AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Når vi er ute på tur spise hunder min så mye rart den kommer over! Er-så-lei!! Alt bra svære hårballer, bein og matrester. Han satt en gang fast dette i halsen og ble nesten kvelt.. Vi har trent inne på at han skal slippe ting jeg "mister" osv på gulvet men ute er alt dette glemt. Han vil heller ikke bytte det han har tatt med yndlingsgodbiten.. Og prøver jeg å ta det fra han blir han rabiat og biter, er aldri aggressiv ellers. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Problemet er ikke så stort(ofte) at jeg vil bruke munnkurv men jeg er redd han skal sette noe i halsen igjen. Å ha en 3 kilos hund med munnkurv ser jo også.. litt merkelig ut 😂 Hvordan kan jeg trene på dette? Anonymkode: 462bb...c77
TML0802 Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Ha bikkja i bånd og følg med på hva den gjør når dere er ute? Har selv en «slukhals» og nettopp fordi det å sluke en snuspose/tyggis/kjøttbit/hvasomhelst ofte går på et blunk får hun ikke gå løs på steder hvor jeg ikke har full oversikt (både over henne og hva som måtte ligge på bakken). Leave it og slipp funker fint på min hund sålenge jeg ligger i forkant - blant annet er det lett å lese på kroppsspråket hennes når hun er på «sporet av» mat kontra andre hunder eller dyr.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #3 Skrevet 1. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi er ute på tur spise hunder min så mye rart den kommer over! Er-så-lei!! Alt bra svære hårballer, bein og matrester. Han satt en gang fast dette i halsen og ble nesten kvelt.. Vi har trent inne på at han skal slippe ting jeg "mister" osv på gulvet men ute er alt dette glemt. Han vil heller ikke bytte det han har tatt med yndlingsgodbiten.. Og prøver jeg å ta det fra han blir han rabiat og biter, er aldri aggressiv ellers. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Problemet er ikke så stort(ofte) at jeg vil bruke munnkurv men jeg er redd han skal sette noe i halsen igjen. Å ha en 3 kilos hund med munnkurv ser jo også.. litt merkelig ut 😂 Hvordan kan jeg trene på dette? Anonymkode: 462bb...c77 Har dere trent på dette spesifikt ute, da? Ute er alt mer spennende, da er det ikke alltid de husker eller ønsker å gjennomføre kommandoer som sitter innendørs. Særlig når det gjelder mat og slikt, maten de finner ute er jo mye mer interessant enn det du har inne Så jeg anbefaler definitivt å trene spesifikt på "slipp" og "la være" utendørs, og gradvis øke verdien på det hunden skal la være. Anonymkode: e8a75...7fa
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #4 Skrevet 1. april 2018 2 minutter siden, TML0802 skrev: Ha bikkja i bånd og følg med på hva den gjør når dere er ute? Har selv en «slukhals» og nettopp fordi det å sluke en snuspose/tyggis/kjøttbit/hvasomhelst ofte går på et blunk får hun ikke gå løs på steder hvor jeg ikke har full oversikt (både over henne og hva som måtte ligge på bakken). Leave it og slipp funker fint på min hund sålenge jeg ligger i forkant - blant annet er det lett å lese på kroppsspråket hennes når hun er på «sporet av» mat kontra andre hunder eller dyr. Den er da alltid i bånd? Følger også alltid med men jeg klarer ikke se alt den kommer over når vi er på tur, det er en umulig oppgave. Anonymkode: 462bb...c77
TML0802 Skrevet 1. april 2018 #5 Skrevet 1. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den er da alltid i bånd? Følger også alltid med men jeg klarer ikke se alt den kommer over når vi er på tur, det er en umulig oppgave. Anonymkode: 462bb...c77 Sorry ass, men om det er umulig for deg å ha fullt fokus på hunden de timene dere er ute på tur sammen, er kanskje ikke hund rette dyret for deg. Og som nevnt over her (som jeg glemte) - generalisering! Dvs tren på alt som hunden må kunne i alle situasjoner: ute/inne/på bussen/på badet/på gress og grus og asfalt.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #6 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har dere trent på dette spesifikt ute, da? Ute er alt mer spennende, da er det ikke alltid de husker eller ønsker å gjennomføre kommandoer som sitter innendørs. Særlig når det gjelder mat og slikt, maten de finner ute er jo mye mer interessant enn det du har inne Så jeg anbefaler definitivt å trene spesifikt på "slipp" og "la være" utendørs, og gradvis øke verdien på det hunden skal la være. Anonymkode: e8a75...7fa Ja har prøvd, men funker dårlig. Har vurdert om jeg skal "gjemme" trygge ting på tur der jeg vet hvor det ligger, feks kylling, også stoppe han dersom han oppdager og prøver å ta kyllingen. Men hvordan burde han da belønnes? Med kyllingen? Eller noe annet? Han burde vel kanskje ikke belønnes med det han finner. Men hva skal da toppe kyllingen? Anonymkode: 462bb...c77
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #7 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, TML0802 skrev: Sorry ass, men om det er umulig for deg å ha fullt fokus på hunden de timene dere er ute på tur sammen, er kanskje ikke hund rette dyret for deg. Og som nevnt over her (som jeg glemte) - generalisering! Dvs tren på alt som hunden må kunne i alle situasjoner: ute/inne/på bussen/på badet/på gress og grus og asfalt. Du tuller nå?? Jeg burde ikke ha hund fordi jeg ikke kan stå oppi ansiktet på hunden min 2 timer daglig mens vi går tur? Du kan ikke være riktig klok.. Hunden min er 30 cm høy og går med snuten i bakken nesten hele turen og du mener jeg da skal klare å se på forhånd at han tar noe i gresset osv? Anonymkode: 462bb...c77 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 Går hunden fot når dere går tur i bånd så har du full kontroll. Anonymkode: 4bb03...1be 1
Tabris Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 Hvis problemet er veldig stort, så ville jeg brukt munnkurv, uansett hvor liten hunden er. Det er bedre enn at den får i seg masse som kan være potensielt farlig.I tillegg, hvis hunden har erfaring med at ting blir tatt fra den,så vil den passe på og være lynsnar til å ta tak i og svelge det den finner før du når og fjerne det. Hvis problemet ikke er så stort og du har mulighet til å se det han vil spise før han spiser det, så ville jeg brukt "bra!"/klikker som en sladreteknikk. Jeg gjorde det da min ville spise hestebæsj da vi gikk tur på et sted hvor det også rir mange hester. Hver gang han så på en hestebæsj så sa jeg "bra!" og ga godbit. Det endte med at han "sladret" og så på meg i forventning om godbit hver gang han så en hestebæsj, i stedet for å spise den. Jeg har gjort tilsvarende med katteleker. Vi har katter som er glad i å leke med små katteleker. Problemet er jo at de lekene ikke er laget for å tåle hundetenner og min hund vil gjerne legge seg ned og tygge i stykker dem i stykker om han får tak i dem. Så hver gang jeg ser ham med en sånn leke så tar jeg frem hånden og ber han om å slippe og gir alltid godbit i bytte. Nå oppsøker han meg med lekene for å få godbit i stedet for å ødelegge dem. Men om verken sladring eller bytting fungerer ute fordi han får tak i det før du ser det og er lynkjapp, så ville jeg vurdert munnkurv. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 For det første, hva får hunden hjemme? Om den kun får tørrfor kan det hende den vil ha andre smaker. Matrester, kjøttbein, div typer rått kjøtt, frukt og grønnsaker kan gi en etterlengtet variasjon for dem (unngå druer, rosiner, avocado, makadaminanøtter og sjokolade). Og er det tilfeldigvis en omplasseringshund? Disse kan ha skikkelig oppheng i mat, og mange vil bite om man prøver å ta noe fra dem. Hørte om noen som hadde adoptert en ganske stor hund som prøvde å ta fra den noe den hadde stjelt fra bordet, og den bet to mennesker. Men de skjønte heldigvis at det var deres feil så de beholdt hunden. Min hund er også veldig påpasselig rundt maten sin, og det har vært veldig vanskelig å ta fra henne noe ute. Hun er heldigvis fornuftig med det hun plukker opp, og vi går vanligvis ikke på steder der det kan finnes farlige ting så jeg har ikke trent så intenst med henne enda. Men hun slipper det hun har nå jeg kommer bort når hun tygger på bein inne, og jeg har lært inn en "se her"- lyd (smatting) som hun slipper det meste for ute også. Om hunden generelt vokter rundt mat, kan det være lurt å ofte gå bort til den når den spiser og gi den noe som er bedre enn det den allerede spiser, så den lærer at det at folk kommer bort når den spiser noe er gode nyheter. Her er et forslag til hvordan jobbe med å slippe: Anonymkode: 1ed44...c40
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #11 Skrevet 1. april 2018 Leste forresten innlegget ditt bedre nå, og du må trene ute også. Inne går man jo ikke og tar fra dem alt mulig, så hunden er mere påpasselig ute og det vil være vanskeligere, men det er det du må gjøre altså. Hunder generaliserer ikke så lett. Anonymkode: 1ed44...c40
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 Du må være foran hunden i tankegangen. Følge med på bakken der dere går og si nei med en gang den prøver å ta noe. Og det holder ikke å gjøre det en gang, du må gjøre det hver eneste gang du går tur i mange år framover. Jeg har jobbet med saken med labradoren min siden han var valp, nå er han over 10 år og først de siste årene har han klart å la være å ta noe før jeg har sagt vær så god. Anonymkode: c3a8a...be0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #13 Skrevet 1. april 2018 1 time siden, Tabris skrev: Hvis problemet er veldig stort, så ville jeg brukt munnkurv, uansett hvor liten hunden er. Det er bedre enn at den får i seg masse som kan være potensielt farlig.I tillegg, hvis hunden har erfaring med at ting blir tatt fra den,så vil den passe på og være lynsnar til å ta tak i og svelge det den finner før du når og fjerne det. Hvis problemet ikke er så stort og du har mulighet til å se det han vil spise før han spiser det, så ville jeg brukt "bra!"/klikker som en sladreteknikk. Jeg gjorde det da min ville spise hestebæsj da vi gikk tur på et sted hvor det også rir mange hester. Hver gang han så på en hestebæsj så sa jeg "bra!" og ga godbit. Det endte med at han "sladret" og så på meg i forventning om godbit hver gang han så en hestebæsj, i stedet for å spise den. Jeg har gjort tilsvarende med katteleker. Vi har katter som er glad i å leke med små katteleker. Problemet er jo at de lekene ikke er laget for å tåle hundetenner og min hund vil gjerne legge seg ned og tygge i stykker dem i stykker om han får tak i dem. Så hver gang jeg ser ham med en sånn leke så tar jeg frem hånden og ber han om å slippe og gir alltid godbit i bytte. Nå oppsøker han meg med lekene for å få godbit i stedet for å ødelegge dem. Men om verken sladring eller bytting fungerer ute fordi han får tak i det før du ser det og er lynkjapp, så ville jeg vurdert munnkurv. Takk for godt svar! Problemet er ikke stort, for det skjer ikke hver eneste tur, men kanskje en gang i uka, max! Jeg har brukt denne sladreteknikken som du kaller den på biler, eller tror det for reaksjonen er den samme. Før bjeffet han mot biler, men etter mye trening ser han nå på meg hver gang det kommer en bil og da får han et bra og en godbit. Problemet er ikke så stort at jeg ønsker å bruke munnkurv men jeg ser heller ikke hvordan jeg skal klare å "ta" han før han tar objektet. Det er som sagt ikke spesifikke ting han tar, som feks hestebæsj som din gjorde, men alt mulig forskjellig. Og da blir det veldig vanskelig å være føre var da det kan være noe så enkelt som en stein, og som oftest bryr han seg ikke om steiner men så plutselig tar han en stein.. Merkelig. Det er en omplasseringshund så kan hende at han er blitt veldig eiesyk av noe som skjedde der, men rart at det funker inne men ikke ute. Ute er ingen godbiter bra nok i bytte mot det han har.. Anonymkode: 462bb...c77
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #14 Skrevet 1. april 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste forresten innlegget ditt bedre nå, og du må trene ute også. Inne går man jo ikke og tar fra dem alt mulig, så hunden er mere påpasselig ute og det vil være vanskeligere, men det er det du må gjøre altså. Hunder generaliserer ikke så lett. Anonymkode: 1ed44...c40 Jo jeg har øvd på å ta fra han ting han normalt ikke får. Han elsker å stjele sokker og jeg fikk aldri tak i de før, men etter trening får jeg nå ta de tilbake. Samme med at jeg har "mistet" ned pølsebiter rett forran han og han tar de ikke når jeg sier nei. Men ute er ingen godbiter gode nok i bytte mot det han har fått tak i, selv om det er feks en stein 🙄 Anonymkode: 462bb...c77
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #15 Skrevet 1. april 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må være foran hunden i tankegangen. Følge med på bakken der dere går og si nei med en gang den prøver å ta noe. Og det holder ikke å gjøre det en gang, du må gjøre det hver eneste gang du går tur i mange år framover. Jeg har jobbet med saken med labradoren min siden han var valp, nå er han over 10 år og først de siste årene har han klart å la være å ta noe før jeg har sagt vær så god. Anonymkode: c3a8a...be0 Ja jeg gjør det, men han kan plukke opp noe så enkelt som en stein og da er det vanskelig å være føre var siden det er steiner over alt og noe han normalt ikke bryr seg om.. Anonymkode: 462bb...c77
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #16 Skrevet 1. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For det første, hva får hunden hjemme? Om den kun får tørrfor kan det hende den vil ha andre smaker. Matrester, kjøttbein, div typer rått kjøtt, frukt og grønnsaker kan gi en etterlengtet variasjon for dem (unngå druer, rosiner, avocado, makadaminanøtter og sjokolade). Og er det tilfeldigvis en omplasseringshund? Disse kan ha skikkelig oppheng i mat, og mange vil bite om man prøver å ta noe fra dem. Hørte om noen som hadde adoptert en ganske stor hund som prøvde å ta fra den noe den hadde stjelt fra bordet, og den bet to mennesker. Men de skjønte heldigvis at det var deres feil så de beholdt hunden. Min hund er også veldig påpasselig rundt maten sin, og det har vært veldig vanskelig å ta fra henne noe ute. Hun er heldigvis fornuftig med det hun plukker opp, og vi går vanligvis ikke på steder der det kan finnes farlige ting så jeg har ikke trent så intenst med henne enda. Men hun slipper det hun har nå jeg kommer bort når hun tygger på bein inne, og jeg har lært inn en "se her"- lyd (smatting) som hun slipper det meste for ute også. Om hunden generelt vokter rundt mat, kan det være lurt å ofte gå bort til den når den spiser og gi den noe som er bedre enn det den allerede spiser, så den lærer at det at folk kommer bort når den spiser noe er gode nyheter. Her er et forslag til hvordan jobbe med å slippe: Anonymkode: 1ed44...c40 Takk for tips! Ja det er en omplasseringshund men han er ikke påpasselig rundt maten sin. Vi har som sagt øvd mye inne på at han skal gi meg feks beinet sitt, eller en sokk han har stjelt og da slipper han de og får en "bra" og godbit som belønning. Men ute nekter han å gi fra seg noe, om det så er en stein får jeg den ikke selv om jeg holder en fersk kyllingbit forran munnen hans 😞 Anonymkode: 462bb...c77
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #17 Skrevet 1. april 2018 Har du prøvd med å la han ha noe med seg som han bærer på på turen? Da vil du lettere se når han får ferten på noe. Anonymkode: e1924...1dc
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #18 Skrevet 1. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd med å la han ha noe med seg som han bærer på på turen? Da vil du lettere se når han får ferten på noe. Anonymkode: e1924...1dc Ja noen ganger har han hatt med seg ballen sin men problemet er at han elsker å lukte over alt og bare legger fra seg ballen(ofte), tror han har en super snute som fanger opp alle lukter som kan finnes(mer enn en normal hund) og da er det bare 1/1000 at det faktisk er noe han plukker opp. Som regel er det bare at han skal markere. Han markerer uendelig mye på tur etter 1 minutt med sniffing på samme sted 😝 Anonymkode: 462bb...c77
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #19 Skrevet 1. april 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Jo jeg har øvd på å ta fra han ting han normalt ikke får. Han elsker å stjele sokker og jeg fikk aldri tak i de før, men etter trening får jeg nå ta de tilbake. Samme med at jeg har "mistet" ned pølsebiter rett forran han og han tar de ikke når jeg sier nei. Men ute er ingen godbiter gode nok i bytte mot det han har fått tak i, selv om det er feks en stein 🙄 Anonymkode: 462bb...c77 Det var en omplasseringshund som jeg tenkte ja. Og da har han lært det inne men ikke ute. Kanskje du kjenner historien til hunden eller kanskje du ikke gjør det, men noen av disse hundene kan ha lært at det er viktig å passe på maten sin ute men ikke nødvendigvis inne. Min hund f.ex. var ikke så vant til å være inne før hun kom til fosterhjemmet, og der lærte hun at maten sin fikk hun ha i fred. Det var derimot ikke noe hun hadde lært ute, for hun vokste opp sammen med moren sin i en bakgård der alle kunne komme og ta maten hennes....så hun vokter mere på det hun har ute enn inne. Det som også er forskjellen er at inne finner de ikke så mye farlig, så man setter ikke himmel og jord i bevegelse for å ta fra dem noe inne, noe som også vil trigge en beskyttelses-adferd hos dem. Så begynn ute rett foran døra og tren på akkurat samme måte som du har gjort, og så øker du avstanden til huset etter hvert. Du kan også begynne andre steder i huset, som på badet og i gangen, foran ytterdøra. Og jeg ville faktisk vurdert munnkurv i inntreningsperioden, for det du kan gjøre da, er at når han prøver å plukke opp noe kan du være rask og klikke og gi en godbit, så får du trent på samme måte som med bilene. Om bilene hadde vært like nær nesen hans som det han lukter på når han er ute, ville det være vanskelig å få trent på det også, så munnkurven vil øke avstanden til det han "reagerer" på, slik at du kan trene inn en annen respons. Det forhindrer også at han fortsetter å belønne sin egen adferd på turene, og det forhindrer at denne desperate "holde fast"-adferden blir opprettholdt av at du prøver å ta noe fra han og/eller blir redd når han finner noe. Det du også kan gjøre istedenfor munnkurv, når det er så få ganger han finner noe, er å gi en "jackpot" hver gang han finner noe, at du bare hiver ned en haug med nygrillet kylling eller leverpostei (eller hva som helst som han elsker) på bakken da, og ikke prøver å ta det han har, det er hvis du er sikker på at det er noe ufarlig selvsagt. Anonymkode: 1ed44...c40 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #20 Skrevet 1. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja noen ganger har han hatt med seg ballen sin men problemet er at han elsker å lukte over alt og bare legger fra seg ballen(ofte), tror han har en super snute som fanger opp alle lukter som kan finnes(mer enn en normal hund) og da er det bare 1/1000 at det faktisk er noe han plukker opp. Som regel er det bare at han skal markere. Han markerer uendelig mye på tur etter 1 minutt med sniffing på samme sted 😝 Anonymkode: 462bb...c77 Dette er jo helt totalt naturlig atferd for en hund. Håper ikke du ser på det som et problem. Anonymkode: 8926a...da1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå