AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Vi er et par som har brukt myyye penger på mat. Dette er jo så klart ikke smart nær vi ønsker å spare. Lurer derfor på om dere har forslag til billig ukesmenyer? Og gjerne at ukemenyen henger litt sammen (noen like ingredienser så vi ikkemæ kjøpe masse forskjellig som blir dårlig fordi det ikke blir brukt opp). Og hvs er et passende matbudsjett for to i mnd/uken? Anonymkode: 91da5...694
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Du kan for eksempel kjøpe litt mer fisk enn dere spiser til ett måltid og ha kokt/stekt fisk en dag og lage fiskegrateng av restene senere i uken. Lage små kjøttboller og spise med pasta og salat og ha tomatsuppe med resten av kjlttbollene og makaroni senere i uken. Kjøp en hel kylling, så har dere kylling og ris en dag, en senere dag lager dere kyllingsalat. Lurt å fryse ned små rester, så blir det godt i et annet måltid senere. Smør matpakker og lag kaffen hjemme. Det er vel varierende hva folk bruker på mat i uka, men 1000 kr tror jeg ikke er for mye til to personer. Det går sikkert an å få det billigere også. Kjøp first-price og Andre billigprodukter der det går greit. Anonymkode: 4cc62...a43 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #3 Skrevet 1. april 2018 Vi spiser mye linser og bønner, samt kikerter. Kjøper store kvantum på innvandrerbutikker. Bønner brukes som regel som tilbehør til fisk, eller i salater. Linser bruker jeg i ulike gryter og supper. Lager blant annet mange indiskte vegetarretter der linser+poteter+søtpoteter er basen. Kikerter lager jeg hummus av, som brukes både til pålegg og tilbehør til kjøtt/fisk. Jeg kjøper ofte største økonomipaktningen med kyllingfileter eller fisk. Drisler over litt olje, salt, pepper og for eksempel timian. Og ovsnbaker. Fryster deretter porsjonspakker. (sparer tid, kan selvfølgelig også dele opp og fryse ferskvaren) På pålegg er det mye å spare, kiloprisene på de små pakkene med kjøtt og fisk er vanvittige. Jeg kjøper tynnribbe, kalkunfilet... lager opp. Og skjærer i tynne skiver, vakumpakker mindre porsjoner, og fryser. Lager også sild, og graver laks som pålegg. Billige kutt av kjøtt. Som svinenakke, mørbrad etc, gir mye mat for pengene. Kjøttet er kjempegodt så lenge det tilberedes lenge på svak varme. Baker alt brød og knekkebrød selv. Eltefritt brød krever ingen innsats. Anonymkode: ad7b4...71d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #4 Skrevet 1. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er et par som har brukt myyye penger på mat. Dette er jo så klart ikke smart nær vi ønsker å spare. Lurer derfor på om dere har forslag til billig ukesmenyer? Og gjerne at ukemenyen henger litt sammen (noen like ingredienser så vi ikkemæ kjøpe masse forskjellig som blir dårlig fordi det ikke blir brukt opp). Og hvs er et passende matbudsjett for to i mnd/uken? Anonymkode: 91da5...694 Hvor mye har budsjettet deres ligget på til nå da? Anonymkode: a4de1...0e0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #5 Skrevet 1. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mye har budsjettet deres ligget på til nå da? Anonymkode: a4de1...0e0 Jeg tenker det bør være en realistisk nedgang, alle bruker litt ekstra på noe og kanskje mat er det dere kan bruke litt ekstra på Anonymkode: a4de1...0e0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #6 Skrevet 1. april 2018 litt usikker på hvor mye vi bruker nøyaktig, da jeg er en person som tar vare på den minste ting. Bruker vi bare halve glasset med pastasaus så fryser jeg ned resten (selv om et stort glass med first price pastasaus bare koster 10 kr eller noe). Vi bruker mye first price, så sparer en del der mot hva det ville kostet hvis vi kjøpte det dyreste. Jeg har ALLTID nok egg, melk, diverse mel, havregryn og gjær i hus. Da kan du bake brød selv, lage grove pannekaker, rundstykker etc selv. Sunnere og billigere enn å kjøpe brød og rundstykker på butikken. En vanlig ukesmeny her kan se slik ut; mandag- grove pannekaker (tilbehør baconterninger, blåbærsyltetøy) tirsdag- tomatsuppe med kokt egg og makaroni (evt et par brødskiver med smør til) onsdag- fisk (fiskefilet av laks, frosne grønnsaker og fløtepotet/potet) Torsdag- grillede kyllinglår (first price), ris og salat. Evt juicy chicken (da brukes restene i wrap dagen etter) fredag- taco eller pizza som regel lørdag- enchilada (kit som de har på blandt annet kiwi), med salat og rømme (rømme fordi det er litt sterkt for oss). Søndag- enchilada rester (vi spiser aldri opp mer enn halvparten dagen før) Frys alltid ned det som blir til overs. Hvis dere bare bruker 3 kyllingfileter av 4 så frys ned den siste og merk med dato den fryses ned. Da har dere plutselig nok kylling til en middag til. Anonymkode: 91efd...375
Zienna Skrevet 1. april 2018 #7 Skrevet 1. april 2018 Ifølge SIFOs referansebudsjett for 2017 skal et par med et nøkternt forbruksnivå kunne klare seg med 5.050 kr i måneden i mat. Om man måtte og/eller gikk inn for det, tror jeg nok at SIFOs tall er riktige. Vi er to, men bruker det dobbelte. Et blikk inn i kjøleskapet forteller hvorfor. Vi har et veldig variert innhold mht. pålegg og tilbehør. Sylteagurk, rødbeter, oliven og majones behøver man vel egentlig ikke? Ei heller tomat, agurk, frisk grønn salat? Juice og youghurt? Man kan spare mye ved å redusere på utvalget. Da jeg studerte var der perioder der jeg kun spiste brød og ost. Ikke veldig sunt, men det gikk
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 2 minutter siden, Zienna skrev: Ifølge SIFOs referansebudsjett for 2017 skal et par med et nøkternt forbruksnivå kunne klare seg med 5.050 kr i måneden i mat. Om man måtte og/eller gikk inn for det, tror jeg nok at SIFOs tall er riktige. Vi er to, men bruker det dobbelte. Et blikk inn i kjøleskapet forteller hvorfor. Vi har et veldig variert innhold mht. pålegg og tilbehør. Sylteagurk, rødbeter, oliven og majones behøver man vel egentlig ikke? Ei heller tomat, agurk, frisk grønn salat? Juice og youghurt? Man kan spare mye ved å redusere på utvalget. Da jeg studerte var der perioder der jeg kun spiste brød og ost. Ikke veldig sunt, men det gikk Dere må vel ha litt andre mer dyrere ting enn det du ramset opp også? Sylteagurk, salt og yoghurt koster ikke 10.000 i mnd. Det går under et nøkternt budsjett her. Anonymkode: a4de1...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 4 minutter siden, Zienna skrev: Ifølge SIFOs referansebudsjett for 2017 skal et par med et nøkternt forbruksnivå kunne klare seg med 5.050 kr i måneden i mat. Om man måtte og/eller gikk inn for det, tror jeg nok at SIFOs tall er riktige. Vi er to, men bruker det dobbelte. Et blikk inn i kjøleskapet forteller hvorfor. Vi har et veldig variert innhold mht. pålegg og tilbehør. Sylteagurk, rødbeter, oliven og majones behøver man vel egentlig ikke? Ei heller tomat, agurk, frisk grønn salat? Juice og youghurt? Man kan spare mye ved å redusere på utvalget. Da jeg studerte var der perioder der jeg kun spiste brød og ost. Ikke veldig sunt, men det gikk Vi bruker nok mindre og vi er to stk vi er da motsatt av dere i grunn. Vi klarer oss fint med billig majones, kokt skinke fra first price osv. Hender seg vi kjøper pålegg som er litt mer luksus, men det er ikke ofte eller mye. Men så er vi veldig bevist på å spare, så derfor klarer vi oss med rimeligere/kjedeligere alternativ en stund Anonymkode: 91efd...375 1
Zienna Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere må vel ha litt andre mer dyrere ting enn det du ramset opp også? Sylteagurk, salt og yoghurt koster ikke 10.000 i mnd. Det går under et nøkternt budsjett her. Anonymkode: a4de1...0e0 Jo sikkert. Jeg nevnte bare sylteagurk etc. som eksempler på matvarer som man strengt sett ikke behøver. 1
FrøkenHappy Skrevet 1. april 2018 #11 Skrevet 1. april 2018 Vi prøver nå å klare oss på 3000kr i måneden. Jeg er student og det er ikke lenge siden han også var det, så vi er vant til å leve litt på budsjett 😛 Vi kjøper det vi har lyst på, men sparer en del på å lage middag fra bunnen av. Hjelper også på at han jobber borte deler av tiden, så kan vel si at vi egentlig er 1,5 personer i husholdningen. 1
Nuttery Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 15 minutter siden, Zienna skrev: Ifølge SIFOs referansebudsjett for 2017 skal et par med et nøkternt forbruksnivå kunne klare seg med 5.050 kr i måneden i mat. Om man måtte og/eller gikk inn for det, tror jeg nok at SIFOs tall er riktige. Vi er to, men bruker det dobbelte. Et blikk inn i kjøleskapet forteller hvorfor. Vi har et veldig variert innhold mht. pålegg og tilbehør. Sylteagurk, rødbeter, oliven og majones behøver man vel egentlig ikke? Ei heller tomat, agurk, frisk grønn salat? Juice og youghurt? Man kan spare mye ved å redusere på utvalget. Da jeg studerte var der perioder der jeg kun spiste brød og ost. Ikke veldig sunt, men det gikk Vi er to stykker, og vi spiser både sylteagurk, rødbeter, majones, tomat, agurk, frisk grønn salat, juice, yoghurt, cottage cheese, oliven i løsvekt, ulike typer kjøtt, fisk, ost, brød osv. Vi bruker ca 3500 kroner i mnd totalt...
Zienna Skrevet 1. april 2018 #13 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, Nuttery skrev: Vi er to stykker, og vi spiser både sylteagurk, rødbeter, majones, tomat, agurk, frisk grønn salat, juice, yoghurt, cottage cheese, oliven i løsvekt, ulike typer kjøtt, fisk, ost, brød osv. Vi bruker ca 3500 kroner i mnd totalt... Jeg vet faktisk ikke hvorfor vi ligger såpass høyt... Ser bare tallet på bankens kontoutskrift. Lager for øvrig det meste av mat fra grunnen også, og fryser ned rester etc.
Gjest Calm Skrevet 1. april 2018 #14 Skrevet 1. april 2018 Vi er to voksne, bruker ca 4000kr på mat og husholdningsartikler som brødposer, zalo osv. Og da føler jeg at vi har godt slingringsmonn.
Emmelise Skrevet 1. april 2018 #15 Skrevet 1. april 2018 Vi gikk til innkjøp av en vakuumpakker for et par år siden. De koster ikke så allverden og er i seg selv en god investering. F. eks. var det tilbud på kjøttdeig på Obs hvor du kunne få med deg 400g til 25 kr. Vi kjøpte 4 pakker til 100kr, delte det opp til 200g per vakuumpose (vi beregner ikke mer til to personer) og vips har du kjøttdeig til 12,50kr per måltid (og 8 måltider). Vi kjøper vanligvis familiepakkene, vakumpakker alt og setter opp en forenklet matplan om hva slags kjøtt/kylling/fisk vi skal ha på de forskjellige dagene. Vi er bare to og vi har faktisk økt matbudsjettet vårt med 5000 i måneden ettersom vi er i en fase hvor vi eksperimenterer med oppskrifter og matvarer fra innvandrerbutikker og da trenger man litt spillerom. Vi kjøpte en hel kilo med miso (minste de hadde!) f. eks. ettersom vi gjerne ville prøve det. Viste seg at vi syntes det smaker verre enn selvdød grevling og det røk rett ut etter første forsøket. Hvis dere gjør noe lignende med vakumpakking og fryser vil jeg da kommet med et godt råd: skriv hva som er i pakkene. Det har vært et par ganger hvor "mystery meat" stod på menyen 1
Million Skrevet 2. april 2018 #16 Skrevet 2. april 2018 13 timer siden, Emmelise skrev: Vi er bare to og vi har faktisk økt matbudsjettet vårt med 5000 i måneden ettersom vi er i en fase hvor vi eksperimenterer med oppskrifter og matvarer fra innvandrerbutikker og da trenger man litt spillerom. Mener du at matbudsjettet økte TIL 5000 i måneden....? Eller økte det faktisk med hele 5000 i tillegg til det dere har brukt tidligere!?
Emmelise Skrevet 2. april 2018 #17 Skrevet 2. april 2018 17 minutter siden, Million skrev: Mener du at matbudsjettet økte TIL 5000 i måneden....? Eller økte det faktisk med hele 5000 i tillegg til det dere har brukt tidligere!? Økt TIL. Ser jeg kunne skrevet den litt tydeligere
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #18 Skrevet 2. april 2018 14 timer siden, Zienna skrev: Vi er to, men bruker det dobbelte. Et blikk inn i kjøleskapet forteller hvorfor. Vi har et veldig variert innhold mht. pålegg og tilbehør. Sylteagurk, rødbeter, oliven og majones behøver man vel egentlig ikke? Ei heller tomat, agurk, frisk grønn salat? Juice og youghurt? Man kan spare mye ved å redusere på utvalget. Da jeg studerte var der perioder der jeg kun spiste brød og ost. Ikke veldig sunt, men det gikk Her tenker jeg helt motsatt. Ting som sylteagurk, majones, og en agurk, gjør at brødmaten oppleves variert og god. Sa slipper man å 1) kjede vettet av seg i matveien 2) gå på en smell, og kjøper mat ute, fordi man ikke orker enda en skive med gulost hjemme. Anonymkode: ad7b4...71d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #19 Skrevet 2. april 2018 14 timer siden, Emmelise skrev: Vi gikk til innkjøp av en vakuumpakker for et par år siden. De koster ikke så allverden og er i seg selv en god investering. F. eks. var det tilbud på kjøttdeig på Obs hvor du kunne få med deg 400g til 25 kr. Vi kjøpte 4 pakker til 100kr, delte det opp til 200g per vakuumpose (vi beregner ikke mer til to personer) og vips har du kjøttdeig til 12,50kr per måltid (og 8 måltider). Vi kjøper vanligvis familiepakkene, vakumpakker alt og setter opp en forenklet matplan om hva slags kjøtt/kylling/fisk vi skal ha på de forskjellige dagene. Vi er bare to og vi har faktisk økt matbudsjettet vårt med 5000 i måneden ettersom vi er i en fase hvor vi eksperimenterer med oppskrifter og matvarer fra innvandrerbutikker og da trenger man litt spillerom. Vi kjøpte en hel kilo med miso (minste de hadde!) f. eks. ettersom vi gjerne ville prøve det. Viste seg at vi syntes det smaker verre enn selvdød grevling og det røk rett ut etter første forsøket. Hvis dere gjør noe lignende med vakumpakking og fryser vil jeg da kommet med et godt råd: skriv hva som er i pakkene. Det har vært et par ganger hvor "mystery meat" stod på menyen Hahahahahahhaa fantastisk. (Før dere leser dette må jeg nevne at jeg er ganske redd for å spise bedervet mat, og lider vel av angst for å bli matforgiftet. Så for meg er dette reelt, selv om mange av dere sikkert vil fnyse og riste på hodet av oppførselen min. Bare husk at jeg gjør dette for å redusere matsvinn og få ned matkostnader.) Selv har jeg redusert matsvinn med å begynne å merke hvilken dato jeg åpner varer på. Feks skal pestoen jeg kjøper spises innen 14 dager. Før gikk det sånn her: jeg kjøper den, åpner den og etter en uke har jeg glemt når jeg åpnet den. Så jeg kaster den, fordi jeg er redd for at den har stått lenger enn to uker. Kjøper ny, selv om jeg bare har spist 1/3.... Nå derimot skriver jeg med en tusj hvilken dato jeg åpnet den, og slik unngår jeg å kaste halvtomme ting. Jeg heller mye nøtter, frokostblanding, osv over på glasskrkukker, og "mister da" bestfør datoen når jeg kaster originialemballasjen. Det samme gjør jeg med mat jeg fryser ned, skriver på hvilken dag det fryses og hva det er. Krydderplanter hakker jeg opp og fryser ned det også. Mister ofte litt av fasong og farge, men bevarer smak. Feks koriander fungerer dritbra, den varmebehandles som regel i matlagingen; null stress at den er litt "slapp i fisken". Tacosaus-glass, thai curry-sauser, soyasauser, alle sånne ting som har lang holdbarhet, men som reduseres etter åpning: ALT noteres på. Det ser ganske dust ut i kjøleskapet mitt men dette fungerer for meg. Jeg unngår masse matsvinn, og det er både positivt for miljøet OG for lommeboken min. Så kanskje problemet deres ikke ligger i at matkjøpene deres i seg selv er gale - men at dere har litt høy "omløpshastighet" på det, og ikke utnytter alt dere kjøper? Siden du nevner du ønsker ukesmenyer hvor de samme ingrediensene går igjen Anonymkode: f36d7...f2d 1
Million Skrevet 2. april 2018 #20 Skrevet 2. april 2018 41 minutter siden, Emmelise skrev: Økt TIL. Ser jeg kunne skrevet den litt tydeligere Jeg så for meg dere gå helt amok på Meny og kjøpe ingredienser for 5000 i tillegg til det vanlige matbudsjettet Men ok, da var den oppklart :-) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå