Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Verden trenger ikke penge-desperate influensere som Gjelsvik og alle de andre vi begynner å få mer enn nok av. Vi trenger sykepleiere, helsefagarbeidere, lærere, bussjåfører osv. Det er aldri for sent å  tautdanning og gjøre en samfunnsnyttig innsats! 

• Liker 32
  • Nyttig 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pinkpashion skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke. Hudpleien er kommet veldig langt, og det er ikke slik at det nødvendigvis kun er legemidler som kan behandle akne. Det er ikke uten grunn at Salicyl-syre er en stor favoritt for mange dem som sliter med urenheter/akne. I dag finnes det et hav av gode behandlinger, og man kan få skreddersydd et hudpleieprogram tilpasset egen hud. 

Hvis man har mindre hormonell akne, eller for den del akne i det hele tatt, og drar til lege, vil man i første omgang få anbefalt Basiron (som kjøpes på apotek og som er så sterk at den bleker putetrekk, og kan gi tørr og sprukken hud, og deretter finnes det ymse reseptbelagte kremer som kan føre til sår, rød, irritert hud, samt blekning av putetrekk og andre tekstiler som kommer i kontakt med det. Ved mer utbredt akne kan man få Isotretinoin, som har en rekke bivirkninger, blant annet mulige psykiske bivirkninger og kan gi fosterskader hvis det brukes under graviditet (og faktisk så strengt at man må bruke prevensjon mens man går på det + 2 måneder etter avsluttet kur). Nå vet ikke jeg hva alt dette inneholder, men all behandling av akne har bivirkninger og jeg nekter å tro at kremer som bleker tekstiler er veldig bra for huden - men for dem som sliter med akne er det enten pest eller kolera.  

Nå er ikke dette en diskusjon om man drar til hudpleier eller hudlege for å få hjelp til problemhud, men at Kristin hardnakket påstår at barn/pree-teens ikke trenger hudpleie, og som vanlig kommer hun med sinte tordentaler for å fremme sitt budskap. Vel, hadde Kristin 11 år hatt akne og hatt komplekser for det, hadde hun garantert ønsket seg skincare til jul. 

Her er jeg til en viss grad enig med Kristin. 

• Liker 2
Skrevet
missLynch skrev (14 minutter siden):

Verden trenger ikke penge-desperate influensere som Gjelsvik og alle de andre vi begynner å få mer enn nok av. Vi trenger sykepleiere, helsefagarbeidere, lærere, bussjåfører osv. Det er aldri for sent å  tautdanning og gjøre en samfunnsnyttig innsats! 

Men da må de jo jobbe..

• Liker 9
Skrevet
Klink skrev (8 minutter siden):

Her er jeg til en viss grad enig med Kristin. 

Det må du gjerne være, men såvidt jeg vet er verken Kristin farmasøyt, hudpleier eller lege, og hennes grunnlag for å uttale seg om hudpleie er ikke-eksisterende. Men go for it! Kristin trenger bare noe å skape blest om, akkurat dét har hun jo gjort før, uten å egentlig vite hva hun snakker om. Hun tok Sophie Elise knallhardt for kroppspress og utseendefiksering, for så å et par år senere ha get-ready-with-me mens hun kler på seg klærne og manipulerer beina sine lengre og tynnere 👍 

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Snublefot62 skrev (16 timer siden):

All den tid firmaet er et ENK så har det strengt tatt lite å si om det er Kristin eller firmaet som betaler - siden dette er samme enhet.

Beklager. Jeg trodde hun hadde et AS. 

Skrevet
Pinkpashion skrev (6 timer siden):

Kristin snakker om ting hun ikke har peiling på, og ja, jeg lar meg provosere på bakgrunn av egne erfaringer. Jeg kom tidlig i pubertet, fikk kviser i 4.klasse og det eneste vi fikk da var Clearasil, som tørket ut huden og gjorde ting verre. Jeg skulle virkelig ønske at det var mer kunnskap og produkter retter mot hormonell og pubertal barnehud da, så hadde jeg kanskje ikke lidd meg gjennom akne fra 10-årsalder og til langt inn i tenårene. 

Min 12-åring bruker gode hudprodukter, tilpasset hennes ungdomshud. Det handler ikke om at lek er erstattet med timesvis foran speil med sheetmask og rens, men at hudpleien inngår som en naturlig del av stell morgen og kveld fordi hun tross alt er en ungdom med hormoner som herjer i kroppen og akkurat nå har hun sannsynligvis større utfordringer med sin hud enn jeg har med min (33 år gammel). 

Hva vil Kristin med dette? Tror hun virkelig at hudpleie erstatter lek med Barbie i alle hjem? Hun snakker om utseende-press hos unge, men problemhud rammer i større grad ungdommer enn det rammer voksne. Skal hun skremme foreldre fra å gi sine pree-teens hudpleie? 

Alt er ikke svart-hvitt. Hun har tilsynelatende pen hud. Vet hun i det hele tatt hvordan det er å ha akne i 11-årsalderen? 

Jeg tenker at et barn virkelig ikke har behov for en «hudpleierutine».  Alminnelig vask og rens av huden ja, men en «hudpleierutine». Nei.

Om barnet eller ungdommen sliter med akne eller andre mer alvorlige hudplager så finnes neppe hjelpen hos Kicks eller Lyko, siden de produktene som faktisk fungerer er reseptbelagte. 

• Liker 10
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (24 minutter siden):

Beklager. Jeg trodde hun hadde et AS. 

Ja, hun og kjæresten har et AS sammen hvor de selger interiør i butikk og på nett. Regner ikke med at Kristin blander inntekt fra Snapchat/SoMe med den driften der. Det vil bare bli kaos.

Samtidig. Etter en tidligere konkurs var bobestyrer veldig kraftig i kritikken sin mot Kristin som blandet økonomien i firmaet og privat. Så en skal jo ikke se bort fra det..

• Liker 7
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker at et barn virkelig ikke har behov for en «hudpleierutine».  Alminnelig vask og rens av huden ja, men en «hudpleierutine». Nei.

Om barnet eller ungdommen sliter med akne eller andre mer alvorlige hudplager så finnes neppe hjelpen hos Kicks eller Lyko, siden de produktene som faktisk fungerer er reseptbelagte. 

Dette er feil. Man finner sikkert ræl begge steder. Aner ikke med Kicks, men Lyko har mye av det som defineres som proffesjonell hudpleie, altså det man kjøper hos hudpleier/kosmetisk dermatologisk sykepleier. Ikke for å spinne videre på en helt usaklig diskusjon som ikke har noe med saken å gjøre, men å sette akneutsatte ungdommer på Isotretinoin som førstevalg er galskap (ref mitt tidligere innlegg psykiske bivirkninger samt «tvangsprevensjon» hos brukere). 

• Liker 7
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (29 minutter siden):

Helt enig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
M.H85 skrev (4 timer siden):

Nytt tema hver uke desperat etter penger, vedr den nye venninna er det jo helt krise om det var kun for pengene ( det er jo et liv man snakker om,et liv med heavy bagasje),la oss håpe det vennskapet ikke er pga pengene...

Så fra tema overgrep/pedofili, til nå hudpleie og barn er det vel et nytt tema neste uke...kanskje skolesystemet  og mobbing🤷‍♀️ Fra før av har hun hatt tema om spis deg sunn (tynn), parforhold,  utroskap,   rådgiving/ postkasse åpning... Merkelig det der?? Plutselig  var "åpne postkasse med meg"  ferdig,  la meg gjette...hun har sluttet å åpne postkassen å ta ut regningene  selv.....

Med K sine hektiske hverdager med ett barn innimellom til fire barn og livets mann blir det nok enda mer hektisk fremover. H bor dessuten i Harstad. Intensjonen til K ang dette vennskapet tviler jeg ikke på, men jeg tviler sterkt på at det er særlig gjennomtenkt. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Kønn skrev (1 time siden):

Med K sine hektiske hverdager med ett barn innimellom til fire barn og livets mann blir det nok enda mer hektisk fremover. H bor dessuten i Harstad. Intensjonen til K ang dette vennskapet tviler jeg ikke på, men jeg tviler sterkt på at det er særlig gjennomtenkt. 

Og på H sin insta har hun stadig nye storys om Kristin.....Nesten litt besatt, mens Kristin bor langt borte  og er snart fire barns  "mor" med mann og stasjonsvogn...

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
M.H85 skrev (4 timer siden):

Og på H sin insta har hun stadig nye storys om Kristin.....Nesten litt besatt, mens Kristin bor langt borte  og er snart fire barns  "mor" med mann og stasjonsvogn...

Ja, måten hun skriver om Kristin på - som hun har kjent i kort tid, viser en person med diagnose ja. Dette er ikke normalt. Og reklamere for Kristins sitt firma synes jeg er rart i en profil om overgrep. 

Alenemamma vil jeg ikke si Kristin er heller. Det er et hån mot de som virkelig er alenemammaer 100 %. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
Pinkpashion skrev (5 timer siden):

Dette er feil. Man finner sikkert ræl begge steder. Aner ikke med Kicks, men Lyko har mye av det som defineres som proffesjonell hudpleie, altså det man kjøper hos hudpleier/kosmetisk dermatologisk sykepleier. Ikke for å spinne videre på en helt usaklig diskusjon som ikke har noe med saken å gjøre, men å sette akneutsatte ungdommer på Isotretinoin som førstevalg er galskap (ref mitt tidligere innlegg psykiske bivirkninger samt «tvangsprevensjon» hos brukere). 

Jeg har ikke sagt at man skal sette noen på noe som helst, men hvis du fremstiller det som at barn har godt av en «hudpleierutine», og det er jeg faktisk helt enig med KG i at det trenger de aldeles ikke. Man må faktisk tåle å få en kvise uten at det skal måtte forebygges med et hudpleieregime. Det er helt normalt. Og det er jo nettopp hysteriet mot noe som er helt normalt dette «behovet» eller trenden for hudpleie blant barn går ut på: Gud forby at de skal måtte oppleve urenheter, kviser og andre ting som til alle tider har vært normalt i overgangen mellom tenårene og ung voksen. Og dette skriver jeg på generell basis. Jeg gidder ikke forholde meg til whataboutism om et lite mindretall som har så store problemer med huden at de trenger profesjonell oppfølging av hudleger og ditto produkter.

Forresten faller det på sin egen urimelighet at det man får kjøpt over disk er det samme som det helsevesenet kan gi deg ved faktiske behov. I så fall ville sistnevnte straks vært overflødige. At noe markedsføres som «profesjonelt» eller «ekspert», betyr ikke at det er det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Marihone skrev (49 minutter siden):

Ja, måten hun skriver om Kristin på - som hun har kjent i kort tid, viser en person med diagnose ja. Dette er ikke normalt. Og reklamere for Kristins sitt firma synes jeg er rart i en profil om overgrep. 

Alenemamma vil jeg ikke si Kristin er heller. Det er et hån mot de som virkelig er alenemammaer 100 %. 

Hun er så langt fra alenemamma du kan komme. 50% har hun. Nå flytter også eksen nærmere sønnen. Hun overdriver  med alt,meg,meg,meg..

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Om man kaller det for hudpleierutine eller å rense huden er jo flisespikkeri. Om man smører seg inn med noe middel for å bekjempe urein hud noen kvelder i uken så er jo dette er hudpleierutine selv om vi voksne ikke anser det som dette. 

Personlig syntes jeg det er galskap at barn helt ned på barneskolen skal bry seg om slikt - men jeg har alltid vært velsignet med veldig fin hud. Derfor er dette en problemstilling det er ekstremt vanskelig for meg å sette meg inn i. Har man derimot problemhud allerede som 10-11 åring er det klart at man ønsker å bekjempe dette? Det sier vel seg selv?

Nå skal det også legges til at jeg har hatt ekstremt mye med barn i den alderen å gjøre og ingen av dem er spesielt opptatt av slike ting. De bryr seg om leker, venner, kul musikk (vi deler ikke musikksmak for å si det sånn) og slike ting barn skal bry seg om. Så at dette er et stort problem er veldig konstruert for å skape content.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt at man skal sette noen på noe som helst, men hvis du fremstiller det som at barn har godt av en «hudpleierutine», og det er jeg faktisk helt enig med KG i at det trenger de aldeles ikke. Man må faktisk tåle å få en kvise uten at det skal måtte forebygges med et hudpleieregime. Det er helt normalt. Og det er jo nettopp hysteriet mot noe som er helt normalt dette «behovet» eller trenden for hudpleie blant barn går ut på: Gud forby at de skal måtte oppleve urenheter, kviser og andre ting som til alle tider har vært normalt i overgangen mellom tenårene og ung voksen. Og dette skriver jeg på generell basis. Jeg gidder ikke forholde meg til whataboutism om et lite mindretall som har så store problemer med huden at de trenger profesjonell oppfølging av hudleger og ditto produkter.

Forresten faller det på sin egen urimelighet at det man får kjøpt over disk er det samme som det helsevesenet kan gi deg ved faktiske behov. I så fall ville sistnevnte straks vært overflødige. At noe markedsføres som «profesjonelt» eller «ekspert», betyr ikke at det er det.

Ikke har jeg sagt at barn har godt av hudpleierutiner, men jeg skrev at ting var ikke så forbanna svart-hvitt som Kristin skal ha det til. Hun roper rundt seg med store ord og pekefinger, for å skape blest for å cashe inn penger. Uten å i det hele tatt ha satt seg inn i hva hun snakker om. For sårbare tenåringer er det ikke «bare» en kvise, for noen skaper dette psykiske utfordringer og er ikke noe VI voksne bare kan bestemme er en bagatell. Absolutt ingen synes kviser er morsomt, og langt mindre en ungdom.

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på proffensjonell hudpleie, hvis du tror det er noe jalla-jalla man kjøper på Nille til 39 kr. Å kjøpe produkter hos feks hudpleier er noe helt annet. Og angående det man får på resept, er det et stort hull i markedet. Der er vi ikke gode nok, i det hele tatt, og har et svært snevert utvalg. 

• Liker 3
Skrevet
M.H85 skrev (6 timer siden):

Husker ( dessverre ) ikke navnet på denne influenseren dere referer til som H . Hvis noen vil sende meg navn i innboks blir jeg takknemlig. Hun er jo helt ødelagt stakkar 😔. å ikke lenge siden hun kom ut av skapet som lesbisk vel? 

Skrevet (endret)
Marihone skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg! 50-50 så er man ikke aleneforelder, men har barn på deltid.

Jeg har vært aleneforelder 100 % uten hjelp fra far, og jobbet turnus i helsevesenet mens mine foreldre passet barnet på ugunstige arbeidstider som helg og kveld. Det er å være aleneforelder! Hvorpå barnet var hos meg all tid jeg hadde fri! Synes forøvrig de som har barna hele tiden utenom annenhver helg også kan kalle seg aleneforelder. Men 50-50 kvalifiserer ikke til det. Synes det er en hån mot de som står i det alene!

Endret av K_mb
  • Liker 11
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (19 timer siden):

Nå ville jeg aldri kjøpt hudpleien min hos Kicks, men hos en faglært hudterapeut med bakgrunn innen ingredienser og faktisk en del kjemi. Som med bl a syrer tilpasset min hud til de ulike årstidene. Kanskje en mesobehandling, pensling ol. Melaprodukter f eks. C vitaminer som beskytter mot bl a solskading. Retinol for annen type behandling osv.. bare nevner det!!

Skrevet

Min påstand er at omtrent ingen trenger "hudpleie", med unntak av oss med hudsykdommer som psoriasis eller eksem. Da trenger man medisinsk hjelp og en skikkelig fuktighetskrem. Og folk med alvorlig akne kan trenge behandling for det. For alle andre tviler jeg på at noe som helst annet enn vann, solfaktor og fuktughetskrem har særlig effekt utover placebo.

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...