AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Det har seg slik at jeg nettopp har fått innvilget ung uføre (det er ikke noe jeg er stolt av!). Skammer meg egentlig å skrive om det. Problemet er at jeg har fått ekstremt lite informasjon, kun vedlegget i posten. Får mhøre av noen at bosøtte er noe jeg har rett på i tillegg? Per dags dato har jeg hatt AAP i mange år, og derfor fått rundt 2-2500,- fra husbanken i tillegg, Betaler dyr husleie, og det går mye inntekt til helsemessige årsaker, lege, sykehus, medisiner osv.. Nå var helst spørsmålet mitt om noen av dere har noen råd og/eller tips til meg? Har skrevet følgende til saksbehabdler på NAV, men ingen svar er gitt enda: Sitat Beskjed – Uføretrygd 28. mars 2018, kl. 14:42 Hei, jeg lurer på om man får etterbetalt uføretrygd i fra datoen søknaden er innvilget, eller fra datoen som står på vedtak, November 2007, da jeg ble ufør og inntekstevnen min ble varig nedsatt som det står. Jeg vet ikke så mye om dette, noe av dette her, men familie og bekjente sier jeg bør høre me dere angående dette, eller om det er noe som omhandler meg i utgangspunktet? Beklager forstyrrelsen. Ellers har jeg også sjekket både husbanken sine sider, og skatteetaten. Hva burde jeg gjøre, og hva har jeg evt. krav på? Støtte til egen etablering av bolig? Anonymkode: 1cdb5...141
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Det er vel ingen som kommer under inntektsgrensene til bostøtte med ung ufør minstesats for enslige nå lenger. Minstesats ung ufør enslig gir brutto i overkant av 22700 i måneden. Høyeste inntektsgrense for bostøtte for Oslo er 21990 brutto per måned, andre kommuner er lavere. Helt latterlig at de i det hele tatt har med regler for unge uføre, for ingen vil noensinne komme under de grensene, siden minstesats er over inntektsgrensen. Ellers kan jeg informere om dette: **Du får ikke etterbetalt uføretrygd fra søknadsdato, eller datoen som står for når du ble ufør. Det utbetales kun fra datoen som står i vedtaket, altså der det står "innvilges fra xx.xx.xx". Selv mottok jeg vedtak i starten av en måned, hvor det stod at jeg var innvilget uføretrygd fra den 1. i måneden etter. Det står i lovverket at så lenge du har mottatt AAP i mellomtiden skal det ikke etterbetales. Det er kun hvis du ikke har hatt andre stønader enn feks. sosialstønad, altså at du mistet AAP i søknadstiden. **Du får etterbetalt ung ufør-fordelen tilhørende AAP om du ikke har hatt det allerede. Du vil få det etterbetalt for alle år du har mottatt AAP eller lignende stønader. (Jeg fikk for ti år, da jeg aldri har fått ung ufør-beregning på AAP og andre stønader) Nav kan kreve refusjon for sosialstønad du har fått i samme periode. **Du kan søke startlån og tilskudd til både etablering i egen bolig og tilpasning. Det er strenge kriterier, men en som er ung ufør med varig lav inntekt er absolutt i målgruppen. Så da kan du ta kontakt med kommunen din for mer info om dette. Anonymkode: a5e9f...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #3 Skrevet 1. april 2018 Anbefaler gruppen NAV spørsmål på facebook! der er det folk som er superflinke i spørsmål og temaer som omhandler NAV! Anonymkode: 0f1e4...a04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå