Stjertmeis Skrevet 27. juni #11181 Skrevet 27. juni (endret) pop up bruker skrev (9 timer siden): Åh, så det blir ikke resirkulert i det hele tatt? Og det kan heller ikke brytes ned slik jeg forstod deg? Ja, da skjønner jeg mer, og er enig med deg. Da er der jo ikke hverken resirkulerbart og nedbrytbart? Når set gjelder dokumentasjonen vet jeg ikke om det må være tilgjengelig for alle, eller om det er tilstrekkelig at man får dokmentasjonen hvis man spør? Det er teoretisk gjenvinnbart, men meg bekjent finnes det ikke systemer for dette tilgjengelig for forbrukere i Norge i dag. Industrielt kan det brytes ned/resirkuleres. Men det krever jo at det settes i system og blir tilgjengelig. Det kan det jo hende det blir i fremtiden, men per i dag er det ikke det. Ifølge Sortere.no skal PLA sorteres som restavfall: PLA-emballasje Men, det har vært vellykket nedbryting av PLA i mindre skala i Norge, som et forsøksprosjekt av ølglass av PLA fra Øyefestivalen: Vellykket kompostering av PLA-glass. - Grønt Punkt Norge Poenget er at påstanden ikke holder, når den ikke nyanseres. Hvordan skal du som forbruker resirkulere din blomsterpotte? D&D retter seg mot forbrukere, og roper veldig høyt om miljøpåstander. De forsøker å differansiere seg fra konkurrenter ved å vise at produktene de selger er miljøvennlig og at de "møter de høyeste standardene for miljøvennlighet". Dette er kraftige påstander som er ment å påvirke forbrukernes kjøpsbeslutning. Ikke bare bør man da kunne forvente at de kan dokumentere det, det er faktisk lovstridig å hevde dette uten å dokumentere det: Forbrukertilsynets veiledning om bruk av bærekraftpåstander i markedsføring - Forbrukertilsynet Så ja, for å svare på spørsmålet ditt om dokumentasjonen må være tilgjengelig eller "bare finnes": Den må være tilgjengelig for forbrukeren før forbrukeren tar stilling til beslutningen om å kjøpe. Dokumentasjonsplikten følger av markedsføringsloven § 3. I tillegg rammes manglende dokumentasjon av kravet til god markedsføringsskikk i § 2, hvoretter lovgiver faktisk i lovforarbeidene har uttalt at miljøargumentasjon er omfattet. Dersom D&D i stedet hadde sagt hva PLA er fremstilt av, og i forlengelsen av påstanden om resirkulerbarhet/nedbrytbarhet sagt at det per i dag ikke finnes gode metoder for dette og at produktene skal sorteres som restavfall, så ville påstanden vært nyansert og mer riktig. Dersom miljøhensynet faktisk er et viktig hensyn for D&D, så kunne de tilbudt seg å ta imot kasserte/avleggs produkter for å selv sørge for gjenvinning/nedbryting. Som selskap er de altfor små til å inngå noe samarbeid med gjenvinningsbedrifter, så jeg er usikker på hvordan det ville endt i praksis. Kanskje som vi har sett i andre tilfeller med større aktører som hevder lignende? Dvs. havner på dynga likevel, de har bare klart å score noen kortsiktige grønne poeng hos kundene. Endret 27. juni av Stjertmeis tillegg og justeringer 12 3
Stjertmeis Skrevet 27. juni #11182 Skrevet 27. juni globalagogo skrev (11 timer siden): Hvor mye ting har hun/de egentlig? Hvor mange boder?? Det er liksom alltid et prosjekt 😅 Ja, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig med så mange og hyppige ryddebonanzaer 😂 De må jo rote noe vanvittig. Og har EKSTREMT mye rask trøkka inn i ethvert hulrom av huset. 8 1
FruJohansen Skrevet 27. juni #11183 Skrevet 27. juni Jeg syns hele forretningsideen er underlig, og jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal klare oppnå den "statusen" man er avhengig av å oppnå for at mange nok skal gidde å kjøpe relativt dyre ting. Jeg kjenner flere som driver med 3D - print på fritiden, noen tilbyr også print- tjenester som f.eks bordkort, reservedeler, gaver eller pyntegjenstander. Det ligger masse tilgjengelige design på nettet, om man ikke tegner selv. Det er noe "billig" over det hele, altså D&D, jeg finner ikke noe annet ord for det, selv om det framstilles som sprekt og festlig, og ikke minst "bærekraftig", som @Stjertmeispåpekte. Bare det å produsere vaser og skåler som ikke tåler fukt er jo helt.... 🙃 PLA omtales også som et rimelig billig materiale, i forhold til de hardere plasttypene (som kan gjenvinnes som plast) Som i andre produktsalg som frontes av influensere, antar jeg at man i første omgang baserer seg på at følgere og fans skal stå for omsetningen. Men det er en stund siden man bare kunne sette navnet sitt på et produkt, så gikk det som hakka møkk. Folk er mer kritiske nå, man vet at ting ikke er så eksklusivt som man får inntrykk av. Folks økonomi er også annerledes enn for ti år siden. D&D skiller seg ut på mange måter, og pluss for en viss kreativ tenking... Men jeg tror markedet er smalt for dette her, altså. 28 2
Zooli Skrevet 27. juni #11184 Skrevet 27. juni Stjertmeis skrev (6 timer siden): Ja, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig med så mange og hyppige ryddebonanzaer 😂 De må jo rote noe vanvittig. Og har EKSTREMT mye rask trøkka inn i ethvert hulrom av huset. Skjønner ikke jeg heller! Samme var jo i forrige huset som bare hun og sønnen bodde i. Stort hus med 1/12 person boende (Sønnen 50%). Ryddebonanza og boder som måtte ryddes og organiseres. Hvordan i huleste er det mulig?! Hun som er rydde- og organiseringsekspert, med egen bok. Hvorfor roter man så jæv_ i første omgang?! 16 3
Stjertmeis Skrevet 27. juni #11185 Skrevet 27. juni Zooli skrev (41 minutter siden): Skjønner ikke jeg heller! Samme var jo i forrige huset som bare hun og sønnen bodde i. Stort hus med 1/12 person boende (Sønnen 50%). Ryddebonanza og boder som måtte ryddes og organiseres. Hvordan i huleste er det mulig?! Hun som er rydde- og organiseringsekspert, med egen bok. Hvorfor roter man så jæv_ i første omgang?! Har ho gitt ut bok om organisering? Ho må da være alt anna enn organisert og strukturert, så mye som ho må rydde 😅 7 3
Variert skydekke Skrevet 27. juni #11186 Skrevet 27. juni Jeg har tenkt på det samme. Følger ikke, men får henne opp på utforsk. Vannvittig mye rydding og organisering! Dette er vel langt over normen for vanlige folk? Jeg rydder stort sett bare på plass rent tøy og ren oppvask. Andre ting må sjeldent ryddes. 3 1
Katten89 Skrevet 27. juni #11187 Skrevet 27. juni Hun har veldig mye ting og flytter hele tiden. Derfor 3
globalagogo Skrevet 27. juni #11188 Skrevet 27. juni Katten89 skrev (1 minutt siden): Hun har veldig mye ting og flytter hele tiden. Derfor De burde hatt garasjesalg eller brukt tise / Finn . Håper ikke de bare hiver ting eller gir det bort gratis. Mange av tingene er jo helt fine brukbare ting. Men det gjør de sikkert ☺️ Men det føles ut som at jeg har sett de samme klærne blitt slengt i hauger, hengt opp, lagt i skuffer, lagt i esker, hengt opp igjen hundrevis av ganger. lurer på hvordan det blir så kaotisk på så kort tid, når «alt» man gjør er å rydde ☺️ Det er imponerende mye som blir gjort hver gang det tas et razzia, men hadde det ikke vært lettere å bare rydde litt og litt i stedet 😀 6 2
Maijuni Skrevet 27. juni #11189 Skrevet 27. juni globalagogo skrev (3 timer siden): De burde hatt garasjesalg eller brukt tise / Finn . Håper ikke de bare hiver ting eller gir det bort gratis. Mange av tingene er jo helt fine brukbare ting. Men det gjør de sikkert ☺️ Men det føles ut som at jeg har sett de samme klærne blitt slengt i hauger, hengt opp, lagt i skuffer, lagt i esker, hengt opp igjen hundrevis av ganger. lurer på hvordan det blir så kaotisk på så kort tid, når «alt» man gjør er å rydde ☺️ Det er imponerende mye som blir gjort hver gang det tas et razzia, men hadde det ikke vært lettere å bare rydde litt og litt i stedet 😀 De selger på Finn. Både hagemøblene og div barneutstyr (koffert osv) sa hun at ble lagt på Finn og hentet raskt.
Justlooking Skrevet 27. juni #11190 Skrevet 27. juni Ikke vet jeg hvor stort dette huset er og hvor mange boder der er. Men hun er et rivjern til å organisere har jeg forstått. Kunne treng en slik selv 😅 3 1
baremeg007 Skrevet 29. juni #11192 Skrevet 29. juni Stjertmeis skrev (På 27.6.2025 den 9.34): Ja, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig med så mange og hyppige ryddebonanzaer 😂 De må jo rote noe vanvittig. Og har EKSTREMT mye rask trøkka inn i ethvert hulrom av huset. Eller så enkelt som at én i husstanden har kraftig udiagnostisert adhd. 5 1
Tough cookie Skrevet 29. juni #11193 Skrevet 29. juni Det kan jo hende at hun roter med vilje for å lage content? 11 1
globalagogo Skrevet 29. juni #11194 Skrevet 29. juni Jeg synes ikke noe om å steke pizza i ovnen klokka 00:30 etter man har vært på fest og drukket . Mange ulykker/utrykninger pga dette… Skjønner ikke hvorfor jeg gidder følge med på dette lenger 5 1
Snublefot62 Skrevet 29. juni #11195 Skrevet 29. juni globalagogo skrev (3 timer siden): Jeg synes ikke noe om å steke pizza i ovnen klokka 00:30 etter man har vært på fest og drukket . Mange ulykker/utrykninger pga dette… Skjønner ikke hvorfor jeg gidder følge med på dette lenger Enda mer alkohol i livet hennes altså.. Ellers er jeg enig angående bruk av ovn i bakrus midt på natta. Det er uforsvarlig og lite gjennomtenkt. Jeg kom selv hjem halv fire i natt (edru) og valgte å varme restemat i mikroen. Og ja jeg har selv sovnet fra ovnen og heldigvis våknet til et røyklagt hus og forkullet pizza i ovnen. Som ungdom vel og merke. 5
Sparkel Skrevet 29. juni #11197 Skrevet 29. juni (endret) Når du lager nattmat og klager på at du ikke vil fylle kroppen med dritt maten de har på bensinstasjonen, men har drukket alkohol i x antall timer som om det er så sunt for kroppen😱 Endret 29. juni av Sparkel 39 3
Snublefot62 Skrevet 29. juni #11198 Skrevet 29. juni Sparkel skrev (9 minutter siden): Når du lager nattmat og klager på at du ikke vil fylle kroppen med dritten maten de har på bensinstasjonen, men har drukket alkohol i x antall timer som om det er så sunt for kroppen😱 Ja hun er litt dobbeltmoralsk 😅 15
K_mb Skrevet 29. juni #11199 Skrevet 29. juni Sparkel skrev (1 time siden): Når du lager nattmat og klager på at du ikke vil fylle kroppen med dritten maten de har på bensinstasjonen, men har drukket alkohol i x antall timer som om det er så sunt for kroppen😱 Hun er ikke sann! Men hva gjør man ikke for å lage innhold? Roter til i huset for å ha ryddesjauer som innhold, ranter løs om usunn mat, men skryter likefullt av all alkoholen hun drikker. Det er så dobbeltmoralsk at det blir pinlig. 12 1
Miranda16 Skrevet 29. juni #11200 Skrevet 29. juni Når hun sier hun har sønnen mer enn Dennis. Ja, sikkert! 12 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå