Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
solietta skrev (14 minutter siden):

Fristelsen å legge opp til mye Jobb som hører med når man samler inn penger til vanskeligstilte,  så blir den mindre når man blir beskylt og anklaget for å ha tatt noe selv mindre og er ikke noe gøy å høre at noen mistenker deg å være kriminell.  

Men dette kan hun jo gjøre noe med. Det er da helt vanlig å dokumentere hva man samler inn/gir ut? For meg er det helt merkelig at hun ikke har gjort det, aller mest for sin egen skyld. 

Det er jo en grunn til at spleis har en knapp man kan trykke på hvis man ikke anbefaler innsamlingen/vil varsle andre om den. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Plantemas skrev (2 timer siden):

Sammenligningen ble gjort av en annen debattant enn meg, jeg fulgte bare opp den absurde uttalelsen. 

Jeg er ikke enig i at hun har sluppet billig unna i media og lurer igjen på hva som vil være godt nok i denne saken? Hun har heldigvis skrinlagt prosjektet, hva mer kan hun gjøre? 

I forhold til de ho har hetsa i media for akkurat de sammen tingene, har ho sluppet billig unna.

Du lurer på hva mer ho kan gjøre? Hadde det vært opp til meg skulle ho mista alle følgere,samarbeid og inntekt.

Ho har bygd seg opp en enorm følgerskare på falske holdninger, får håpe folk våkner nå og skjønner at ALT denne dama har gjort har vært motivert av penger og egen status.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har vært overrasket over at Kristin ikke har mottatt mer kritikk for disse innsamlingene, faktisk, all den tid hun ikke veldig lenge før unngikk straffeforfølgelse med et nødskrik for å ha forsynt seg med andres penger. 1,8 millioner gikk rett i lomma på Kristin. Jeg vil tro at hun og butikken også hadde ulike bankkontoer...

I forbindelse med dette uttalte hun til media at hun også har hatt økonomiske problemer tidligere i livet.

I ettertid har jeg stusset over flere ting ved Kristins økonomiske valg. Blant annet at hun velger enkeltpersonforetak fremfor AS. Personlig synes jeg det er pussig, all den tid hun har rotet til økonomien så mange ganger før. Men enkeltpersonforetak er ikke regnskapspliktig, noe som kanskje virker fristende?

Men nettopp derfor er det fullstendig uforståelig at hun ikke velger vanntette skott mellom privatøkonomi og innsamlede penger. Med hennes historie burde det være i hennes interesse å beskytte seg selv! Her er det allerede begrensede muligheter til å følge med på hvor pengene tar vegen, og så velger hun å få innsamlede penger rett inn på sin private konto? Og klikker i vinkel når noen stiller spørsmål ved ordningen? Det blir veldig mange røde flagg for min del.

Kristin har nok kommet unna med kritikken fordi det er vanskelig å bevise noe. En journalist har ikke mulighet til å grave i hennes privatøkonomi og er helt prisgitt at Kristin deler informasjon. I tillegg har Kristin hatt høy troverdighet fordi hun har kritisert andre influencere og stått opp for kroppspress. Dessuten er det ubehagelig å konfrontere Kristin med noe som helst, for hun er ganske manipulativ, det har vi sett tydelig de siste dagene.

Jeg håper Kristins hjerte for fattige familier banker like hardt fremdeles, men jeg håper hun denne gangen velger å knytte seg til en organisasjon som har gode systemer for innsamlede penger. Både for sin egen del, så hun slipper at mistanken henger ved henne, men også fordi jeg ser hvordan organisasjoner får hver krone til å telle. De får ofte mer ut av midlene enn hva en privatperson klarer.

• Liker 17
  • Nyttig 12
Skrevet
Eea Elvira skrev (17 minutter siden):

I forhold til de ho har hetsa i media for akkurat de sammen tingene, har ho sluppet billig unna.

Du lurer på hva mer ho kan gjøre? Hadde det vært opp til meg skulle ho mista alle følgere,samarbeid og inntekt.

Ho har bygd seg opp en enorm følgerskare på falske holdninger, får håpe folk våkner nå og skjønner at ALT denne dama har gjort har vært motivert av penger og egen status.

Du skriver mye  svada, hun har gjort enormt mye bra. 

• Liker 1
Skrevet
Felis skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært overrasket over at Kristin ikke har mottatt mer kritikk for disse innsamlingene, faktisk, all den tid hun ikke veldig lenge før unngikk straffeforfølgelse med et nødskrik for å ha forsynt seg med andres penger. 1,8 millioner gikk rett i lomma på Kristin. Jeg vil tro at hun og butikken også hadde ulike bankkontoer...

I forbindelse med dette uttalte hun til media at hun også har hatt økonomiske problemer tidligere i livet.

I ettertid har jeg stusset over flere ting ved Kristins økonomiske valg. Blant annet at hun velger enkeltpersonforetak fremfor AS. Personlig synes jeg det er pussig, all den tid hun har rotet til økonomien så mange ganger før. Men enkeltpersonforetak er ikke regnskapspliktig, noe som kanskje virker fristende?

Men nettopp derfor er det fullstendig uforståelig at hun ikke velger vanntette skott mellom privatøkonomi og innsamlede penger. Med hennes historie burde det være i hennes interesse å beskytte seg selv! Her er det allerede begrensede muligheter til å følge med på hvor pengene tar vegen, og så velger hun å få innsamlede penger rett inn på sin private konto? Og klikker i vinkel når noen stiller spørsmål ved ordningen? Det blir veldig mange røde flagg for min del.

Kristin har nok kommet unna med kritikken fordi det er vanskelig å bevise noe. En journalist har ikke mulighet til å grave i hennes privatøkonomi og er helt prisgitt at Kristin deler informasjon. I tillegg har Kristin hatt høy troverdighet fordi hun har kritisert andre influencere og stått opp for kroppspress. Dessuten er det ubehagelig å konfrontere Kristin med noe som helst, for hun er ganske manipulativ, det har vi sett tydelig de siste dagene.

Jeg håper Kristins hjerte for fattige familier banker like hardt fremdeles, men jeg håper hun denne gangen velger å knytte seg til en organisasjon som har gode systemer for innsamlede penger. Både for sin egen del, så hun slipper at mistanken henger ved henne, men også fordi jeg ser hvordan organisasjoner får hver krone til å telle. De får ofte mer ut av midlene enn hva en privatperson klarer.

Du vet ikke hele historien bak.  

• Liker 1
Skrevet
solietta skrev (12 minutter siden):

Og det er ikke det kritikken går ut på.

solietta skrev (8 minutter siden):

Kan du fortelle?

Hvorfor kommer du med bare små drypp i stede for å faktisk svare på spørsmålene?

• Liker 14
  • Nyttig 12
Skrevet
solietta skrev (36 minutter siden):

Ok, men da er det jo tydeligvis en historie, og da er det virkelig helt uforståelig at hun ikke viser at alt er i beste orden i forbindelse med spleis innsamlingene sine. 
Det skurrer når hun ikke gjør det, beklageligvis. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen som vet om Kristin har kjøpt seg hus i Bærum? 

Skrevet
Klump skrev (1 minutt siden):

Noen som vet om Kristin har kjøpt seg hus i Bærum? 

Per nå leier/låner hun leilighet av moren (el.n.slikt) tror jeg, eller har hun flyttet derfra?

• Liker 2
Skrevet
solietta skrev (43 minutter siden):

Fortell, siden du vet det!

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
solietta skrev (1 time siden):

Aldri gjort noe uten å fremme seg selv, så disse handlingene er til egen vinning.

