Gå til innhold

Kristin Gjelsvik

Bustefisk

Anbefalte innlegg

Hun er ikke et forbilde for mange. Inspirerer ikke. Kan på virke til usunt kroppspress. Vi bør ha sunne forbilder som ikke bare er opptatt av hvordan de ser ut og hvor tynne de er. 

Endret av jaeols
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wald86 skrev (33 minutter siden):

Dette er et veldig godt eksempel. Den type svindler går etter sårbare målgrupper, akkurat slik KG og mange influencere som henne gjør. De som ikke har kompetanse i bunnen, som bare skal selge en illusjon. 
Da Gjelsvik var en tydelig stemme mot kroppspress, så ga ikke det nok inntjening. Da var en stor del av  målgruppen ressursterke kvinner. De lar seg ikke påvirke i så stor grad. Men nå kjører hun på mot kvinner som har vært gjennom samlivsbrudd, som er ensomme, kvinner som sliter økonomisk og med mat og kroppsbilde.
Mennesker i kriser er mye lettere å lure. Det er også denne typen mennesker som lett kan la seg forføre av en sektleder. Og noe av de samme mekanismene man ser der benytter  influencer-industrien  seg av. Ideen er at følgerne skal føle at de er del av noe større, en bevegelse, der de føler seg sett, og verdsatt. De benytter seg av såkalt "love bombing" , "fear og missing out", algoritmer sørger for at du får mer av samme type content, noe som fører til at de holder deg i samme spor.
Man må også huske at Gjelsvik startet ut i Paradise Hotel og at følgere hun fikk den gang har fulgt henne, lojale som mange er. Slike reality shows er skapt av industrien med tanke på  langsiktig strategi. Skremmende. 

Nettopp. Selv om det er satt på spissen så viser det at alder ikke er premisset for hvorvidt et menneske kan la seg påvirke. Det er så mange andre forhold av betydning, og hva man har med seg i bagasjen. Klarer man å finne de rette knappene å trykke på kan hvem som helst bli påvirket. Og det er nettopp det influensere gjør, finner de riktige målene og knappene. Dette gjøres systematisk i marked- og salgsøyemed av et enormt apparat. Og det er nok lite som overlates til tilfeldigheter selv om mye fremstår som lett prat i kamera. De lærer også fort å kjenne sine følgere gjennom alle de meldingene de får der folk bretter ut privatlivet i en slags takknemmlighet ovenfor influenseren som «tør» å snakke om ulike (vanskelige) tema. Særlig utsatt er kanskje de som ikke føler tilhørlighet noe sted. Vi mennesker er flokkdyr. Finner man ikke sin plass irl, vil det være naturlig å søke andre steder, og en influenser og dens følgeskare kan bli din flokk, på godt og vondt.  
Det ene kan sees på som svindel, mens det andre kan sees på som yrket influenser, selv om begge har mange likhetstrekk. Det er både litt rart og trist. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (3 timer siden):

Hun er ikke et forbilde for mange. Inspirerer ikke. Kan på virke til usunt kroppspress. Vi bør ha sunne forbilder som ikke bare er opptatt av hvordan de ser ut og hvor tynne de er. 

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror mange følgere har et trist og innholdsløst liv, og da blir de stumme av beundring for influensere som har et vanlig hus, får sponset hotellopphold og snapper om at de skjenker seg en kopp te. 

Endret av AnnaCotta
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
Felis skrev (3 timer siden):

Du skriver selv at du påvirkes av Kristins matinnlegg?

"Da henter jeg inspirasjon til og prøve ut en og annen matrett 😊"

Hvordan har det seg at du, som er på Kristins alder, lar deg påvirke til å prøve ny mat, mens du fullstendig avviser at andre på din alder kan påvirkes av andre aspekter ved Kristins forretningsdrift? Håper du tar deg tid til å svare på det, altså, for dette lurer jeg oppriktig på...

Det er STOR forskjell på og bli inspirert av og påvirket av. 

Så slutt med og tillegg fortell meg hva jeg er ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnaCotta skrev (1 minutt siden):

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror mange følgere har et trist og innholdsløst liv, og da blir de stumme av beundring for influensere som har et vanlig hus, for sponset hotellopphold og snapper om at de skjenker seg en kopp te. 

Stemmer. La oss ikke glemme at de fleste influensere selger en drøm.

Jeg synes denne artikkelen er viktig å dele. Den er laget av noen som driver med markedsføring og de legger stor vekt på de tingene vi faktisk ikke klarer å kontrollere i kroppen vår.

https://www.linkedin.com/pulse/psychology-science-behind-influencer-marketing-ewizcommerceplatform-ezk6f/

Sitat

Neuroscientists have discovered that when we perceive someone as trustworthy or an authority, our brain releases oxytocin, the bonding and trust hormone. This neurochemical reaction fosters a robust emotional connection between the influencer and their followers. 

I praksis sier altså dette at det er funnet bevis for at når vi ser på og følger noen vi stoler på, eller mener er en autoritet, så skilles det altså ut hormonet oksytocin i kroppen vår.

Dette hormonet påvirker kroppen vår på mange måter, blant annet å forsterke bånd og relasjoner. Det gjør oss lykkelig.

https://www.nrk.no/viten/kjaerlighetshormonet-oksytosin-1.6206472

Dette vet altså markedsføringsbransjen veldig godt. Dette inkluderer da de som bruker og utvikler influensere i markedsføring.

På toppen av dette har vi og dette med FOMO - Fear Of Missing Out. Sitat hentet fra artikkelen lenger opp.

Sitat

People are driven by the desire not to miss out on trends and experiences. Influencers are adept at creating this sense of urgency by showcasing exclusive deals and one-of-a-kind experiences.

Så er det litt spennende å lese en del forsvar av Kristin her inne. I stede for å skrive "påvirket til å prøve nye matvarer" så skriver en bevisst "inspirert til". Altså man nekter for at man blir påvirket til å gjøre noe, men allikevel innrømmer å bli inspirert til å prøve noe. Vel, hva er forskjellen lurer jeg på? Resultatet er uansett at man gjør en handling etter å ha sett en influenser gjøre det samme eller snakket om det.

Og hvorfor har alder noe med dette å gjøre? Er eldre mennesker mindre påvirkelige? Er det mindre av hormonet oksytocin som gjør at man ikke frigjør like mye som en 20 åring? Eller kan det være at man lar seg lure?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (På 2.3.2024 den 20.45):

hva er greia med kjæresten egentlig? skal de ikke bo sammen? skal det bare være en "fancy-date-mann" og ikke en hun deler livet med? 

Man må da ikke bo sammen, spesielt ikke når ting er relativt ferskt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (10 timer siden):

Nå siterer du et innlegg som jeg besvarte mot en påstand om at det  kun er ungdommer som har dårlig selvbilde og som lar seg påvirke! Og da faller din sitering på sin egen urimelighet!

Og skal du først påstå at jeg kun er kritisk så bør du først holde kortene dine riktig! 

Kunne sitert flere innlegg. Venninnekortet er like dødt som misunnelseskortet. 

Hvor har jeg skrevet at du bare er kritisk? Kanskje holde kortene riktig selv?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forbilder som har noen kilo for mye. De er bedre ¨å se på. Jeg liker runde former. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
Jolanda skrev (1 time siden):

Man må da ikke bo sammen, spesielt ikke når ting er relativt ferskt. 

Det er jeg enig i. Etter bruddet med min x så fant jeg lykken med en ny mann med barn. Han har et hus og jeg et hus. Vi har valgt og bo hver for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heartgirl skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i. Etter bruddet med min x så fant jeg lykken med en ny mann med barn. Han har et hus og jeg et hus. Vi har valgt og bo hver for oss.

Det er ikke et "must" å bo sammen. Det beste er å bo alene, det er min erfaring. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå også som forfatter... Pengene renner inn i boka som skal skape tilhørighet " vi rydder sammen" som om vi er familie og bestevenn. Kristin og følgerne...kynisk...

Neste bok heter garantert " vi blir kvitt gjelden" sammen

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
M.H85 skrev (12 minutter siden):

Nå også som forfatter... Pengene renner inn i boka som skal skape tilhørighet " vi rydder sammen" som om vi er familie og bestevenn. Kristin og følgerne...kynisk...

Neste bok heter garantert " vi blir kvitt gjelden" sammen

Hun er  klar over at hun har mange tilhengere. Og melker det for alt det er verdt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (1 minutt siden):

Hun er  klar over at hun har mange tilhengere. Og melker det for alt det er verdt. 

Ja. At hun orker sitte så mye med mobilen, enten hun er på date eller nærmest står i dusjen. Skjønner jo at det KUN er for penger i kassa🙈 Hun overdriver så utrolig mye på alt. Det er så voldsomt. Åååååh mine nydelige følgere goooood morgen😅 Livets mann som drar på hyttetur med kompiser istedenfor hjelpe sin kjære den helga hun flytter i nytt hus🤔 Det hadde aldri min kjæreste gjort. Han hadde hjulpet meg. Det som er normalt. Men han er vel bedre enn Dennis så då e alt så heeeeelt magisk😍🤣

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
jaeols skrev (2 timer siden):

Det er ikke et "must" å bo sammen. Det beste er å bo alene, det er min erfaring. 

Det er jeg enig i. 
De må få ta det i sitt tempo. Jeg har vært vitne til at et kjærestepar har flyttet sammen etter 3-4 uker når de har blitt sammen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...