Gå til innhold

Kunne du blitt venn med narkomane naboer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboer som åpenbart driver med bruk av narkotika og sannsynligvis også salg? Mye trafikk ut og inn av leiligheten men hvis du kom i prat med en av de som tilsynelatende bor der, kunne du blitt venn med han/henne og invitert han/henne inn på kaffe eller filmkveld f.eks? Hvis svaret nei, så hvorfor ikke i så fall? Hva ville du syntes? 

Anonymkode: 0142a...a10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det hadde jeg ikke gjort. Jeg kjenner mange eks-narkomane og alle forteller om skam fra tiden med rus fordi de stjal av alt og alle. 

Anonymkode: 96622...1a4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på de narkomane naboene. Narkomane har som alle andre mennesker forskjellige historier, forskjellige motivasjoner, forskjellige interesser, forskjellig smak og forskjellig personlighet.

Anonymkode: 8fafc...898

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja kunne blitt venner i den form at vi prata i oppgangen eller jeg kom inn i hans/hennes leilighet , men aldri sluppet de inn i min leilighet, og aldri invitert inn på film, det er ikke akuratt den aktiviteten vi hadde hatt det moro med sammen tror jeg, men en kaffe eller pils hadde kunnet vært koselig det om det var en allright person!

Blei venn med en narkoman i oppgangen i blokka jeg bodde i før, og det blei sånn at så fort jeg hadde sluppet han inn 1 gang, så kom han til alle døgnets tider å banka på døra. Ikke ok. En gang han var hos meg i pillerus så reiv han ned dusjforhenget og alle tingene på badet, muligens mens han romsterte rundt etter noe å stjele. Har vært på besøk hos flere rusbrukere og de folka som kommer innom der drar alltid frem noe de har stjelt og sier "sjekk hva jeg fikk tak i hos hu derre/han derre..." .

Anonymkode: 666e3...2c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Vil ikke bli blandet inn.

Anonymkode: 8c8b7...3dd

• Liker 1
Gjest boblebrist
Skrevet

Det kommer helt an på hva du legger i narkoman. Hvis det er knarkere og junkier så ville jeg nok holdt meg unna, og aller helst flyttet. Hvis de røyker og eventuelt selger hasj så hadde jeg ikke brydd meg. Kunne sikkert tatt en kaffe også. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen venner som drev med en del party dop, og det var stort sett det det gikk i når de pratet. Hvem som hadde hva, penger ditt og datt rundt dopet og miljøet. Utrolig kjedelig i lengden. Og verst når de pratet i koder om ting jeg ikke skulle vite om, lange samtaler i koder, og de følte seg jo så kule og hemmelighetsfulle og så liksom ned på meg som ikke var innviet. Nei, takke meg til folk som har andre interesser. 

Anonymkode: 09e98...115

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboer som åpenbart driver med bruk av narkotika og sannsynligvis også salg? Mye trafikk ut og inn av leiligheten men hvis du kom i prat med en av de som tilsynelatende bor der, kunne du blitt venn med han/henne og invitert han/henne inn på kaffe eller filmkveld f.eks? Hvis svaret nei, så hvorfor ikke i så fall? Hva ville du syntes? 

Når jeg var yngre ville jeg ikke tenkt over det to ganger. Er noen hyggelig med meg driter jeg i hva de driver med. Kommer selvsagt litt an på hva de bruker. Noen som bruker amfetamin ville jeg vært mye mer skeptisk til enn noen som bruker cannabis eller festdop.

Nå når jeg er eldre kan det koste meg mye å assosiere meg med folk som gjør slikt. Deres rusbruk kan putte meg i søkelyset. Hvis de selger kan jeg få problemer med at politiet vil spørre meg om dem. Jeg vil helst ikke måtte vitne mot venner. Eller mot noen egentlig.

Jeg driter egentlig i om folk ruser seg. Men hvis jeg som nabo kunne se at de bruker og selger narkotika ville jeg ikke assosiert med dem. Ikke fordi de ruser seg, men fordi de er idioter. Det går fint å bruke rusmidler uten at noen merker det. Man kan også selge uten at det er åpenbart. Hvis man gjør det åpenlyst betyr det enten at man er for dum til å være diskret eller at man ikke bryr seg (muligens fordi man er del av et miljø der slikt er normalt).

Hvis du som nabo vet, så vet alle andre det også. Det kan bli et problem for deg. En tur til en kafe eller å se en film er neppe noe problem. Dog hvis du bor på en liten plass kan det komme tilbake til deg. I Oslo er det uproblematisk, i Alta ville du risikere rykter og problemer.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, boblebrist skrev:

Det kommer helt an på hva du legger i narkoman. Hvis det er knarkere og junkier så ville jeg nok holdt meg unna, og aller helst flyttet. Hvis de røyker og eventuelt selger hasj så hadde jeg ikke brydd meg. Kunne sikkert tatt en kaffe også. 

De fleste som ruser seg på ulovlige stoffer kan man ikke se det på. 

Når jeg bodde i studentboliger var det mange som brukte cannabis. Men mange var respektable og du ville aldri kunne gjettet det. Men så var det også de som røyket marihuana ut av et eple åpenlyst foran inngangen. Hvis man kan se det uten å kjenne noen er det noe annet galt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Har ingen interesse av å tilbringe tid med narkomane. Slike bekjentskaper passer seg heller ikke når man har små barn.

Anonymkode: a5558...593

• Liker 3
Gjest boblebrist
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Når jeg bodde i studentboliger var det mange som brukte cannabis. Men mange var respektable og du ville aldri kunne gjettet det. Men så var det også de som røyket marihuana ut av et eple åpenlyst foran inngangen. Hvis man kan se det uten å kjenne noen er det noe annet galt.

No shit. Takk for den opplysningen. 

Skrevet
1 minutt siden, boblebrist skrev:

No shit. Takk for den opplysningen. 

Det var ikke nødvendigvis myntet på deg. Beklager hvis det virket nedlatende.

Jeg har opplevd at ganske mange tror at alle rusmisbrukere kan oppdages på 400 meters avstand fordi de ikke møter normale personer som ruser seg ulovlig. Kanskje noen andre her har samme oppfatning.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Har ingen interesse av å tilbringe tid med narkomane. Slike bekjentskaper passer seg heller ikke når man har små barn.

Anonymkode: a5558...593

Hva er definisjonen på narkoman? 

Jeg ser så mye forskjellig. Noen mener du er narkoman hvis du røyket i helgene for ti år siden. Noen mener det er alle som har brukt noe som helst ulovlig. Mens andre mener det er folk som bruker nå, uansett mengde.

Kan du gi oss din definisjon?

AnonymBruker
Skrevet

Folk som røyker hasj av og til eller tar andre milde ting når de er på fest kunne jeg godt blitt venn med. Men narkomane hadde jeg ikke blitt venn med. Av den enkle grunn at jeg har barn, og jeg vil ikke at det barnet skal være rundt mennesker som er rusa. Så hvis noen av og til ruser seg på fest, er det helt greit å få de på besøk/henge med de osv så lenge de ikke er ruset når de møter meg eller kommer på besøk. Hadde jeg ikke hatt barn, kunne jeg godt ha invitert med en narkoman nabo inn på en kopp kaffe.

Anonymkode: 89bc5...dde

Gjest boblebrist
Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det var ikke nødvendigvis myntet på deg. Beklager hvis det virket nedlatende.

Jeg har opplevd at ganske mange tror at alle rusmisbrukere kan oppdages på 400 meters avstand fordi de ikke møter normale personer som ruser seg ulovlig. Kanskje noen andre her har samme oppfatning.

Skjønner hva du mener. Selv begynte jeg å røyke hasj første året på vgs, hver morgen og utover dagen, og sluttet ikke før jeg leverte masteren. Tror aldri jeg tok en eksamen på universitetet edru, men folk ser stort sett det de har lyst til å se. Men jeg ville fortsatt ikke hatt heroinister og pillepoppere som naboer eller venner. For mye drama. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er uaktuelt på grunn av alle løgnene og kriminaliteten de driver med. Vi er på hils med noen kriminelle naboer i området, men lengre strekker vi oss ikke. Dessuten slipper ikke de inn til seg hvem som helst heller grunnet de kriminelle aktivitetene de driver på med. Lagring av dop og evt tyvegods er nok ikke helt usynlig for gjester.

Anonymkode: 1e9e1...0e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fordi de er narkomane. Du kan ikke stole på en narkoman. Stoffet styrer dem. Jeg inviterer kun folk inn som jeg stoler på. Så nei. Aldri.

Anonymkode: b1de5...5ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du ser det på øynene samt at det gjerne lukter av de som røyker stoffene. Så helt umulig er det ikke å oppdage. En nabo er en pillespiser av en silkenarkoman, og går rundt med godt røde øyne i perioder. Tror faktisk politiet besøkte leiligheten hans enpar ganger også. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ser det på øynene samt at det gjerne lukter av de som røyker stoffene. Så helt umulig er det ikke å oppdage. En nabo er en pillespiser av en silkenarkoman, og går rundt med godt røde øyne i perioder. Tror faktisk politiet besøkte leiligheten hans enpar ganger også. 

De som lukter med blodsprenkte øyne merker alle. Men de fleste er ikke dumme nok til å gå offentlig slik.

De drevne bruker øynedråper og røyker vanlige sigaretter for å fjerne lukten eller vaporizer eller å spise det. 

De man ser er de dårlige. Ikke de fornuftige. Sammenligne det med en alkoholiker. Det tar ofte mange år før de gir opp og lar seg forfalle.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke "klassiske" junkier, folk som selger eller "normale" som bruker dop fast men er velfungerende ellers.

Som andre nevner, tyveri, politi på døra og annet surr. Har narkomane i familien og det holder for min del. Telefoner døgnet rundt, stjæling, politi på døra etc. Hun som bodde i min leilighet før meg solgte helt åpenbart dop, og det var et helvete de første månedene jeg bodde her, med folk på døra natt og dag, politi, osv.

Jeg trenger strengt tatt ikke det dramaet i livet mitt, så da oppsøker jeg det heller ikke.

Når det gjelder folk som bruker dop fast og jevnlig men ellers er helt "normale og oppegående" så har jeg mistet noen venner på den måten. Jeg bruker ingen rusmidler utover alkohol og har aldri prøvd noe sterkere. Flere av mine venner begynte med hasj og div. partydop i helgene (kokain, mdma osv.). For meg ble det veldig merkbart. Selv om de fungerte som normalt i jobb og studier og alt sånn, så merket jeg veldig at fokuset deres dreide seg mer og mer bort fra vanlige ting og over på rus. Til slutt snakket de bare rus-rus-rus. Helga som var, helga som kommer, hvor gøy dop er etc. Jevnt over syntes jeg det er veldig merkbart på partydopfolk at de bruker partydop.

Anonymkode: b6aa4...e36

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...