11elikri Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Hei! Jeg har en stakkars flamigoblomst som sliter veldig. Det siste året har den visnet helt. Da jeg bodde et annet sted hadde den det veldig bra og fikk mange lilla blomster. Nå og i fjor fikk den ingen blomster, og bladene visner fort på tuppene. Den får en gang i blant noen nye blader, men også disse gulner fort. Jeg pleide å gi den mye vann før, nå virker det som om jeg overvanner den og tørker den om hverandre. Før var den også mer i sollys, selv om den egentlig ikke skal trives i sollys. Nå får den mest lys gjennom persienner og fra vanlig taklys. Jeg aner ikke hva som er galt med den! Kan noen hjelpe meg? Jeg legger ved bilder av bladene.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Det kan se ut som om du har pottet planten i en beholder uten drenering. Det går ikke bra. Pott om planten i en plastpotte med hull i bunnen, og sett denne oppi metallbøtta, gjerne med noen steiner eller lignende under. Sett planten lyst, gjerne i full sol (full sol i Norge er ikke akkurat det samme som full sol i middelhavslandene, for å si det sånn). Anonymkode: 054fb...ed8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #3 Skrevet 2. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan se ut som om du har pottet planten i en beholder uten drenering. Det går ikke bra. Pott om planten i en plastpotte med hull i bunnen, og sett denne oppi metallbøtta, gjerne med noen steiner eller lignende under. Sett planten lyst, gjerne i full sol (full sol i Norge er ikke akkurat det samme som full sol i middelhavslandene, for å si det sånn). Anonymkode: 054fb...ed8 Gode råd. I tillegg hadde jeg flyttet den bort fra varmeovnen som står rett bak, om du ikke har satt den der bare for fotograferingen. Den kan fort være det største problemet ved siden av dårlig drenering. Anonymkode: c5e6c...45a 1
11elikri Skrevet 2. april 2018 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan se ut som om du har pottet planten i en beholder uten drenering. Det går ikke bra. Pott om planten i en plastpotte med hull i bunnen, og sett denne oppi metallbøtta, gjerne med noen steiner eller lignende under. Sett planten lyst, gjerne i full sol (full sol i Norge er ikke akkurat det samme som full sol i middelhavslandene, for å si det sånn). Anonymkode: 054fb...ed8 Takk for svar og tips! Det er et ganske tykt lag med steiner (sånne runde kuler) nederst i potta, holder det for drenering eller må jeg potte den om? Skal prøve å finne et sted med mer lys til den, litt vanskelig pga liten leilighet, men alt for å redde planten min :D
11elikri Skrevet 2. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gode råd. I tillegg hadde jeg flyttet den bort fra varmeovnen som står rett bak, om du ikke har satt den der bare for fotograferingen. Den kan fort være det største problemet ved siden av dårlig drenering. Anonymkode: c5e6c...45a Grunnen til at jeg trodde den ville trives der, er fordi jeg leste et sted at planten liker best en jevn temperatur, og alle andre steder i leiligheten varierer det veldig. Ovnen står på 17 grader nå. Men kan flytte den, takk for tips! :D
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 5 timer siden, 11elikri skrev: Grunnen til at jeg trodde den ville trives der, er fordi jeg leste et sted at planten liker best en jevn temperatur, og alle andre steder i leiligheten varierer det veldig. Ovnen står på 17 grader nå. Men kan flytte den, takk for tips! :D Selv om termostaten står på 17 grader er det dessverre ikke sånn at ovnen sender ut en jevn strøm av luft med 17 grader. Den varmes opp til full styrke i kortere eller lengre perioder, avhengig av temperaturen i rommet. Så planten får antakelig alt annet enn jevn temperatur når den står rett foran ovnen, derimot får den korte blaff av alt for varm og tørr luft avløst av perioder med lavere temperatur. Dessuten skal den etter det jeg leste absolutt ikke trives i temperaturer under 15 grader, så 17 grader er nok i underkant av trivselstemperatur for den. Stein i bunnen av potta kan funke, men da må du ha stålkontroll på hvor mye du vanner og hvor mye planta trenger, for det blir veldig vanskelig å bli kvitt overskuddsvann. Pott den om i en potte med drenering så du får bedre kontroll på vanningen og bruk heller sinkpotta som potteskjuler, og flytt planta bort fra ovnen, så skal du se det bedrer seg. Anonymkode: c5e6c...45a 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #7 Skrevet 2. april 2018 8 hours ago, 11elikri said: Takk for svar og tips! Det er et ganske tykt lag med steiner (sånne runde kuler) nederst i potta, holder det for drenering eller må jeg potte den om? Skal prøve å finne et sted med mer lys til den, litt vanskelig pga liten leilighet, men alt for å redde planten min :D Hvis du har et lag med fiberduk over lecakulene (?), vil du få et reservoar som kan ta unna litt overskuddsvann. Hvis du ikke har noe som skiller jorda over fra å sige ned i lecakulene, har det liten effekt i forhold til å fylle hele potta med jord. Det går til nød an å ha en potte uten drenering, man da er det nødvendig å være veldig forsiktig med vanningen. Det som skjer når det blir stående fukt i potta, er at plantens røtter råtner. Jeg vil absolutt anbefale deg å ta bryet med å potte om til en plastpotte som passer oppi metallbøtta. Anonymkode: 054fb...ed8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå