Sofiii Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Jeg er privatperson og skal kjøpe aksjer i et ikke-børsnotert selskap. Det jeg ikke helt forstår er hvor aksjene jeg har kjøpt "oppbevares". Som regel har man jo en oversikt over hva man eier i f.eks nettbanken. Hvor finner jeg oversikten over aksjene jeg eier? Altinn? Hvordan foregår prosessen med å kjøpe aksjene og hva bør jeg eventuelt passe meg for? Fallgruver osv? Tusen takk på forhånd for all hjelp
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Du får en egen seksjoner for aksjer og fond i nettbanken din når du foretar handler. Anonymkode: 81023...7eb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #3 Skrevet 2. april 2018 Litt det samme som man ser i avisene av og til: "10-100 milliarder båst bort på børsen". Pengene er jo ikke båst bort? De må da være et sted? Anonymkode: d570a...9e5
Husholdning1 Skrevet 2. april 2018 #4 Skrevet 2. april 2018 https://firmanytt.no/salg-av-aksjer-i-private-aksjeselskaper/
Sofiii Skrevet 2. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2018 11 timer siden, Husholdning1 skrev: https://firmanytt.no/salg-av-aksjer-i-private-aksjeselskaper/ Takk for svar, men jeg forstår fortsatt ikke helt. Vil de bare ligge i aksjonæravtalen. Jeg lurer på om det ikke er et sted på nettet der jeg kan finne oversikten over aksjene mine. Ser en har skrevet nettbank- men er ikke det bare dersom jeg har handlet med banken som megler?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 De står i aksjeeierboken som skal oppbevares i AS’et. I tillegg sendes det inn en aksjonærregisteroppgave hvert år (januar året etter) hvor det opplyses hvem som har kjøpt/solgt/eier aksjer. Dette vil da lage en gjenpart som sendes til deg i altinn (ca mars/april mener jeg å huske). Også kommer dette opp på selvangivelsen din som formue. Anonymkode: 19114...1da 1
Sofiii Skrevet 2. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får en egen seksjoner for aksjer og fond i nettbanken din når du foretar handler. Anonymkode: 81023...7eb Gjelder ikke der bare dersom man har handlet aksjer gjennom banken og med banken som megler? Gjelder det også ikke børsnoterte selskaper? Hvordan er den prosessen?
Husholdning1 Skrevet 2. april 2018 #8 Skrevet 2. april 2018 De blir i allefall registrert i aksjonærregisteret, der kan du sjekke dem. Muligens også Brønnøysundregisteret. Men jeg vet ikke så mye mer om det, så anbefaler deg å hære med noen som har dette som fagområde.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #9 Skrevet 2. april 2018 On 1.4.2018 at 7:44 PM, Sofiii said: Hvordan foregår prosessen med å kjøpe aksjene og hva bør jeg eventuelt passe meg for? Fallgruver osv? Tusen takk på forhånd for all hjelp Du skal passe deg for å eventuelt bli lurt. Prisfastsettelse på aksjer i et selskap som ikke er børsnotert, er ikke noe for folk som må spørre på KG hvordan dette foregår. Du risikerer å kjøpe katta i sekken, og du risikerer å sitte med aksjer du ikke får solgt igjen. Hvorfor ønsker du å kjøpe disse aksjene? Fordi du er forelsket i en som skal etablere et firma, og som trenger startkapital? Fordi du tror du skal bli rik? Familiebedrift? Anonymkode: 892f1...74b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå