M.H85 Skrevet fredag kl 19:32 #9501 Del Skrevet fredag kl 19:32 (endret) Doris Becker skrev (38 minutter siden): Det har du veldig rett i. Spiseforstyrrelser øker drastisk, også blandt kvinner 35+ https://nypost.com/2024/05/07/lifestyle/influencer-rips-harmful-tiktok-food-sharing-trend-fell-into-the-trap/ “These posts invite comparison, and can cause you to feel guilt or shame if your intake doesn’t match up. This is a sneaky way that diet culture is telling you to do ‘better’ to reach an unattainable beauty or appearance standard.” https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S147101532300048X "Nearly two-thirds of middle-aged women use social media daily or more frequently. Social media comparisons are linked to a variety of disordered eating behaviors. Instagram is most potent platform linked to dietary restraint in middle-aged women." Og blandet med shopping-hauls og vindrikking er det dynamitt! Strategien er så kynisk at det er til å gråte av. De vet eksakt kombinasjonen som selger best, og som skaper mest avhengighet. Jeg slet selv da jeg var 18 år en periode, og alt ble erstattet med cottage Chesse og spesielle frø. Det hørte jeg modeller spiste 🙈 Riktignok 20+ år siden ,jeg er i dag voksen ,men det er noe forstyrret over det at hver eneste matvare hun viser frem MÅ være sunnere ,alltid tipsene hun gir. Jeg hadde bmi 18 på det verste, hadde virkelig godt av en TORO vaffel på den tiden, så det at ALT må byttes ut hos henne til sunnere + hun ser 10+ kg lettere enn hun var før sier meg noe er litt feil her..... Hadde det vært en matvare her og der man bytter ut flott det, f.eks en god smottie hver morgen istedenfor brød, MEN hun har byttet ut alt...farlig.. Endret fredag kl 19:35 av M.H85 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet fredag kl 19:38 #9502 Del Skrevet fredag kl 19:38 M.H85 skrev (3 minutter siden): Jeg slet selv da jeg var 18 år en periode, og alt ble erstattet med cottage Chesse og spesielle frø. Det hørte jeg modeller spiste 🙈 Riktignok 20+ år siden ,jeg er i dag voksen ,men det er noe forstyrret over det at hver eneste matvare hun viser frem MÅ være sunnere ,alltid tipsene hun gir. Jeg hadde bmi 18 på det verste, hadde virkelig godt av en TORO vaffel på den tiden, så det at ALT må byttes ut hos henne til sunnere + hun ser 10+ kg lettere enn hun var før sier meg noe er litt feil her..... Hadde det vært en matvare her og der man bytter ut flott det, f.eks en god smottie hver morgen istedenfor brød, MEN hun har byttet ut alt...farlig.. Det er mange som har slitt med spiseforstyrrelser i ung alder som nå trigges på ny av sosiale medier. Hold deg så langt unna du kan! Det er de "sunne" influenserne som er verst viser det seg. Og algoritmene styrer showet, slik at man fort faller ned i et destruktivt mønster. Veldig trist å se at spiseforstyrrelser øker så dramatisk i alle aldersgrupper. Disse store plattformene og byråene vet hva som trigger, og kombinerer det med ting som så trigger shopping... Kynisme på sitt aller verste. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet fredag kl 19:55 #9503 Del Skrevet fredag kl 19:55 (endret) M.H85 skrev (2 timer siden): Jeg synes også hun begynner å bli farlig "forbilde" for folk med spiseforstyrrelser eller problematisk forhold til mat,er det bare meg eller?! Om det er rundstykker,vafler, middag ALT hun tipser om er så og si sukker og fett FRITT erstattet med noe frø eller cottage chesse 😱 det begynner å bli drøyt..... Farlige greier.... Spis dette bli like tynn som meg 🙌 Helt enig. Dessverre er det mange som kun ser det positive...som at KG tipser om sunne alternativer. At helhetsbildet og imaget er totalt endret er det visst ikke så nøye med. Jeg aner ikke om KG har spiseforstyrrelser og det har jeg heller aldri antydet, men jeg er kritisk til denne ekstreme interessen for sukkerfritt og fettfri i takt med vektnedgang til tross for å være slank fra før. Men ikke nok med det så tar hun en Caroline Berg Eriksen og redigerer bilder og poserer for en enda tynnere utgave av seg selv og da spesielt beina som nærmest ser ut som barbiebein både i lengde og tynnhet. Jeg har tidligere i CBE-tråden skrevet om egne erfaringer med spiseforstyrrelser. Og det med å bli for opphengt i sukkerfritt og fettfritt kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg hadde ikke engang sukker i hus i yngre år. En gang serverte jeg min den gang lille sønn og hans kompis pannekaker med splenda istedenfor sukker på, hvor de begge responderte med æsj, og da skjønte jeg at nå måtte jeg ikke overføre galskapen over på min sønn (hadde spiseforstyrrelser før og etter jeg fikk han) , og selv om jeg selvfølgelig ikke sultet han og men ga han et variert kosthold så fikk det meg til å reflektere over hvordan dette med "sukkerfritt" kunne overføres negativt på han selv om han fikk godterier i helgene som andre barn. Han fikk aldri mer splenda, men jeg brukte det på meg selv da jeg trodde det var så mye bedre og var fortsatt livredd sukker. Sånn fungerte min hjerne i frykten for å bli tykk. Ellers så kuttet jeg alt søtt til meg selv. Jeg vegret meg også for alt som inneholdt for mye fett. Alt med måte, og et variert kosthold kombinert med fysisk aktivitet som like gjerne kan være å gå eller jogge som å trene på treningssenter. Alle monner drar. Og la meg legge til at enkelte ting SKAL det være sukker i, så lenge man balanserer kostholdet så tar ingen skade av ekte gode vafler med sukker i! Sunn fornuft, matglede og variasjon! Influencere innehar et stort ansvar i sin jakt på penger. De er påvirkere og har selv valgt å påvirke andre. De omtaler følgere som venner, gjengen sin og familie for å at følgere skal føle et nært bånd til influenceren, ganske kynisk. Da bør de tenke seg om flere ganger før de legger ut innhold og reflektere over hvordan dette kan påvirke andre både positivt og negativt. Og må legge til at derfor mener jeg at KG nå grenser til å bli en farlig influencer, hun kan lett trigge mennesker som sliter med mat og forhold til kropp. Endret fredag kl 21:01 av K_mb 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl 19:55 #9504 Del Skrevet fredag kl 19:55 M.H85 skrev (1 time siden): Glemte legge til en ting....tenk om Sprell hadde fordelt litt (!), gitt til andre "vanlige altså ikke influensere " som også åpnet hjemmene sine og hadde barn der på julaften.. så heia Sprell?🤔 Egentlig ikke, de fikk jo da Reklame gjennom Kristin sin snap igjen....all about the money..🤢 Kan spørre de i august når jeg begynner å sette opp juleplanene mlne 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måne Rampelyset Skrevet fredag kl 21:18 #9505 Del Skrevet fredag kl 21:18 Tråden er ryddet for persondebatt. Måne, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå