Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg har tidligere en gang vært i Berlin og fikk da desverre et ganske dårlig inntrykk av byen, var en kort visitt og dette var midt på 90 tallet hele byen var en stor byggeplass. Og samtidig var det Love Parade med en halv million mennesker i gatene.

Men nå har det seg slik at jeg er sportsidiot og skal til Berlin i forbindelse med EM i friidrett i august, men tenkte i den forbindelse også å få oppleve litt mer av byen enn bare idrett. Så trenger tips til severdigheter, særlig som relaterer seg til 2VK og den kalde krigens dager. Og tips til hoteller (ikke alt for dyrt) og spisesteder. AirBnB er ikke aktuelt for min del.

Og så jeg har lest for noen år siden om en resturant som drives av blinde i Berlin og hvor det er bekmørkt der inne, du ser rett og slett ingen ting, er det noen som kjenner til denne og vet om den fortsatt finnes?

Endret av Kjetil E
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det meste å se i Berlin "gir seg selv". Det er veldig godt skiltet med piler som viser mot Riksdagen, Check point charlie, Brandeburger gate. Om du ønsker å planlegge litt, så bestill adgang til Riksdagen og kuppelen på taket. Dette gjør du på nettet. Gratis, og flott utsikt. Flott utsikt får du også fra Seierssøylen. Ellers er sikkert august en fin tid å besøke berlin. Har selv vært der kun om vinteren, og føler at jeg skylder byen å besøke den om våren/sommeren. For mitt inntrykk var at det var kaldt !!

Anonymkode: 46105...e38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Stasimuseumet. Da jeg var der, fikk vi omvisning av en tidligere fange som fortalte om forholdene og avhøringsmetodene med mer. Veldig interessant. Det jødiske museumer er også svært bra. 

Anonymkode: 64b3d...54f

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det forresten denne restauranten du mener: http://www.noctivagus.com/ ?

Anonymkode: 64b3d...54f

Kan se slik ut, tusen takk.

Tusen takk til dere alle. Stasi museet er det det som ligger i Prins Albert Strasse?

AnonymBruker
Skrevet

Siden du er interessert i andre verdenskrig kan stedet for Hitlers bunker være verdt et forsøk, selv om det er midt i et boligstrøk i dag og bare markert med et lite skilt. 

Anonymkode: 71ffd...d6e

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er interessert i andre verdenskrig kan stedet for Hitlers bunker være verdt et forsøk, selv om det er midt i et boligstrøk i dag og bare markert med et lite skilt. 

Anonymkode: 71ffd...d6e

Tusen takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet

Mange misliker berlin ved første besøk, gjerne fordi man da oppholder seg mest rundt friedrichstrasse eller i kurfürstendamm. Det begynner å bli noen år siden jeg bodde i byen, så har ingen konkrete tips til spisesteder, men vil anbefale å gå på middagsjakt i nordre mitte/prenzlauer Berg (kastanienallee/oderberger strasse og rundt i området der). Der er det grønt og deilig som sommeren, og der finnes utallige restauranter og barer med hyggelige uteserveringer.   

For historie kan jeg anbefale Berlin Unterwelten, omvisning i gamle bunkere fra krigen. Gode guider og spennende å se.

Anonymkode: 11177...2b0

• Liker 1
Skrevet

Vil også anbefale en tur på DDR-museet (ikke stasi). Ellers er det lurt å ta en tur med hop on/off-bussen. Man kjører forbi mange severdigheter, å kan velge å hoppe av der man vil. Tror de går hvert 10 min. i hovedsesongen. Bla.a. det som står igjen av muren, å med alle fantasifull grafitimaleriene. Bl.a. Honnecker/Gorbatsjov-kysset. 

• Liker 1
Skrevet
På 9.4.2018 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Mange misliker berlin ved første besøk, gjerne fordi man da oppholder seg mest rundt friedrichstrasse eller i kurfürstendamm. Det begynner å bli noen år siden jeg bodde i byen, så har ingen konkrete tips til spisesteder, men vil anbefale å gå på middagsjakt i nordre mitte/prenzlauer Berg (kastanienallee/oderberger strasse og rundt i området der). Der er det grønt og deilig som sommeren, og der finnes utallige restauranter og barer med hyggelige uteserveringer.   

For historie kan jeg anbefale Berlin Unterwelten, omvisning i gamle bunkere fra krigen. Gode guider og spennende å se.

Takk, så vidt jeg har fått med meg ligger Olympiastadion sydvest i Berlin, stemmer dette?

Jeg sitter og ser litt på Park inn by Raddison AlexanderPlatz Er dette et greit hotell og ikke minst er dette et greit område og bo i? Hivs jeg ikke tar helt feil er vel dette i gamle Øst Berlin.

Skrevet
På 9.4.2018 den 20.44, bullehurk skrev:

Vil også anbefale en tur på DDR-museet (ikke stasi). Ellers er det lurt å ta en tur med hop on/off-bussen. Man kjører forbi mange severdigheter, å kan velge å hoppe av der man vil. Tror de går hvert 10 min. i hovedsesongen. Bla.a. det som står igjen av muren, å med alle fantasifull grafitimaleriene. Bl.a. Honnecker/Gorbatsjov-kysset. 

