AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Jeg syns det har blitt et problem. Nå i påsken har jeg sitti HELE dagen på mobilen. Kikker på KG, VG, dailymail, finn etc. Er helt sår i høyrearmen men klarer ikke la være. Har prøvd å legge mobilen i et annet rom men det har ikke hjulpet. Flere som er avhengig og klart å kutte ut? Hva gjorde dere? Jeg var ikke sånn før. Inntil jeg fikk smart-telefon så brukte jeg ikke så mye tid på internet. Nå klarer jeg ikke se på en serie en gang uten at jeg har tlf i tillegg. Går ut over konsentrasjonen og evnen til å leve her og nå syns jeg. Anonymkode: 00409...220 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Skulle tro dette var meg. What to do😭 For en taper jeg er. Håper du får noen gode råd. Er så lei av meg selv nå. Anonymkode: e8947...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #3 Skrevet 1. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle tro dette var meg. What to do😭 For en taper jeg er. Håper du får noen gode råd. Er så lei av meg selv nå. Anonymkode: e8947...6b1 Jeg syns det er så flaut og! Altså, jeg er godt voksen. Burde klare å kutte ut, men nei. Moren min sier at mobilen min er som en sutteklut for småbarn og hun har jo rett! Jeg får gjort litt andre ting og altså, har vært ute litt hver dag i påsken + trent, gjort husarbeid og lest bok. Men alle jeg kjenner er bortreist så da blir det mye dødtid. Nå klarte jeg å se på en serie i 15 minutter uten å røre mobilen #stolt Anonymkode: 00409...220 3
Wenda Skrevet 1. april 2018 #4 Skrevet 1. april 2018 Jeg føler også at jeg er alt for avhengig av telefonen, men jeg tror jeg bruker den mest for å få dagene til å gå. Når jeg er med venner eller gjør noe så er det sjeldent jeg bruker telefonen, det er når jeg er alene hvor jeg får helt angst uten telefonen min 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #5 Skrevet 1. april 2018 Akkurat nå, Wenda skrev: Jeg føler også at jeg er alt for avhengig av telefonen, men jeg tror jeg bruker den mest for å få dagene til å gå. Når jeg er med venner eller gjør noe så er det sjeldent jeg bruker telefonen, det er når jeg er alene hvor jeg får helt angst uten telefonen min Jeg også blir litt sånn. Har jobb ellers men nå i påsken har det blitt mye dødtid altså. Blir generelt mye mobil, mens jeg venter på t-banen, når noen snakker om noe uinteressant i lunchen, hvis jeg venter på en venninne. Føler veldig mange er sånn, du møter jo nesten ikke blikket til folk på gata lenger. Er litt som at jeg mister kontakt med meg selv. Når jeg er sammen med kjæresten/venner så klarer jeg stort sett la vær. Da jeg var på en øy i Sør-Amerika for noen mnd siden hadde jeg plutselig ikke wifi og jeg fikk helt noia! Skikkelig angst! Men det var nok litt sunt også Anonymkode: 00409...220 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #6 Skrevet 1. april 2018 Har også blitt slik! Venter egentlig bare på at hånda mi formes i den posisjonen jeg har når jeg holder mobilen. Det er helt hjernedødt egentlig!! Jeg skjekker kg, snapchat, instagram, facebook, og leser rundt på internett! Skriver meldinger osv! Når det er stille på jobb, når jeg kjeder meg..vel, det er det jeg gjør når jeg ikke jobber! Hender seg jeg går meg en tur da, og ikke tar med mobilen og det er så befriende. Et ordtak sier "few years ago the internet was an escape from reality. Now reality bacame an escape from the internet". Jeg har fått angst også......jeg ser på hva andre gjør og ser at de virker så lykkelige og vellykket, jeg tekster med folk som bor helt andre steder, jeg crusher på en jeg har møtt irl, men som pga avstand holdt kontakten på nett....pga ingen fremtid sammen tekster vi nesten ikke lenger og jeg er forelsket i noe som aldri skjede, men som jeg har skapt i hodet mitt. Så personen eksisterer, men det som skjer i hodet mitt, hvor fint vi har det har ikke vist seg i det virkelige liv....likevel analyserer jeg hva han driver med, hvem han tekstet med sist osv. Kanskje jeg ikke engang hadde vært foresket lenger dersom jeg ble bedre kjent med ham. Så, konstant mobil, oc eller en ipad her og! Anonymkode: 8a64f...2f7 1
