Elefantenirommet Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Jeg vet at man kan behandle dette selv med hjelp av remedier fra apoteket, men jeg får ikke fjernet dette og ønsker å få hjelp av lege. Faktisk er jeg heller ikke helt sikker på om det er disse plagene jeg har, men jeg tror det. Jeg var hos fastlegen i fjor, hun ville ikke se på det engang, bare ba meg kjøpe middel på apoteket. Så ingen hjelp å få der Hvem er det jeg bestiller time hos? Fotpleier/fotterapeut? Hudlege? Eller? Håper noen vet råd.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Fotterapeut. Men lege må ta prøve for å stadfeste at det faktisk er sopp. Neglesopp og fotsopp er to forskjellige ting. Det som fungerer best mot neglesopp er lamisiltablett kuren. Den er dyr, på resept. Det skal være mulig å søke om å få refundert ca halve summen. Dette må du spørre legen din om. Når det kommer til vanlig fotsopp som er i huden så må du vaske føttene hver dag, tørke huden godt og da spesielt mellom de minste tærne. Bruk en god fottkrem For eksempel lipidrokrem for å styrke huden. Aldri smør mellom tærne!! Bruk fotpudder om du svetter mye. Og ha fokus på hvilket fottøy du bruker, ull og naturfibre er best. Pass på å bruk skotøy som puster. Anonymkode: e3278...b91
Elefantenirommet Skrevet 1. april 2018 Forfatter #3 Skrevet 1. april 2018 Vasker føttene hver dag, svetter ikke, og vet ikke om det er fotsopp jeg har, men flasser på en måte mellom lilletåa og tåa ved siden av, så ønsker å sjekke hva det kommer av. Så da må jeg altså gå til fastlegen og be om prøve og henvisning, da?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #4 Skrevet 1. april 2018 Det første du må gjøre er å sjekke om det går vekk med enkelt soppmiddel. Dette sier du at du har forsøkt, uten hell. Steg to er da ikke lege, men kortisonkrem. Smør på som angitt, sjekk om det går vekk. Dersom ja så smører du på ved behov når det gjennoppstår. Derosm nei går du til lege. Det er jo ikke så rart at legen din sender deg på dør når du verken gidder Google egen lidelse og gjøre tiltak eller spørre på Apotek. Eksem/sopp mellom to tær er virkelig ikke noe som på noe vis innvirker på livskvalitet. Anonymkode: a8459...069 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #5 Skrevet 2. april 2018 5 timer siden, Elefantenirommet skrev: Jeg vet at man kan behandle dette selv med hjelp av remedier fra apoteket, men jeg får ikke fjernet dette og ønsker å få hjelp av lege. Faktisk er jeg heller ikke helt sikker på om det er disse plagene jeg har, men jeg tror det. Jeg var hos fastlegen i fjor, hun ville ikke se på det engang, bare ba meg kjøpe middel på apoteket. Så ingen hjelp å få der Hvem er det jeg bestiller time hos? Fotpleier/fotterapeut? Hudlege? Eller? Håper noen vet råd. Neglesopp kan du ikke behandle selv. Det krever langvarig behandlibg av lege med medikamenter. Fotsopp behandler du med Lamasil og er ferdig behandlet etter en eller noen få behandlinger. Hjelper ikke det, så må du se på hvordan du behandler føttene dine, sokkene dine og skoa dine, om du utsetter deg for resmitte. En fotterapeut har ikke lov til å behandle deg med legemidler som er soppdrepende mot neglsopp. En hudlege må du ha henvisning til fra fastlegen. Eller gå privat. 4 timer siden, Elefantenirommet skrev: Vasker føttene hver dag, svetter ikke, og vet ikke om det er fotsopp jeg har, men flasser på en måte mellom lilletåa og tåa ved siden av, så ønsker å sjekke hva det kommer av. Så da må jeg altså gå til fastlegen og be om prøve og henvisning, da? Smør på vasselin når du er tørr etter fotvask. Vask sokker på minst 60 grader og påse at du ikke bruker gummifottøy og går klam på beina. Føttene trenger luft. Sollys til sommeren kan og hjelpe. Anonymkode: 059cc...cab 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 Fra Apotek1 sine nettsider; Det finnes flere ulike midler som kan brukes for å behandle fotsopp. Noen har en soppdrepende (fungicid) effekt, mens andre hemmer soppens vekst. Daktar*, Canesten*, Klotrimazol* og Pevaryl* hemmer soppens vekst og må brukes i 2-4 uker. Når behandling med slike produkter er ferdig, vil soppen dø på en naturlig måte og falle av sammen med den døde huden. For å oppnå dette er det viktig at du følger bruksanvisningen nøye, ellers kan soppinfeksjonen komme tilbake. Lamisil* har en soppdrepende effekt og har dermed kortere behandlingstid. Har du forsøkt et middel uten effekt kan du altså forsøke et annet. Spør etter hjelp på apoteket, dette kan de. Du må følge behandlingen skikkelig, og ikke minst vaske sokker/strømpebukser på 60 grader så det ikke sitter igjen sporer som smitter deg selv enste gang du tar de på. På KG ses det ofte i tråder av folk ikke vasker på varmere enn 30-40 grader, og det er for lav temperatur. Hvis du har forsøkt begge typene behandling uten effekt kan du kontakte legen din igjen og gi beskjed om at det ikke har effekt med reseptfrie produkter. Men henvisning videre for fotsopp? Nei det er det nok ikke grunn til. Anonymkode: 53ddf...697
Elefantenirommet Skrevet 3. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 3. april 2018 På 1.4.2018 den 22.06, AnonymBruker skrev: Det første du må gjøre er å sjekke om det går vekk med enkelt soppmiddel. Dette sier du at du har forsøkt, uten hell. Steg to er da ikke lege, men kortisonkrem. Smør på som angitt, sjekk om det går vekk. Dersom ja så smører du på ved behov når det gjennoppstår. Derosm nei går du til lege. Det er jo ikke så rart at legen din sender deg på dør når du verken gidder Google egen lidelse og gjøre tiltak eller spørre på Apotek. Eksem/sopp mellom to tær er virkelig ikke noe som på noe vis innvirker på livskvalitet. Anonymkode: a8459...069 I all verden ... Du vet vel ikke alt hva jeg har gjort og ikke, du vet kun hva jeg skriver her. Jeg ønsker å få en lege til å se på noe, og det er det jeg spør etter her. Har aldri forstått trangen til en del av dere her inne, til å rakke ned på eller svare spydig på alt som spørres om her inne. Det gjøres i alle tråder, uansett tema. Stakkars, sier jeg bare. Og da er det dere som går med så mye negativitet inni dere jeg synes synd på, ikke de dere svarer. 1
Elefantenirommet Skrevet 3. april 2018 Forfatter #8 Skrevet 3. april 2018 På 2.4.2018 den 2.49, AnonymBruker skrev: Neglesopp kan du ikke behandle selv. Det krever langvarig behandlibg av lege med medikamenter. Fotsopp behandler du med Lamasil og er ferdig behandlet etter en eller noen få behandlinger. Hjelper ikke det, så må du se på hvordan du behandler føttene dine, sokkene dine og skoa dine, om du utsetter deg for resmitte. En fotterapeut har ikke lov til å behandle deg med legemidler som er soppdrepende mot neglsopp. En hudlege må du ha henvisning til fra fastlegen. Eller gå privat. Smør på vasselin når du er tørr etter fotvask. Vask sokker på minst 60 grader og påse at du ikke bruker gummifottøy og går klam på beina. Føttene trenger luft. Sollys til sommeren kan og hjelpe. Anonymkode: 059cc...cab Takk for svar, da ber jeg om henvisning til hudlege.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 På 1.4.2018 den 21.48, Elefantenirommet skrev: Vasker føttene hver dag, svetter ikke, og vet ikke om det er fotsopp jeg har, men flasser på en måte mellom lilletåa og tåa ved siden av, så ønsker å sjekke hva det kommer av. Så da må jeg altså gå til fastlegen og be om prøve og henvisning, da? Det er fotsopp, og der er akkurat der det oppstår lettest. Bare pass på å tørk skikkelig etter vask, bruk fotpudder. Anonymkode: e3278...b91
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 Legen tar ikke prøver for å finne ut av fotsopp men de tar prøver for å finne ut av neglesopp. Alle har faktisk sopp på huden, det er når det blir for mye man får synlige tegn på det slik som ts beskriver mellom tærne. Sopp elsker fuktighet så det er bare til å tørke godt og bruke fotpudder. Fungerer ikke det så kjøp en sopphemmendesalve eller få noe av legen til å ta på det. Kortisin skal du ikke bruke, heller ikke vaselin. Anonymkode: e3278...b91
Elefantenirommet Skrevet 3. april 2018 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fotsopp, og der er akkurat der det oppstår lettest. Bare pass på å tørk skikkelig etter vask, bruk fotpudder. Anonymkode: e3278...b91 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen tar ikke prøver for å finne ut av fotsopp men de tar prøver for å finne ut av neglesopp. Alle har faktisk sopp på huden, det er når det blir for mye man får synlige tegn på det slik som ts beskriver mellom tærne. Sopp elsker fuktighet så det er bare til å tørke godt og bruke fotpudder. Fungerer ikke det så kjøp en sopphemmendesalve eller få noe av legen til å ta på det. Kortisin skal du ikke bruke, heller ikke vaselin. Anonymkode: e3278...b91 OK, takk for informative svar. 👍
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #12 Skrevet 3. april 2018 6 minutter siden, Elefantenirommet skrev: OK, takk for informative svar. 👍 Bare hyggelig. Anonymkode: e3278...b91
Rosehoneymoon Skrevet 19. juni 2024 #13 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.4.2018 den 2.49): Neglesopp kan du ikke behandle selv. Det krever langvarig behandlibg av lege med medikamenter. Fotsopp behandler du med Lamasil og er ferdig behandlet etter en eller noen få behandlinger. Hjelper ikke det, så må du se på hvordan du behandler føttene dine, sokkene dine og skoa dine, om du utsetter deg for resmitte. En fotterapeut har ikke lov til å behandle deg med legemidler som er soppdrepende mot neglsopp. En hudlege må du ha henvisning til fra fastlegen. Eller gå privat. Smør på vasselin når du er tørr etter fotvask. Vask sokker på minst 60 grader og påse at du ikke bruker gummifottøy og går klam på beina. Føttene trenger luft. Sollys til sommeren kan og hjelpe. Anonymkode: 059cc...cab Har du prøvd vaselin selv?
Rosehoneymoon Skrevet 19. juni 2024 #14 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.4.2018 den 2.49): Neglesopp kan du ikke behandle selv. Det krever langvarig behandlibg av lege med medikamenter. Fotsopp behandler du med Lamasil og er ferdig behandlet etter en eller noen få behandlinger. Hjelper ikke det, så må du se på hvordan du behandler føttene dine, sokkene dine og skoa dine, om du utsetter deg for resmitte. En fotterapeut har ikke lov til å behandle deg med legemidler som er soppdrepende mot neglsopp. En hudlege må du ha henvisning til fra fastlegen. Eller gå privat. Smør på vasselin når du er tørr etter fotvask. Vask sokker på minst 60 grader og påse at du ikke bruker gummifottøy og går klam på beina. Føttene trenger luft. Sollys til sommeren kan og hjelpe. Anonymkode: 059cc...cab Har du forsøkt med vaselin selv?
Marye Skrevet 19. juni 2024 #15 Skrevet 19. juni 2024 Jeg hadde neglsopp på en store tåen fikk en krem og tablettkur av fastlegen og ikke hatt problem siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå