Gjest PaN Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 Er da vel eget valg å gå i bunad, Norge er ikke et visst land i midtøsten som bestemmer hvilket plagg man skal ha
Ardwinna Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 Nei ikke i det hele tatt. Jeg solgte min bunad fordi jeg ikke følte meg fin i den. Har ikke angret. Mulig jeg kjøper en annen bunad en gang men akkurat nå lever jeg fint uten bunad. 3
Gjest chisandra Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt ærlig? Anonymkode: 19c96...905 Hva gjør du selv - helt ærlig? Er du i stand til å se ned på folk på grunn av klærne de bærer?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 1 minutt siden, Springfjær skrev: Nei, hvorfor skulle jeg det? Overhørte i fjor en gruppe eldre kvinner som sa at det var respektløst mot fedrelandet vårt å ikke ville ha bunad, og at det er synd at kulturen vår blir vasket bort av slike som meg, som heller går med en vanlig kjole enn Norges nasjonaldrakt. Anonymkode: 19c96...905 1
Gjest Tamsi Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 (endret) Nei langt ifra. Er det sol ute synes jeg bare synd på de i bunad. Min egen henger i skapet for femte år på rad og der skal den få henge til jeg gidder å selge den. Torturplagg. Endret 31. mars 2018 av Tamsi
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overhørte i fjor en gruppe eldre kvinner som sa at det var respektløst mot fedrelandet vårt å ikke ville ha bunad, og at det er synd at kulturen vår blir vasket bort av slike som meg, som heller går med en vanlig kjole enn Norges nasjonaldrakt. Anonymkode: 19c96...905 Da får de lese seg opp på litt historie, for det var slett ikke alltid vanlig å bruke bunad i alle landsdeler. Anonymkode: 521c6...9f1 7
Gjest Springfjær Skrevet 31. mars 2018 #9 Skrevet 31. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Overhørte i fjor en gruppe eldre kvinner som sa at det var respektløst mot fedrelandet vårt å ikke ville ha bunad, og at det er synd at kulturen vår blir vasket bort av slike som meg, som heller går med en vanlig kjole enn Norges nasjonaldrakt. Anonymkode: 19c96...905 Øh, respektløst å ikke ha en bunad? Drit i sånne kjerringer. Den tradisjonen er faktisk ikke så utrolig gammel at det gjør noe. Det er mange som ikke har noe forhold til bunad, å det er i tilleg jævlig dyrt. Hadde det ikke vært for at mamma kjøpte en til min konfirmasjon så er det ikke sikkert jeg hadde brukt penger på en i voksen alder.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #10 Skrevet 31. mars 2018 En ting til: Hvis dere ser en uten bunad på 17.mai, tenker dere automatisk at hun ikke har råd til det? Anonymkode: 19c96...905 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #11 Skrevet 31. mars 2018 Særlig om hun istedet bruker "festdrakt" fra Sparkjøp. Anonymkode: 5f83d...a22
Ardwinna Skrevet 31. mars 2018 #12 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: En ting til: Hvis dere ser en uten bunad på 17.mai, tenker dere automatisk at hun ikke har råd til det? Anonymkode: 19c96...905 Nei. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #13 Skrevet 31. mars 2018 jeg har en bunad som jeg er glad for å eie, den er sydd og brodert av min avdøde mormor. Moren min fikk den og brukte den noen år, men når mormor døde ga hun den videre til meg (den var blitt for liten til henne for flere år siden). Jeg har bare brukt den to ganger i de åtte årene jeg har eid den, men skal ta godt vare på den slik at min datter etterhvert kan få den av meg Anonymkode: de72d...8b6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overhørte i fjor en gruppe eldre kvinner som sa at det var respektløst mot fedrelandet vårt å ikke ville ha bunad, og at det er synd at kulturen vår blir vasket bort av slike som meg, som heller går med en vanlig kjole enn Norges nasjonaldrakt. Anonymkode: 19c96...905 Som en annen bruker også skrev bør disse damene lese seg opp på norsk historie. Bunader er egentlig en oppfinnelse fra tidig 1900-tall. De er baserte på eldre drakttradisjoner, men disse tradisjonene fantes absolutt ikke over hele landet, og mange fylker/landsdeler har derfor bare fantasidrakter som er funnet opp på 1900-tallet, enkelte så sent som på 1970-tallet. Til spørsmålet: Nei, overhodet ikke.
Hulderen Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 Jeg ser ikke ned på kvinner eller menn som ikke har bunad på 17. mai, jeg ser rett og slett ikke på dem Jeg har bunad selv, og er veldig interessert i bunader. Så jeg liker å se på andres, og å sammenlikne. Dessuten er mannfolk i bunad det flotteste jeg ser! Så folk uten bunad blir mer som statister. Jeg tenker ikke noe spesielt om dem, jeg er ikke opptatt av dem.
Gjest Springfjær Skrevet 31. mars 2018 #17 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: En ting til: Hvis dere ser en uten bunad på 17.mai, tenker dere automatisk at hun ikke har råd til det? Anonymkode: 19c96...905 Nei. Det er ikke alle som vil ha bunad. Jeg kan ikke si jeg ofrer andres valg av klær på 17. Mai en tanke.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #18 Skrevet 31. mars 2018 7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Som en annen bruker også skrev bør disse damene lese seg opp på norsk historie. Bunader er egentlig en oppfinnelse fra tidig 1900-tall. De er baserte på eldre drakttradisjoner, men disse tradisjonene fantes absolutt ikke over hele landet, og mange fylker/landsdeler har derfor bare fantasidrakter som er funnet opp på 1900-tallet, enkelte så sent som på 1970-tallet. Til spørsmålet: Nei, overhodet ikke. Flott å se hvor opplyste folk er i denne tråden. Har inntrykk av at mange tror bunad er noe man har brukt i Norge siden bronsealderen. Sannheten er jo at det stammer fra den nasjonalromantiske perioden på slutten av 1800-tallet/tidlig 1900-tall og ikke ble ordentlig vanlig før etter krigen. Det er trist at én periode har tatt monopol på hva som er norske tradisjoner. For to hundre år siden ville ingen funnet på å kle seg ut som en budeie når de skulle pynte seg. De ville funnet fram det fineste plagget de hadde - gjerne noe som var importert sørfra. Jeg bruker også de fineste kjolene jeg har på 17. mai og synes det er like tradisjonelt og respektfullt som å bruke bunad. Anonymkode: c0269...2e9 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #19 Skrevet 31. mars 2018 Finnes dem som gjør det. Arbeider med ei som er fra Litauen, og har ikke endret statsborgerskap. Men de andre mødrene på skolen til datteren mener hun bør skaffe seg en bunad som hun kan ha på når de skal stå å selge kaker og slikt Hun bare "men jeg er jo ikke norsk jo... hvorfor skal jeg bruke bunad, det handler jo om tilhørighet, og jeg kommer alltid til å være fra Litauen, enn om jeg endrer statsborgerskap!" Anonymkode: 5a28d...cc4 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #20 Skrevet 31. mars 2018 Nei, absolutt ikke, er ikke alle som interesserer seg for å ha bunad, og også, alle har ikke 30-40 000 + for å skaffe seg en. Anonymkode: d01ca...927 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå