Gå til innhold

Hvordan dryppe øynene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan drypper du øynene?

Har aldri brukt øyedråper før.. man skal ikke dryppe direkte på pupillen, men man skal lage en liten "lomme" under øyet og dryppe der? Og  er det sånn at man må holde øyet lukket i noen minutter etter dette?

Det er mot tørre øyne jeg skal bruke

Anonymkode: 9dd30...71a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jeg kjenner som var ekstremt 100% overbevist om at du skulle dryppe øynene når de var lukket :sjokkbla::fnise: kan ikke helt si jeg skjønner den logikken altså... 

Jeg klarer egentlig ikke dryppe meg selv, det bare går ikke. Men den gangen jeg måtte bruke antibiotika (eller var det penicilin...) mot en sti, fikk jeg pga mine problemer en krem. Den la jeg fint nedi ved nederste øyelokk og blunka det oppover øynene. 

Dråper trodde jeg man kanskje dryppa mot inderst av lyet på det hvite område, nær tåregangen. Men litt usikker ... :) 

Anonymkode: fe70e...cd9

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Jeg legger hodet litt bakover, ser oppover, drar ned nederste øyelokk og drypper. Etter på blunker jeg slik at jeg får fordelt det litt. 

Skrevet

Jeg lukker øynene, drypper og blunker som en gal. :fnise:

Klarer ikke å tvinge meg til å holde øynene opp og det virker nå da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør ingenting om du drypper på øyeeplet. Har dryppet egne øyne selv siden jeg var seks år gammel :) 

På datteren min drypper vi med øynene lukket og hodet bakover, (drypper i øyekroken), og så åpner hun øynene mens hodet fortsatt er den veien. Da renner det fint og rolig inn på øyet. 

Du trenger ikke holde øynene lukket etterpå.

Anonymkode: de565...9da

AnonymBruker
Skrevet

Viss dere ligger nede mens dere drypper øyedråper, hvordan klarer dere å få plassert flaska akkurat over den nedre øyelokken? Og  i passende avstand sånn at tuten ikke kommer borti øyet? Har dere speil? :tongue:

AnonymBruker
Skrevet
På 1.4.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Hvordan drypper du øynene?

Har aldri brukt øyedråper før.. man skal ikke dryppe direkte på pupillen, men man skal lage en liten "lomme" under øyet og dryppe der? Og  er det sånn at man må holde øyet lukket i noen minutter etter dette?

Det er mot tørre øyne jeg skal bruke

Jeg bruker øyedråper dagnig mange ganger i døgnet. 

Er det vanskelig å få dryppet deg med flaskedråper så finnes det øyedråpeflaskeholder. Den har jeg sett, men ikke prøvd.

Du må rett og slett lage deg en teknikk som fungerer for deg. Med kunstig tårevæsle så spiller det ingen rolle hvor i øye du drypper, det viktigste er å få inn dråper for å få smøring i øyet og dermed unngå skader i hornhinnen. Du skal helst bruke øyedråper uten konserveringsmidler fordi du må bruke mye kunstig tårevæske og konserveringsmiddel er uheldig på langtidsbruk. Du må og finne de dråpene som fungerer best for nettopp deg. De ulike dråpene har ulik virkningsmekanisme, noe smører mer og bedre enn andre, men er banskeligere å få inn i øyet. Oftalgel og Viscarstears i endosebeholdere fungerer best for meg. 

Legger hodet så langt bakover som mulig og drypper. Treffer jeg ikke godt nok, så må jeg dryppe igjen. Har jeg muligheter så legger jeg meg ned og drypper. Trekker opp øvre øyelokk mens jeg drypper, slipper og trekker ned nedre øye ett eller annet navn jeg ikke kommer på. Så lukker jeg øynene delvis og nesten helt for å få fordelt samtidig ruller jeg øymene rundt ved å se fra neseroten, opp, utover, ned og inn igjen til neseroten. Det andre øyet jobber motsatt vei. 

Finnes brosjyre på vitusapotek for drypping av øyne. Tror der er en på tørre øyne også. Jeg fikk blå resept hos øyelege der jeg kunne velge selv hvilke produkter jeg ville ha. Dermed har jeg fått prøvd meg gjennom alt på blå resept. 

Anonymkode: 651dc...ac5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viss dere ligger nede mens dere drypper øyedråper, hvordan klarer dere å få plassert flaska akkurat over den nedre øyelokken? Og  i passende avstand sånn at tuten ikke kommer borti øyet? Har dere speil? :tongue:

Tørre øyne som gs spør om så skal man helst ikke bruke flaske men engangspimpetter som kastes etter drypping av begge øyne. Speil nytter ikke når en knapt får opp øynene på grunn av tørrhet. Det viktigste er å ha øyedråper innen rekkevidde og å dryppe der en er når behovet er der. Noen ganger kræsjer pimpetten i øyet eller dråpen kommer alle andre steder enn der den skal. Dette er en øvelsessak og en sak om å konsentrere seg om det enngjør der og da. Verst er det på morgenen når øynene ikke kan åpnes eller å våkne om natten på grunn av ekstrem tørrhet og vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 1.4.2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Har ei jeg kjenner som var ekstremt 100% overbevist om at du skulle dryppe øynene når de var lukket :sjokkbla::fnise: kan ikke helt si jeg skjønner den logikken altså... 

Jeg klarer egentlig ikke dryppe meg selv, det bare går ikke. Men den gangen jeg måtte bruke antibiotika (eller var det penicilin...) mot en sti, fikk jeg pga mine problemer en krem. Den la jeg fint nedi ved nederste øyelokk og blunka det oppover øynene. 

Dråper trodde jeg man kanskje dryppa mot inderst av lyet på det hvite område, nær tåregangen. Men litt usikker ... :) 

Anonymkode: fe70e...cd9

Når du bruker øyespray skal øynene være lukket, den sprayen er ekstremt ekkel. 

Bruker man Simplex øyegel så må den brukes med lukkede øyne og før en sovner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...