Gå til innhold

Kristin Gjelsvik

Bustefisk

Anbefalte innlegg

Wald86 skrev (6 timer siden):

Jeg velger igjen å sitere @NordreSving og @Felis

"Problem nummer 1 er hennes fortid som sterk kritiker av kroppsfokus som medfører kroppspress hos andre influencere. Hun skuffer mange med sitt fokus på kropp, og at hun poster slike bilder som det i bikini er så sjokkerende at man knapt vet hva man skal tro. For meg blir det et stort spørsmål om hennes tidligere kamper var genuine, eller om det bare handlet om å skape engasjement som kunne omgjøres i økt følgerskare og dermed økt inntjening. For så stor kontrast er det. Og da er veien svært kort til følelsen av å ha blitt lurt av en kyniker. 

Så er det det velkjente venninnenarrativet. Ser du virkelig ikke det problematiske i å «åpne post» sammen? Der man illuderer et fellesskap samtidig som hun sitter i sitt nye hus til 15 millioner? Og hva verre er, deretter skal hun selge ferietur til de samme kvinnene som formodentlig sliter økonomisk? Det er så hårreisende at man nesten ikke har ord for det. Først lulle folk inn i å være venninne, vel vitende om at disse sliter økonomisk, og deretter forsøke å selge inn dyr tur med seg selv som lokkemiddel. 

Og så har vi «Spis med Kristin» …. 

Dette er bare tre eksempler på noe som minner mistenkelig om kynisme knyttet til utnyttelse av følgere. Hun er en oppegående dame og at hun ikke selv skjønner at det hun holder på med ikke er greit, er mer enn jeg kan forstå. Hun har mistet fullstendig evnen til å reflektere over etikken i yrkesutøvelsen som influencer. Hun var bevisst før, men nå har hun kastet alle hemninger over bord, og man bare undre seg over hvorfor.💰💰💰"

"Angående thinspo, så ser jeg lite kritikk på Kristins utseende. Det dreier seg om poseringer, kameravinkler og et tvangsmessig forhold til mat. Altså virkemidlene hun bruker, ikke utseendet hennes. Og Kristin opplever nok ekstra kritikk for dette fordi hun tidligere har vært en tydelig motsetemme til akkurat slike virkemidler. Og det toppet seg selvfølgelig med Glow-up-fadesen og "spis med Kristin". Hun henvender seg konsekvent til sårbare mennesker, fordi sårbare mennesker er mest tilbøyelige til å la seg påvirke til å kjøpe varene som Kristin reklamerer for. "

Sett meg gjerne på "ignorer".

Hvorfor drive å re-sitere noe jeg allerede har svart på? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jaeols skrev (3 timer siden):

Det er nok slankemedisin..og det burde hun ha opplyst om..

Dette blir bare dumt

Kristin var normalvektig før hun gikk ned i vekt. Slankemedisin/sprøyter som er så populært for tiden er reseptbelagt, og for å bruke de som hjelpemiddel mot fedme så må man først til lege for resept, og for å få den resepten så er det endel kriterier som må være tilstede. Bl.a høy BMI.

Er det så vanskelig å tro at ikke alle trøstespiser og går opp i vekt i vanskelige livssituasjoner, men mister matlyst av stress og går ned i vekt? Da må det være slankemedisin liksom? 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wald86 skrev (2 timer siden):

Også kommer reklame for Taxhelper på banen... Pluss andre sponsorer. 
Nei, det er ikke brudd, slik regelverket står i dag, men det finnes mange av oss som mener det må bli en endring. Fordi ingenting er "privat" på en slik salgskanal. Alt content er nøye regissert med tanke på å nå en helt spesiell målgruppe, hvor målet er at disse så kjøper alt som selges på kanalen. At alkohol og tobakk plutselig florerer såpass tydelig som det nå gjør er noe som gjør mange bekymret for at dette kan være skjult reklame, der samarbeidene er gjort i en gråsone "i korridorene". For det er neppe tilfeldig. Men det er også slik at det fenger en spesiell gruppe selvsagt. Og det er et effektivt virkemiddel. Folk shopper også mer hvis de er påvirket av alkohol: 

"In 2020, Americans spent $21.6 billion while under the influence of alcohol. According to the results of a 2019 survey, over 40% of millennial consumers in the UK shopped online while intoxicated. Besides these numbers, a quick Google search shows that ‘drunk shopping’ happens more often than we realise."

https://whatnext.law/en/2021/12/22/online-shopping-under-the-influence-of-alcohol-the-legal-perspective-en/

https://www.finder.com/shopping/drunk-shopping

Bare å se på snap nå, er postkasse dag. Hun henvender seg til DEG i krise, den håpløse økonomiske situasjonen du kan komme ut av....du er ikke alene..

Hvor feil blir ikke det når personen som sier dette sitter i sin luksus villa og lever i luksus?  ,For det er DE i økonomisk krise hun henvender seg til,det hører vel alle? At noen her ikke reagerer på og ikke ser peoblemet med det er rart. 

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun vært forelsket i over ett år, men blir bare tynnere og tynnere. Jeg har full forståelse at man kan gå ned ved brudd eller vanskelige perioder i livet, men er ikke den tiden forbi? Jeg mener hun har valgt dette idealet bevisst, fordi dette er media sitt foretrukne ideal og noe mange kvinner drømmer om. 

«Spis som meg, så får du denne kroppen.» Men influencere er ikke alltid 100 % ærlig og mange vet hvordan de skal utnytte sine følgere. Jeg sier ikke Kristin gjør det, men for meg har hun blitt som alle andre influencere som er på Instagram.

Hun er tøff som tør å si sine meninger og har bein i nesa, men hun har endret seg mtp. utseende og innhold i sine kanaler. Om endringen er positiv eller negativ for Kristin, vet kun henne selv. Hun virker glad i hvert fall. 

Endret av Marihone
skrivefeil
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

@skruf

Jeg synes det er en håpløs måte å diskutere på, det fordummer debatten. 

Du påstår feks at folk er skuffet fordi hun har gått ned i vekt. Hvorfor skriver du det når det ikke er sant? Igjen og igjen forklarer man at det er fokuset på kropp som er problemet. Et fokus som hun ikke hadde før, som derimot kritiserte andre for. Denne typen stråmannsargumentasjon uredelig. 

Og når ble whataboutism en god argumentasjon? Det hjelper jo ikke å komme trekkende med andre influencere som også gjør feil, for å trekke fokuset bort fra Gjelsvik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (52 minutter siden):

@skruf

Jeg synes det er en håpløs måte å diskutere på, det fordummer debatten. 

Du påstår feks at folk er skuffet fordi hun har gått ned i vekt. Hvorfor skriver du det når det ikke er sant? Igjen og igjen forklarer man at det er fokuset på kropp som er problemet. Et fokus som hun ikke hadde før, som derimot kritiserte andre for. Denne typen stråmannsargumentasjon uredelig. 

Og når ble whataboutism en god argumentasjon? Det hjelper jo ikke å komme trekkende med andre influencere som også gjør feil, for å trekke fokuset bort fra Gjelsvik. 

Jo: flere gir uttrykk for at Kristin har blitt tynnere, og flere kritiserte helt vanlige hverdagsklær uten posering eller filterbruk pga man kunne se at hun er tynnere. Flere har uttrykt skuffelse over at de ikke kjenner seg igjen i Kristin etter at hun gikk ned i vekt; hun var mere jordnær i deres øyne i en rundere utgave. Hvorfor kritisere at hun bruker tights og hoodie, noe som veldig mange går i, hvis det ikke er pga hun har blitt tynnere? Hun gikk i samme klærne før også; var ikke mye kritikk da.

Og igjen; bilder hun har lagt ut for å fremheve tynnhet er jeg enig i fortjener kritikk. Men å si at hun nå går i mot alt hun har stått for ang kropp og utseende pga hun har gått ned i vekt er feil. Kristin har vært, og er, motstander av plastisk kirurgi, Botox, fillers, rumpeløft osv. Meningene hennes er ikke endret. Det er ikke andre sin kroppsvekt og naturlige utseende hun er i mot, men det å ha gjort flere inngrep og påstå at det er naturlig. Eller ta rumpeforstørrelse og benekte det men påstå at rumpa har blitt stor og spretten av trening, og dermed fremme ett uoppnåelig ideal.

Når jeg blir fortalt at det er feil at Kristin deler av privatlivet sitt i sin offentlige profil så er der ikke whatsboutisme å understreke at det er jo det denne jobben består av; tjene til livets opphold ved å dele livet sitt via en skjerm. Det er nettopp det alle Influencere som ikke er typ nisje-influencere gjør. Hvordan skulle Kristin vært Influencer av yrke uten å dele hva hun gjør hver dag i tillegg til samarbeid og spons? Etter Ads in story ble aktuelt på snap så behøver de ikke gjøre noe annet enn å begynne å filme fra de står opp og til de legger seg. Pengene ruller inn likevel pga folk klikker seg innpå. Kristin er ikke akkurat Helsesista, men på samme linje som Therese lien, Sara Emilie, Pilotfrue, Julie&Camilla osv osv.; de tjener grovt på å utlevere seg selv og livet sitt

Hva skal Kristin dele og leve av da hvis hun skal holde livet sitt unna det offentlige og bare dele på en lukket profil for familie og venner? 

Jeg orker ikke repetere meg selv mere. Anbefaler også andre til å rapportere inn når de ser lovbrudd som alkohol/noe som kam tolkes som alkohol sammen med reklame (så blir det flere enn CBE som får reaksjon for brudd på alkoholloven), samt hvis hun retusjerer seg selv i reklamesamarbeid.

Ønsker Kristin masse lykke til med innflytting; blir nok godt å lande i eget hjem for liten og stor etter noen år med ustabilitet rundt økonomi, midlertidig boplass, hard jobbing for å betale ned gjeld og samtidig jobbe for å bygge bolig, en for alltid-bolig og barndomshjem for barnet. Et hjem i hennes navn som er en stabil base.

Å unne andre gode ting og opplevelser er fint å ha evnen til. Etter alt Kristin har vært igjennom de siste årene så unner jeg henne å lande nå. Og å være forelska :) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NordreSving
skruf skrev (7 timer siden):

Jo: flere gir uttrykk for at Kristin har blitt tynnere, og flere kritiserte helt vanlige hverdagsklær uten posering eller filterbruk pga man kunne se at hun er tynnere. Flere har uttrykt skuffelse over at de ikke kjenner seg igjen i Kristin etter at hun gikk ned i vekt; hun var mere jordnær i deres øyne i en rundere utgave. Hvorfor kritisere at hun bruker tights og hoodie, noe som veldig mange går i, hvis det ikke er pga hun har blitt tynnere? Hun gikk i samme klærne før også; var ikke mye kritikk da.

Og igjen; bilder hun har lagt ut for å fremheve tynnhet er jeg enig i fortjener kritikk. Men å si at hun nå går i mot alt hun har stått for ang kropp og utseende pga hun har gått ned i vekt er feil. Kristin har vært, og er, motstander av plastisk kirurgi, Botox, fillers, rumpeløft osv. Meningene hennes er ikke endret. Det er ikke andre sin kroppsvekt og naturlige utseende hun er i mot, men det å ha gjort flere inngrep og påstå at det er naturlig. Eller ta rumpeforstørrelse og benekte det men påstå at rumpa har blitt stor og spretten av trening, og dermed fremme ett uoppnåelig ideal.

Når jeg blir fortalt at det er feil at Kristin deler av privatlivet sitt i sin offentlige profil så er der ikke whatsboutisme å understreke at det er jo det denne jobben består av; tjene til livets opphold ved å dele livet sitt via en skjerm. Det er nettopp det alle Influencere som ikke er typ nisje-influencere gjør. Hvordan skulle Kristin vært Influencer av yrke uten å dele hva hun gjør hver dag i tillegg til samarbeid og spons? Etter Ads in story ble aktuelt på snap så behøver de ikke gjøre noe annet enn å begynne å filme fra de står opp og til de legger seg. Pengene ruller inn likevel pga folk klikker seg innpå. Kristin er ikke akkurat Helsesista, men på samme linje som Therese lien, Sara Emilie, Pilotfrue, Julie&Camilla osv osv.; de tjener grovt på å utlevere seg selv og livet sitt

Hva skal Kristin dele og leve av da hvis hun skal holde livet sitt unna det offentlige og bare dele på en lukket profil for familie og venner? 

Jeg orker ikke repetere meg selv mere. Anbefaler også andre til å rapportere inn når de ser lovbrudd som alkohol/noe som kam tolkes som alkohol sammen med reklame (så blir det flere enn CBE som får reaksjon for brudd på alkoholloven), samt hvis hun retusjerer seg selv i reklamesamarbeid.

Ønsker Kristin masse lykke til med innflytting; blir nok godt å lande i eget hjem for liten og stor etter noen år med ustabilitet rundt økonomi, midlertidig boplass, hard jobbing for å betale ned gjeld og samtidig jobbe for å bygge bolig, en for alltid-bolig og barndomshjem for barnet. Et hjem i hennes navn som er en stabil base.

Å unne andre gode ting og opplevelser er fint å ha evnen til. Etter alt Kristin har vært igjennom de siste årene så unner jeg henne å lande nå. Og å være forelska :) 

Det blir umulig å diskutere når man har så ulike innfallsvinkler. Ditt perspektiv, eksemplifisert med de to siste avsnittene, er henne som person. Mitt perspektiv er henne som påvirker og hvordan hennes innhold kan påvirke følgerne negativt. Dette er jo også det som er problematisk med influencer-bransjen generelt, også når det gjelder hvordan man håndterer kritikken av dem. 

Forøvrig er det slett ikke sant at det bare er filter, operasjoner og uærlighet som har vært hennes kampsak. Hvorfor skriver du det når det ikke er sant? Det er kroppspress og hvordan influencere ikke tar ansvar for hvordan de påvirker som har vært en kjernesak. 

https://www.vg.no/rampelys/i/5601w6/kristin-gjelsvik-i-kroppspress-debatten-faa-hodet-ut-av-egen-raev

Det har vært flere saker som tilsier at Gjelsvik sitt engasjement vedr kroppspress ikke stakk så dypt. Saken med latterliggjøring av mikropenis er nevnt, og jammen fikk ikke overvektige passet sitt påskrevet også, i nå slettet brev knyttet til «spis med meg». 

https://www.vg.no/rampelys/i/kEjJbA/kristin-gjelsvik-lanserte-og-slettet-glow-up-nettkurs

Det er dette som fører til skuffelse, ikke det faktum at KG «har blitt tynn». 

Endret av NordreSving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (6 timer siden):

Det blir umulig å diskutere når man har så ulike innfallsvinkler. Ditt perspektiv, eksemplifisert med de to siste avsnittene, er henne som person. Mitt perspektiv er henne som påvirker og hvordan hennes innhold kan påvirke følgerne negativt. Dette er jo også det som er problematisk med influencer-bransjen generelt, også når det gjelder hvordan man håndterer kritikken av dem. 

Forøvrig er det slett ikke sant at det bare er filter, operasjoner og uærlighet som har vært hennes kampsak. Hvorfor skriver du det når det ikke er sant? Det er kroppspress og hvordan influencere ikke tar ansvar for hvordan de påvirker som har vært en kjernesak. 

https://www.vg.no/rampelys/i/5601w6/kristin-gjelsvik-i-kroppspress-debatten-faa-hodet-ut-av-egen-raev

Det har vært flere saker som tilsier at Gjelsvik sitt engasjement vedr kroppspress ikke stakk så dypt. Saken med latterliggjøring av mikropenis er nevnt, og jammen fikk ikke overvektige passet sitt påskrevet også, i nå slettet brev knyttet til «spis med meg». 

https://www.vg.no/rampelys/i/kEjJbA/kristin-gjelsvik-lanserte-og-slettet-glow-up-nettkurs

Igjen (tror jeg har skrevet det 3-4 ganger nå);

Jeg er helt enig i kritikken der Kristin i bikini, eller andre settinger som bilde av nakne slanke bein i ei hotellseng, der hun bevisst spiller på kropp og seksualisering er berettiget. Jeg har lest linkene, og Kristin kritiserer ikke Sofie Karlstad sin kropp og beskylder henne for thinspo; hun kritiserer at Sofie bruker er lettkledd, bruker kropp og seksualiserer ifm reklameinnlegg. Noe jeg er helt enig i er kritikkverdig, også at Kristin selv har gjort det samme som hun kritiserer andre for.

Kritiser absolutt handlingen, men ikke kroppen.

Flere har skrevet at de er skuffet etter vektnedgangen og endring av profil til Kristin da de ikke lengre kjenner seg igjen i henne. De som føler det sånn må nesten ta en runde med seg selv hvis de blir skuffet over at kroppen og livet til en de ikke kjenner har endret seg. Livet, i tillegg til vekta, til Kristin har endret seg drastisk de siste årene, naturlig nok endrer også innholdet hun publisere på profilen sin seg også i takt med det nye livet

Det er den konstante kritikken som har pågått de siste typ 20 sidene her (mye har blitt moderert) der Kristin også får kritikk for å ha gått ned i vekt da klærne hun bruker viser at hun har gått ned i vekt; tights og hoodie…. «in your face liksom».. både på et bilde der hun står rett opp og ned helt uten å posere (der noen t.o.m studerte bildet så inngående at vedkommende påsto at Kristin må ha piercet underlivet….), og ett øyeblikksbilde tatt av noen andre der Kristin holder en kopp kaffe i hånden og tydelig skvetter til….igjjen; både tynne  lår (og koppen blir kommentert med «koppen😅»

Det er her Jeg synes det er ugreit å kommentere kropp. I naturlige hverdagsklær og øyeblikk. Hun har gått ned i vekt, samt hun har tatt seg tid til å begynne å trene regelmessig, selv det har blitt kritisert av enkelte som mener det er thinspo med tights og treningstopp (selv om hun ikke viser mage) og selve treningen, dvs «hun prøver å bli tynnere» (trening er bra for folkehelsa uansett om man er slank eller rundere) (nå mener jeg ikke de med alvorlig undervekt og anoreksi, for å ha det avklart før jeg får det i retur)

Det er som om alt Kristin sier og gjør skal kritiseres. At hun ikke hadde betalt skatt ble (berettiget) kritisert, men nå når hun har jobbet hardt, betalt ned gjeld, fått hjelp og klart å kjøpe en bolig til seg og sønnen så blir det også kritisert. Pga hun har jo hatt (understreker HATT) stor gjeld, og nå kjøper hun et dyrt hus. Hva er kritikkverdig med det? Husprisene er som de er, hun har ikke akkurat kjøpt en feit villa på ei dyr adresse. Å kjøpe egen bolig er ei trygg investering.

Det har blitt kritisert at hun handler på Meny og hvilke produkter. Og at hun ikke viser noe junkfood på profilen sin. Det at Kristin er kostholdbevist er ikke noe nytt. Vært vegetarianer så lenge jeg kan huske. Og tror de fleste jeg følger viser frem hva de feks har til middag, selv om de ikke er ernæringsfysiologer. Men med Kristin så blir det feil.

At hun har vært på flere reiser har blitt kritisert, pga da er hun ikke hjemme med barnet. Selv om barnet ikke er hjemme men på samvær, og flere av reisene har vært betalt jobb.

Var t.o.m ei i tråden som bodde i samme gate og var inne i tråden og informerte om at nå var Kristin ute å reiste igjen.

Når absolutt alt skal kritiseres så blir det i mine øyne ei heksejakt. Og dette kom etter at Kristin begynte å blomstre opp igjen etter det tøffe bruddet, den tøffe økonomiske situasjonen, og har nå funnet seg selv igjen og er glad og lykkelig.

Jeg er ikke på snap hver dag, men har tittet innom Kristin sin konto de siste dagene og igår hadde hun en seanse med å hente posten i postkassen og åpnet den sammen med andre som sliter med det samme som Kristin gjorde (og som hun sa; selv om hun har kontroll nå så kjenner hun fortsatt et sug i magen når hun henter posten). Kristin tente lys, satte på musikk i bakgrunnen for å gjøre det til ei koselig setting. Og det hun fortalte om hvordan postkasse-angst oppstår når man ikke har kontroll over gjelden og hvilke tiltak man bør gjøre var helt korrekt.

Om Kristin har følgere som er i samme situasjon som hun har vært i så er det jo supert om de kan finne trygghet og hjelp til å snu den økonomiske skuta ved å først begynne å åpne regninger, få oversikt over gjeld og deretter ta kontakt med kreditorer. De må selv gjøre jobben, men de finner støtte i å vite at Kristin har vært der selv, og at hun har kommet ut av det. Personlig så ville ikke jeg ha åpnet opp om evt gjeld til en influencer eller noen jeg ikke kjenner, men vi er alle ulikt skrudd sammen. Så hvorfra kopiere inn i tråden her kommentarer Kristin får fra følgere for å også kritisere det? Kristin rår ikke med hva folk skriver til henne

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (17 minutter siden):

Igjen (tror jeg har skrevet det 3-4 ganger nå);

Jeg er helt enig i kritikken der Kristin i bikini, eller andre settinger som bilde av nakne slanke bein i ei hotellseng, der hun bevisst spiller på kropp og seksualisering er berettiget. Jeg har lest linkene, og Kristin kritiserer ikke Sofie Karlstad sin kropp og beskylder henne for thinspo; hun kritiserer at Sofie bruker er lettkledd, bruker kropp og seksualiserer ifm reklameinnlegg. Noe jeg er helt enig i er kritikkverdig, også at Kristin selv har gjort det samme som hun kritiserer andre for.

Kritiser absolutt handlingen, men ikke kroppen.

Flere har skrevet at de er skuffet etter vektnedgangen og endring av profil til Kristin da de ikke lengre kjenner seg igjen i henne. De som føler det sånn må nesten ta en runde med seg selv hvis de blir skuffet over at kroppen og livet til en de ikke kjenner har endret seg. Livet, i tillegg til vekta, til Kristin har endret seg drastisk de siste årene, naturlig nok endrer også innholdet hun publisere på profilen sin seg også i takt med det nye livet

Det er den konstante kritikken som har pågått de siste typ 20 sidene her (mye har blitt moderert) der Kristin også får kritikk for å ha gått ned i vekt da klærne hun bruker viser at hun har gått ned i vekt; tights og hoodie…. «in your face liksom».. både på et bilde der hun står rett opp og ned helt uten å posere (der noen t.o.m studerte bildet så inngående at vedkommende påsto at Kristin må ha piercet underlivet….), og ett øyeblikksbilde tatt av noen andre der Kristin holder en kopp kaffe i hånden og tydelig skvetter til….igjjen; både tynne  lår (og koppen blir kommentert med «koppen😅»

Det er her Jeg synes det er ugreit å kommentere kropp. I naturlige hverdagsklær og øyeblikk. Hun har gått ned i vekt, samt hun har tatt seg tid til å begynne å trene regelmessig, selv det har blitt kritisert av enkelte som mener det er thinspo med tights og treningstopp (selv om hun ikke viser mage) og selve treningen, dvs «hun prøver å bli tynnere» (trening er bra for folkehelsa uansett om man er slank eller rundere) (nå mener jeg ikke de med alvorlig undervekt og anoreksi, for å ha det avklart før jeg får det i retur)

Det er som om alt Kristin sier og gjør skal kritiseres. At hun ikke hadde betalt skatt ble (berettiget) kritisert, men nå når hun har jobbet hardt, betalt ned gjeld, fått hjelp og klart å kjøpe en bolig til seg og sønnen så blir det også kritisert. Pga hun har jo hatt (understreker HATT) stor gjeld, og nå kjøper hun et dyrt hus. Hva er kritikkverdig med det? Husprisene er som de er, hun har ikke akkurat kjøpt en feit villa på ei dyr adresse. Å kjøpe egen bolig er ei trygg investering.

Det har blitt kritisert at hun handler på Meny og hvilke produkter. Og at hun ikke viser noe junkfood på profilen sin. Det at Kristin er kostholdbevist er ikke noe nytt. Vært vegetarianer så lenge jeg kan huske. Og tror de fleste jeg følger viser frem hva de feks har til middag, selv om de ikke er ernæringsfysiologer. Men med Kristin så blir det feil.

At hun har vært på flere reiser har blitt kritisert, pga da er hun ikke hjemme med barnet. Selv om barnet ikke er hjemme men på samvær, og flere av reisene har vært betalt jobb.

Var t.o.m ei i tråden som bodde i samme gate og var inne i tråden og informerte om at nå var Kristin ute å reiste igjen.

Når absolutt alt skal kritiseres så blir det i mine øyne ei heksejakt. Og dette kom etter at Kristin begynte å blomstre opp igjen etter det tøffe bruddet, den tøffe økonomiske situasjonen, og har nå funnet seg selv igjen og er glad og lykkelig.

Jeg er ikke på snap hver dag, men har tittet innom Kristin sin konto de siste dagene og igår hadde hun en seanse med å hente posten i postkassen og åpnet den sammen med andre som sliter med det samme som Kristin gjorde (og som hun sa; selv om hun har kontroll nå så kjenner hun fortsatt et sug i magen når hun henter posten). Kristin tente lys, satte på musikk i bakgrunnen for å gjøre det til ei koselig setting. Og det hun fortalte om hvordan postkasse-angst oppstår når man ikke har kontroll over gjelden og hvilke tiltak man bør gjøre var helt korrekt.

Om Kristin har følgere som er i samme situasjon som hun har vært i så er det jo supert om de kan finne trygghet og hjelp til å snu den økonomiske skuta ved å først begynne å åpne regninger, få oversikt over gjeld og deretter ta kontakt med kreditorer. De må selv gjøre jobben, men de finner støtte i å vite at Kristin har vært der selv, og at hun har kommet ut av det. Personlig så ville ikke jeg ha åpnet opp om evt gjeld til en influencer eller noen jeg ikke kjenner, men vi er alle ulikt skrudd sammen. Så hvorfra kopiere inn i tråden her kommentarer Kristin får fra følgere for å også kritisere det? Kristin rår ikke med hva folk skriver til henne

Jeg vet ikke hvilket av bildene av Kristin i tights og hoodie du tenker på, men ett som er referert til nylig kommer fra en video. Jeg foreslår at du ser videoen før du konkluderer med at det ikke er thinspo. Et stillbilde sier ikke så mye, men videoen jeg tenker på kjører hun i hvert fall på med alle triksene i boka. Kameraet plassert ved gulvet, for at beina skal se lenger ut. Så er det å vippe bekken bakover for å få high gap, stå med føttene i avstand og vri dem inn (samme effekt), suge inn magen, ha bloggerfot, skyve skuldrene bakover og vinkle seg tynnest mulig. Jeg er ikke helt sikker, men for meg ser det ut som vidvinkel også blir brukt. Og for ordens skyld, hun er langt mer lettkledd i begynnelsen av filmen...

Siden vi driver med whataboutism, så blir alle disse virkemidlene kraftig kritisert i tråden til CBE, men når det gjelder Kristin, så synes du det er helt greit? Hvorfor det? Fordi følgerne til Kristin er så mye mer oppegående enn følgerne til CBE? I så fall ser jeg gjerne statistikk på akkurat det... Hun retter faktisk markedsføringen sin spesifikt mot kvinner som sliter, det gjør faktisk ikke CBE.

Videre lurer jeg litt på hva du regner som feit villa og dyr adresse? De fleste er enige om at Bærum er blant de dyreste adressene i Norge og et hus til 15,6 millioner ligger nesten 10 millioner over snittprisen for eneboliger i landet. Dette har hun klart å kjøpe seg fordi mor (og muligens kjæreste) har bidratt økonomisk. Likevel selger hun inn at alle kan kjøpe seg en helt vanlig kåk (15,6 millioner) på et helt vanlig sted (Bærum) bare de jobber hardt nok (får penger av mamma). Mulig det fungerer sånn for deg, men for følgerne til Kristin, som tydeligvis vurderer selvmord som en utvei på de økonomiske vanskelighetene sine, så er neppe kåk i Bærum til tre ganger landsgjennomsnittet spesielt oppnåelig, uansett hvor hardt de jobber...

• Liker 9
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Det er nesten så jeg gir opp, @skruf, men bare nesten. Igjen, du hopper bukk over konteksten. 

Det som kritiseres er ikke huskjøpet i seg selv. 
Det som stilles spørsmål ved er. Hvordan kan hun ha råd til dette, når hun har ikke har hatt råd til å betale skatt og i tillegg har sittet på usolgte hus, som hun til slutt solgte med betydelig tap og i tillegg snakker om inkassosaker. Merk at jeg personlig ikke har diskutert dette, men jeg skjønner AT det blir diskutert. Som du selv skriver, dette er det hun produserer av innhold for å ha en ramme som tjener penger på. Engasjementet som oppstår handler om hva hun velger å dele. Videre fører misforholdet mellom hennes omtale om dårlig økonomi samtidig som hun kjøper dyrt hus til at folk lurer på om hun lyver. Når hun da samtidig spiller på identifikasjon, en velkjent strategi for å skape nærhet og relaterbarhet som inngir tillit, for deretter å kapitalisere på dette ved å selge dyre feriereiser med seg selv som lokkemiddel, da er det ikke så rart at folk blir forbanna og skuffa. Dette hopper du glatt bukk over når du påstår at kritikken handler om at hun har kjøpt seg hus. Det fremstår som om du med viten og vilje fordummer kritikken i et forsøk på å devaluere kritikken. 

Dette var imøtegåelse av et av eksemplene du kommer med. Som sagt, kontekst. 

Hva tenker du konkret om at hun på den ene siden henvender seg til følgere som har gjeldsproblemer, samtidig som hun selger ferieturer der hun som reiseleder er lokkemiddel? Du vet, venninna som du kan identifisere seg med, og som tilbyr en trygg og god relasjon der hun vil hjelpe deg med alt det du sliter med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Det er jo faktisk helt sjukt ironisk at man i det ene øyeblikket guider folk som  sliter med økonomi i så stor grad at de har fått postkasseangst, når man samtidig lever av å pushe forbruk på de samme folkene. Da er det vanskelig å på alvor tro på engasjementet ditt. Her strander det, rett og slett. 

Problemet til Kristin Gjelsvik pr dags dato er at hun ikke lenger fremstår genuin. Hun har mistet sin viktigste valuta; merkevaren som genuin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
NordreSving skrev (51 minutter siden):

Det er nesten så jeg gir opp, @skruf, men bare nesten. Igjen, du hopper bukk over konteksten. 

Det som kritiseres er ikke huskjøpet i seg selv. 
Det som stilles spørsmål ved er. Hvordan kan hun ha råd til dette, når hun har ikke har hatt råd til å betale skatt og i tillegg har sittet på usolgte hus, som hun til slutt solgte med betydelig tap og i tillegg snakker om inkassosaker. Merk at jeg personlig ikke har diskutert dette, men jeg skjønner AT det blir diskutert. Som du selv skriver, dette er det hun produserer av innhold for å ha en ramme som tjener penger på. Engasjementet som oppstår handler om hva hun velger å dele. Videre fører misforholdet mellom hennes omtale om dårlig økonomi samtidig som hun kjøper dyrt hus til at folk lurer på om hun lyver. Når hun da samtidig spiller på identifikasjon, en velkjent strategi for å skape nærhet og relaterbarhet som inngir tillit, for deretter å kapitalisere på dette ved å selge dyre feriereiser med seg selv som lokkemiddel, da er det ikke så rart at folk blir forbanna og skuffa. Dette hopper du glatt bukk over når du påstår at kritikken handler om at hun har kjøpt seg hus. Det fremstår som om du med viten og vilje fordummer kritikken i et forsøk på å devaluere kritikken. 

Dette var imøtegåelse av et av eksemplene du kommer med. Som sagt, kontekst. 

Hva tenker du konkret om at hun på den ene siden henvender seg til følgere som har gjeldsproblemer, samtidig som hun selger ferieturer der hun som reiseleder er lokkemiddel? Du vet, venninna som du kan identifisere seg med, og som tilbyr en trygg og god relasjon der hun vil hjelpe deg med alt det du sliter med? 

Synes @skruf  har mye positivt og tilføre debatten her inne med sine saklige synspunkter. 

Hun fordummer ikke kritikken men har et saklig fremstilling som de verste KG-kritikerne ikke vil lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heartgirl skrev (På 6.3.2024 den 17.35):

Jeg gir opp denne diskusjonstråden og takker for meg på denne tråden. I mine øyne er det dessverre janteloven at man ikke skal tro man er noe som råder. KG sine mest ivrige kritikere finner alt negativt og ta KG på :( KG sine mest ivrige kritikere unner ikke KG suksess og at hun har klart og reise seg opp etter skilsmissen og økonomiske problemer. 

Til og med vi som støtter KG og som tørr skrive våre meninger i tråden blir hetset og for våre meninger. Det er fullstendig respektløst. 

Jeg takker for meg på denne tråden. 

Kommer alltid til og støtte gode, glade, blide, ærlige og omtenksomme Kristin som en av de beste influencerne som finnes ❤️ 

Vel... hello again! 😅

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
NordreSving skrev (10 timer siden):

KG har alltid vært naturlig tynn. Feil blir det for dere KG-kritikerne om hun hadde vært for tjukk. Ser bare på tråden til HD hvor noen av hennes kritikere fatshamer henne og sier hun profilerer fedme og usunne verdier. 

Etter mitt syn her på tråden til KG så angripes hun for å være thinspo noe hun ikke er. Hun er naturlig tynn, og ja har sett hun har gått ned i vekt. Kanskje ikke så rart etter et hardt samlivsbrudd og harde tak for og komme seg på føttene. 

KG holder IKKE på thinspo! Langt i fra. 

Ser flere andre influencere som får stygg kritikk at de er tynne. 

Ingenting er bra nok for de mest ivrige influencer-kritikerne. 

Jeg som overvektig blir ikke påvirket om KG er tynn og det gjør meg ikke noe. 

Dette med plukketalerken er faktisk noe mange foreldre bruker til sine barn og seg selv og jeg synes ideen er genial. Skulle ønske det fantes slikt da mine barn var små. Da hadde jeg selvsagt valgt en slik ordning. 

Jeg har sett andre folk på snap og instagram som lager snacktallerken til seg selv i en hektisk hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (7 minutter siden):

KG har alltid vært naturlig tynn. Feil blir det for dere KG-kritikerne om hun hadde vært for tjukk. Ser bare på tråden til HD hvor noen av hennes kritikere fatshamer henne og sier hun profilerer fedme og usunne verdier. 

Etter mitt syn her på tråden til KG så angripes hun for å være thinspo noe hun ikke er. Hun er naturlig tynn, og ja har sett hun har gått ned i vekt. Kanskje ikke så rart etter et hardt samlivsbrudd og harde tak for og komme seg på føttene. 

KG holder IKKE på thinspo! Langt i fra. 

Ser flere andre influencere som får stygg kritikk at de er tynne. 

Ingenting er bra nok for de mest ivrige influencer-kritikerne. 

Jeg som overvektig blir ikke påvirket om KG er tynn og det gjør meg ikke noe. 

Dette med plukketalerken er faktisk noe mange foreldre bruker til sine barn og seg selv og jeg synes ideen er genial. Skulle ønske det fantes slikt da mine barn var små. Da hadde jeg selvsagt valgt en slik ordning. 

Jeg har sett andre folk på snap og instagram som lager snacktallerken til seg selv i en hektisk hverdag. 

Problemet er jo ikke at hun er "naturlig" tynn, problemet er at hun har begynt å fremstille seg som veldig tynn, med måten hun poserer på, kameravinkel, og plassering av kamera. Det er jo åpenbart at hun spiller på kropp, på en helt annen måte enn det hun gjorde før. Kropp selger, og det har hun vel selv påpekt i diverse debatter mot blant annet SE.. 

• Liker 9
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Heartgirl
Wald86 skrev (Akkurat nå):

"Naturlig tynn"?

Her er et blogginnlegg der hun beskriver frustrasjon og en kamp med vekt og kroppsfokus.
Sånt går ikke over. Hun beskriver her at for å oppnå "drømmekroppen" må hun opprettholde stålkontroll på trening og mat. Noe hun nå har, og som hun viser tydelig på sine markedskanaler.

Et utdrag fra bloggen:

"En ekte kjærlighet for å holde meg i bevegelse, for å kunne få «drømmekroppen». Men hva er egentlig drømmekroppen? Er det en sånn syltynn, spinkel kropp med markerte linjer? Er det fyldige former? Er det masse muskler? Altså hva er egentlig den «perfekte» kroppen sånn i følge fasiten?. Finnes der en fasit i det hele tatt? Jeg har aldri hatt noen «drømmekropp» og har gått opp og ned i vekt siden ungdomsskolen. Størrelsene på puppene har også levd sitt eget liv. Noen ganger D-cup, andre ganger B-cup, og slik har de visst tenkt å fortsette. Det er liksom ikke noe stabilt over det hele. Jeg har heller ikke skyhøy forbrenning, jeg kan IKKE spise ALT jeg vil i hele verden og samtidig holde meg noen lunde fit, men jeg bryr meg liksom ikke. Plutselig en dag veier jeg 63kg, javel. Andre dager veier jeg 56kg, javel… Jeg vet heller ikke hva jeg synes er den perfekte kroppen. Jeg synes absolutt ikke at det er fint med en mage som tyter ut mellom toppen og bukselinningen som en ferdighevet bolledeig på vill flukt. Jeg synes heller ikke det er fint med lår som ser ut som en surret svinesteik i nyinnkjøpte nettingstrømper. Man får faktisk ikke automatisk en fin kropp av å pakke inn kroppen i altfor tettsittende klær, på lik linje med at du ikke automatisk får en karamell dersom du pakker en hundedrit inn i cellofan."

https://www.kristingjelsvik.no/drommekropp/

Ja hun er naturlig tynn og har tatt fatt i seg selv for og gjøre noe med det hun. Det IKKE uvanlig at også tynne mennesker ønsker en litt sunnere kropp og det trenger ikke være thinspo for det. 

Hun må få trives i den kroppen hun ønsker og ute og bli rakket ned på at hun driver med thinspo. Hun er ikke for tynn.

I vanskelige perioder kan faktisk trening gjøre det fint for og få fokus bort fra vonde tanker og hendelser i livet. 

Jeg vet jeg skriver om kroppen hennes og at det er dumt men jeg synes det er ufint og sitte og kritisere andre influenceres kropper og utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
Queen19 skrev (4 minutter siden):

Problemet er jo ikke at hun er "naturlig" tynn, problemet er at hun har begynt å fremstille seg som veldig tynn, med måten hun poserer på, kameravinkel, og plassering av kamera. Det er jo åpenbart at hun spiller på kropp, på en helt annen måte enn det hun gjorde før. Kropp selger, og det har hun vel selv påpekt i diverse debatter mot blant annet SE.. 

Hun har en slank kropp froa før av. At hun velger og posere fra forskjellige vinkler er har IKKE noe med at hun driver med thinspo som hun blir beskyldt for. 

Hun spiller IKKE på kropp den måten. Hadde jeg hatt kropp til det skulle jeg gladelig posert og vist frem kroppen min på bilder. 

Det er lov til å være fornøyd med kroppen sin uten og bli beskyldt for og drive andre til og være tjukke eller tynne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...