AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #181 Skrevet 10. mars 2021 9 hours ago, kikke said: Mine er helt vanlige blå med litt gult i, men blir ganske grå når jeg er lei meg 😅 Vel, øyenfarge responderer jo på hva man spiser, på emosjoner og om man gråter. Anonymkode: 2990d...b51
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. mars 2021 #182 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jøss. For en frik jeg er da. Og mora mi på nærmere 80. Brune øyne på begge, etnisk norske. Anonymkode: 16d42...cd8 Det er da vanlig å ha brune øyne blant nordmenn også, det er bare det at blå er vanligere.
Gjest Trynefaktor Skrevet 10. mars 2021 #183 Skrevet 10. mars 2021 Forundret.. skrev (17 timer siden): Bilder? Nei
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #184 Skrevet 10. mars 2021 Jytte skrev (På 5.2.2021 den 13.39): Jeg tror deg. Mannen min hadde grønne øyne. Jeg har mer som de i bildet under, altså ikke helt grønne, mer med spetter, men i skogen blir de farget og ser mer grønne ut. På passet (det står ikke der) har jeg betegnelsen flerfarget. Grønt med skjær? De ligner mine. Trodde jeg hadde grønne øyne helt til en politibetjent på pass-kontoret sa at jeg hadde flerfargede. Nåde være han! Politiet sa jeg hadde grønne, jeg er helt enig med dem. To stk. på passkontoret. Anonymkode: 5fce7...17b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #185 Skrevet 10. mars 2021 Alltid trodd jeg har hatt grønne øyne? Men er kanskje ikke det? Anonymkode: ae036...ffa 1
Ladythalia Skrevet 20. mars 2021 #186 Skrevet 20. mars 2021 (endret) En del av dere som lurer på fargen her inne, har det som kalles sentral heterokromi eller hazel i større eller mindre grad. Dvs én farge på ringen nærmest iris og en annen farge på den ytre ringen av øyet (heterokromi) Eller to farger som blander seg i hele eller deler av øyet (hazel) , men ikke like klart definert lagvis. Refererer altså ikke til evt limbalring helt ytterst. Den genetisk korrekte definisjonen på øyenfarge for dem med sentral hererokromi, er at det er YTTERSTE fargen som regnes som øyets ekte farge. F.eks er *ekte* grønne øyne veldig uvanlig (ca 2% av verdens befolkning, MEN det er ganske vanlig å ha en indre ring som er grønn, den kan også stråle litt utover i tegninger i den ytre ringen. Genetisk sett, er det den ytterste fargen man regner som den ekte genetisk fargen. Så godt som alle av dere som sier dere har grønne øyne her inne, har en grønnaktig ring (heterokromi) Eller en fargeblanding i grått eller blått med grønt (hazel øyne) Basisfargen/bunnfargen til de fleste her inne (også hos de som blir sure når andre ikke ser grønt) er likevel blå, grå eller blågrå etter den genetiske definisjonen. Har selv sentral heterokromi. De regnes som gråblå genetisk sett til tross for en helt klar indre grønn ring. Og nei, det stemmer IKKE som noen sier her inne, at det kun kalles sentral heterokromi når øynene er brune og grønne. Blå/grå med grønn ring eller blå/grå med brun ring er veldig vanlig. Hazel og sentral heterokromi er for øvrig ikke det samme. Hazel er når to eller flere farger sammenblandes i hele øyet. Sentral heterokromi har en klarere fargefordeling mellom to ulikt fargede ringlag som i bildet under. Endret 20. mars 2021 av Ladythalia 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #187 Skrevet 22. mars 2021 Har postet her før.. Har mørkegrønn ring rundt grønne øyne. Det vil vel si at riktig øyefarge er grønn? Anonymkode: e6066...c6a
Slitenmamma Skrevet 22. mars 2021 #188 Skrevet 22. mars 2021 FactsOverFeelings skrev (På 3.4.2018 den 4.08): Lillebroren til en kompis fra barndommen har øyne med forskjellige farger, eneste personen jeg har sett med det. Nå er det mange år siden, så husker ikke hvilken fargekombo det var, men tror ene øyet var brunt og det andre blått. Kalles hetrokromi
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #189 Skrevet 22. mars 2021 Blå er mest vanlig her i Norge. Tror grønn er sjeldnest, selv om jeg synes mange har det. Hos nordmenn er vel brune øyne mest sjelden da. Anonymkode: eac8f...e95
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #190 Skrevet 22. mars 2021 Anonymus Notarius skrev (På 10.3.2021 den 15.31): Det er da vanlig å ha brune øyne blant nordmenn også, det er bare det at blå er vanligere. Nei, det er ikke så vanlig. Det er ikke så mange som har det Anonymkode: eac8f...e95
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #191 Skrevet 22. mars 2021 Hva med meg da? Hva har jeg? Anonymkode: 5acaf...250 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #192 Skrevet 22. mars 2021 Hvilken øyefarge er dette da? Har alltid fått høre at jeg har grønne øyne og står grønne øyne i passet mitt. Selv synes jeg det øynene mine ser lysegrønne ut. Anonymkode: 696fa...054 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #193 Skrevet 22. mars 2021 Ladythalia skrev (På 20.3.2021 den 1.31): En del av dere som lurer på fargen her inne, har det som kalles sentral heterokromi eller hazel i større eller mindre grad. Dvs én farge på ringen nærmest iris og en annen farge på den ytre ringen av øyet (heterokromi) Eller to farger som blander seg i hele eller deler av øyet (hazel) , men ikke like klart definert lagvis. Refererer altså ikke til evt limbalring helt ytterst. Den genetisk korrekte definisjonen på øyenfarge for dem med sentral hererokromi, er at det er YTTERSTE fargen som regnes som øyets ekte farge. F.eks er *ekte* grønne øyne veldig uvanlig (ca 2% av verdens befolkning, MEN det er ganske vanlig å ha en indre ring som er grønn, den kan også stråle litt utover i tegninger i den ytre ringen. Genetisk sett, er det den ytterste fargen man regner som den ekte genetisk fargen. Så godt som alle av dere som sier dere har grønne øyne her inne, har en grønnaktig ring (heterokromi) Eller en fargeblanding i grått eller blått med grønt (hazel øyne) Basisfargen/bunnfargen til de fleste her inne (også hos de som blir sure når andre ikke ser grønt) er likevel blå, grå eller blågrå etter den genetiske definisjonen. Har selv sentral heterokromi. De regnes som gråblå genetisk sett til tross for en helt klar indre grønn ring. Og nei, det stemmer IKKE som noen sier her inne, at det kun kalles sentral heterokromi når øynene er brune og grønne. Blå/grå med grønn ring eller blå/grå med brun ring er veldig vanlig. Hazel og sentral heterokromi er for øvrig ikke det samme. Hazel er når to eller flere farger sammenblandes i hele øyet. Sentral heterokromi har en klarere fargefordeling mellom to ulikt fargede ringlag som i bildet under. Hva vil du kalle disse øyene da?😅 Anonymkode: 1e634...d57
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #194 Skrevet 27. mars 2021 Sier alltid jeg har grønne øyne, men har jeg også hazel kanskje? Anonymkode: c5916...034
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #195 Skrevet 28. mars 2021 Jeg trodde jeg hadde grønne øyne (eller turkise som jeg også kalte dem siden jeg synes de er en mellomting mellom grønn og blå). Men etter å ha lest i denne tråden, så har jeg skiftet mening til grå øyne... Eller hva er dommen fra KG? Anonymkode: 66396...fc7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #196 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 7.4.2018 den 13.44): Jeg har grå øyne, med innslag av grønt. På sommeren kan de fremstå som helt grønne om jeg eri landet syden, tror det har noe med lyset å gjøre. Hadde jeg kunnet velge farge på øynene selv ville jeg ønsket meg klare blå øyne, det er vakkert! Anonymkode: 91046...03c Når man blir brun i ansiktet blir øyefargen forsterket, jeg har gråblå men de ser mye blåere ut når jeg er brun. Anonymkode: 34a85...cf1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #197 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 11.18): Jeg syns det er rart at grønne øyne er så sjeldent når omtrent halve forumet har det. Kanskje det ganske vanlig i Norge/Skandinavia, men uvanlig ellers i verden? Jeg mener ikke at jeg ikke tror dere, altså, syns bare det er rart om «alle» med grønn6e øyne i Norge er på samme forum hvis det er så sjeldent som man leser om. Hadde jeg fått velge øyenfarge hadde det blitt lilla. Syns det er skikkelig kult og fint. Anonymkode: 87d37...246 Jeg kan telle sikkert 10-12 stykker jeg kjenner med grønne øyne ganske fort når jeg tenker meg om. Det er ikke så sjeldent. Anonymkode: 34a85...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #198 Skrevet 28. mars 2021 Mye snakk om heterokromi vs hazel her inne, ser jeg. Vanskelig å vurdere selv hva man har. Hva ser dette ut som (ignorer skauen av øyenbryn, helst)? Anonymkode: 55152...78c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #199 Skrevet 28. mars 2021 Hva er dette da?Grønn eller hazel?Takker for svar😊 Anonymkode: f4a21...e85
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. mars 2021 #200 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 16.22): Nei, det er ikke så vanlig. Det er ikke så mange som har det Anonymkode: eac8f...e95 OK, det er mulig, men synes forholdsvis ofte jeg ser nordmenn med brune øyne, jeg. Har brune øyne selv og føler ikke det er særlig spesielt. Klarer ikke finne noen opplysninger om faktiske undersøkelser av dette da, bortsett fra sider som ser ganske useriøse ut. Men her påstås det at 55 % av befolkninga i Norge har blå øyne: https://www.worldatlas.com/articles/countries-with-the-most-blue-eyed-people.html (mens f.eks Finland og Sverige har rundt 80 % - synes det høres litt rart ut, det er vel ikke så stor forskjell på nordmenn og finner/svensker?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå