rutti Skrevet 18. februar 2005 #1 Skrevet 18. februar 2005 hva gjør jeg med talen min når svigermor ikke lever? Svigerfar har fått seg en ny dame, skal jeg nevne henne i talen?
Harry's kvinne Skrevet 18. februar 2005 #2 Skrevet 18. februar 2005 Dette må jeg følge med på. Har et lite taleproblem selv. Tenkte å holde tale til mannen min. Foredrene hans har hjulpet oss så mye at jeg vil gjerne si noe til dem, men da burde jeg vel også nevne mamma? Den er for så vidt grei, men da burde jeg vel også si noe om hennes nye mann???? Vanskelig dette, men jeg vil så gjerne si noe... :-?
rutti Skrevet 18. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2005 jeg har liksom kjent sambo alltid, så jeg kjente jo mora da. Men vi ble sammen etter at hun døde, så jeg vet ikke helt hva som blir mest riktig. Må jeg nevne både henne og den nye dama?
Sweetpea Skrevet 18. februar 2005 #4 Skrevet 18. februar 2005 hva gjør jeg med talen min når svigermor ikke lever? Svigerfar har fått seg en ny dame' date=' skal jeg nevne henne i talen?[/quote'] Hei! Vi er visst litt i samme situasjon vi.. Svigermor døde rett før jeg kom inn i familien, og nå har svigerfar funnet seg en ny.. Vanskelig å vite hva en skal gjøre.. Nå er jeg så feig at jeg tør ikke holde tale i det hele tatt, jeg!! Har fullstendig "sceneskrekk" og hele pakka! :oops: Men tror nok at jeg ville nevnt svigerfars nye dame i en liten snutt i talen i alle fall.. hun er jo nå en del av familien, og gjør forhåpentligvis til at din svigerfar har det fint får vi håpe. Du trenger jo ikke lage noe voldsomt utav det, men en liten setning kanskje? Tror du det er noen som vil ta det ille opp da??
Scorpion Skrevet 18. februar 2005 #5 Skrevet 18. februar 2005 Hei Dette er en tale til han du skal gifte deg med, husk på det. Jeg startet takkeseksjonen med å takke alle som hadde hjulpet oss i planleggingen og ikke minst hjelpen til bryllupet. Jeg takket svigerfamilien som hadde tatt meg så godt imot, takket for at de var med og hjalp oss i planlegging og iverksetting (kamufler det gjerne bak flotte ord i talen - dette er forøvrig en BITTELITEN del av talen - ikkenoe du skal bruke tid på..). Takket også familien min og forklarte kort hvor mye jeg satte pris på at de hadde tatt imot ektefellen min på en så god måte. Fikk en liten klump i halsen og sa at det var en vanskelig del av talen - DET er takkingen og den delen man inkluderer andre i talen såvidt jeg kan se det. Resten er til din kommende. Der har du sikkert mye fint og artig å fortelle - Lykke til! For å svare på spørsmålet ditt - svigermor - dersom hun skal nevnes - så bør kanskje HAN nevne det DERSOM dere føler at det er riktig. Jeg hadde en bestefar som gikk bort bare 7-8 mnd før bryllupet vårt - hadde VELDIG lyst til å si noen ord om han og hvor mye jeg savnet han akkurat den dagen, men gjorde det ikke. Følte nok at det ville blitt et altfor feil fokus på akkurat den dagen. Det kom opp allikevel, gjennom en kusine - noe som ble en veldig fin seanse. Men, jeg holdt fokuset på min kone og følte at det var veldig riktig. Nå skriver jeg opp og ned her og kanskje litt umålrettet, men jeg og kona feirer en herlig helg med en god flaske vin før vi står opp i morgen og drar på SPA-weekend... Håper iallefall det var litt til hjelp. En riktig god helg!!
Blueberry Skrevet 18. februar 2005 #6 Skrevet 18. februar 2005 Jeg har ikke så mye å bidra med her siden jeg absolutt ikke er i samme situasjon, men det er nok en ting jeg ville tatt opp med min mann. Kanskje han har tenkt å hedre hennes minne i sin tale. Du må ikke føle deg tvunget til å gjøre det du...
Usikker Skrevet 19. februar 2005 #7 Skrevet 19. februar 2005 Selv om svigermor er død - så har hun vært/er din tilkommendes mor. En person som i stor grad har preget livet til din mann, og vært med på å prege han. Jeg synes at mor/far/søsken/andre nære er naturlige personer å nevne selv om de er døde........... Og at det påkaller vonde/triste minner gjør vel ingenting. Synes det er vondere å "overse" at de har vært en del av livet jeg..... Jeg var i et bryllup hvor brudsgommens ene bror døde i ungdomsårene. Døde som en følge av et "utagerende" liv.......... Han ble ikke nevnt - hverken i sanger eller taler. Ingen tvil om at avdøde hadde voldt sin familie masse vondt............ men han hadde allikevel vært en bror, en sønn.............. JEG reagerte på at vedkommende ikke var "inkludert" i noe. Men - det er nå en følelse jeg har da.
Annie78 Skrevet 19. februar 2005 #8 Skrevet 19. februar 2005 Det blir lett en veldig trist stemning av at man skal snakke mye om dem i familien som er døde i slike sammenhenger. Bestefaren til samboeren min snakker om søsteren til sambo som døde for flere år siden i nesten alle taler i familien han holder. Dette gjør at svigermor begynner å gråte, og alle blir litt triste.... Jeg synest man skal huske dem som står en nær denne dagen, men synes kanskje at å bruke mye tid på det i en tale, ikke er så lurt. Da må det i så fall være i brudgommens tale, at han nevner sin mor og sier noe om at hun har betydd mye for ham i oppveksten... Synes du som brud skal nøye deg med å nevne svigerfamilien som ett, særlig siden dere ble sammen etter hun døde... Uansett er det nok lurt å snakke om dette med samboeren din, og høre hva han synes....
Annie78 Skrevet 19. februar 2005 #9 Skrevet 19. februar 2005 PS.Har hun nye betydd mye for deg, synes jeg du skal nevne henne.... Men dersom du ikke kjenner henne særlig godt, synes jeg ikke du trenger å si noe spesielt om henne.... Som de andre her har sagt, det viktigste er mannen din....Du trenger strengt tatt ikke nevne noen andre...
Gjest Soon Mrs S Skrevet 19. februar 2005 #10 Skrevet 19. februar 2005 Synes du skal overlate dette til dim kommende. Selv mistet jeg faren min da jeg var 12 år og tale delen av bryllupet er det jeg gruer meg mest til. Dette fordi sorgen fortsatt er stor og er redd for reaksjonen om pappa skulle bli nevnt. Men JEG vet at han blir det. Du gifter deg jo inn i familien hans... hva med å takke alle som er der og de som betyr veldig mye for deg. Du trenger vel ikke å nevne farens nye smaboer så fremt du ikke kjenner henne veldig godt og har et godt forhold til henne. Som sagt synes jeg din samboer skal hedre sin egen mor men det er nå min mening, men skjønner at det er vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå