Gå til innhold

Sunne middager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meg og sambo trenger å gå ned i vekt. Jeg har mange kilo som må av, men ønsker å gå ned i vekt over tid. 

Så nå sitter jeg her og planlegger litt sunnere middager framover. Lager en liste over middagsretter som er bra, så setter jeg opp ukesmeny etterpå tenkte jeg. Ønsker at vi spiser variert mat og mat som smaker godt. Og som metter. Gjerne mat som er litt rask å lage. Særlig i hverdagene. 

Finner jo en del ideer ved å Google, men har du et godt tips til en sunn middag, så kom med det. 

😊🍽

Anonymkode: c5709...062

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere gått mye ned i vekt ved å bli mer bevisst på mengde. 

Det kommer selvsagt an på hva dere spiser til vanlig, men det er små endringer som å bytte ut til rene kjøttprodukter, bruke grove produkter der det er mulig og å fylle tallerkenen med 1/3 grøntfor.

Bruk myfitnesspal-appen i starten slik at du går oversikt over kalorier inn-ut.

Anonymkode: 09fad...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som ab sier, mengder er stikkord. Har noen overvektige i familien, og selv om alle spiser den samme sunne maten sammen innimellom, så spiser de overvektige gjerne dobbelt som mye som de slanke. De bruker også mer dressinger, fett, sauser og forsyner seg av mindre grønt

Du kan spise mer mengde om du spiser mer grønnsaker og andre matvarer med mindre kalorier. Dekk tallerkenen din med 50% grønnsaker. Du kan spise mange kilo middagsgrønnsaker før du kommer høyt opp i kalorier, det er også sunt og vil gi deg mer energi på sikt. 

Ha gulrøtter eller selleri liggende som du kan knaske på om du får cravings utenfor måltidene. Drikk gjerne mer te når du får cravings. Det er lett å blande cravings med sultfølelse, man tror man er sulten mens egentlig er man bare sugen på å spise fordi man vil ha de positive følelsene som kommer med mat, dempe stress eller rømme fra følelser

Anonymkode: 25797...a4d

• Liker 3
Skrevet

Kylling og kalkun er magert kjøtt. Kjøp fileter. Se om du kan finne noen kalorifattige sauser som passer til, bruk bare litt saus til porsjonen din. Kok ris til kyllingen og ha halvparten av tallerkenen dekket med grønnsaker til. Grønnsaker kan du spise nesten ubegrenset av, og du burde klare å ikke gå sulten om du følger det rådet.

Kyllingbitene kan stekes uten smør i en teflonpanne.

• Liker 1
Skrevet

Kjøtt/fisk kan stekes i ovnen. Da slipper du å bruke oljer og smør. Stek gjerne sammen med grønnsaker. Feks sopp, rotgrønnsaker eller asparges. Da får du også en fin sjy av kjøtt og grønnsaker i bunnen som kan brukes til saus eller blandes med en annen mager saus for å gi mer smak. Server med ris eller en potet (trenger ikke masse poteter). 

Det kan være lurt å ha suppe 1-2 ganger i uken. Det er som regel veldig sunt og magert. Ha gjerne en grovbrødskive til eller noe annet som metter litt mer i suppen (feks egg). Asparges, tomat, blomkål, spinatsuppe er veldig godt. Bytt ut rømme/melk til de magreste typene. 

Gryter er også ofte sunt. Bytt ut noe av kjøttet med bønner. Prøv å bruk rent kjøtt (Feks kylling) i stedet for kjøttdeig. Server med salat til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...