• Liker 11
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Leste om den skattesmellen tidligere i år. Det er ganske ille. Og nå når Skatteetaten har tatt pant i boligen så får de heller ikke solgt. Noe som betyr at løpende utgifter fortsetter å løpe og mellomfinansiering vil ta slutt. Skjønner at det brenner på dass økonomisk etterhvert.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
Skrevet
Wald86 skrev (2 timer siden):

Alle artikler om økonomisk rot har samme svar fra Kristin G. Hun har alt under kontroll, skylder på "vanskelig mental tid". Et cetera. Hvis noen setter spørsmålstegn, så snur hun situasjonen på hodet, plasserer seg selv som offer og den andre som angriper. Alltid det samme.
Hun kunne bare lagt frem alle transaksjoner til/fra kontoen hun opprettet, via regnskapsfører, som går god for at ingen transaksjoner er gått til henne, familie, venner, barnefaren, kontantuttak, kjøp av produkter/tjenester. 
Og neste gang må hun gjøre dette ryddigere. Ikke være mellomledd. 

Det er jo klassisk manipulering hun driver med. Akkurat sånn hun holdt på i første forklarings-video om glowUp-kurset. Kristin liker ikke - og er kanskje ikke vant til - å bli motsagt, og vil alltid ha rett og siste ord. Er hun enebarn?

Jeg begynner å tro at hun ikke har kontroll på denne spleisen. All tidligere erfaring tilsier at hun ikke klarer å styre økonomi, og hvorfor bli så aggressiv når du får spørsmål? Noe skurrer i mosen, for å sitere en paradise hotel-deltaker hehe

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Leste om den skattesmellen tidligere i år. Det er ganske ille. Og nå når Skatteetaten har tatt pant i boligen så får de heller ikke solgt. Noe som betyr at løpende utgifter fortsetter å løpe og mellomfinansiering vil ta slutt. Skjønner at det brenner på dass økonomisk etterhvert.

Gjelder det huset i stavanger? Det er ikke rart de ikke får solgt. Huset er fullstendig overpriset! 

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 8
Skrevet
Wald86 skrev (Akkurat nå):

De har vært max uheldige da. bygget i veldig dyr tid, nå er det dårlige tider, spesielt i høyere prisklasse. De må senke prisen, og stå med tap. Men de skal vel kjøpe i samme marked, det hjelper jo.

Ja, men huset eier jo hverken stil, sjel eller sjarm. Et generisk hus med innsyn fra naboer og vei. Sånn går det gjerne når ufaglærte skal «følge drømmen og lage drømmehuzzet». 

Jepp, det blir å selge med tap. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Og jeg vil dra frem en ting til som ikke bare går på Kristin Gjelsvik men generelt.

Gi til organisasjoner - IKKE privatpersoner!

Hvorfor?

For det første så jobber organisasjoner mer organisert og målrettet for å hjelpe på et spesifikt område. For det andre så har de ofte bedre rutiner og kontroll enn en privatperson som finner ut i oktober at de skal få litt PR for å hjelpe noen. For det tredje så har organisasjoner ERFARING.

Jeg har som sagt erfaring. Og jeg vet dessverre av erfaring at det finnes flere foreldre der ute som skulle vært hengt etter føttene i offentlig gapestokk da de lyver og utnytter slike tiltak for å dekke opp om eget forbruk og misbruk. Det finnes dessverre de foreldrene der ute som står med hatten i neven for å få penger til jul eller penger til sommerferie, som går rett på vinmonopolet, frisøren, klesbutikken eller Elkjøp etterpå. Og ungene får så vidt se noe til pengene. Om de i det hele tatt har unger.

Det er helt hjerterått å se på og for folk flest er det nok utenkelig å tro at mennesker kan være så råtne. Men tro meg. Det kan de. Og de er SPESIELT aktive på slike aksjoner.

Fordelen da med organisasjoner som har jobbet over tid og har erfaring er for det første at de sjeldent (eller aldri) gir rene penger eller gavekort. Vi vet at dessverre går ikke alt til det de skal. Derfor finner en på alternative løsninger. For eks så har man Røde Kors med "Ferie for alle" (og mange andre organisasjoner og prosjekter) hvor man gir ungene en gratis opplevelse på en dag eller ei uke i strekk. For da vet man at pengene går til det de skal, å gi ungene opplevelse. Jeg vet om en lokal organisasjon som kjører overnattingstur for unger over ei uke i lavvo. Det er en kjempeopplevelse hvor ungene får oppleve telt, bål, kano, fiske, fjelltur, samhold +++. Men mange slike sliter. Hvorfor? Fordi de mangler frivillige og de mangler penger. 600k hadde kunne drevet en slik leir i 4-5 år (om ikke mer) da de som driver disse gjør det frivillig og er eksperter på få strekke pengene langt.

Jeg har aldri grått så mye offentlig som i forbindelse med juleaksjoner til Røde Kors og Frivillighetssentralene. Der og samles det inn penger i forkant, og det gis ikke penger til familier som trenger det - det gis GAVER til ungene (med åpent til/fra kort så foreldrene selv kan skrive sitt navn på) og det gis MAT og SNOP. God julemat mange av oss tar for gitt er det ingen selvfølge at alle har. Heller ikke snop i julesokk. Så i stede for å gi en familie 3k i rene penger som kan gå til hva som helst, så gis det matkasser med julemat, julesnop og ferdigkjøpte gaver (til rett kjønn og aldersgruppe). Og selv her er det foreldre som prøver å utnytte systemet. Enten med å sette seg opp på flere lister hos flere organisasjoner eller med å selge innholdet for penger. Det er ekstremt trist å se på, og det skjærer i hjerterota når en treffer den slitne faren eller mora som endelig har noe positivt med hjem til ungene. Med kanskje den eneste gaven ungen får det året. Og som fint innrømmer at hadde de fått penger i stede for så hadde pengene gått til noe annet som for eks telefonregning, kommunale avgifter eller alkohol.

Og ikke glem at det finnes tilbud som BUA (til Frivilligsentralene) hvor en kan låne friluftsutstyr GRATIS! Hadde de fått 1,8 mill så hadde de kunne åpne 2-3 flere utlånsbuer og sørget for at flere familier kunne oppleve telting, sykling i terreng, padling, SUP ++.

Organisasjoner får ganske enkelt til mer for de samme kronene. Når en går til den lokale matbutikken og skal handle mat for 100k så får man rabatter. MASSE rabatter. 100 familier med 750 kr hver gjør IKKE det.

I tillegg så kan organisasjoner samarbeide og få hjelp til å hjelpe flere eller kanskje unngå utnyttelse. Jeg vet for eks at flere samarbeider med lokal kommune og NAV kontor for å for eks dobbeltsjekke at familier som har satt seg opp på gaver til barn faktisk har barn, eller at en har rett adresse eller andre ting å ta hensyn til. Et samarbeid enkeltpersoner ikke vil klare å få til men som organisasjoner klarer å få til og samtidig overholde regelverk om personvern og taushetsplikt.

Budskapet mitt her er altså at det finnes så mye rundt gavmildhet og innsamling som folk flest ikke tenker på. Og vil en at pengene skal komme til nytte til det formålet du gir til - så gi til organisasjoner og ikke privatpersoner!

Igjen tror jeg Kristin ville godt, og alle andre influensere som har gjort det samme, men en oppnår mer sammen enn hver for seg. Og jeg er rimelig sikker på at Kristin Gjelsvik hadde oppnådd samme heltestatus om innsamlingen gikk til Bymisjonen enn seg selv. Og samtidig hadde hun spart ekstremt mye rykter og arbeid. Arbeid hun da i stede kunne brukt på å være frivillig ei uke på "Ferie for alle".

Tenk det? Tenk om vi kunne fått alle influensere til å stille opp med ei uke med frivillig arbeid i løpet av året? Da hadde det hjulpet EKSTREMT mye på arbeidsbelastningen som i dag er på frivillige organisasjoner. De hadde ikke trengt å jobbe med å samle inn ei eneste krone. Bare stille opp der de trengs i fem dager. EN VERDEN i forskjell hadde det utgjort. Ikke bare for barna men og for de andre frivillige.

Tror dere det budskapet kan spre seg?

Jeg tenker og gjør stikk motsatt av deg, organsisasjoner tar ofte en del av pengene selv for å dekke diverse , jeg gir derfor heller til privatpersoner jeg stoler på og vet pengene går til det de skal, se har jo forpvrig kommet frem flere ganger at organisasjoner også driver med snusk!  Folk må få velge selv og gi til de som de ønsker 

• Liker 5
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...