i follikkel- eller lutealfasen. Normalverdiene er syklusavhengige. Forøvrig rart om det er opp til deg å tolke de, legen bør jo skrive noe i svaret sitt. Har du mulighet til å gå til privat gynekolog og kanskje få Provera? Hvis du sliter med uregelmessig menstruasjon ville jeg gått til en annen lege og forklart at du ikke har EL. Det gjorde jeg ganske tidlig i prøvingen og ble henvist. Viste seg at jeg hadde PCOS, og fikk Provera og Letrozol. Ble gravid på første kur. Ingen grunn til å vente et år! Det er en grense som er satt for når man skal bruke fellesskapets midler på utredning. Synes likevel det er rart du ikke får henvisning når du tydeligvis ikke har EL. Kan det være fordi du nylig har sluttet på hormonprevensjon?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært prøver i et år nå. Vært gravid, endte med tidlig sa i oktober. Derfor må jeg vente til oktober igjen før jeg får hjelp. Har tatt el tester etter sa, der får jeg alltid nesten positiv døgnet rundt omtrent alle dager i uken. Men pga sykluser i hytt og pine og brun utflod over mange uker i strekk etter sa så tror jeg ikke at jeg har noe som helst el. Gyn fant 10 follikkler, mente jeg ikke hadde pco/pcos. Rart viss de ikke finner noe galt, og mener jeg har el som normalt når alt annet peker andre veien. De mener vel jeg klarer meg selv siden jeg har blitt gravid før? Men ganske sikker på at jeg har vært uten el etter spontanaborten. 

Det er et stykke til nærmeste private gyn. Men det er det vel verdt! 

Skrevet (endret)

Blodprøvene tas på cd 2-4 og cd21 og sammenliknes. Spørs hva mann vil se på resultatene. På cd21 ser man at/om EL har vært.

Dine prøver er tatt noen dager før EL. Ikke sikkert de viser noe som helst da.

Endret av Ny Bruker
Skrevet
På 2.4.2018 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Hei, tok noen blodprøver hos legen og lurer på om noen kan tolke? 

Dette er tatt på dag 18 i syklus. Siste mens 5.mars, blodprøvene er tatt 22mars. Normal lengd på syklus er 36. (har nå uregelmessig mens)

TSH: 2,53

LH: 18,0

FSH: 7,5

SHBG: 61

ØSTRADIOL: 210

PROGESTERON: <0,5

HCG: <0,5 

Dine LH verdier kan tolkes på tre måter. Du er en av følgende:

• women at the peak of the menstrual cycle: 8.7 to 76.3 IU/L
  • women past menopause: 15.9 to 54.0 IU/L
  • men over 70: 3.1 to 34.0 IU/L

Så den bare sier at du er midt i syklusen.

Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vært prøver i et år nå. Vært gravid, endte med tidlig sa i oktober. Derfor må jeg vente til oktober igjen før jeg får hjelp. Har tatt el tester etter sa, der får jeg alltid nesten positiv døgnet rundt omtrent alle dager i uken. Men pga sykluser i hytt og pine og brun utflod over mange uker i strekk etter sa så tror jeg ikke at jeg har noe som helst el. Gyn fant 10 follikkler, mente jeg ikke hadde pco/pcos. Rart viss de ikke finner noe galt, og mener jeg har el som normalt når alt annet peker andre veien. De mener vel jeg klarer meg selv siden jeg har blitt gravid før? Men ganske sikker på at jeg har vært uten el etter spontanaborten. 

Det er et stykke til nærmeste private gyn. Men det er det vel verdt! 

Hvis de mener du har EL så be de ta en blodprøve i dag 21-23 i syklusen for å måle progesteron. Har du ikke EL så bør du få hjelp før det har gått et år.

Endret av Aryamili

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...