Tusen takk.

Skrevet
17 minutter siden, Kjetil E skrev:

Takk, så vidt jeg har fått med meg ligger Olympiastadion sydvest i Berlin, stemmer dette?

Jeg sitter og ser litt på Park inn by Raddison AlexanderPlatz Er dette et greit hotell og ikke minst er dette et greit område og bo i? Hivs jeg ikke tar helt feil er vel dette i gamle Øst Berlin.

Hotellet er helt ålreit, men jeg mistenker det er ganske dyrt. Området var rundt det som var sentrum i gamle øst, men det er helt "stuerent" der nå. Gangavstand til det berømte TV-tårnet i Berlin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Kjetil E skrev:

Olympiastadion er vest i Berlin:) har bodd på hotellet, og synes det er et fint hotell. Det eneste er at dusjen og toalettet på rommet ikke er for de sjenerte.. men om du har rom alene er selvsagt ikke det noe problem. Jeg synes Alexanderplatz er kjedelig og intetsigende, men er absolutt et greit utgangspunkt å bo der. Du kan fint gå derfra til Brandenburger Tor og checkpoint charlie på en halvtime, og det er også gangavstand til prenzlauer Berg som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Uansett er kollektivtilbudet i Berlin så bra at det nesten ikke spiller noen rolle hvor man bor.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Olympiastadion er vest i Berlin:) har bodd på hotellet, og synes det er et fint hotell. Det eneste er at dusjen og toalettet på rommet ikke er for de sjenerte.. men om du har rom alene er selvsagt ikke det noe problem. Jeg synes Alexanderplatz er kjedelig og intetsigende, men er absolutt et greit utgangspunkt å bo der. Du kan fint gå derfra til Brandenburger Tor og checkpoint charlie på en halvtime, og det er også gangavstand til prenzlauer Berg som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Uansett er kollektivtilbudet i Berlin så bra at det nesten ikke spiller noen rolle hvor man bor.

Takker for svar, jeg vurderer om jeg skal kjøre bil, hvordan er det å kjøre inne i Berlin er det greit, eller bør jeg da heller velge et hotell i utkanten av byen og ta u-bahn / s-bahn inn til byen?

Grunnen til at jeg vurderer å kjøre er ikke at jeg har et kjempeønske om å kjøre rundt i gatene i en av europas storbyer men mer at jeg har lyst til å kjøre på autobahn.

Skrevet

Det er greit å kjøre til Berlin, men styrete å kjøre rundt i byen og betale for parkering. Du kommer deg mye greiere - og muligens raskere rundt med s- og u-bahn

AnonymBruker
Skrevet

Berlin er en vanskelig by å "forstå" når man bare er der på kort visitt, ettersom den er litt annerledes enn de fleste andre byer - det er ikke noe konkret sentrum, og det som oppleves som sentrum (Kurfurstendamm, Alexanderplatz etc) er de kjipeste delene av byen. Jeg har bodd i Berlin og oppholdt meg nesten aldri på Ku'damm eller Alexplatz eller den type steder, det var for turister.

Min anbefaling er bydelene Neukölln, Kreuzberg og Prenzlauer Berg. De to førstenevnte er litt rufsete og man får se noe av det som er særegent for Berlin - punkekultur (det lille som er igjen av den, riktignok), vintage shops, tyrkisk gatemat (du må prøve en skikkelig döner) og små rare butikker og mørke barer. Og kanalen som skiller Neukölln og Kreuzberg, Landwehrkanal, er herlig. Oser av hasj, men det er litt av sjarmen.

PrenzlBerg er litt penere og veldig grønt og koselig å traske rundt, gå på restaurant etc. Området Kollwitzplatz har mange spisesteder. Det er mange flotte bygårder der, såkalte Altbauten, bygninger fra det gamle Berlin pre-ww2.

Jüdisches Museum i Kreuzberg er meget bra. Det gigantiske sovjetiske minnemerket i Treptower Park tok pusten ut av meg første gang jeg så det. Det er ikke langt fra East Side Gallery, som er restene av Berlinmuren, like ved Warschauer Str. u-bahn-stopp.

Å kjøre bil på ferie i Berlin virker for meg helt meningsløst, når man sparer enormt med tid på å ta u-bahn/trikk som går overalt. Min anbefaling er å gjøre som berlinere selv, nemlig å sykle. Kan leie sykkel for en billig penge mange steder. Å sykle rundt i Berlin og utforske gatene på en varm sommerdag er en helt egen form for lykke :) 

Anonymkode: 49864...dc4

• Liker 1
Skrevet

Lei sykkel, Berlin er stort og selv om kollektivtilbudet er bra går det uendelig mye raskere å sykle. Byen er forholdsvis flat og godt tilrettelagt for sykling.

Markthalle am neune anbefales for mat, de har stands for street food på torsdager.

Schildkröte og curry36 for tysk mat.

Ta sykkelen og sykle litt rundt i tiergarten og ned til tempelhof - det er den gamle flyplassen som er gjort om til frialealer.

brandenburger, checkpoint charlie m.m. er også lett tilgjengelig med sykkel, kan anbefale å se det på kveldstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...