Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor mange sliter økonomisk etter skilsmisse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo det så ofte, men skjønner ikke hvorfor det er slik. Det er jo mye billigere å være to om utgifter og en bør jo da ha klart seg mye bedre i par enn som singel. Jeg er alene og har aldri hatt problemer med det, hvorfor sliter da de som har hatt et mye bedre utgangspunkt over tid? 

Ettersom det er gunstigere å være to, så har de jo også hatt mye bedre forutsetninger til å investere i bolig og sette av sparepenger. Jeg forstår ikke helt logikken i at de skal slite sånn ved skilsmisse?

Anonymkode: 87181...212

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi ett bosted skal bli to. To hus, to rom til barna, to komfyrer, to kjøleskap og så videre. Minst en part må flytte og alt som innebærer av kostnader til dette. Så kommer det doble regninger for strøm, telefon, internet, tv. Alt man var to om å dele er man en av. 

Mat er dessuten billigere for to eller flere personer. Også er det reiser, aktiviteter for barna som bursdager, og så videre.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det har nok noe med at en da ikke sparer så mye som en gjerne kunne ha spart, og lever en litt annen livsstil. Som singel klarer jeg meg jo, men det er ikke akkurat rom for en årlig ferietur. Dersom jeg hadde hatt samboer hadde jeg nok da tatt meg råd til nettopp den årlige ferieturen...

Anonymkode: 8d2a5...a6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Fordi ett bosted skal bli to. To hus, to rom til barna, to komfyrer, to kjøleskap og så videre. Minst en part må flytte og alt som innebærer av kostnader til dette. Så kommer det doble regninger for strøm, telefon, internet, tv. Alt man var to om å dele er man en av. 

Mat er dessuten billigere for to eller flere personer. Også er det reiser, aktiviteter for barna som bursdager, og så videre.

Men single har det jo slik hele tiden, hører aldri de klage på samme måte. Pluss at de ikke har hatt mulighet til å spare like mye da de har vært en der andre har vært to og hatt mye bedre råd slik du skriver.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok noe med at en da ikke sparer så mye som en gjerne kunne ha spart, og lever en litt annen livsstil. Som singel klarer jeg meg jo, men det er ikke akkurat rom for en årlig ferietur. Dersom jeg hadde hatt samboer hadde jeg nok da tatt meg råd til nettopp den årlige ferieturen...

Så du velger å spare mer som singel, og bruke mer som samboer? Fordi det er hyggelig å gjøre ting sammen? Det er vel hyggelig å gjøre ting med venner som singel også? Jeg forstår ikke helt :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man prøver så godt man kan å opprettholde standarden barna er vant med, selv om det sjelden går helt.

I følge en del her inne er det jo omtrent barnemishandling om ikke alle barna har eget rom f eks. 

I tillegg er det en god del som må bruke penger på advokater osv. 

En del klarer ikke å opprettholde karriere/studieŕ på samme måte som før, i en periode. Pga f eks depresjon, økt ansvar for barn osv.

I tillegg til det som er nevnt før. 

Veldig mange har heller ikke så romslig økonomi mens man er sammen, at man kan legge av tusenvis av kroner hver måned, eller at man får investert i hus osv. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så du velger å spare mer som singel, og bruke mer som samboer? Fordi det er hyggelig å gjøre ting sammen? Det er vel hyggelig å gjøre ting med venner som singel også? Jeg forstår ikke helt :) 

Joda for all del - det er hyggelig å gjøre ting med venner også, men når man ikke har råd til det så har man ikke råd til det. De pengene jeg går i pluss med hver måned må spares til andre uforutsette utgifter (kjøleskap som tar dagen f.eks.), og litt til pensjon. Poenget er jo at man sparer penger ved å være samboer. Om jeg hadde vært to om boliglånet mitt og ikke kun én så hadde jeg jo fått langt lavere månedtlige utgifter. Hadde også spart halvparten av strømmen, felleskostnadene og litt mat. Da hadde jeg hatt penger som jeg kunne brukt på mer gøye aktivititeter. 

Jeg sa forresten ikke noe om at jeg kun hadde brukt disse pengene på aktivititeter med samboeren - trolig hadde jeg også brukt dem på å finne på mer sammen med venninnene mine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Man prøver så godt man kan å opprettholde standarden barna er vant med, selv om det sjelden går helt.

I følge en del her inne er det jo omtrent barnemishandling om ikke alle barna har eget rom f eks. 

En del klarer ikke å opprettholde karriere/studieŕ på samme måte som før, i en periode. Pga f eks depresjon, økt ansvar for barn osv.

Veldig mange har heller ikke så romslig økonomi mens man er sammen, at man kan legge av tusenvis av kroner hver måned, eller at man får investert i hus osv. 

Bare dette sier litt om hvor skrudd mennesket er.

Anonymkode: a21f1...429

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som regel menn som sliter økonomisk etter skilsmisse, siden de som regel mister det meste de eier, og barna og dermed må betale bidrag i tillegg.

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er ikke kun snakk om de som har barn.

Og mange i par har jo muligheten til å kjøpe bolig og få avkastning slik at de kan kjøpe hvert sitt når de skilles, mens mange enslige ikke kommer seg inn på markedet, eller faktisk gjør det til tross for at de kun er en og ikke to. Tar folk i par litt lettere på ting og høyner livsstilen sin?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare dette sier litt om hvor skrudd mennesket er.

Er man skrudd fordi man faller litt ned i en vanskelig periode? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, FactsOverFeelings said:

Som regel menn som sliter økonomisk etter skilsmisse, siden de som regel mister det meste de eier, og barna og dermed må betale bidrag i tillegg.

Hvorfor skulle menn miste de meste de eier? Det som eied 50/50 deles jo nettopp 50/50. Det er ingen grunn til at kvinnene skal få noe mer enn det de selv faktisk eier. 

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kun snakk om de som har barn.

Og mange i par har jo muligheten til å kjøpe bolig og få avkastning slik at de kan kjøpe hvert sitt når de skilles, mens mange enslige ikke kommer seg inn på markedet, eller faktisk gjør det til tross for at de kun er en og ikke to. Tar folk i par litt lettere på ting og høyner livsstilen sin?

Ja mange gjør nok det. Og så tror man at man skal være sammen for alltid, helt til det plutselig rakner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere grunner til det. Om man eks. har et hus sammen med mye gjeld og lite avkastning. Så skal man dele dette og sitter plutselig med en høy gjeld, selv etter huset er solgt. Det er ikke alltid at alle utgifter og salg av hus går i null eller pluss. Eller om den ene parten skal kjøpe ut den andre, så vil det også ende opp med mye gjeld. Da må man endre på mye. 

De fleste har barn, som krever en del penger. Både mtp hus/leilighet man skal bo i skal ha plass til barna og alle andre utgifter. Ja, det skal egentlig deles på, men det ender ikke alltid sånn. 

Kanskje må man forandre på jobbsituasjonen. Det er ikke så enkelt å jobbe skift/turnus når man er alene om barn, eller de som pendler langt. 

Anonymkode: cd88d...367

• Liker 5
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du ikke forstår. Det å betale for en husholdning helt alene, er selvfølgelig mye dyrere enn å dele denne betalingen på to personer! Har du husleie på 4000, betaler samboeren din 2000 og du 2000. Er strømregningen på 1200, betaler samboeren din 600 og du 600. Internettregning, forsikringer, mat, alt sammen på samme måte. Samme for alle andre regninger tilknyttet et hushold.

Men...! Flytter dere fra hverandre, blir du plutselig sittende med alle de samme utgiftene alene. Inntekten din er den samme, men du skal ikke lenger dele alle utgiftene i to, nå skal de betales av deg alene. Kanskje har du ikke nok inntekt til å få kjøpt deg en leilighet alene, banken vil ikke låne deg pengene. Da må du betale dyr husleie et sted - helt alene.

Det er derfor mange, men ikke alle, sliter når de blir alene. Det gjelder spesielt hvis de ikke får lån til å kjøpe seg noe av banken, at det f.eks ikke var nok egenkapital bundet opp i leiligheten med eks-samboeren. Da kastes man ut på det usikre og dyre leiemarkedet.

Jeg ble selv skilt for 2 år siden, men jeg har det helt fint og klarer meg bra. Kjøpte egen leilighet med to soverom, et til meg og et til sønnen, i et borettslag. Det har gått helt fint disse to årene å være alene om husholdningen, men så sløser jeg ikke heller, men er forsiktig med pengene. Har også en del sparepenger oppspart. I tilfelle krise etc.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Skjønner ikke helt hva du ikke forstår. Det å betale for en husholdning helt alene, er selvfølgelig mye dyrere enn å dele denne betalingen på to personer! Har du husleie på 4000, betaler samboeren din 2000 og du 2000. Er strømregningen på 1200, betaler samboeren din 600 og du 600. Internettregning, forsikringer, mat, alt sammen på samme måte. Samme for alle andre regninger tilknyttet et hushold.

Men...! Flytter dere fra hverandre, blir du plutselig sittende med alle de samme utgiftene alene. Inntekten din er den samme, men du skal ikke lenger dele alle utgiftene i to, nå skal de betales av deg alene. Kanskje har du ikke nok inntekt til å få kjøpt deg en leilighet alene, banken vil ikke låne deg pengene. Da må du betale dyr husleie et sted - helt alene.

Det er derfor mange, men ikke alle, sliter når de blir alene. Det gjelder spesielt hvis de ikke får lån til å kjøpe seg noe av banken, at det f.eks ikke var nok egenkapital bundet opp i leiligheten med eks-samboeren. Da kastes man ut på det usikre og dyre leiemarkedet.

Jeg ble selv skilt for 2 år siden, men jeg har det helt fint og klarer meg bra. Kjøpte egen leilighet med to soverom, et til meg og et til sønnen, i et borettslag. Det har gått helt fint disse to årene å være alene om husholdningen, men så sløser jeg ikke heller, men er forsiktig med pengene. Har også en del sparepenger oppspart. I tilfelle krise etc.

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Har man hatt husleie på 4000 som deles på to kontra å betale alt alene som enslig, så har man masse penger igjen man kan spare. Man har også mulighet for å komme seg inn på boligmarkedet, noe enslige i dag sliter med. altså er forutsetningene av å ha vært to mye bedre for de som har vært to enn de som er alene hele veien. Men hører bare de som kommer fra skilsmisse klage så fryktelig.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Har man hatt husleie på 4000 som deles på to kontra å betale alt alene som enslig, så har man masse penger igjen man kan spare. Man har også mulighet for å komme seg inn på boligmarkedet, noe enslige i dag sliter med. altså er forutsetningene av å ha vært to mye bedre for de som har vært to enn de som er alene hele veien. Men hører bare de som kommer fra skilsmisse klage så fryktelig.

Hvor har du det fra? Det er slett ikke alle som har råd til å spare etter at boliglån og husleie m.m. er betalt i dagens marked, særlig ikke i dyre byer.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Er man skrudd fordi man faller litt ned i en vanskelig periode? 

Japp. Man har bodd i årevis med et menneske, så skal man øse ut penger på advokater fordi man ikke kommer til enighet og det er om å gjøre å karre til seg og å såre den man bodde med mest mulig..

I tillegg går man i kjelleren fordi man ikke "takler bruddet". Da burde man ha sett for seg at noe sånt kunne skje på forhånd. Det er ikke slik at denne galskapen startet i senere tid, heller.

Mennesket er skrudd.

AnonymBruker
Skrevet

Mange damer går i 'samboerfella'. Kjøper seg ikke inn, hennes lønn har gått til mat og ting til barna, hun har jobbet redusert eller vært hjemmeværende osv. Da er det ikke alltid like enkelt å skulle stable alt på bena innen kort tid. 

Anonymkode: 615f0...82a

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Blank løgn det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...