Wenda Skrevet 1. april 2018 #7 Skrevet 1. april 2018 Ja vi er nok alle litt for avhengige av telefonen. Eller kanskje ikke telefonen i seg selv, men heller det at det alltid må skje noe. Man kan ikke bare sitte rett opp og ned uten å gjøre noe lengre. Husker jeg mediterte mye på 90-tallet. Da mediterte jeg mye helt på egenhånd. Kunne sitte lenge og bare være. Etter at smarttelefonene kom og dette med at det hele tiden må skje noe så klarer jeg ikke meditere uten at jeg har på en guidet meditasjon (på telefonen selvfølgelig 😂) eller noe som forteller meg at jeg skal puste, meditere osv 😝 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 Enig! Er trist. Som nå, har på tven med en film på, men følger ikke med i det hele tatt. Sitter kun på mobilen. Klarer ikke legge den fra meg mer enn 1 minutt. Hvis ikke får jeg panikk. Er selvsagt ikke slik når jeg er med andre, men er fortsatt altfor mye på mobilen ila dagen. Alle små pauser blir utnytta. Aldri et øyeblikk uten å bli underholdt. Jeg burde tatt tak i meg selv. Feks denne påska. Lest en bok, rydda, hørt på musikk, funnet ut hvorfor jeg er blir så fort trist, lært om meg selv, trent, gått tur. Hva har jeg gjort disse fire siste dagene? Nada, niks, null. Liggi i senga til langt på dag og bare utsatt livet. Blir seriøst nedstemt av det også. Har nå sletta alle some-apper, får se hvor lenge det varer😂 Anonymkode: e8947...6b1 3
visp Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 Det er ikke så lenge siden jeg leste (i en eller annen nettavis selvfølgelig) at det var en trend som hadde så smått begynt hos ungdom at de kjøpte seg de eldre mobilene som ikke hadde nett. De hadde vel de andre i behold, men hadde disse gamle med seg på skole og ellers. Kunne det vært en idè? Sånn at man satte opp en tid man "fikk lov" til å bruke nettet? 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 9 minutter siden, visp skrev: Det er ikke så lenge siden jeg leste (i en eller annen nettavis selvfølgelig) at det var en trend som hadde så smått begynt hos ungdom at de kjøpte seg de eldre mobilene som ikke hadde nett. De hadde vel de andre i behold, men hadde disse gamle med seg på skole og ellers. Kunne det vært en idè? Sånn at man satte opp en tid man "fikk lov" til å bruke nettet? Hm ja kanskje det! Av og til skrur jeg også av mobilnettet når jeg er ute i byen f.eks. Blir så stressa over at alt må dokumenteres og spores.. skal jeg i butikken rett borti her må jeg ha med mobilen for å måle skrittene mine.. Også er det alt dette med instagram, msngr, whatsapp, snap +++. Blir stressa! I morgen skal jeg prøve et eksperiment. 2 timer uten å fikle med mobilen. Men heller komme meg ut og gå en tur, lese en bok eller noe. Har flere spennende bøker faktisk Hvor lenge klarer dere å gå uten tafse på mobilen tror dere? Anonymkode: 00409...220
visp Skrevet 1. april 2018 #11 Skrevet 1. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hm ja kanskje det! Av og til skrur jeg også av mobilnettet når jeg er ute i byen f.eks. Blir så stressa over at alt må dokumenteres og spores.. skal jeg i butikken rett borti her må jeg ha med mobilen for å måle skrittene mine.. Også er det alt dette med instagram, msngr, whatsapp, snap +++. Blir stressa! I morgen skal jeg prøve et eksperiment. 2 timer uten å fikle med mobilen. Men heller komme meg ut og gå en tur, lese en bok eller noe. Har flere spennende bøker faktisk Hvor lenge klarer dere å gå uten tafse på mobilen tror dere? Anonymkode: 00409...220 Nå bruker jeg den egentlig veldig lite jeg da for har ikke de tingene du nevner, men hører mye på musikk med den. Om du ikke hører på musikk på tur ville jeg lagt den igjen hjemme. Og om du skal lese bok, ville jeg faktisk slått den av og lagt den i et annet rom. Men skjønner avhengighetsfølelsen altså:) Har du ikke en gammel tlf i en skuff som du kan ta med på tur om du trenger å være tilgjengelig?
Fantastica Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 Jeg gikk knallhardt til verks. Telefonen tok alt for mye tid, tid jeg egentlig ville frigjøre til andre ting. Så jeg slettet unna alle appene som tok mye tid, snapchat, instagram, candy crush og sånt, og så gjorde jeg noe helt grusomt. Jeg slettet nesten alle facebookvennene mine. Egentlig ville jeg slette kontoen min helt, men jeg har en del grupper jeg er nødt til å være med i, så jeg fjernet vennene i stedet. (Dette er ikke riktig for alle, altså, men for meg var det nødvendig.) Jeg logget av KG også, men har innvilget meg selv litt påskefri. I morgen ryker KG igjen. Det har ført til at jeg har sjekket telefonen EN gang i dag, og det var for å se om noen hadde svart på en melding. Ellers ligger den bare der. Ufattelig deilig!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #13 Skrevet 1. april 2018 23 minutter siden, visp skrev: Det er ikke så lenge siden jeg leste (i en eller annen nettavis selvfølgelig) at det var en trend som hadde så smått begynt hos ungdom at de kjøpte seg de eldre mobilene som ikke hadde nett. De hadde vel de andre i behold, men hadde disse gamle med seg på skole og ellers. Kunne det vært en idè? Sånn at man satte opp en tid man "fikk lov" til å bruke nettet? Og hvor er så dette? Dette har jeg aldri hørt om. Det jeg derimot hører om er at ungdommen blir mer og mer avhengig av mobil og pc/internett. Konsentrasjonen faller vekk fra skolen osv. Fler og flere sitter inne enn å være ute og gjøre praktiske ting. Hvorfor øker overvekt ellers? Jeg har alltid vært syltynn, kjempe aktiv som unge. Mine yngre søsken er alle overvektige, og sitter konstant inne. Jeg er født på 90 tallet. Anonymkode: 8a64f...2f7
Duftavsommerregn Skrevet 1. april 2018 #14 Skrevet 1. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det har blitt et problem. Nå i påsken har jeg sitti HELE dagen på mobilen. Kikker på KG, VG, dailymail, finn etc. Er helt sår i høyrearmen men klarer ikke la være. Har prøvd å legge mobilen i et annet rom men det har ikke hjulpet. Flere som er avhengig og klart å kutte ut? Hva gjorde dere? Jeg var ikke sånn før. Inntil jeg fikk smart-telefon så brukte jeg ikke så mye tid på internet. Nå klarer jeg ikke se på en serie en gang uten at jeg har tlf i tillegg. Går ut over konsentrasjonen og evnen til å leve her og nå syns jeg. Da er spørsmålet, hva brukte du tiden på før du brukte mobilen så mye? Så du mye på tv, kjedet deg, las en bok ? Det er jo akkurat det samme. Det er når mobilen blir så avhengighetsskapende at den brukes i sosiale settinger med andre mennesker, og man skipper skikkelig kontakt med de man er sammen med at det virkelig begynner å bli problematisk. Legg mobilen i et annet rom om det er andre viktige ting du skal gjøre, slik at du får gjort dette ! Ellers er det null problem, om det er PC, tv, bøker eller ludo du bruker tiden på Akkurat det samme. 1
visp Skrevet 1. april 2018 #15 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvor er så dette? Dette har jeg aldri hørt om. Det jeg derimot hører om er at ungdommen blir mer og mer avhengig av mobil og pc/internett. Konsentrasjonen faller vekk fra skolen osv. Fler og flere sitter inne enn å være ute og gjøre praktiske ting. Hvorfor øker overvekt ellers? Jeg har alltid vært syltynn, kjempe aktiv som unge. Mine yngre søsken er alle overvektige, og sitter konstant inne. Jeg er født på 90 tallet. Anonymkode: 8a64f...2f7 Ja, det er vel derfor ungdommen begynner å søke seg bort fra dette. Alt går i bølger. Det var bare en artikkel om en håndfull ungdom og jeg husker ikke helt, men sånt har en tendens til å spre seg. Tar nok litt tid da og tviler på at vi havner tilbake til 90-tallet igjen, men tror det blir litt status etterhvert å ikke være klistra til skjermen hele tiden.
Duftavsommerregn Skrevet 1. april 2018 #16 Skrevet 1. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor er så dette? Dette har jeg aldri hørt om. Det jeg derimot hører om er at ungdommen blir mer og mer avhengig av mobil og pc/internett. Konsentrasjonen faller vekk fra skolen osv. Fler og flere sitter inne enn å være ute og gjøre praktiske ting. Hvorfor øker overvekt ellers? Jeg har alltid vært syltynn, kjempe aktiv som unge. Mine yngre søsken er alle overvektige, og sitter konstant inne. Jeg er født på 90 tallet. Vekten øker fordi du inntar flere kalorier en du forbruker, det er eneste grunn. Være ute og bevege seg løser ikke dette, da må du bruke mange timer på akkurat dette, med rimelig høy intensitet. Går bruk av mobil ut over skole og arbeid har man et stort problem, og da må man ta tak i det. Det er ikke der TS er slik jeg oppfatter det. Mange idag har veldig stillesittende jobber, før i tiden arbeidet mange med kroppsarbeid uten hjelpemidler for annet en spade og grafse Den tiden er slutt, og mat er lett tilgjengelig og billig. Uten selvdisiplin da, fyker vekten rett i været. Har vært der selv, tok tak i det og slanket meg ned 20 kg. Må tenke på dette hver eneste dag, ikke spise mer en jeg forbruker av kalorier om jeg bruker pc eller ikke
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #17 Skrevet 1. april 2018 2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Vekten øker fordi du inntar flere kalorier en du forbruker, det er eneste grunn. Være ute og bevege seg løser ikke dette, da må du bruke mange timer på akkurat dette, med rimelig høy intensitet. Går bruk av mobil ut over skole og arbeid har man et stort problem, og da må man ta tak i det. Det er ikke der TS er slik jeg oppfatter det. Mange idag har veldig stillesittende jobber, før i tiden arbeidet mange med kroppsarbeid uten hjelpemidler for annet en spade og grafse Den tiden er slutt, og mat er lett tilgjengelig og billig. Uten selvdisiplin da, fyker vekten rett i været. Har vært der selv, tok tak i det og slanket meg ned 20 kg. Må tenke på dette hver eneste dag, ikke spise mer en jeg forbruker av kalorier om jeg bruker pc eller ikke Ja, vekten øker fordi du inntar flere kalorier enn du forbruker. Det er jo det jeg skriver. De er stillesittende foran skjermen, så det er ikke rart vekten øker på flere og flere i dag. Anonymkode: 8a64f...2f7
Duftavsommerregn Skrevet 1. april 2018 #18 Skrevet 1. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vekten øker fordi du inntar flere kalorier enn du forbruker. Det er jo det jeg skriver. De er stillesittende foran skjermen, så det er ikke rart vekten øker på flere og flere i dag. Og det løses med å spise mindre
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #19 Skrevet 1. april 2018 Skaff deg en billig Nokia og bruk den en stund, så blir du litt avvendt. Anonymkode: 13a7f...73c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå