Gå til innhold

Vurderer Elbil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har innsett at jeg trenger bil igjen pga jobbsituasjon. Tenker på Elbil. Har null erfaring. Hva er fordelene og ikke minst hva er ulempene? 95% av kjøringen blir jeg alene. Hvilken bil anbefaler du?

Anonymkode: 67926...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøp nye Nissan Leaf. Så  Uten sidestykke det beste og tryggeste bilkjøpet for tiden. De eneste bilene som kan konkurrere med nye Leaf er Opel Ampera- e og Tesla, men du har rukket å nå pensjonsalder innen de klarer å levere bilen. 

Anonymkode: bfbc3...9db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med en brukt elbil ? Har selv en E-Up som er 4 år gammel,og den fungerer helt greit. I utgangspunktet skal den kunne lades opp til 160 km, men det er som med mobiler, etterhvert svekkes batteriet. Men svekkelsen står i forhold til hvordan bilen er brukt. Jeg har stort sett alltid ladet på "langsom" lading, og kjører pent. Ergo er ikke batteriet særlig "kjørt" med mye hurtiglading, og kan jeg fint få 130 - 140 km selv på vinteren. Jeg kjøpte den for kr 200 000. Om jeg skulle selge, ser jeg at lignende biler ligger ute på finn.no for ca 120 000 - 130 000,-. Ergo mye penger for deg å spare ved å kjøpe brukt. Og mye for meg å tape ..... Selv regner jeg med at jeg beholder den inntil batteriet rett og slett ikke vil mer, og så selger jeg den til en som ønsker å fikse den opp og kanskje sette inn nytt batteri (batteriene er sikkert nede i pris om 6 - 8 år). 

Anonymkode: 9487f...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 1.4.2018 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Jeg har innsett at jeg trenger bil igjen pga jobbsituasjon. Tenker på Elbil. Har null erfaring. Hva er fordelene og ikke minst hva er ulempene? 95% av kjøringen blir jeg alene. Hvilken bil anbefaler du?

Registrer deg og spør.

Anonymkode: 97c51...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker Kia soulen min. Høyt! Men jeg har hund og trenger et solid bagasjerom med god plass til hundebur da.

Anonymkode: a8d37...f78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna nye Leaf om du tenker å kjøre langdt og hurtiglade, allerede på 50%strøm går ladehastigheten ned til 22Kw, det er lite og du vil bruke lang tid på og lade. dette fordi den, i 2018, ikke har aktiv kjøling av batteriet under lading, noe som igjen gjør at på langkjøring sliter du med og holde batteriet kjølig nokk til og kunne hurtiglade-kjøre-lade-kjøre osv. Nissan inrømmer at det ikke er heldig men mener selv det er så sjelden noen bruker bilen tuil slikt att det ikke har noe og si. Men veldig dårlig å ikke ha kjøling av batteriet i en så ny bil.

Lest og sett masse tester av denne bilen og den blir slaktet på mye. har også flere på div el-bil sider som har kjøpt og angrer veldig på kjøpet og noen som er superfornøyd så klart, ikke går den i nerheten av de 35milene den lover heller.

TeslaBjørn har testet den her, han har testet flere av de bilene som ligger fra 260000 til 350000.. ://www.youtube.com/watch?v=QycmLQriePU&t=2s

:/www.youtube.com/watch?v=Gj3MsS9M3dE&t=2s

soul får mye skryt

://www.youtube.com/watch?v=h1kDveByuOo&t=4s

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode innspill, @ferdig

Skal sjekke ut TeslaBjørn. Skjønner at det er mye å sette seg inn i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye å sette seg inn i ja, det du må tenke på er om du skal hurtiglade ofte, da er kia Soul og Hyunda ioniq de raskeste utenom tesla til å lade, min Soul bruker 22min fra 20-80%, nettopp fordi den har aktiv batterikjøling under lading, og det er derfor nye (og gamle) Leaf lader saktere og fra 50% strømm lader den helt elendig, men om du ikke skal bruke bilen til langturer og ikke skal hurtiglade er nye Leafen en mer morderne bil. Men, smak og behag så klart så ja se tester av Tesla bjørn, han er kansje litt snodig men han er god til å finne hva som er bra og dårlig med disse bilene, han er faktisk så bra at han har vunnet en gratis bil fra tesla og er på vei til å vinne en til nå fordi folk kjøper biler bassert på hans tester, det ligger tester han har utført av BMW, GOLF, SOUL (27kw og 30kw pakker) Leaf (ny og gammel) Fiat osv osv, bare gå inn på videoene hans på youtube og søke :-)

Lykke til med valget :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt meg en Leaf og er storfornøyd.
Skjønner ikke helt hva @ferdig mener med ladehastighet.
Selv lader jeg for det meste hjemme, men på langturer har jeg brukt hurtiglader flere ganger og bruker stort sett rundt 30 minutter på å lade fullt fra 20%. Det varierer litt fra lader til lader, men Fortum sine er jeg veldig fornøyd med, i alle fall.
Jeg kjører fint hjemmefra til Oslo uten å lade (ca 20 mil) og har til og med erfaring med å kjøre over flere fjelloverganger på en lading.
(Hallingdal til Lillehammer).
Har hatt bilen nå litt over en måned og vil ikke tilbake til fossilbil, i alle fall. Jeg pendler selv 5 mil til jobb hver dag og har allerede spart masse i drivstoff.
Jeg har heller ikke sett noen dårlige tester på Leaf (har ikke lest Teslabjørn), men selvsagt er det mye smak og behag her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rein nysgjerrighet, hva koster nytt batteri til en El-bil? Skjønner at dette ikke har noe fasitsvar da det sikkert er stor forskjell på merkene, men sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Sirah skrev:

Av rein nysgjerrighet, hva koster nytt batteri til en El-bil? Skjønner at dette ikke har noe fasitsvar da det sikkert er stor forskjell på merkene, men sånn ca?

Til Tesla omtrent 300.000,-. Er kanskje rundt halvparten på mindre batterier. Før eller senere må de byttes, men det er jo ikke tema enda, fordi ingen har gått langt nok enda. Utskifting på garanti kommer ikke så lett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Til Tesla omtrent 300.000,-. Er kanskje rundt halvparten på mindre batterier. Før eller senere må de byttes, men det er jo ikke tema enda, fordi ingen har gått langt nok enda. Utskifting på garanti kommer ikke så lett fram.

Oj det er snakk om sånne summer ja 😱 Jeg viste det var dyrt, men at det var så dyrt viste jeg ikke. Man får noen liter diesel for 300,000kr altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sirah skrev:

Til de andre bilene koster nå et nytt batteri ca 50-70 000... tesla er noe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ferdig skrev:

Til de andre bilene koster nå et nytt batteri ca 50-70 000... tesla er noe eget.

Ja det var jo en litt mer levelig pris selv om det er fryktelig mye penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...