Gå til innhold

Hjelp, jeg arver 2 millioner og trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle fine KG brukere!

Mine foreldre har siden jeg var liten vært flinke og prioritert sparing til oss barna fremfor ferier og dyre klær ect., og jeg arver nå derfor i første omgang 2 millioner. Jeg eier en leilighet med en markedsverdi på 3,2 mill, den er belånt med 1,7. Bør jeg bruke pengene til å betale ned lånet eller investere i noe annet? Hva vil være lurest å gjøre med pengene?

Tar imot alle tips med en stor takk!

Hilsen jente, 24

Anonymkode: c5efd...4fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig du er .  Det smarteste du gjør nå er å betale ned lånet på leiligheten din.  Ingenting er mer lønnsomt og mindre risikabelt enn å investere i boligeiendom. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så god peiling på sånt altså, men jeg tror jeg ville kjøpt en leilighet nummer to og leid ut den. Da betaler den seg ned av seg selv, og når den er ferdig nedbetalt vil du ha en jevn inntekt derfra (pluss at den vil øke i verdi).

Anonymkode: 41277...d3a

• Liker 10
Skrevet

Hvis alternativene enten er å investere alt i noe annet eller å betale ned hele boliglånet så kan begge deler komme heldig ut, men begge deler innebærer også risiko. Hva vil gi størst avkastning over tid? Det er vanskelig å spå markedet.

Hva om du investerer alle pengene, og hele markedet går til helvete? Da sitter du der med lån og lite igjen, og kanskje en bolig med lavere verdi.

Hva om du betaler ned lånet og dermed får litt mer igjen av lønna hver måned og markedet går i været? Da har du gått glipp av en sterk økning i midler.

Jeg personlig ville nok betalt ned mye på lånet, men passet på å ha en del igjen som "buffer". På den måten ville jeg vært bedre sikret mot økonomiske problemer, samtidig som jeg ville hatt litt mer igjen av lønna hver måned. Jeg gidder ikke å styre med investeringer og slikt. Men hvis man har interesse for det så er det sikkert lurt, for det lønner seg over tid.

Du kan jo kombinere? Betal ned lånet en del, og bruk en del på å investere i f.eks. fond el.l. Og sørg for å ha litt igjen til daglig "buffer".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke så god peiling på sånt altså, men jeg tror jeg ville kjøpt en leilighet nummer to og leid ut den. Da betaler den seg ned av seg selv, og når den er ferdig nedbetalt vil du ha en jevn inntekt derfra (pluss at den vil øke i verdi).

Anonymkode: 41277...d3a

Dette burde kun gjøres av noen som virkelig ønsker å være utleier, det innebærer mye jobb og oppfølgning.

Anonymkode: a7f97...c7d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt betalt ned hele lånet. Da sitter du igjen med reduserte utgifter, en sikrere økonomisk situasjon, og fremdeles med 300k igjen. Av de ville jeg hatt 100k på sparekonto, og investert 200k i fond eller aksjer. 

Anonymkode: 47548...0f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Zienna skrev:

Så heldig du er .  Det smarteste du gjør nå er å betale ned lånet på leiligheten din.  Ingenting er mer lønnsomt og mindre risikabelt enn å investere i boligeiendom. 

Det er ikke dumt å betale ned boliglånet. Der er vi enige.

Men investeringen er allerede gjort. Hvis boligen øker med 20% i verdi, så tjener TS 640 000 kr. Hvis den faller med 20%, taper TS 640 000 kr. Dette vil skje uansett om det er lån på boligen eller ikke.

At boligprisene har steget sammenhengende i 25 år i Norge er ikke noe argument for at boliginvestering kommer til å lønne seg i fremtiden og at boliginvesteringer er trygge. Det er strengt tatt heller et argument for at de kjappe pengene allerede er hentet ut i det norske boligmarkedet og at risikoen nå er høy.

Lavest risiko er det å bare betale ned boliglånet, så er man gjeldfri. Ferdig med det, liksom

Hvis TS skal leie ut bolig, så bør TS sterkt vurdere å kjøpe en større bolig med egen utleieenhet inkludert, for da er utleieinntektene skattefrie. Det går naturligvis an å eie to leiligheter og så bo i den ene og leie ut den andre. Men da må man skatte av utleieinntektene. Etter skatt og vedlikeholdskostnader sitter man igjen med omtrent like mye som om man hadde satt pengene i banken til 2% rente og fått renteinntekter. Man er avhengig av prisstigning på utleiebolig hvis man skal tjene store penger på utleiebolig med dagens boligpriser.

Sett av kanskje 100 000 til en solid buffer før boliglånet betales ned.

Aksjefond er flott, men kun spesielt interesserte bør gå inn med store engangsbeløp. Sett heller noen tusen kroner fra hver månedslønn inn i et indeksfond nå som det ikke lenger er noe boliglån å betale på hver måned.

Etter litt sparing i aksjefond kan de kronene som frigjøres fra bolglånet, brukes til å øke egen levestandard og/eller å være generøs overfor medmennesker som er mer trengende enn en selv.

Anonymkode: 38f05...992

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle fine KG brukere!

Mine foreldre har siden jeg var liten vært flinke og prioritert sparing til oss barna fremfor ferier og dyre klær ect., og jeg arver nå derfor i første omgang 2 millioner. Jeg eier en leilighet med en markedsverdi på 3,2 mill, den er belånt med 1,7. Bør jeg bruke pengene til å betale ned lånet eller investere i noe annet? Hva vil være lurest å gjøre med pengene?

Tar imot alle tips med en stor takk!

Hilsen jente, 24

Å søke finasielle råd fra fremmede mennesker på nettet og i tillegg offentliggjøre økonomien din for hele verden er skjeldent smart. Du er aldri anonym for dem som ønsker å finne deg. 

Snakk med rådgivere i banken din, og finn der ut om du skal rådføre deg med andre. 

Anonymkode: c760f...f3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha betalt ned boligen. 

Anonymkode: fbcc5...5db

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å søke finasielle råd fra fremmede mennesker på nettet og i tillegg offentliggjøre økonomien din for hele verden er skjeldent smart. Du er aldri anonym for dem som ønsker å finne deg. 

Snakk med rådgivere i banken din, og finn der ut om du skal rådføre deg med andre. 

Anonymkode: c760f...f3a

Skrekk og gru, for et dårlig råd! Det finnes ikke rådgivere i banker. De er selgere, og vil prøve å selge det bankene tjener mest på.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er komfortabel med belåningsgraden din og kunne tenke deg å flytte så ville jeg uten tvil oppgradert boligen min til noe dyrere. 

Anonymkode: b8fb5...f92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du er komfortabel med belåningsgraden din og kunne tenke deg å flytte så ville jeg uten tvil oppgradert boligen min til noe dyrere. 

Anonymkode: b8fb5...f92

Det er absolutt noe å vurdere, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 8c443...34c

Skrevet

"betale ned gjeld". Ikke hør på dem.

Kvinner er biologisk sett risikoaverse. Det er en grunn til at kvinner IKKE er gründere, aksjemeglere, rike på egen bekostning og ikke ut i fra arv.

Det er og vil bli uro i finansmarkedene pga USAs økonomiske og (mangel på) utenrikspolitikk, Nord Korea mm, men når uroen/usikkerheten (volatiliteten) er størst og markedene er nede, skal du være kontrær.

Du låner du opp 2 mill. i tillegg til dine 2 mill. og går inn i aksjemarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter alle forslagene her.

Litt i aksjefond.

Litt i bolig.

Hvis du har råd til å kjøpe en leilighet til for å leie ut, med alt det styret det innebærer, - go for it.

+ Litt i buffer.

1 minutt siden, DominantHr said:

"betale ned gjeld". Ikke hør på dem.

Kvinner er biologisk sett risikoaverse. Det er en grunn til at kvinner IKKE er gründere, aksjemeglere, rike på egen bekostning og ikke ut i fra arv.

Det er og vil bli uro i finansmarkedene pga USAs økonomiske og (mangel på) utenrikspolitikk, Nord Korea mm, men når uroen/usikkerheten (volatiliteten) er størst og markedene er nede, skal du være kontrær.

Du låner du opp 2 mill. i tillegg til dine 2 mill. og går inn i aksjemarkedet.

Men ikke enig i dette rådet.

Anonymkode: bbe09...e09

• Liker 5
Skrevet

Skal du bli rik, bo i pent house på Frogner, kjøre Mercedes, drikke årgangsvin, få has på de vakre kvinnene, da må du ta risiko.

Skrevet

Valget er ditt.

Skrevet

Jeg ville betalt mye ned på boliglånet, men ikke alt sammen. Det er veldig greit å ha en god "buffer" slik at man slipper å ta opp nye lån om man trenger det. Noen hundre tusen til dette, og så vurdere å betale enda mer ned på boligen om renten stiger vesentlig. Uansett så stiller det deg i en mye bedre økonomisk situasjon som vil følge deg livet ut om du forvalter det riktig.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Jeg ville betalt mye ned på boliglånet, men ikke alt sammen. Det er veldig greit å ha en god "buffer" slik at man slipper å ta opp nye lån om man trenger det. Noen hundre tusen til dette, og så vurdere å betale enda mer ned på boligen om renten stiger vesentlig. Uansett så stiller det deg i en mye bedre økonomisk situasjon som vil følge deg livet ut om du forvalter det riktig.

Betaler TS ned lånet sitter hun igjen med 300.000, det et en god nok buffer.

Anonymkode: 52b93...7bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd!

Det å betale ned alt boliglånet tror jeg ikke vil lønne seg, mtp. at jeg går glipp av skattefordelene? :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...