Janne1975 Skrevet 22. september 2023 #4841 Skrevet 22. september 2023 Wald86 skrev (3 minutter siden): Det er ikke vanskelig. Men av en eller annen grunn vil hun ikke det. I følge Kristin G er det "sjuke" anklager. Hun har tatt skjermdump av noen få utbetalinger, og visstnok vist til noen takkemail eller lignende. Og ingen kan stille henne til ansvar, eller kreve dokumentasjon. Det er hennes Spleis, og hennes penger, da det gikk direkte inn på hennes private konto. Nyopprettet konto gir ingen garanti for at pengene gikk dit de skulle, men vil tro det gjør det enklere å vise frem dokumentasjon på transaksjoner til en regskapsfører eller lignende, som kan gå god for det. Hun kan nok ikke bare legge det ut, for det vil eksponere identiteten til alle mottakere. Veldig rart hvis dette er et smutthull i loven, at man kan opprette en «Spleis» men unnlate å dokumentere eller stilles til ansvar for hvor pengene havner. Ikke at jeg anklager Kristin spesifikt nå, men ser for meg at dette kan bli en sånn greie vi kanskje ser tilbake på om noen år: - Husker du i 2022/23 da vi bare kunne opprette en spleis og håve inn penger? Noe MrChristian83 for øvrig forutså da han køddet med det hele og lot som om han startet en spleis for å finansiere hans og damas bryllupsreise tidligere i år.. En gang i min levetid ble jeg oppringt av selveste Norges Bank fordi jeg hadde mottatt et sekssifret beløp som gave fra en slektning i utlandet. Såpass kontroll hadde de da (jeg følte meg som en karakter i Orwells 1984 eller Kafkas Prosessen). Har de sluppet all kontroll nå? 10
Jobbermedbarn Skrevet 22. september 2023 #4842 Skrevet 22. september 2023 Orly skrev (27 minutter siden): Nei selvsagt ikke🙄 Det er henvist flere ganger i tråden til der hun viser til flere som har fått støtte, så det er nok alle klar over. 1
K_mb Skrevet 22. september 2023 #4843 Skrevet 22. september 2023 Orly skrev (31 minutter siden): Nei selvsagt ikke🙄 Men er det noen som har påstått det? Er det å være skeptisk synonymt med å påstå og konkludere med noe? Folk er skeptiske til ulike spleiser, innsamlinger for ulike organisasjoner og husker jeg en gang som FAU representant at noen foreslo å sende penger inn på min konto for å bruke på aktiviteter hvorav jeg sa kontant nei fordi det blir uryddig og ubehagelig, selv om jeg vet at jeg ikke hadde tatt penger selv. Med tanke på alt som har skjedd og KG sin tapte integritet så forstår jeg skepsisen, men kan ikke se at noen har lagt opp til i sin formidling at hun har tatt alle pengene selv? 13 2
Janne1975 Skrevet 22. september 2023 #4844 Skrevet 22. september 2023 Snublefot62 skrev (38 minutter siden): Nå er jeg en av de som har kommet med kritikk i det siste og jeg kan ikke se at jeg legger opp til at jeg tror hun har tatt alle pengene selv. Og jeg kan heller se at andre har gjort det. Du må gjerne vise til noe konkret. Det jeg derimot langt på vei mistenker er at Kristin har blandet spleis penger og privatøkonomi. Det er heller ikke så rar mistanke ettersom hun har blandet bedriftsøkonomien og privatøkonomien før. Jeg er også en av dem. Så er spørsmålet, har vi noe lovverk som kan gå slike spleiser etter i sømmene? 1 5
Wald86 Skrevet 22. september 2023 #4845 Skrevet 22. september 2023 (endret) . Endret 17. oktober 2023 av Wald86 3
Wald86 Skrevet 22. september 2023 #4846 Skrevet 22. september 2023 (endret) . Endret 17. oktober 2023 av Wald86 5 1
Janne1975 Skrevet 22. september 2023 #4847 Skrevet 22. september 2023 Wald86 skrev (6 minutter siden): Her er link til en som har spurt og fått svar fra daglig leder i Spleis: "Spleis er all hovedsak basert på tillitt. Tillit er bra, men er det ikke ofte når innsamlinger er tillitsbasert, ja så kommer det noen som ønsker å misbruke inn på banen? Spleis har til nå hatt over 45.000 vellykkede innsamlinger. Flere av spleisene har samlet inn millionbeløp, mens andre noen få tusenlapper. Jeg vil anta at det har vært samlet inn milliard beløp til nå via spleis, og det gir da klingende mynt i pengebingen til Sparebank1 På de siste året har jeg sikkert blitt spurt om å være med på 10-20 ulike spleis. Men av en eller annen merkelig grunn så blir jeg litt mistenksom ved å overføre penger til en privat person som jeg ikke kjenner 100 %. Jeg redd for at det opprettes spleiser hvor mottakeren kan ha intensiv om å putte hele og deler av beløpet i egen lomme." Men er jeg bare for kritisk? Svar: Vi i Spleis tror på redelighet og sannferdighet, og må i utgangspunktet forutsette at informasjonen innsamler oppgir er korrekt, og at formålet de samler inn penger til er reelt. Om det skulle vise seg at en innsamling mot formodning skulle ha et ikke-reelt formål, og også klarer å samle inn penger, har vi anledning til å stenge spleisen. Pengene som er innbetalt vil da bli refundert til giverne. Det å samle inn penger på Spleis er en åpen og transparent måte å samle inn penger på. Her kan hvem som helst se hvor mye penger som er samlet inn til et konkret formål. Innsamler/mottaker identifiserer seg med BankID, og alle vet derfor hvem som mottar pengene. Vi har bygget opp funksjonalitet som gjør det lett for folk å gi sin mening om innsamlingen, samt varsle oss i Spleis dersom det er noe som er feil. Når det er sagt, er det alltid lurt å ha en kritisk sans, og det er selvsagt frivillig å gi til en spleis. Kjennes det ikke riktig, skal man heller ikke gi. Hilsen daglig leder Bjørn Kjetil Hellestræ i Spleis https://www.argumentagder.no/post/kan-man-stole-på-spleis hmm... ble ikke så mye klokere jeg. Ikke jeg heller.. Men takk for info! 4
NiceOrNothing Skrevet 22. september 2023 #4848 Skrevet 22. september 2023 Snublefot62 skrev (9 timer siden): Men hun kan jo samle inn til en organisasjon som allerede driver med dette? Klarer hun å dra inn noen hundre tusen direkte til det vil jo det hjelpe ekstremt mange - uten at en kan mistenke henne for noe og hun slipper arbeidet? Enig . Den som ikke har noe å skjule vil automatisk velge å være transparent . . Hun burde definitivt legge fram regnskap på sine spleiser . Når hun har en forretningsidé som innebærer å melke folk i det «ytterste mørke» , begynner jeg å tvile om hun har gitt alt hun samlet inn videre . 10 6
Christiane_W Skrevet 22. september 2023 #4849 Skrevet 22. september 2023 caremore skrev (2 timer siden): KG har aldri hatt økonomisk sans. Bare se på KG og DP i programmet « I lomma på Silje», ganske hårreisende forbruk og mangel på kunnskap om økonomi. Og nå er hun i samme situasjon. Mye gjeld og Skatteetaten på nakken. Det programmet er fortsatt tilgjengelig på Viaplay for de som er interessert. https://viaplay.no/player/default/serier/i-lomma-pa-silje/sesong-2/episode-2 Er en stund siden jeg så episoden nå, både hun og DP var med men husker de hadde et ganske vilt forbruk begge to. DP brukte store summer på diverse online gaming og KG kunne ikke gå ut av døra (da programmet ble spilt inn bodde de midt i smørøyet på Grünerløkka) uten å svi av store summer. Hun og Silje skulle gå til matbutikken og på veien kjøpte KG både dyre barneklær, blomster og diverse annet. Virket ikke som hun hadde noen sperrer for å la pengene fly. Så hun noe hun hadde lyst til å kjøpe så kjøpte hun det. 13 3
Djerv2020 Skrevet 22. september 2023 #4850 Skrevet 22. september 2023 Tilfeldigvis gikk I Lomma på Silje med KG og DP i reprise i dag, og jeg så så og si hele episoden. For å bruke Kristins egne ord: for et shitshow! Her er det noen som ikke eier økonomistyring, det er rene luksusfellen! I løpet av et år: 250.000 kr på reising, 90.000 kr på interiør, 120.000 på takeaway osv osv., samtidig som kg skyldte 150.000kr etter konkursen.. På vei til matbutikken Impulshandlet hun babyklær på grunerløkka for 1700 kr, konditorivarer for 400kr, blomster måttttte hun bare ha - de var jo 3 for 2. Noen MÅ kreve innsyn i spleisen hennes, jeg nekter å tro at alt har gått 100% riktig for seg. 20 9
Djerv2020 Skrevet 22. september 2023 #4851 Skrevet 22. september 2023 Christiane_W skrev (5 minutter siden): Det programmet er fortsatt tilgjengelig på Viaplay for de som er interessert. https://viaplay.no/player/default/serier/i-lomma-pa-silje/sesong-2/episode-2 Er en stund siden jeg så episoden nå, både hun og DP var med men husker de hadde et ganske vilt forbruk begge to. DP brukte store summer på diverse online gaming og KG kunne ikke gå ut av døra (da programmet ble spilt inn bodde de midt i smørøyet på Grünerløkka) uten å svi av store summer. Hun og Silje skulle gå til matbutikken og på veien kjøpte KG både dyre barneklær, blomster og diverse annet. Virket ikke som hun hadde noen sperrer for å la pengene fly. Så hun noe hun hadde lyst til å kjøpe så kjøpte hun det. 50.000 i året på online gaming…. Tusenvis av kroner på taxi, matbudsjett fra en annen verden…. 10 1
Christiane_W Skrevet 22. september 2023 #4852 Skrevet 22. september 2023 Djerv2020 skrev (5 minutter siden): 50.000 i året på online gaming…. Tusenvis av kroner på taxi, matbudsjett fra en annen verden…. Husker det som helt vilt og det vitnet om null økonomisk sans og styring. Var det ikke også noe med at DP ikke var ansatt i firmaet deres, men bare fikk "lommepenger" og dermed ikke opptjente pensjon, sykepenger etc.? Har heller ikke tillitt til at alt har gått 100% rett for seg med spleisen. 10 1
Djerv2020 Skrevet 22. september 2023 #4853 Skrevet 22. september 2023 Christiane_W skrev (1 minutt siden): Husker det som helt vilt og det vitnet om null økonomisk sans og styring. Var det ikke også noe med at DP ikke var ansatt i firmaet deres, men bare fikk "lommepenger" og dermed ikke opptjente pensjon, sykepenger etc.? Har heller ikke tillitt til at alt har gått 100% rett for seg med spleisen. Ja… skulle tro de var 18 år. Til og med datteren min på 15 kan mer om personlig økonomi. 11
Janne1975 Skrevet 22. september 2023 #4854 Skrevet 22. september 2023 (endret) Christiane_W skrev (3 timer siden): Husker det som helt vilt og det vitnet om null økonomisk sans og styring. Var det ikke også noe med at DP ikke var ansatt i firmaet deres, men bare fikk "lommepenger" og dermed ikke opptjente pensjon, sykepenger etc.? Har heller ikke tillitt til at alt har gått 100% rett for seg Endret 22. september 2023 av Janne1975
Snublefot62 Skrevet 23. september 2023 #4855 Skrevet 23. september 2023 Jeg ønsker at Kristin legger frem dokumentasjon på at pengene er kun gått til det de skulle, og ikke private utgifter/forbruk. Som influensere flest leser hun garantert ikke om seg selv på KG, men jeg stoler uansett på at jungeltelegrafen får frem budskapet til Kristin. Det er uansett bare et tidsspørsmål før media etterlyser det samme. Men som vi ser i nyere tid er Kristin veldig flink på å unngå spørsmål og kontakt fra mediene. Noe som er merkelig siden hun som influenser trenger et godt samarbeid med de og siden hun selv jobber i bransjen. Men uansett. Om hun ikke klarer å redergjøre for hva pengene på alle spleisene faktisk gikk til så vil hun med tiden sakte og sikkert gjøre seg uattraktiv som samarbeidspartner og støttespiller på veldedige aksjoner. 7 6
Wald86 Skrevet 23. september 2023 #4856 Skrevet 23. september 2023 (endret) . Endret 17. oktober 2023 av Wald86 10 5
Wald86 Skrevet 23. september 2023 #4857 Skrevet 23. september 2023 (endret) . Endret 17. oktober 2023 av Wald86 7 4
Snublefot62 Skrevet 23. september 2023 #4858 Skrevet 23. september 2023 Wald86 skrev (5 minutter siden): Dette vitner om ren grådighet. I en tid hvor mange sliter og fokus på miljø står høyt, et forbruk uten sidestykke. Og hun brukte av penger hun ikke hadde. som skulle gå til felleskapet, og hun kjørte egen bedrift i grøfta, uten tanke for andre involverte. Hun tar ikke ansvar. Hun skrev vel et sted at hun beklagde ovenfor kreditorene som stod igjen med skjegget fult av ubetalte krav. Hjalp sikkert mye. Alt dette viser jo en holdning om ar det er ok å leve for andres regning. Derfor mener jeg det er stor tvil rundt spleisene og hva pengene gikk til. Jeg fatter ikke at dette har gått meg hus forbi. 9 1
AnnaCotta Skrevet 23. september 2023 #4859 Skrevet 23. september 2023 Wald86 skrev (14 timer siden): Hun vil ikke gi navn på fagpersonene som skulle involveres, hun hadde heller ikke navnet på kurset klart, og de kan ikke si noe mer om hvordan det ferdige produktet skulle se ut. 10 dager før oppstart. Det var selvfølgelig fordi det ikke var noen fagpersoner. Like lite som at kursbeskrivelsen var en placeholder og at alt kom ut ved en glipp. Hvem kjøper disse bortforklaringene? 9 5
Snublefot62 Skrevet 23. september 2023 #4860 Skrevet 23. september 2023 Wald86 skrev (4 minutter siden): Kanskje du, som skriver bra om dette og har mye kunnskap, kunne kontaktet Spleis, og spurt om de ber om dokumentasjon på at pengene går videre til verdige mottakere? Det ble varslet om bekymring i Kristin G sin spleis. Hva gjorde de med det? Var det nok for dem med noe skjermdumper av overføringer og takkemeldinger? Jeg tviler på at det har noen effekt. Spesielt ikke lenge etterpå. Som Spleis skriver så bygger de på tillit. Og nå lenge etterpå tviler jeg på at de kan gjøre så mye. Det beste vil være om Kristin selv legger frem dokumentasjonen på at alt er ok (som jeg jo håper det er). Da bygger hun tillit. 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå