Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er privatperson og skal kjøpe aksjer i et ikke-børsnotert selskap. Det jeg ikke helt forstår er hvor aksjene jeg har kjøpt "oppbevares". Som regel har man jo en oversikt over hva man eier i f.eks nettbanken. Hvor finner jeg oversikten over aksjene jeg eier? Altinn? Hvordan foregår prosessen med å kjøpe aksjene og hva bør jeg eventuelt passe meg for? Fallgruver osv? 

Tusen takk på forhånd for all hjelp :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får en egen seksjoner for aksjer og fond i nettbanken din når du foretar handler.

Anonymkode: 81023...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Litt det samme som man ser i avisene av og til: "10-100 milliarder båst bort på børsen".

Pengene er jo ikke båst bort? De må da være et sted?

Anonymkode: d570a...9e5

Skrevet
11 timer siden, Husholdning1 skrev:

Takk for svar, men jeg forstår fortsatt ikke helt. Vil de bare ligge i aksjonæravtalen. Jeg lurer på om det ikke er et sted på nettet der jeg kan finne oversikten over aksjene mine. Ser en har skrevet nettbank- men er ikke det bare dersom jeg har handlet med banken som megler? 

AnonymBruker
Skrevet

De står i aksjeeierboken som skal oppbevares i AS’et. I tillegg sendes det inn en aksjonærregisteroppgave hvert år (januar året etter) hvor det opplyses hvem som har kjøpt/solgt/eier aksjer. Dette vil da lage en gjenpart som sendes til deg i altinn (ca mars/april mener jeg å huske). 

Også kommer dette opp på selvangivelsen din som formue. 

Anonymkode: 19114...1da

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får en egen seksjoner for aksjer og fond i nettbanken din når du foretar handler.

Anonymkode: 81023...7eb

Gjelder ikke der bare dersom man har handlet aksjer gjennom banken og med banken som megler? Gjelder det også ikke børsnoterte selskaper? Hvordan er den prosessen? 

Skrevet

De blir i allefall registrert i aksjonærregisteret, der kan du sjekke dem. Muligens også Brønnøysundregisteret. Men jeg vet ikke så mye mer om det, så anbefaler deg å hære med noen som har dette som fagområde.

AnonymBruker
Skrevet
On 1.4.2018 at 7:44 PM, Sofiii said:

Hvordan foregår prosessen med å kjøpe aksjene og hva bør jeg eventuelt passe meg for? Fallgruver osv? 

Tusen takk på forhånd for all hjelp :)

Du skal passe deg for å eventuelt bli lurt. Prisfastsettelse på aksjer i et selskap som ikke er børsnotert, er ikke noe for folk som må spørre på KG hvordan dette foregår. Du risikerer å kjøpe katta i sekken, og du risikerer å sitte med aksjer du ikke får solgt igjen.

Hvorfor ønsker du å kjøpe disse aksjene? Fordi du er forelsket i en som skal etablere et firma, og som trenger startkapital? Fordi du tror du skal bli rik? Familiebedrift?

Anonymkode: 892f1...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...