Gå til innhold

Leggetid for åtteåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er stemor til en gutt på snart 8 og lurer på hva som er passende leggetid.

Til nå har det vært ca 20 på søndag og litt lenger resten av helgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alttid hørt at den "gylne regel" er at åtte-åringer legger seg kl. åtte.. og så legges det på et kvarter for hvert år på ukedager og søndag ..

Helgene må jo kunne være litt mer løst.

Skrevet

Min andreklassing legger seg halv ni når det er skolekveld. I helgen får han være opp litt lengre.

Skrevet

Minstejenta mi på 7 er i seng senest halv ni på hverdager, og rundt ni på fredag og lørdag.

Skrevet

Min stesønn på 9 er i seng kl 21 på hverdager (skal være ihvertfall, ofte blir det til at han går på badet da...)

4- og 5-åringen legger seg kl 20.

I helgene drøyes det gjerne litt for dem alle sammen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er veldig inviduelt på hvor mye søvn barn trenger også. min 8 åring er i seng senest kl 20, hvis det blir senere blir hun så trøtt hele neste dag, min 4 åring legger seg 0730, dette fungere fint for oss. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

min stesønn får være oppe til klokka er ca 11 på hverdager og i helgene :-? han sovner da heller ikke før klokken er rundt 12.....

Skrevet

Hjelp :o ! Nå føler jeg meg virkelig streng... Min åtteåring legger seg kl 19 på hverdager! Men hun trenger veldig mye søvn, og vi er tidlig oppe. I helgene legger hun seg senere, i kveld feks ble klokka halv elleve, måtte jo se Idol først... Må legge til at hun ikke sovner med engang, men ligger og leser en stund.

Brødrene på 3 og 4 legger seg 19, og sovner før 20...

Gjest Anonymous
Skrevet

Min 8 åring er i seng kl. 20.00. søndag til torsdag.

Fredag, lørdag og ferier da kan det variere helt opp til 01.00. faktisk. Men som regel er det rundt kl.22.00. da.

Gjest Madeline
Skrevet

Min 8 åring legger seg kl. 8 når det er skole dagen etter. Hun får høre litt på en kasett / cd, men lyset skal være slukket. I helgene legger hun seg en time senere. Jeg mener den beste måten å finne riktig leggetid for ungen din, er å se om ungen er uthvilt om morgenen. Min 8 åring våkner av seg selv mellom 7 og 7.30 på hverdager. Da er hun utvilt. Er ungen trøtt og vil sove lenger, er det et tegn på ungen bør legge seg tidligere.

Skrevet
min stesønn får være oppe til klokka er ca 11 på hverdager og i helgene :-? han sovner da heller ikke før klokken er rundt 12.....

Hvor gammel er han???? Er vel ingen 8 åringer som bare trenger 6-7 timers søvn??? (Tenker da på om han sovner kl 12 og står opp i halv 7-7 tiden) De voksne pleier jo å legge seg i 12 -tiden!

Gjest Anonymous
Skrevet

Avhenger av når de må opp da. Jeg regner 11 timers søvn som passende.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hjelp :o ! Nå føler jeg meg virkelig streng... Min åtteåring legger seg kl 19 på hverdager! Men hun trenger veldig mye søvn, og vi er tidlig oppe. I helgene legger hun seg senere, i kveld feks ble klokka halv elleve, måtte jo se Idol først... Må legge til at hun ikke sovner med engang, men ligger og leser en stund.

Syns det er helt hårreisende at 8 åringen skal stelles og i seng samtidig med at småsøsknene får på nattbleie og pysj. Hun er dobbelt så stor og skal vel da slippe å legge seg samtidig. Unnskyldningen om at "hun trenger veldig mye søvn" blir for dumt. Det trenger de fleste barn, men de slenges ikke i seng rett etter barnetv når de er 8 år!
Gjest Madeline
Skrevet

Syns det er helt hårreisende at 8 åringen skal stelles og i seng samtidig med at småsøsknene får på nattbleie og pysj. Hun er dobbelt så stor og skal vel da slippe å legge seg samtidig. Unnskyldningen om at "hun trenger veldig mye søvn" blir for dumt. Det trenger de fleste barn, men de slenges ikke i seng rett etter barnetv når de er 8 år!
Skrevet

Min er 11 år. Han legger seg åtte i hverdager, og leser til ni. Da slukker han lyset og legger seg og sover.

Dette har gutten og jeg blitt enige om. Vi prøvde en periode med halv ti, men da ble han så trøtt om morgenen, at vi fort gikk tilbake til ni igjen.

Det er veldig individuelt hvor mye søvn barn trenger. Barnet til venninna mi er ni år og legger seg halv ti, uten å være trøtt om morgenen.

Gjest Svanhild
Skrevet
Min er 11 år. Han legger seg åtte i hverdager, og leser til ni. Da slukker han lyset og legger seg og sover.

:o Da hadde sønnen min på 10 år blitt mobbet tror jeg, for her i nabolaget er de fleste barna på hans alder fortsatt ut og leker med hverandre når klokken er 20.
Skrevet

Dette er noe han selv har valgt. Han liker å lese, før han skal sove. Han starta med halv ni, men bestemte selv at det ikke var nok lesetid.

Har ikke problemer med mobbing, han er veldig populær. Vennene hans har alle ca samme innetid, og det er mellom halv åtte og åtte.

Har enda til gode å oppleve at noen har kommet og spurt etter han etter klokka åtte.

Skrevet

Forstår at du synes dette er hårreisende, men synes argumentasjonen din ble for dum... Er ikke "unnskyldningen" om at hun trenger mye søvn bra nok? Hva skal jeg vurdere når jeg vurderer legge tiden hennes da??? Når hun legger seg 19, sovner hun til i 20-2030 tida, og får følgelig 10 timer søvn før hun må stå opp igjen. Hvor mange timer søvn bør en åtteåring ha, når h*n skal på skolen dagen etterpå?

Lærerne klager støtt om at vi må passe på at ungene får nok søvn, de er så trøtte, sier de. Og det som er viktig for meg er at jenta er uthvilt og opplagt til å lære dagen etterpå. Hadde jeg lagt henne kl 20, skulle hun ha lest en halv time-time, +natta-kosing før hun sovner, ville hun vært dødstrøtt når jeg vekket henne kl 6 dagen etter...

Skrevet

Hei

Jeg har ei datter på 10 år og en sønn på 3 år - de legger seg ofte på samme tid, ca kl 20.00. (3-åringen legger seg gjerne 19.30 også. Tiåringen kan gjerne drøye det til kl 20.30 - 21.00, men sjelden lengre. Hun trenger mye søvn og har aldri klaget over tidspunktet å legge seg på- Hun er fornøyd og kan gjerne ligge å lese litt etter at vi har sagt godnatt. Helt greit og dette er som sagt veldig individuelt. Vi har aldri hatt trøbbel og masing om leggingen og har derfor ikke strenge faste tider for dette - det faller seg helt naturlig.

Vi voksne bruker gjerne å legge oss ved 23-tiden, da er vil helt skutt etter lange arbeidsdager.

Om sommeren blir det jo litt annerledes, da er det jo lysere dager og ingen skole, noe som resulterer i å få vere ut lengre selvfølgelig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt barn MÅ legge seg klokka 20.00 hver kveld.I helgene kan h*n få lov å være oppe til maks 21.30.Og det er MYE.

Helesøster sa til meg at de trenger å sove fra minimum 20.00 når de er i den alderen.Og da var h*n 7 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...