Martha Stewart Skrevet 18. februar 2005 #1 Skrevet 18. februar 2005 Jeg driver og tenker på hvilke salmer vi skal ha i kirken. Vil helst ikke ha "Å leva det er å elska", selv om den er kjempefin, så er det så mange som bruker den. Har tenkt på "Deg å få skode" som er en veldig populær salme, selv om den ikke er så mye brukt i bryllup (?) Den har ihvertfall en veldig fin melodi, opprinnelig irsk folketone. Liker også veldig godt "Mitt hjerte alltid vanker" som Mari Boine sang i kronprinsbryllupet på samisk. Men den er vel kanskje egentlig en julesalme? Flere forslag?
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2005 #2 Skrevet 18. februar 2005 Titt på www.orkdalsmeninghetene.no så finner du masse tips!
rutti Skrevet 18. februar 2005 #3 Skrevet 18. februar 2005 er jo mange salmer du kan velge da. Hva med Kjærlighet fra Gud? Guds godhet sang i sinnet? Alt står i Guds faderhånd? Deilig er jorden? Guds sønn steg ned å tjene? Herre Gud, ditt dyre navn og ære? Himmelske Far, du har skapt oss? Kjørlighet er lysets kilde? Nå la oss takke Gud? Til kjærleik Gud oss skapte?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #4 Skrevet 18. februar 2005 Jeg driver og tenker på hvilke salmer vi skal ha i kirken. Vil helst ikke ha "Å leva det er å elska", selv om den er kjempefin, så er det så mange som bruker den. Har tenkt på "Deg å få skode" som er en veldig populær salme, selv om den ikke er så mye brukt i bryllup (?) Den har ihvertfall en veldig fin melodi, opprinnelig irsk folketone. Liker også veldig godt "Mitt hjerte alltid vanker" som Mari Boine sang i kronprinsbryllupet på samisk. Men den er vel kanskje egentlig en julesalme? Flere forslag? Synes du skal ¨gå for de to du nevnte. Nyydelige salmer begge to !!!!
Martha Stewart Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2005 Synes du skal ¨gå for de to du nevnte. Nyydelige salmer begge to !!!! Takk gjest! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #6 Skrevet 19. februar 2005 Kjenner ikke så godt de to du foreslår The Bride, men det viktigste er jo at dere velger salmer som du og brudgommen liker. Så velg de dere liker best. Da blir det en personlig vielse. Lykke til.
Gjest lillelou ii Skrevet 19. februar 2005 #7 Skrevet 19. februar 2005 Jeg syns også "Det er så yndigt" er fin. Vakker tekst til å være skrevet for så lenge siden, og en melodi som de fleste kan ("Du grønne glitrende tre, goddag").Ellers syns jeg sangvalgene dine er glimrende!
Gjest Vigdis_brud05 Skrevet 19. februar 2005 #8 Skrevet 19. februar 2005 Jeg orket ikke å bruke "Kjærlighet fra Gud" for den synes jeg brukes i "alle" vielser. Både jeg og sambo er utrolig lei av den. Vi skal bruke disse: "Kjærlighet er lysets kilde", "Kom la oss kjærlig vandre" og "Å leva det er å elska". Den siste er jo veldig vanlig den også, men jeg synes den er fin og er ikke så lei av den. Har forøvrig hørt igjennom alle på "Orkdalsmenighetene" Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2005 #9 Skrevet 19. februar 2005 Vi skal ha "Blott en dag" og "Gje meg handa di ven". Nyydelege salmar.
Annie78 Skrevet 19. februar 2005 #10 Skrevet 19. februar 2005 Står "Gje meg handa di ven" i salmeboka? Er det en salme? Synes den er nydelig, og vil gjerne ha den som musikkinnslag, men visste ikke den ble brukt som en av salmene....
Gjest heia Skrevet 19. februar 2005 #11 Skrevet 19. februar 2005 det visste ikke jeg heller, hvilken nummer er det`Da vil vi oxo bruke denne istede for en kjedeli salme
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2005 #12 Skrevet 19. februar 2005 Salmar er ikkje kjedelege, heia... :fy: Sjølv om nokre er finare enn andre... Eg meiner å hugse at "Gje meg handa di ven" står i salmeboka ja, men eg finn ikkje ut kva nr. nett no, skal prøve å sjekke opp i det.
Martha Stewart Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #13 Skrevet 19. februar 2005 I dag var jeg i en vielse og hørte salmene "Lover den Herre" og "Guds godhet sang i sinnet". Synes de var veldig fine og teksten passet ifm bryllup. Kanskje vi tar disse to i tillegg til "Deg å få skode". Det er vel minimum tre salmer man må ha?
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2005 #14 Skrevet 19. februar 2005 I dag var jeg i en vielse og hørte salmene "Lover den Herre" og "Guds godhet sang i sinnet". Synes de var veldig fine og teksten passet ifm bryllup. Kanskje vi tar disse to i tillegg til "Deg å få skode". Det er vel minimum tre salmer man må ha? Ein kan bytte ut den eine salmen med solosong eller anna musikk-innslag, i følge den nye liturgi-ordninga.
Smiling Skrevet 21. februar 2005 #15 Skrevet 21. februar 2005 Liker også veldig godt "Mitt hjerte alltid vanker" som Mari Boine sang i kronprinsbryllupet på samisk. Men den er vel kanskje egentlig en julesalme? Jeg synes dere skal velge de salmene som passer til dere uten å begrense dere til typiske bryllupssalmer: vielsen vår ble avsluttet med "Deilig er jorden", som de fleste også forbinder med jul, men som er en nydelig salme for de fleste anledninger :-) Vi hadde ellers "Å leva det er å elska", og "Alltid freidig" fordi den handler om å kjempe for det man tror på og det kan jo trengs i et samfunn der kjærligheten ofte kan settes på prøve, og "Jeg folder mine hender små" som forbønnsalme, fordi den så enkelt og tydelig oppsummerer det vi tror på. Det var vel bare "Å leva der er å elska" som er en tradisjonell brylluppsalme, men jeg synes de andre passet utrolig bra til vielsen vår. - Så velg salmene dere synes passer for dere uten å bekymre dere for hva som er bryllupssalmer og ikke! Som gjest i bryllup synes jeg alltid det er stas å kunne synge med på salmene, så det kan jo være et poeng å velge salmer folk kan. Men der er jo bryllupssgjester så forskjellige og dere kjenner sikkert gjestene deres best: noen kan hele salmeboka, noen kan synge hvasomhelst rett fra notene, og andre igjen kan ikke synge i det hele tatt...
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #16 Skrevet 21. februar 2005 Liker også veldig godt "Mitt hjerte alltid vanker" som Mari Boine sang i kronprinsbryllupet på samisk. Men den er vel kanskje egentlig en julesalme? Flere forslag? Vi hadde "Mitt hjerte alltid vanker" i vårt bryllup, rett og slett fordi vi synes det er en veldig fin salme. Den brukes jo mye til jul, men vi syntes ikke det gjorde noe. Også er det jo fint at så mange kjenner den og kan synge med.
Lia Skrevet 21. februar 2005 #17 Skrevet 21. februar 2005 Sorry, var meg over der. Glemte å logge inn... :-?
Annie78 Skrevet 21. februar 2005 #18 Skrevet 21. februar 2005 Lia, hadde dere den som salme eller solostykke..? Den er jo helt nydelig....
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #19 Skrevet 21. februar 2005 Vi hadde den som salme. I tillegg hadde vi også salmene "Deg være ære" og "Hellig, hellig, hellig." Valgte litt utradisjonelt da. Men svigerfar viet oss og da fikk vi jo en virkelig personlig vielse. :-) Vi hadde to solostykker i tillegg (sang). Det ene stykket var på latin og uten akkompagnement. Det andre var The Rose, med pianoakkompagnement.
Lia Skrevet 21. februar 2005 #20 Skrevet 21. februar 2005 Huff da, jeg glemmer å logge inn hver gang, jeg. :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå