Gå til innhold

Vurderer Elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Angelheart2 skrev:

Jeg har kjøpt meg en Leaf og er storfornøyd.
Skjønner ikke helt hva @ferdig mener med ladehastighet.
Selv lader jeg for det meste hjemme, men på langturer har jeg brukt hurtiglader flere ganger og bruker stort sett rundt 30 minutter på å lade fullt fra 20%. Det varierer litt fra lader til lader, men Fortum sine er jeg veldig fornøyd med, i alle fall.
Jeg kjører fint hjemmefra til Oslo uten å lade (ca 20 mil) og har til og med erfaring med å kjøre over flere fjelloverganger på en lading.
(Hallingdal til Lillehammer).
Har hatt bilen nå litt over en måned og vil ikke tilbake til fossilbil, i alle fall. Jeg pendler selv 5 mil til jobb hver dag og har allerede spart masse i drivstoff.
Jeg har heller ikke sett noen dårlige tester på Leaf (har ikke lest Teslabjørn), men selvsagt er det mye smak og behag her.

Så bra at du har god erfaring og er fornøyd, til og med Nissan innrømmer på en måte at de har et problem med lading, det er faktisk så stort problem at det har fått eget navn #rapidgate , det finnes mange forklaringer på dette på nettet og på youtube. Det går fint å bruke Leaf, er vist en god bil å kjøre osv, men de har et problem med at de, for å spare penger ?, har droppet kjøling av batteriene under lading. TeswlaBjørn forklarer bedre her : https://www.youtube.com/watch?v=QycmLQriePU&t=6s 

Nissan har faktisk fått masnge kansuleringer pga dette. Her sammenligner de en ny Leaf med en Ioniq, som har mye mindre batteri: https://www.youtube.com/watch?v=Gj3MsS9M3dE&t=2s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Sirah skrev:

Ja det var jo en litt mer levelig pris selv om det er fryktelig mye penger :)

Men saken er vel at du ikke trenger og bytte batterier ;-) De første ordentlige elbilene som kom, første Leafen, biler som der har godt nesten 300,000 km har fremdeles over 95% batterikapasitet igjen :-)

Så det ser urt som rust og el-feil tar livet av bilen lenge før batteriet tar kvelden, men det kommer sikert ann på hvor ofte du hurtiglader osv ( hurtiglading sliter veldig på batteriet)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ferdig skrev:

Men saken er vel at du ikke trenger og bytte batterier ;-) De første ordentlige elbilene som kom, første Leafen, biler som der har godt nesten 300,000 km har fremdeles over 95% batterikapasitet igjen :-)

Så det ser urt som rust og el-feil tar livet av bilen lenge før batteriet tar kvelden, men det kommer sikert ann på hvor ofte du hurtiglader osv ( hurtiglading sliter veldig på batteriet)

 

Mest sannsynlig er vel ikke dette et problem for de aller fleste el-bil eiere. Men jeg hadde likevel vært veldig skeptisk til å kjøpe en brukt el-bil da man ikke aner hvordan forrige eier har ladet bilen. Hurtigladet mye f.eks. Og jeg vil jo tro at batteriet kan gå i stykker på en el-bil som alt annet. Kjipt og plutselig sitte der med en regning på 70K fordi gammel eier ikke gadd og lade skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Sirah said:

Ja det var jo en litt mer levelig pris selv om det er fryktelig mye penger :)

Det tilsvarer vel sånn omtrent å bytte motoren på en fossilbil. Skal du ha en bil i 20 år, går vel vinninga opp i spinninga økonomisk, siden du har spart mye på drivstoffutgifter, oljeskift ++, men må "bytte motor" ganske ofte, med en elbil.

Men så har du til gjengjeld god samvittighet, for å ha spart lokalmiljøet for avgasser og støy.

Anonymkode: 66031...c53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirah skrev:

Mest sannsynlig er vel ikke dette et problem for de aller fleste el-bil eiere. Men jeg hadde likevel vært veldig skeptisk til å kjøpe en brukt el-bil da man ikke aner hvordan forrige eier har ladet bilen. Hurtigladet mye f.eks. Og jeg vil jo tro at batteriet kan gå i stykker på en el-bil som alt annet. Kjipt og plutselig sitte der med en regning på 70K fordi gammel eier ikke gadd og lade skikkelig...

Blir litt som med en fosilbil, du vet ikke hvordan forige eier har behandlet bilen og om motoren ryker koster det fort det samme som for et nytt batteri :-) bruktbil er et sjangsespill, fordelen med brukt elbil er at de kan måle tillstanden på batteriet mye mer nøyaktig enn på en fosilmotor og derfor har du bedre garanti for tilstanden til batteripakka. De måler, slik jeg forstår det, hvor mange celler som er skadet og da kan de avgjøre hvordan batteriet har det, man kan også på nyere elbiler byttet ut enkelte batteribanker som er skadet. hva det koster veit jeg ikke men sikkert ikke billig... ( Elbil batteriene er byggd opp av tusenvis av små batterier som ligger i "esker" i en stor kasse som da utgjør batteriet som en helhet...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Sirah skrev:

Oj det er snakk om sånne summer ja 😱 Jeg viste det var dyrt, men at det var så dyrt viste jeg ikke. Man får noen liter diesel for 300,000kr altså.

Jepp, så det er over hodet ikke aktuelt å kjøpe noe slikt! Og heldigvis så hadde høyre med seg hele landet i sitt forslag på høyere avgift for bensin/diesel biler😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tilsvarer vel sånn omtrent å bytte motoren på en fossilbil. Skal du ha en bil i 20 år, går vel vinninga opp i spinninga økonomisk, siden du har spart mye på drivstoffutgifter, oljeskift ++, men må "bytte motor" ganske ofte, med en elbil.

Men så har du til gjengjeld god samvittighet, for å ha spart lokalmiljøet for avgasser og støy.

Anonymkode: 66031...c53

Regna ut at med elbilen min så er jeg etter ca 10 år i null om du tenker kjøpesum på ca 260,000 og at jeg sparer minst 2000 pr mnd jeg har den. +- servicer, vedlikehold, dekk osv menn så sparer jeg jo på lengre turer og de gangene jeg kjører mye i bomring osv og service har du på fosilbiler også

Endret av ferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, ferdig said:

Regna ut at med elbilen min så er jeg etter ca 10 år i null om du tenker kjøpesum på ca 260,000 og at jeg sparer minst 2000 pr mnd jeg har den. +- servicer, vedlikehold, dekk osv menn så sparer jeg jo på lengre turer og de gangene jeg kjører mye i bomring osv og service har du på fosilbiler også

Jeg har ikke finregna på det altså. Og jeg er ikke elbilmotstander, tvert imot. Har fossilbil nå, men min neste blir nok hybrid. Da kan jeg spare lokalmiljøet når jeg kjører lokalt, men ha rekkevidde når jeg trenger det.

Det er nok den desidert dyreste løsningen i bruk over tid, men, men...

Anonymkode: 66031...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke finregna på det altså. Og jeg er ikke elbilmotstander, tvert imot. Har fossilbil nå, men min neste blir nok hybrid. Da kan jeg spare lokalmiljøet når jeg kjører lokalt, men ha rekkevidde når jeg trenger det.

Det er nok den desidert dyreste løsningen i bruk over tid, men, men...

Anonymkode: 66031...c53

Vurderte hybrid selv men tenker at de bruker så mye mer drivstoff etter at strømmen er slutt pga batterivekt, også går de ved vanlig kjøring 20-30km bare på strømm, jeg kjører ca 100km hver dag så da slo jeg det fra meg, men for de som ikke har lang kjøring til jobb er det genialt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, ferdig said:

Vurderte hybrid selv men tenker at de bruker så mye mer drivstoff etter at strømmen er slutt pga batterivekt, også går de ved vanlig kjøring 20-30km bare på strømm, jeg kjører ca 100km hver dag så da slo jeg det fra meg, men for de som ikke har lang kjøring til jobb er det genialt

 

Du har helt rett, det avhenger mye av kjøremønster. Så hver især må i grunnen regne på hva som lønner seg. Og det er et komplisert regnestykke.

Anonymkode: 66031...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, ferdig said:

Så bra at du har god erfaring og er fornøyd, til og med Nissan innrømmer på en måte at de har et problem med lading, det er faktisk så stort problem at det har fått eget navn #rapidgate , det finnes mange forklaringer på dette på nettet og på youtube. Det går fint å bruke Leaf, er vist en god bil å kjøre osv, men de har et problem med at de, for å spare penger ?, har droppet kjøling av batteriene under lading. TeswlaBjørn forklarer bedre her : https://www.youtube.com/watch?v=QycmLQriePU&t=6s 

Nissan har faktisk fått masnge kansuleringer pga dette. Her sammenligner de en ny Leaf med en Ioniq, som har mye mindre batteri: https://www.youtube.com/watch?v=Gj3MsS9M3dE&t=2s

 

Problemet som har fått navnet #rapidgate, er jo ikke at bilen lader sakte hele tiden, men den lader sakte hvis du må hurtiglade flere ganger i løpet av en tur. En hurtiglading har gått fint for de fleste, og da stemmer det Nissan sier om 20 til 80 % på 20-40 minutter. Men ved flere hurtigladinger, blir batteriet varmere (og som du sier, det har ikke aktiv kjøling), for å spare batteriet har Nissan en funksjon som da ikke gir full effekt ved hurtiglading. Det er jo en god ting for de fleste, du får ikke skadet batteriet, med unntak av hvis du er på skikkelig langtur. For min del, så kjører jeg sjelden/aldri turer som er så lange at jeg trenger å hurtiglade mer enn en gang på en dag, og #rapidgate er derfor et ikke-problem. Det er jo relativt få som kjører over 400 km om dagen, iallfall så ofte at dette blir et stort problem. 

Alt til sitt bruk. For meg var Leaf eneste løsning om jeg ønsket elbil, noe jeg gjorde pga. bl.a. mye bompenger. Mine lengste kjøreturer er kanskje 200 km, og det går helt fint. 

Anonymkode: bbd2d...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet som har fått navnet #rapidgate, er jo ikke at bilen lader sakte hele tiden, men den lader sakte hvis du må hurtiglade flere ganger i løpet av en tur. En hurtiglading har gått fint for de fleste, og da stemmer det Nissan sier om 20 til 80 % på 20-40 minutter. Men ved flere hurtigladinger, blir batteriet varmere (og som du sier, det har ikke aktiv kjøling), for å spare batteriet har Nissan en funksjon som da ikke gir full effekt ved hurtiglading. Det er jo en god ting for de fleste, du får ikke skadet batteriet, med unntak av hvis du er på skikkelig langtur. For min del, så kjører jeg sjelden/aldri turer som er så lange at jeg trenger å hurtiglade mer enn en gang på en dag, og #rapidgate er derfor et ikke-problem. Det er jo relativt få som kjører over 400 km om dagen, iallfall så ofte at dette blir et stort problem. 

Alt til sitt bruk. For meg var Leaf eneste løsning om jeg ønsket elbil, noe jeg gjorde pga. bl.a. mye bompenger. Mine lengste kjøreturer er kanskje 200 km, og det går helt fint. 

Anonymkode: bbd2d...efd

Og det er jo det jeg også sier i første posten, om du skal ofte på langkjøring er kansje ikke det det beste valget siden ladehastigheten senkes betraktelig om du kjøre-lader-kjører-lader osv. Leaf får masse skryt på alle andre felter men det er et stort minus at de ikke har aktiv batterikjøling, og hva vil skje når sommeren kommer og de sliter med batteritemperatur allerede på vinteren? De aller fleste som kjøper elbil har en bil nr 2 som brukes på langturer og det er derfor ikke et problem, elbilen brukes til småkjøring men om du skal bruke elbilen til mye langkjøring ville jeg personlig holdt meg unna nye Leaf,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...