Gå til innhold

Ønsker hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

min samboer og jeg har lenge ønsket oss hund men dette har ikke blitt realitet, enda. Vi har i disse dager virkelig satt ønsket høyt. Problemet er at vi er helt blanke på hvordan vi får oss hund. Hvordan kommer man i gang ? Hvem tar man kontakt med osv. Vi et fullt klare over det store ansvaret det kommer med å ha et kjæledyr, og ønsket er meget stort. Vi er kun blanke på hvordan vi kommer i gang med søket, for å si det sånn. 

God påske. 

Anonymkode: 2c698...267

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det aller første dere må gjøre er å finne ut hvilken rase som passer dere. Finn ut hva dere kan tilby hunden i det daglige, gjør research på raser og finn den rasen som passer deres behov best. 

Når dere har funnet en rase så begynner dere med å se på oppdrettere. NKK og raseklubber har oversikt over registrerte oppdrettere med kontaktinfo. Ta gjerne kontakt med flere oppdrettere, ring eller send mail og fortell litt om dere, hvorfor dere ønsker hund og hva dere kan tilby hunden. Gjør gjerne litt research på oppdrettere også, slik at dere finner en god oppdretter som fokuserer på helse - det er veldig kjipt å ende opp med en syk valp og finne ut i ettertid at flere av oppdretterens hunder har blitt syke (dette er heldigvis ikke noe jeg har opplevd, men en jeg kjenner som fikk valp samtidig som meg). Det er veldig lurt at dere velger en dere føler dere trygge på hvis det dukker opp spørsmål i etterkant av valpekjøpet.

Finner dere en oppdretter dere ønsker å kjøpe fra så kan dere sette dere på venteliste. Hvor lang tid det da tar før dere får valp kommer an på hvor populær rasen er og hvor ofte oppdretteren får kull. En god oppdretter vil ta seg av jobben med å finne riktig valp til dere basert på hvem dere er, hva dere ønsker og hva dere kan tilby. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 61c75...774

AnonymBruker
Skrevet

Det aller første dere må gjøre, er å finne ut om dere har råd til og tid til hund. Les alt dere kommer over av informasjon på nettet, og se hundevideoer på YT.

Anonymkode: 93ec2...3fe

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk fod. Selv om det ved omplassering ikke koster mer å få en hund er de løpende utgiftene store. Minst 3000 kr i vetrinærutgifter pr år vis dere selv klarer å klippe negler og hunden ikke trenger tannrens. 

Anonymkode: 2ac8b...aa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...