Gå til innhold

Sannsynlig å gå ned i vekt ved å gå på fjellet hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å begynne å gå på fjellet hver dag. Det er ikke lange turen og jeg tar det relativt rolig, da jeg sliter litt med stramme muskler i leggene som verker for hvert skritt jeg tar når det er såpass stigning. I følge Endomondo forbrenner jeg rundt 500 kalorier på en slik tur, på ca. en time, selv om det selvsagt ikke er 100% nøyaktig.

Lurer bare på om det er noe vits i å håpe på å gå ned litt i vekt, og få litt bedre kondis av det når jeg tar det såpass med ro? Kjenner jo selvsagt at pulsen stiger, men 60% av turen holder den seg såpass lavt at jeg fint hadde klart å føre en samtale. På slutten av turen hiver jeg etter pusten. Har mye mer kapasitet sånn kondismessig og klarer egentlig å gå i raskt tempo hele veien, men må ta det litt med ro og legge inn en pause eller to pga. leggene.

Anonymkode: 7425f...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det går! Men det handler jo i mye større grad om hva du spiser. Viktig å strekke ut om du har stramme muskler i leggene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med trening er at man ofte spiser mer fordi trening gjør en sulten. Om du klarer å kontrollere det, f.eks ved å drikke vann så vil du gå ned i vekt over tid. 

Anonymkode: 97caf...c4f

AnonymBruker
Skrevet

Kalorier forbrent er kalorier forbrent, så det er klart du kan gå ned i vekt, med mindre du begynner å spise mer. Kanskje ikke du får så veldig mye bedre kondis av så lavt tempo, men det er bra for alle musklene at du holder kroppen i gang. 

Anonymkode: e8e58...faf

Skrevet (endret)

Hvis du ikke spiser mer enn du gjør nå, og ikke lar fjellturen erstatte annen aktivitet du gjør per idag, vil du helt sikkert gå ned i vekt. Problemet er bare at overvektige vil ha en tendens, bevisst eller ubevisst, til å kompensere for økt aktivitet, enten ved å belønne seg selv for innsatsen, eller tenke at man ikke trenger å "være så streng", at "man må leve litt også", og "unne seg litt" av det man "nesten aldri spiser". De som holder vekta, setter grenser for seg selv, men de opplever dem ikke som begrensende.

Generelt vil trening med vektnedgang som motivasjon være lite effektivt. Hvis du har lyst til å begynne å gå i fjellet, gjør du det. Hvis du vil ned i vekt, spiser du mindre. Hvis du håper å gå ned i vekt, har du allerede gitt opp. Og du spør om det er noen vits i å håpe. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pringle skrev:

Hvis du ikke spiser mer enn du gjør nå, og ikke lar fjellturen erstatte annen aktivitet du gjør per idag, vil du helt sikkert gå ned i vekt. Problemet er bare at overvektige vil ha en tendens, bevisst eller ubevisst, til å kompensere for økt aktivitet, enten ved å belønne seg selv for innsatsen, eller tenke at man ikke trenger å "være så streng", at "man må leve litt også", og "unne seg litt" av det man "nesten aldri spiser". De som holder vekta, setter grenser for seg selv, men de opplever dem ikke som begrensende.

Generelt vil trening med vektnedgang som motivasjon være lite effektivt. Hvis du har lyst til å begynne å gå i fjellet, gjør du det. Hvis du vil ned i vekt, spiser du mindre. Hvis du håper å gå ned i vekt, har du allerede gitt opp. Og du spør om det er noen vits i å håpe. 

Jeg spør om det er noen vits i å gjøre det på den måten fordi jeg ikke har noe tempo å skryte av oppover fjellsida. Jeg spør fordi jeg liker å trene på den måten, men om det ikke er effektivt ville jeg sett etter andre måter å trene på, og heller brukt mer tid på det enn den timen jeg bruker opp og ned fjellet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør om det er noen vits i å gjøre det på den måten fordi jeg ikke har noe tempo å skryte av oppover fjellsida. Jeg spør fordi jeg liker å trene på den måten, men om det ikke er effektivt ville jeg sett etter andre måter å trene på, og heller brukt mer tid på det enn den timen jeg bruker opp og ned fjellet.

All trening som gjør deg sliten, anpusten, men ikke så sliten at du ikke orker å gjøre det så ofte, er effektiv for formen din. For vektnedgang er færre kalorier inn, mest effektivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...