Gå til innhold

Slutte som lærer... men hva med veien videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som lærer i 10 år avbrutt av noen permisjoner. Jeg tror ikke jeg klarer stort lenger. Føler ikke at jeg strekker til, gjør det godt nok. Har fantastiske kollegaer, som gjør hverdagen enklere. Har gode relasjoner til elevene. 

Men har barn selv, og merker at min tålmodighet ofte er oppspist på jobb. Har flere tunger perioder hvert skoleår der det kun er jobb og familie. Ikke noe mer, for det har jeg ikke overskudd til. 

Men om jeg skal gi meg nå, hva da? Jeg kan  jo ikke noe. Har gode IT kunnskaper, kan skrive fort og er omgjengelig. 

Har ikke råd til å gå noe særlig ned i lønn. Virker for uoverkommelig å sette seg inn i noe nytt nå, men leker med tanken. Jobben henger over meg som en skygge, føler meg alt for ofte kvalt. 

Anonymkode: 9301e...de5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også utdannet lærer men ga meg. Jobben spiste meg helt opp, jeg følte til slutt ikke at jeg hadde noe å gi til mine egne barn. Orket ikke hjelpe de med lekser en gang. Nå jobber jeg i barnehage. Det er fantastisk å ha fri hver kveld og hver helg. Jeg har gått litt ned i lønn, får lønn som barne og ungdomsarbeider, men med god ansiennitet. Er faktisk ikke så mange tusen mindre i året enn lærer. Jeg er veldig glad for at jeg byttet. 

Anonymkode: 707f4...524

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta ny master innen spes.ped? Du kan jo ta master samtidig som du fortsetter å jobbe.

Anonymkode: 1ee5a...8c0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta ny master innen spes.ped? Du kan jo ta master samtidig som du fortsetter å jobbe.

Anonymkode: 1ee5a...8c0

Ikke med 3 barn selv. Det tror jeg ikke jeg klarer. Men har noe spes.ped og kan bygge videre på det. 

Eller IKT som pedagogisk verktøy. Jeg liker å jobbe med/ mot barn, men føler meg helt flat. Får ikke jobbet slik jeg ønsker med klassen min grunnet et par tilfeller der om gjør hverdagen litt ekstra tung. Og ingen trinnkollega og støtte meg på. 

Kikker på jobbannonser ofte på søndagkveldene og alltid på slutten av feriene. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også utdannet lærer men ga meg. Jobben spiste meg helt opp, jeg følte til slutt ikke at jeg hadde noe å gi til mine egne barn. Orket ikke hjelpe de med lekser en gang. Nå jobber jeg i barnehage. Det er fantastisk å ha fri hver kveld og hver helg. Jeg har gått litt ned i lønn, får lønn som barne og ungdomsarbeider, men med god ansiennitet. Er faktisk ikke så mange tusen mindre i året enn lærer. Jeg er veldig glad for at jeg byttet. 

Jeg har nå 489 000, men jobber 80%. Klarer meg fint på det. Har tenkt litt på barnehage, men synes lønnshoppet blir for stort. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også lærer og totalt utkjørt. Jobben krever enormt mye av oss og jeg skjønner akkurat hvordan du har det tror jeg. Ser også etter andre muligheter. Har ikke sjekket noe konkret, men jeg har tenkt litt på miljøterapeut. Der får vi litt uttelling for utdannelsen iallefall. Vurdert barnevern også, men det krever nok litt ekstra utdanning.

Hvis jeg ikke hadde hatt behov for stabil økonomi, hadde jeg definitivt jobbet på ettårskontrakt for ulike organisasjoner og utarbeidet undervisningsopplegg og workshops, holdt foredrag eller lignende. Si ifra hvis du finner på noe lurt! 

Anonymkode: b5336...a06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå 489 000, men jobber 80%. Klarer meg fint på det. Har tenkt litt på barnehage, men synes lønnshoppet blir for stort. 

Har du 489 000 i 80% stilling? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du 489 000 i 80% stilling? 

dette reagerte jeg også på! 600k ved 100% stilling i året som lærer?? er dette vanlig?

Anonymkode: b2d9c...8fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok belage deg på å gå ned i lønn hvis du skal gjøre dette byttet. Jeg kan ikke helt skjønne at folk setter seg i slike økonomiske situasjoner der du må jobbe deg halvt i hjel for å holde hodet over vannet. Du må prioritere din psykiske helse og familien din, virkelig se på den private økonomien og hvordan du/dere kan gjøre noen endringer. 

Jeg har også noen forslag: barnehage (ta småbarnsped så kan du bli pedagogisk leder), miljøterapeut i psykiatri (evt assistent, de trenger masse folk), nattevaktstilling, personlig assistent. Men alt dette krever at du går ned i lønn. Jeg håper du finner ut av det!

Anonymkode: 19a11...66d

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette reagerte jeg også på! 600k ved 100% stilling i året som lærer?? er dette vanlig?

Som kontaktlærer ++ så er nok ikke dette uvanlig nei.

Anonymkode: 19a11...66d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke 489 for en 100% stilling da? Så TS får 80% av det. 

Anonymkode: 1133f...a14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke 489 for en 100% stilling da? Så TS får 80% av det. 

Anonymkode: 1133f...a14

Korrekt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med ansiennitet og tillegg er ikke dette uvanlig nei. Som lærer er du vel også mer enn nok kvalifisert til enklere kontorjobber, veilederstillinger hos Nav og miljøaterapeut-stillinger. Lykke til ts, helse foran jobb. Jeg er lærer og skal slutte jeg også..

Anonymkode: d0cd7...c2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg ble løsningen å bytte til voksenopplæring. Jeg elsker å undervise, men i grunnskolen er det blitt alt for mye dill som tar fokus vekk fra den faktiske jobben.

Anonymkode: c5b33...a0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så da har du 381 000 i året nå, i en 80% stilling som lærer (adjunkt med 16 års ansiennitet antar jeg). Til sammenligning får en barn og ungdomsarbeider med full ansiennitet (16 år) 401 200 i året i 100% stilling. Begge deler regnet ut fra minstesats i siste tariffoppgjør. Jeg orket ikke jobbe fulltid som lærer de siste årene, men jobber nå nesten fulltid i barnehage. Jeg synes det er mindre krevende.  Jeg tror ikke du nødvendigvis vil gå ned så mye i lønnmed å bytte jobb. Lykke til 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lønn ligger du på som dette? Og er det lett å få en sånn jobb?

Anonymkode: 7bf4f...1ba

Skrevet

Samme sit. her. Orker ikke tanken på jobben, men kan ikke gå ned i lønn. Jobber også redusert for å holde ut. Burde vært mer fokus på at så mange har det sånn. Det er mye galt i norsk skole. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Følger.

Jeg elsker jobben min, men opplever også at det er tungt å gi så mye. Er en person med mye energi, men ender ofte opp med å bruke all tid og energi på jobb og unger. Har oppdaget at jeg ofte har bedt barna ta hensyn til at jeg har en hektisk periode på jobb, men nå påstår de at jeg alltid sier det.

Anonymkode: 7bf4f...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slitsomt å være lærer ja... jeg vurderer master i spes ped. Bli rådgiver..

Anonymkode: c1640...64a

AnonymBruker
Skrevet

Av nysgjerrighet bare, ikke for å irritere på seg noen.. hva er slitsomt med å jobbe som lærer? Jeg synes det virker veldig behagelig. Masse fri! Selv jobber jeg i helsevesenet. Aldri tid til lunsj. 5 uker ferie i året, hvor kun 3 kan tas ut på sommerstid sammenhengende. Jobber 60 timer i uka, det er tilstedeværelse på sykehuset og i tillegg mye forbereding hjemme. Internundervisning, kursprøver etc. Jobber hver 3.helg. Netter, 19 timers vakter uten hvile. Dette er en jobb jeg synes er fryktelig slitsom, pasienter krever utrolig mye. Skal bort fra dette nå, synes lærer virker veldig bra. Hva er det jeg ikke har fått med meg??

Anonymkode: 742c5...233

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...