Gå til innhold

Kristin Gjelsvik

Bustefisk

Anbefalte innlegg

arnoyb skrev (4 minutter siden):

Om du ser matpakkene som lages og hva de fylles med som oftest. Det er mat med lite kalorier i forhold til mengde. Når man fyller det i små mager kan det veldig kjapt bli for lite energi. Det at hun føler det er viktig og fokusere på dette i det hele tatt er så rart. 

Igjen.. dere fokuserer på ett måltid av flere i løpet av dagen som samtidig er godt innfor anbefalingen om hva barn bør få i seg i bhg og skole

Endret av duskelapp
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

duskelapp skrev (1 minutt siden):

Igjen.. dere fokuserer på ett måltid av flere i løpet av dagen som samtidig er godt innfor anbefalingen om hva barn bør få i seg i bhg og skole

Joda. Men det er den tiden på døgnet som sannsynligvis er mest krevende for et barn. Det hennes fokus også viser legger jo grunn for hvordan man antar resten av dagen er. Og det fikser KG helt selv at fremmede har antagelser rundt og snakker om! 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (1 minutt siden):

Joda. Men det er den tiden på døgnet som sannsynligvis er mest krevende for et barn. Det hennes fokus også viser legger jo grunn for hvordan man antar resten av dagen er. Og det fikser KG helt selv at fremmede har antagelser rundt og snakker om! 

Hva er forskjellen på lappene og vaflene hennes og 2 grovskiver i matpakken?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duskelapp skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjellen på lappene og vaflene hennes og 2 grovskiver i matpakken?

Det må du nesten analysere selv. Om du ikke oppfatter det så har jeg et problem med helheten hennes. Det budskapet hun formidler og videreformidler til barn og om barn. At du mener det er innafor er ikke mitt problem.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (31 minutter siden):

Det må du nesten analysere selv. Om du ikke oppfatter det så har jeg et problem med helheten hennes. Det budskapet hun formidler og videreformidler til barn og om barn. At du mener det er innafor er ikke mitt problem.

Kristin viser frem mat med innhold som gir deg det kroppen trenger, hun viser frem tallerkner med mengder, mat som ikke er ultraprosessert, kos som nøtter, syltetøy, ost, vin og kjeks, dadler og peanøttsmør 

Kristin fremstår ikke for meg som om hun er redd mat ved å velge å ikke stappe i seg ferdig retter, godteri og andre lettere løsninger i hverdagen. Hun ønsker å gi kroppen det som gjør godt for den 

Barna lever også i 2 hjem så hjemmene inneholder andre synspunkter enn bare Kristins 

NHI

Hvorfor skal vi ha et sunt kosthold?

Et sunt kosthold skal dekke våre behov for nødvendige næringsstoffer. Det skal sikre en tilfredsstillende regulering av blodsukkeret. Ved et fornuftig matinntak skal vi også unngå eller redusere overvekt. Et sunt kosthold forebygger livsstilssykdommer, spesielt hjerte- og karsykdommer, og det er et viktig bidrag til trivsel i hverdagen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duskelapp skrev (1 time siden):

Kristin viser frem mat med innhold som gir deg det kroppen trenger, hun viser frem tallerkner med mengder, mat som ikke er ultraprosessert, kos som nøtter, syltetøy, ost, vin og kjeks, dadler og peanøttsmør 

Kristin fremstår ikke for meg som om hun er redd mat ved å velge å ikke stappe i seg ferdig retter, godteri og andre lettere løsninger i hverdagen. Hun ønsker å gi kroppen det som gjør godt for den 

Barna lever også i 2 hjem så hjemmene inneholder andre synspunkter enn bare Kristins 

NHI

Hvorfor skal vi ha et sunt kosthold?

Et sunt kosthold skal dekke våre behov for nødvendige næringsstoffer. Det skal sikre en tilfredsstillende regulering av blodsukkeret. Ved et fornuftig matinntak skal vi også unngå eller redusere overvekt. Et sunt kosthold forebygger livsstilssykdommer, spesielt hjerte- og karsykdommer, og det er et viktig bidrag til trivsel i hverdagen.

Helt enig med deg. Kristin lager masse god og næringsrik mat. Hun bruker gode og sunne karbohydrater, (som er anbefalt av FHI.)

Barn trenger ikke tomme kalorier for å komme seg gjennom dagen. Jeg lurer oppriktig på hvilke matvarer folk her mener barna mangler? Godteri? 

Kristin bruker masse grove kornprodukter, egg, melk, honning, frø og nøtter, bær, grønnsaker, frukt, avokado, youghurt naturell, melk. Hun lager flotte middager med kjøtt og fisk, masse grønnsaker, pasta, poteter, og hjemmelaget pizza. Hun lager gode desserter med peanøttsmør, bær og sjokolade. 

Jeg forstår virkelig ikke problemet? For en drøm å vokse opp med så mye god mat. Jeg er sjokkert over kritikken hun får her. Mye annet hun kan kritiseres for, men ikke dette.

Bra at noen setter fokus på sunn mat. Det er utrolig hvor mye næringsfattig drittmat barn i vekst blir servert. Fedme pandemien vokser stadig i omfang.

Endret av MissHannigan
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Kristin lager masse god og næringsrik mat. Hun bruker gode og sunne karbohydrater, (som er anbefalt av FHI.)

Barn trenger ikke tomme kalorier for å komme seg gjennom dagen. Jeg lurer oppriktig på hvilke matvarer folk her mener barna mangler? Godteri? Tomme kalorier? 

Kristin bruker masse grove kornprodukter, egg, melk, honning, frø og nøtter, bær, grønnsaker, frukt, avokado, youghurt naturell, melk. Hun lager flotte middager med kjøtt og fisk, masse grønnsaker, pasta, poteter, og hjemmelaget pizza. Hun lager gode desserter med peanøttsmør, bær og sjokolade. 

Jeg forstår virkelig ikke problemet? For en drøm å vokse opp med så mye god mat. Jeg er sjokkert over kritikken hun får her. Mye annet hun kan kritiseres for, men ikke dette.

Bra at noen setter fokus på sunn mat. Det er utrolig hvor mye næringsfattig drittmat barn i vekst blir servert. Fedme pandemien vokser stadig i omfang.

Jeg har vokst opp med overfokus på mat, så derfra kommer kritikken. At man ikke behøver mate barn som om dem var voksne som skal ned i vekt. Hvem har nevnt Godteri og tomme kalorier? Den eneste som har gjort det er ekstremisten Kristin.  Hun lager hjemmelaget pizza, men vanlig med grov bunn er ikke nok, nei vi må putte cottagecheese osv oppi den for det må være super sunt.  

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (5 minutter siden):

Jeg har vokst opp med overfokus på mat, så derfra kommer kritikken. At man ikke behøver mate barn som om dem var voksne som skal ned i vekt. Hvem har nevnt Godteri og tomme kalorier? Den eneste som har gjort det er ekstremisten Kristin.  Hun lager hjemmelaget pizza, men vanlig med grov bunn er ikke nok, nei vi må putte cottagecheese osv oppi den for det må være super sunt.  

Tror du barna savner en usunn pizzabunn, eller tror du de syns det er godt med pizza og tenker ikke over hva deigen inneholder? Barn driter vel i hva det er så lenge det er godt? 

Endret av MissHannigan
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (6 minutter siden):

Ut i fra innholdet som blir lagt ut fremstår ikke Kristin som om hun ligger i kaloriunderskudd for en person som skal ned i vekt uten mosjon 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duskelapp skrev (4 minutter siden):

Ut i fra innholdet som blir lagt ut fremstår ikke Kristin som om hun ligger i kaloriunderskudd for en person som skal ned i vekt uten mosjon 

Nei hun fremstiller seg selv som ei som desperat prøver å holde på en tynn kropp.

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (8 minutter siden):

Tror du barna savner en usunn pizzabunn, eller tror du de syns det er godt med pizza og tenker ikke over hva deigen inneholder? Barn driter vel i hva det er så lenge det er godt? 

Hvorfor snakker du om en usunn pizzabunn? Bare du som snakker om den. De likte jo ikke hennes super variant av pizzaen heller da så hun har jo måtte moderere seg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Endret av MissHannigan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (23 minutter siden):

Nei hun fremstiller seg selv som ei som desperat prøver å holde på en tynn kropp.

Da oppfatter vi dette med desperasjon ulikt.. å holde vekten sin innebærer mye mer næringsfull mat og kaliorier enn det å fortsette å gå ned i vekt

Om man har spist for mye ev. dårligere nesten hele livet, ikke lyttet og hatt nok kunnskap så er det dermed ikke sagt at kroppen man har levd i er den kroppen man egentlig har når man finner balansen og tryggheten

Men det er den kroppen man har levd i som folk oppfatter som er "din" fordi det er den folk er vandt med å se og dermed fort kan bli "feil" når den endrer seg .. og spesielt når det går nedover 

Endret av duskelapp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

arnoyb skrev (20 minutter siden):

Hvorfor snakker du om en usunn pizzabunn? Bare du som snakker om den. De likte jo ikke hennes super variant av pizzaen heller da så hun har jo måtte moderere seg. 

Det var du som nedsnakket en sunn pizzabunn. Ingenting negativt med en "supersunn" pizzabunn. Vet ikke hvorfor du kaller cottagecheese supersunt. Det er bare vanlig mat.

Flott å eksperimentere med sunne matvarer. Bra at barna smakte på. Det er lov å ikke like noe, men bra at de smaker før de ikke liker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (40 minutter siden):

Hun er slank. Hun spiser sunt. Hun er veldig aktiv. La henne få være den hun er. Er det triggene, så er det bare å avvfølge. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig pizzabunn med hvit mel er totalt unødvendig , men 100% normalisert uavhengig anledning og mer kos.. og man må få kose seg 

Grov pizzabunn er gjerne ikke like "godt"

Smekk cottage cheese i den lyse pizzabunnen så har man gått fra 0 til 100% på null komma niks 

Hei proteiner, hei vitaminer og hei kos uten at man er hysterisk 

Endret av duskelapp
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt helhetsinntrykk generelt er at

alt for mange kritiserer andre som har ett sunt og næringsrikt kosthold for å rettferdiggjøre sitt eget kosthold over for seg selv, som ikke ligger på samme nivå.

Det demper gjerne sin egen samvittighet som blir trigget av slikt innhold uavhengig om det kan ha en forståelig grunn som tid, økonomi, energi osv eller at man bare rett og slett ikke synes kosthold er så nøye

Og forskjellen på sykelig og fornuftig blir fort vanskeligere å skille når man er negativ 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duskelapp skrev (2 timer siden):

Mitt helhetsinntrykk generelt er at

alt for mange kritiserer andre som har ett sunt og næringsrikt kosthold for å rettferdiggjøre sitt eget kosthold over for seg selv, som ikke ligger på samme nivå.

Det demper gjerne sin egen samvittighet som blir trigget av slikt innhold uavhengig om det kan ha en forståelig grunn som tid, økonomi, energi osv eller at man bare rett og slett ikke synes kosthold er så nøye

Og forskjellen på sykelig og fornuftig blir fort vanskeligere å skille når man er negativ 

Enkelte her inne kommer, med nye ting hele tiden  bare for å kritiserer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pålandjorda

Okei, det skal KG ha. Hun l a g e r mat selv og er flink på kjøkkenet. Æresord. Skryt ❤️. Det er gode verdiar å gi videre. At kjøkken brukes til å kokkelere på. 

“Alle andre” lever jo på foodora hver bidige dag, eller løper på kaffehus og kjøper marchalatter og andre latter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (4 timer siden):

Helt enig. Og hva med matpakken i dag? Den hadde ikke metta mine unger lenge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...