Gå til innhold

Noen som har gått fra "venneløs" til å ha venner i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Hadde mange gode venner i barndommen, ungdommen og tidlig 20årene. Så reiste jeg bort for å studere i 4 år, var sjelden hjemme. Prøvde å holde kontakt på sosiale medier og telefon. Men så ble jeg veldig syk og ville fullføre studie alikevel. Da måtte jeg lene meg mer på de jeg hadde på studenthjemmet, og kom enda sjeldnere hjem.

Og så flyttet jeg tilbake, og annonserte det til flere, sendte hyggelige meldinger om at jeg gjerne ville ta opp kontakten igjen osv. Har prøvd å avtale ting og henge, men alle "har ikke tid", " vet ikke når de har tid", og hvis de avslår et av mine forslag så foreslår de ikke noe annet. Skjønner godt at de har jobb og forpliktelser, men de er da vel ikke Kong Harald? Har også sagt at de får ta kontakt når de kan. Det har ikke skjedd.

Nå har jeg gitt opp da etter å ha prøvd i 7mnd. Den eneste jeg treffer er lillesøstera mi, avogtil har hun en vennine med. Det er jo ganske trist. Grunnen til at jeg skriver "venneløs" er fordi at jeg har jo venner! Jeg har bare ingen jeg egentlig snakker med eller treffer. Har f.eks en kompis jeg treffer for å spille gitar eller drikke kaffe en gang i mnd. Har en vennine jeg ser et par ganger i halvåret. Det jeg savner er gode venniner og skikkelige jenteprater og masse latter. En god fest kunne jeg også tenkt meg.

Tror jeg skal flytte til nabobyen og prøve lykken der, sånn at det bare er å gå på byen på et utested så har man noen nye å prate med og bli kjent med. Hvis jeg blir ensom nå, så får jeg ikke gjort noe, bare prøve å ikke bli gal og distrahere meg selv med skjermen. 

Samtidig er jeg ikke helt frisk ennå. Er bekymret for at det blir en for brå vending fra asosial til yrende byliv og at jeg prøver for hardt å finne min plass et sted. Jeg er litt kognitivt svekket så er redd det også står i veien for dette nye livet.

Hvordan fikk du deg venner? Var det en bevisst handling? Noen råd til meg?

Anonymkode: 68466...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå foretrekker jeg å ikke a venner på privaten fordi jeg er asosial. Men på jobb har man jo veldig lett for å få venner. Er kun jeg som er( og se forklart) asosial og ikke klarer å være mer sosial enn de jobben krever. Så når du begynner nå jobbe regner jeg med venner kommer. De aller fleste på min jobb er sammen på risten ofte.

Anonymkode: da4f2...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du nå? 

Anonymkode: c5615...4c3

Nå er jeg 44. Men har vært slik på alle arbeidsplasser jeg har vært. Fra 20 og oppover. De fleste som henger sammen på fritid fra jobb er mellom 22 og 50. Så aldri opplevd alder som men hindring

Anonymkode: da4f2...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du nå? 

Anonymkode: c5615...4c3

Ts her: 28. Har jobb men jobber for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde alltid noen å leke med da jeg var barn. Som tenåring hadde jeg 4-5 faste venninner. Er nå 25 år nå og har kun 3 nære venninner jeg kan stole på. Er ofte invitert på arrangement og fester av mange flere som er venner, bare ikke så nære. 

Anonymkode: 13c9b...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: 28. Har jobb men jobber for meg selv. 

Å få venner i voksen alder i det lukkede landet Norge anser jeg som svært vanskelig. Jeg er selv snart 28, jeg har mine venner. Det er ikke lett å stifte nye bekjentskaper med mindre du har en fast arena hvor du kan møte folk. Du må møte folk gjennom en aktivitet. Det er slik vi møtes i Norge. Her er noen forslag:

Siden jobben ikke er en arena;

- Start på en idrett i en fast treningsgruppe. Gjør litt reserach for å se hvordan miljøet er i de ulike gruppene

- Start i en danseklubb eller lignende.

- Bruk Tinder til å få deg jentevenner

- Meld deg inn i en forening eller lignende, hvor unge voksne typisk er engasjert

- Ølbryggerlag o.l.

- Den Norske Turistforening tror jeg er ypperlig.

- Fortsett og prøv på dine gamle bekjentskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av mine venner jeg har fått som voksen er pga jobb, egne barn eller naboer. Felles interesser er nøkkelen, man møter folk, finner en felles interesse man snakker om/drar på, og connecter deretter mer personlig etterhvert. Å få gode venner tar tid. 

Endret av Ild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke umulig å få venner i voksen alder, jeg har fått flere (og jeg hadde få venner i ungdommen). Men man må ha en arena å treffe dem på. For meg var det på jobb. Om du jobber for deg selv så må du kanskje ta utgangspunkt i en fritidsaktivitet som nevnt over her.

Anonymkode: 1671b...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...