Gå til innhold

To uker i Asia i juni - hvor bør vi reise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi er en liten jentegjeng tidlig i 20-årene som har tenkt oss på tur i juni. Ingen av oss har vært i Asia før, så vi har derfor lyst til å utforske dette kontinentet. Har totalt maks 14 dager til rådighet.

I den forbindelse vil vi gjerne ha tips og råd om hvor vi bør reise. :-) Vi er veldig glade i soling og strender hele gjengen, i tillegg til at vi er nysgjerrige på kulturen og levemåten i Asia kontra i Norge. Som dere kanskje skjønner er vi rimelig blanke på hvor vi bør reise, da det virker som det er så utrolig mange land og steder som anbefales. Ellers leser jeg også at det er regntid i juni en del steder, men vet ikke om det har så stor betydning? 

Ettersom vi er studenter er budsjettet noe begrenset, men om vi har en pekepinn på hvor mye det vil koste er det også enklere å vite hvor mye penger som må settes av. 

Alle tips om reisemål, overnatting, reisemåter, severdigheter osv. mottas med stor takk! 

Anonymkode: 54966...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv har jeg kun vært i Thailand og Vietnam,  men av de to foretrekker jeg Vietnam. Vietnam har fantastiske strender, svært god mat og lavt prisnivå. Det er mindre turistifisert enn Thailand, og man slipper plagsomme selgere på stranda. Man slipper også strippebarer som finnes overalt i Thailand. 

Vil anbefale å fly feks med Qatar Airways til Hanoi. Ha gjerne en natt der, bare for å oppleve byen, og så fly videre til Da Nang.  Selv har jeg feriert flere ganger i Hoi An, en kort taxitur fra flyplassen i Da Nang.  I Hoi An kan dere enten ta inn på hotel på stranda (som vi gjorde) og dra inn til byen om kvelden, eller bo i byen og dra til stranda på dagtid. Hoi An er en nydelig by, med en fantastisk strand. Anbefaler dere å sjekke det ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Jeg kan også varmt anbefale Vietnam. Der finner du flotte byer og vakre strender. De har også øyer lengst sør verdt å besøke. Jeg har reist endel i sørøst-Asia og syns helhetlig at dette landet tilbyr det beste og mest variasjon.

Det er veldig lett å leve billig i hele sørøst-Asia. Dersom dere bor på hostell kan det koste så lite som 20 kr natta. Om dere er mest interessert i øylivet finnes det gode alternativer i Thailand (Koh Chang, Koh Tao, Koh Lanta og Koh Lipe blant annet) og Kambodsja (Koh Rong og Koh Rong Samloem). 

Tilføyelse: Sjekk ut denne bloggen for mange gode reisetips i sørøst-Asia og resten av verden på budsjett: https://www.nomadicmatt.com/

Endret av -Willow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Skal definitivt se litt på Vietnam! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vietnam er kjempefint, men to uker er veldig kort. Backpacket der i 5 uker i mai i fjor, og rakk ikke se alt. Innenlandsfly er ofte forsinket og reising mellom byer tar ofte mye lengre tid enn man trodde. Nattbussene er dødsfeller; mange av sjåførene tar amfetamin for å holde ut og kjører deretter. Ville nok valgt 2-3 steder å se, ikke mer enn det. 

Hostell i Vietnam med ok standard ligger på ca 60 kr natta, da ofte med inkludert frokost  :) Bodde på et veldig fint et i Hoi An med svømmebasseng; men det kostet 110 kr. Siden dere er en gjeng kan det nok faktisk lønne seg med hotell. Ligg unna Nha Trang, der er det sinnsyke mengder russere på chartertur. 

Jeg skal til Thailand i slutten av mai, skal være fint vær i Koh Samui-området! 

Endret av Superblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Superblomst skrev:

Vietnam er kjempefint, men to uker er veldig kort. Backpacket der i 5 uker i mai i fjor, og rakk ikke se alt. Innenlandsfly er ofte forsinket og reising mellom byer tar ofte mye lengre tid enn man trodde. Nattbussene er dødsfeller; mange av sjåførene tar amfetamin for å holde ut og kjører deretter. Ville nok valgt 2-3 steder å se, ikke mer enn det. 

Hostell i Vietnam med ok standard ligger på ca 60 kr natta, da ofte med inkludert frokost  :) Bodde på et veldig fint et i Hoi An med svømmebasseng; men det kostet 110 kr. Siden dere er en gjeng kan det nok faktisk lønne seg med hotell. Ligg unna Nha Trang, der er det sinnsyke mengder russere på chartertur. 

Jeg skal til Thailand i slutten av mai, skal være fint vær i Koh Samui-området! 

Enig i at man ikke får sett alt på to uker! Men det er vel heller ikke det ts spør etter. Derfor jeg kun foreslo Hoi An og eventuelt et par netter i Hanoi.   Men man får sett noe av landet, og så kan man eventuelt dra tilbake og besøke Sapa, Ha long bay og Hué. Enig i at Nha Trang bør unngås. Og velg heller Hanoi enn Ho Chi Minh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, tirben skrev:

Selv har jeg kun vært i Thailand og Vietnam,  men av de to foretrekker jeg Vietnam. Vietnam har fantastiske strender, svært god mat og lavt prisnivå. Det er mindre turistifisert enn Thailand, og man slipper plagsomme selgere på stranda. Man slipper også strippebarer som finnes overalt i Thailand. 

Vil anbefale å fly feks med Qatar Airways til Hanoi. Ha gjerne en natt der, bare for å oppleve byen, og så fly videre til Da Nang.  Selv har jeg feriert flere ganger i Hoi An, en kort taxitur fra flyplassen i Da Nang.  I Hoi An kan dere enten ta inn på hotel på stranda (som vi gjorde) og dra inn til byen om kvelden, eller bo i byen og dra til stranda på dagtid. Hoi An er en nydelig by, med en fantastisk strand. Anbefaler dere å sjekke det ut. 

Er det ikke i Vietnam de koker katter og hunder levende og serverer til turister og sier det er kylling? 

Anonymkode: 32b78...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er det ikke i Vietnam de koker katter og hunder levende og serverer til turister og sier det er kylling? 

Anonymkode: 32b78...093

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tirben said:

Enig i at man ikke får sett alt på to uker! Men det er vel heller ikke det ts spør etter. Derfor jeg kun foreslo Hoi An og eventuelt et par netter i Hanoi.   Men man får sett noe av landet, og så kan man eventuelt dra tilbake og besøke Sapa, Ha long bay og Hué. Enig i at Nha Trang bør unngås. Og velg heller Hanoi enn Ho Chi Minh. 

Sånnsett bidrar vel vi begge to med overflødige innspill i denne tråden ;) 

Om du er ute etter sol og strand ville jeg holdt meg midt i landet (er der det er best klima på den tiden). Hoi An har pen, lang strand man kan sykle til, men det er jo en veldig liten by og man blir fort lei. Om jeg hadde hatt 2 uker og var litt uerfaren ville jeg nok valgt Hanoi - Ha long Bay og Hoi An eller Da nang.  Ha Long bay er det så mye snakk om at kan føles kjipt å dra til Vietnam uten å se området, og Hoi An har mye håndlagde sko og klær om man liker shopping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av dere har erfaring med Asia fra før, så ville jeg valgt noe enkelt, som for eksempel Phuket eller Bali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for vietnam ja, eventuelt  Okinawa (japan) eller Jeju øya(korea). Hainan (kina) er også mulig, men sikkert fullt av turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! Vi rekker nok ikke over all verden på kun 2 uker, men er uansett supert å høre om plasser vi bør dra (og unngå). :) Skal sjekke ut alle stedene som har blitt nevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...