Gå til innhold

forbikjøring på motorvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er reglene for forbikjøring på motorvei i dette tilfellet?

Jeg legger meg ut i venstre felt for å kjøre forbi en kø av biler. Fartsgrensen er 100, og køen ligger i ca 100. Det er lang rekke med biler i høyre felt, flere km.

I venstre felt ligger jeg i ca 150. I bakspeilet ser jeg en bil i venstre felt som er i ferd med å ta meg igjen. Han ligger i omtrent 180. 

Han blinker med lysene og gir tegn til at jeg må komme meg vekk fra venstre fil (antagelig fordi han mener jeg hindrer trafikken der jeg ligger i mine usle 150 km/t).

Hva bør jeg gjøre?

- Senke farten til 100, blinke til høyre og be om plass i høyre felt?

- Fortsette i 150 til jeg kommer forbi køen med biler slik den opprinnelige planen var?

- Øke hastigheten til 180 slik at jeg ikke hindrer han som kommer bak?

(hvis sistnevnte: hva om det kommer enda en bil bak om kjører i 200? Skal alle andre øke hastigheten, slik at det er han som har høyest hastighet som bestemmer?)

 

 

Anonymkode: bd9cc...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke en kø i høyre når de ligger i farstegrensen. Du fortsetter i 150 frem til du er forbi køen eller til det er et passende sted du kan skli inn. Han bak får vente.

Anonymkode: ce14e...9c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du fortsetter å kjøre i 150 til du kommer forbi "køen" med biler på høyre siden også legger du deg inn. Jeg ville ikke latt meg presse av noen som kjørte så mye for fort. 

Anonymkode: 102fd...7e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både du i 150 og fyren som kommer i 180 kjører begge to alt for raskt. Begge to bryter loven ganske kraftig, og hadde risikert heftige bøter eller førerkortbeslag. 

Anonymkode: c4670...9fd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt usikker på om du troller. 

Men øk hastigheten til 250. Da kommer du enda raskere frem og rekker å gjøre masse mer i løpet av dagen. 

.. først, ikke kjør i 150. Kjør i 130 maks om det er 110-sone. Om det kommer en bak legger du deg til høyre. Så legger du deg tilbake igjen når bilen har passert. 

Anonymkode: 0cf32...cf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du absolutt skal kjøre så fort som 150 syns jeg du skal holde den hastigheten før du legger deg inn foran alle bilene i køen. Strengt tatt trenger ingen i venstre felt å vike så lenge de kjører etter fartsgrensen, så det er ingen grunn til å vike for en idiot som kjører i 180.  

Anonymkode: a2013...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke la deg bli ydmyket, du kjører så klart i fra bilen som kommer 180 km/t. Gir med og klem gassen i bånn. Hvis du ikke klarer å kjøre i fra den andre bilen trenger du raskere bil.

Anonymkode: 12d6c...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1.4.2018 at 8:19 PM, AnonymBruker said:

Hvis du absolutt skal kjøre så fort som 150 syns jeg du skal holde den hastigheten før du legger deg inn foran alle bilene i køen. Strengt tatt trenger ingen i venstre felt å vike så lenge de kjører etter fartsgrensen, så det er ingen grunn til å vike for en idiot som kjører i 180.  

Anonymkode: a2013...462

Jo, dersom du kjører i lik hastighet som høyre fil, uten at det står kø i høyre. Folk som deg skaper ulykker.

Anonymkode: 76db4...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 1.4.2018 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Hvis du absolutt skal kjøre så fort som 150 syns jeg du skal holde den hastigheten før du legger deg inn foran alle bilene i køen. Strengt tatt trenger ingen i venstre felt å vike så lenge de kjører etter fartsgrensen, så det er ingen grunn til å vike for en idiot som kjører i 180.  

Anonymkode: a2013...462

Sludder! Venstre felt er i utgangspunktet et forbikjøringsfelt, ikke et felt hvor man skal ligge og lunke i fartsgrensa uten å sjekke speilene. Man skal ikke være til hinder for trafikken. 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/0EgJo/Dette-er-reglene-for-a-ligge-i-venstre-felt-pa-motorveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så...TS gjør seg til kriminell. Fy da, håper karma kommer og tar deg. :nei: Du er jo en fare på veien. 

Bot på over 10000 og samfunnsstraff og fengsel for den andre gærningen. Hadde vært greit å fått dere av veien ja. 

Anonymkode: 7fd2d...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2018 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Hva er reglene for forbikjøring på motorvei i dette tilfellet?

Jeg legger meg ut i venstre felt for å kjøre forbi en kø av biler. Fartsgrensen er 100, og køen ligger i ca 100. Det er lang rekke med biler i høyre felt, flere km.

I venstre felt ligger jeg i ca 150. I bakspeilet ser jeg en bil i venstre felt som er i ferd med å ta meg igjen. Han ligger i omtrent 180. 

Han blinker med lysene og gir tegn til at jeg må komme meg vekk fra venstre fil (antagelig fordi han mener jeg hindrer trafikken der jeg ligger i mine usle 150 km/t).

Hva bør jeg gjøre?

- Senke farten til 100, blinke til høyre og be om plass i høyre felt?

- Fortsette i 150 til jeg kommer forbi køen med biler slik den opprinnelige planen var?

- Øke hastigheten til 180 slik at jeg ikke hindrer han som kommer bak?

(hvis sistnevnte: hva om det kommer enda en bil bak om kjører i 200? Skal alle andre øke hastigheten, slik at det er han som har høyest hastighet som bestemmer?)

 

 

Anonymkode: bd9cc...f6b

Hvor bor du? Det er kun noen få steder i Norge hvor alle fartsregler tilsynelatende er opphevet nesten permanent. Det er på hovedveinettet i Groruddalen (der de fargerike beriker oss) og langs enkelte snobbestrøk i større tettsteder (hvor Premium bil/Tesla klanene bor).

God tur!

Anonymkode: 4f4f4...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge kjører så fort at det ville gitt førerkortbeslag. Grensen går ved 41 km/t over fartsgrensen hvis det er motorvei og 100-sone. Det er ikke lov å bryte fartsgrensen med en eneste kilometer i timen selv ved forbikjøring.

Men alt dette er selvfølgelig på papiret. I praksis ville jeg (ok, jeg ville neppe kjørt i 150, men kunne sikkert holdt 135) holdt farten til jeg var forbi fremste bil i rekken i høyre felt hvis jeg kunne se slutten på den rekken. Hvis jeg ikke så noen slutt på rekken hadde jeg antagelig sørget for å blinke ut, bremse ned og smette inn i rekken tidligere, men det ville normalt bare vært ekstra plagsomt for han bak uansett. Jeg tror riktignok ikke jeg trenger noen veldig stor "lomme" for å smette inn, da, men jeg tar meg tid til å blinke meg inn ordentlig.

Jeg hadde ikke økt farten min ytterligere, i hvert fall ikke helt opp til det han bak meg ligger i. Særlig fordi jeg maks ligger noen km/t under grensen for førerkortbeslag, så å øke farten ytterligere har en del å si for mulige reaksjoner.

Anonymkode: f0386...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om personen i bilen bak sitter med en kvinne i bilen som er igang med å føde, og hvor det faktisk haster å komme seg fram til et sykehus? 

 

Anonymkode: d3d14...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er oppkonstruert

Om "køen" i høyre felt ligger i 100 km/t så er det så store luker at det bør være mulig å legge seg inn, så da gjør man dette og lar tullingen fly forbi. (Men det vil i det virkelig liv være mange biler som ligger i venstre felt, ikke bare  de som kjører 150+)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om personen i bilen bak sitter med en kvinne i bilen som er igang med å føde, og hvor det faktisk haster å komme seg fram til et sykehus? 

 

Anonymkode: d3d14...bd3

Setter han på nødblink skjønner de fleste at det er noe spesielt. Nødblink skal vel egentlig ikke brukes til sånt, men jeg har sett det brukt i fart et par ganger for å signalisere krise. Eventuelt tute voldsomt i tillegg når det kan stå om liv og helse for noen i bilen.

De aller fleste som kjører dritfort på motorvei og blinker på biler som allerede ligger langt, langt over fartsgrensen er tross alt ikke i nød. De vil bare kjøre fort, og jeg risikerer ikke førerkortet mitt hver gang det måtte skje at bilen bak åpenbart vil forbi i tilfelle det mot all formodning i verden er en fødsel på gang. Setter de derimot på nødblink vil jeg forstå at de mener å signalisere at det er noe mer enn et ønske om å kjøre fort. Da hadde jeg kommet meg inn i høyrefeltet så fort som mulig.

Men jeg er forsåvidt enig med @ekkoet over her i at dette virker konstruert. Går det i 100 er det sjelden vanskelig å finne en luke stor nok til å ikke forstyrre andre all verden heller. Synes bare det var litt interessant å tenke på hva jeg ville gjort hvisomatte.

Anonymkode: f0386...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2018 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Hva er reglene for forbikjøring på motorvei i dette tilfellet?

Jeg legger meg ut i venstre felt for å kjøre forbi en kø av biler. Fartsgrensen er 100, og køen ligger i ca 100. Det er lang rekke med biler i høyre felt, flere km.

I venstre felt ligger jeg i ca 150. I bakspeilet ser jeg en bil i venstre felt som er i ferd med å ta meg igjen. Han ligger i omtrent 180. 

Han blinker med lysene og gir tegn til at jeg må komme meg vekk fra venstre fil (antagelig fordi han mener jeg hindrer trafikken der jeg ligger i mine usle 150 km/t).

Hva bør jeg gjøre?

- Senke farten til 100, blinke til høyre og be om plass i høyre felt?

- Fortsette i 150 til jeg kommer forbi køen med biler slik den opprinnelige planen var?

- Øke hastigheten til 180 slik at jeg ikke hindrer han som kommer bak?

(hvis sistnevnte: hva om det kommer enda en bil bak om kjører i 200? Skal alle andre øke hastigheten, slik at det er han som har høyest hastighet som bestemmer?)

 

 

Anonymkode: bd9cc...f6b

Venstre felt er forbikjøringsfelt, uasett om du råkjører eller ikke. Når din forbikjøring er ferdig, eller det kommer andre bak deg så skal du vike og komme deg inn i høyre fil. 

Fprbilkjøring til høyre er ikke tillatt, uansett feltsituasjon. 

Håper du overdriber hastigheten, ellers bør du legge fra deg både førerkort og bilnøkler hjemme. 

Anonymkode: 66c41...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 1.4.2018 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en kø i høyre når de ligger i farstegrensen. Du fortsetter i 150 frem til du er forbi køen eller til det er et passende sted du kan skli inn. Han bak får vente.

Anonymkode: ce14e...9c0

 

På 1.4.2018 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Du fortsetter å kjøre i 150 til du kommer forbi "køen" med biler på høyre siden også legger du deg inn. Jeg ville ikke latt meg presse av noen som kjørte så mye for fort. 

Anonymkode: 102fd...7e1

Dette er feil. Venstre felt er forbikjøringsfelt, har du en bil bak som tydelig signalsierer at han skal forbi, enten bilen er en vanlig bil eller en bil med blålys, så skal bilen straks vike og komme seg inn i hovedfeltet. 

I Norge er bilførerne dårlig på å vike fra venstre felt når noen vil kjøre hurtigere. Ser en på fenomenet i utlandet så er sjåførene raske med å komme seg inn i høyre filen igjen når noen kommer susende bak. 

Men slik enkelte leser teorien så er gjenre bilkjøringen mer et resultat av manglende kunnskap og dermed praktisering av trafikkreglene. 

Anonymkode: 66c41...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er feil. Venstre felt er forbikjøringsfelt, har du en bil bak som tydelig signalsierer at han skal forbi, enten bilen er en vanlig bil eller en bil med blålys, så skal bilen straks vike og komme seg inn i hovedfeltet. 

I Norge er bilførerne dårlig på å vike fra venstre felt når noen vil kjøre hurtigere. Ser en på fenomenet i utlandet så er sjåførene raske med å komme seg inn i høyre filen igjen når noen kommer susende bak. 

Men slik enkelte leser teorien så er gjenre bilkjøringen mer et resultat av manglende kunnskap og dermed praktisering av trafikkreglene. 

Anonymkode: 66c41...cc5

Ja, man skal ikke lengre enn til Sverige for å se at det er helt annerledes der. Har også kjørt mye i Danmark, Tyskland og Nederland, helt annen kjørestil enn i Norge. Synes det er synd at ikke man fokuserer på dette under opplæring. Det finnes knapt noe som irriterer meg mer enn noen som ligger og lunker i venstre felt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er feil. Venstre felt er forbikjøringsfelt, har du en bil bak som tydelig signalsierer at han skal forbi, enten bilen er en vanlig bil eller en bil med blålys, så skal bilen straks vike og komme seg inn i hovedfeltet.

Det er feil. Man skal bare ligge i venstre felt hvis man skal kjøre forbi, men hvis man gjør det så har man ikke noen form for "vikeplikt" for de som ligger bak og vil kjøre enda fortere.

Anonymkode: 89a50...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er feil. Venstre felt er forbikjøringsfelt, har du en bil bak som tydelig signalsierer at han skal forbi, enten bilen er en vanlig bil eller en bil med blålys, så skal bilen straks vike og komme seg inn i hovedfeltet. 

I Norge er bilførerne dårlig på å vike fra venstre felt når noen vil kjøre hurtigere. Ser en på fenomenet i utlandet så er sjåførene raske med å komme seg inn i høyre filen igjen når noen kommer susende bak. 

Men slik enkelte leser teorien så er gjenre bilkjøringen mer et resultat av manglende kunnskap og dermed praktisering av trafikkreglene. 

Anonymkode: 66c41...cc5

Sludder og vås! Så lenge man selv kjører forbi andre biler har man absolutt ingen plikt til å slippe de som ligger å presser bak forbi. Om trafikken i høyre felt går i 90 har du like stor rett til å kjøre forbi i venstre felt i 100 som vedkommende som kommer bak deg i 150 har. Man skal ikke hindre annen trafikken unødig, men så lenge du tydelig kjører forbi bilene i høyre felt er dette rett og slett ikke tilfellet selv om de bak deg ønsker å kjøre enda raskere. Men det skal sies at mange er dårlige på å legge seg inn igjen i høyre felt ETTER at man er ferdig med å kjøre forbi, men det blir noe helt annet enn det du påstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...