Gå til innhold

Hvilke øyenfarge er mest vanlig/uvanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på om det er noen øyenfarge som er mest vanlig eller uvanlig?

Selv har jeg grønne øyne og ser ikke det så ofte som blå og brune?

Anonymkode: 59f96...711

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo geografisk betinget, men av blå, brune og grønne så er grønne det sjeldneste (om det er grønne som springer ut fra blått, og ikke de typiske "hazel").

Anonymkode: 02f94...6b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brune øyne er mest vanlig (over 55%)

Hazel (bungrønn) husker ikke prosent, men relativt vanlig

Blå (5 - 8%) Sjelden på verdensbasis

Amber (vanligst i asia/sør amerika) Sjelden på verdensbasis

"silver" (blåaktig, kommer av veldig lav pigmentering. vanligst i skandinavia, sjelden på verdenbasis)

Grønn er mest sjedent (men de fleste som tror de har grønne øyne, har hazel-farget øyne - som er en helt annen genetikk)

Anonymkode: b61e1...68e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har multi fargede øyne, står faktisk multi i passet mitt. De er mest grønne, men og gul, brun og blå/grå. Alltid fått mye oppmerksomhet for øynene mine. 

Anonymkode: 95783...fd3

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brune øyne er mest vanlig (over 55%)

Hazel (bungrønn) husker ikke prosent, men relativt vanlig

Blå (5 - 8%) Sjelden på verdensbasis

Amber (vanligst i asia/sør amerika) Sjelden på verdensbasis

"silver" (blåaktig, kommer av veldig lav pigmentering. vanligst i skandinavia, sjelden på verdenbasis)

Grønn er mest sjedent (men de fleste som tror de har grønne øyne, har hazel-farget øyne - som er en helt annen genetikk)

Anonymkode: b61e1...68e

Det er vel heller slik at de fleste som tror de har grønne øyne, har blå? Grønne øyne er en variant av brune.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er vel heller slik at de fleste som tror de har grønne øyne, har blå? Grønne øyne er en variant av brune.

Det er like sant som at to blåøyde foreldre ikke kan få et brunøyet barn. Altså komplett tøv, utdatert et sted på 70-tallet. 

Det går an å dele inn øyne i lyse og mørke, men det gir ikke all verden til mening. Så sånn på normalen regner en 7 spesifikke og markant ulike øyenfarger. 

Anonymkode: 11cb2...5fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lilla er vel minst vanlig, har bare sett det på bilde en gang (ikke linser).

Anonymkode: eadf3...b1e

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er like sant som at to blåøyde foreldre ikke kan få et brunøyet barn. Altså komplett tøv, utdatert et sted på 70-tallet. 

Det går an å dele inn øyne i lyse og mørke, men det gir ikke all verden til mening. Så sånn på normalen regner en 7 spesifikke og markant ulike øyenfarger. 

Anonymkode: 11cb2...5fe

De fleste som sier de har grønne øyne har blå, det er bare å se selv...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

De fleste som sier de har grønne øyne har blå, det er bare å se selv...

I en gammel tråd her inne tror jeg det var sånn ca. 95-98% som hadde grønne..😂

Anonymkode: 20325...b88

• Liker 9
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en gammel tråd her inne tror jeg det var sånn ca. 95-98% som hadde grønne..😂

Anonymkode: 20325...b88

Nettopp...

AnonymBruker
Skrevet

Ca 2% av verdens befolkning har det som kan kalles grønne øyne, men så er det jo mange som har en variant av grønn som faller utenfor denne statistikken. Selv har jeg grønn med noen gyldne spetter, kaller de ikke grønne men kloakkfarget ;) 

Anonymkode: aeb10...09f

Gjest Whiskey hangover
Skrevet

Grå/grønne er vel mest sjeldent. Selv har jeg grå/grønne med brune prikker.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har multi fargede øyne, står faktisk multi i passet mitt. De er mest grønne, men og gul, brun og blå/grå. Alltid fått mye oppmerksomhet for øynene mine. 

Anonymkode: 95783...fd3

Hvor i passet står det? Sjekket passet mitt nå, står ingenting om øyenfarge der? Men må vel kanskje stå når du har multi?

Anonymkode: 59f96...711

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

min venninne har faktisk litt lillaaktig til tider

Anonymkode: 80976...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grønne øyne, ikke hazel, og de er defintivt ikke blå. Skjønner ikke hvorfor noen skriver at de med grønne øyne som regel har blå øyne, det er jo bare tull.

Anonymkode: bfac6...9e2

• Liker 11
Skrevet (endret)

Lillebroren til en kompis fra barndommen har øyne med forskjellige farger, eneste personen jeg har sett med det.
Nå er det mange år siden, så husker ikke hvilken fargekombo det var, men tror ene øyet var brunt og det andre blått.

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FactsOverFeelings said:

Lillebroren til en kompis fra barndommen har øyne med forskjellige farger, eneste personen jeg har sett med det.
Nå er det mange år siden, så husker ikke hvilken fargekombo det var, men tror ene øyet var brunt og det andre blått.

Som David Bowie. Kult. 

Anonymkode: bfac6...9e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grønne eller blå. Alt etter lys og årstid/tid. Far har brune. Ungen på 3 har blå.

Anonymkode: 07299...a9d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Har han vært i forsvaret? Løyntnanten min hadde et brunt og et blått.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har han vært i forsvaret? Løyntnanten min hadde et brunt og et blått.

Det vet jeg ikke, men han er en del yngre enn oss, så det må ha vært veldig nylig i så tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...