AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Jeg snakker da om hvis man f.eks betaler en regning på fredag, så har ikke mottaker pengene før mandag. Eller utbetalinger fra det offentlige, som ikke kan skje i helger og helligdager. Hva er det egentlig som gjør dette? Banker er vel stort sett gående på automatikk, så det er jo ingen mennesker som sitter og fysisk styrer med pengene som blir sendt hit og dit? Dette er så vanvittig provoserende. Anonymkode: c180a...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Det fungerer det. De fleste større banker i verden har overføringer døgnet rundt. Har du f.eks en konto i HSBC og overfører penger til en konto i Barcelys på en lørdag, er overføringen gjennomført samme dag. Selv om det er en lørdag. Grunnen til at noen banker fortsatt opererer med virkedager er fordi de har valgt det selv. Ikke fordi teknikken ikke tillater det. Det er mange grunner til at banker velger dette, og mange av grunnene er relatert til valg ved egen drift. I Norge velger de fleste banker denne løsningen. Men så er Norge tradisjonelt ikke et land som endrer seg først. Anonymkode: 8a4a3...e31
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer det. De fleste større banker i verden har overføringer døgnet rundt. Har du f.eks en konto i HSBC og overfører penger til en konto i Barcelys på en lørdag, er overføringen gjennomført samme dag. Selv om det er en lørdag. Grunnen til at noen banker fortsatt opererer med virkedager er fordi de har valgt det selv. Ikke fordi teknikken ikke tillater det. Det er mange grunner til at banker velger dette, og mange av grunnene er relatert til valg ved egen drift. I Norge velger de fleste banker denne løsningen. Men så er Norge tradisjonelt ikke et land som endrer seg først. Anonymkode: 8a4a3...e31 Kan godt hende banker i utlandet gjør det annerledes, spørsmålet mitt gjaldt de norske. Jeg bare skjønner ikke hvorfor de velger å gjøre det slik. Hva skal det være godt for? Jeg finner ingen gode grunner. Anonymkode: c180a...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt hende banker i utlandet gjør det annerledes, spørsmålet mitt gjaldt de norske. Jeg bare skjønner ikke hvorfor de velger å gjøre det slik. Hva skal det være godt for? Jeg finner ingen gode grunner. Anonymkode: c180a...2a2 Er vel heller ingen gode grunner for at ikke du skulle kunne klare å betale regningene dine på en fredag, heller? Anonymkode: da8a7...d06 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er vel heller ingen gode grunner for at ikke du skulle kunne klare å betale regningene dine på en fredag, heller? Anonymkode: da8a7...d06 Hæ? Jeg har ikke problemer med å betale regninger på en fredag? Hvor har du dette fra? Anonymkode: c180a...2a2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt hende banker i utlandet gjør det annerledes, spørsmålet mitt gjaldt de norske. Jeg bare skjønner ikke hvorfor de velger å gjøre det slik. Hva skal det være godt for? Jeg finner ingen gode grunner. Anonymkode: c180a...2a2 Det handler gjerne om styring, kontroll, mandat etc. At bankene vil forsikre seg om at de har mulighet til å kontrollere transaksjonene, noe som er vanskeligere hvis man først skrur på automatikken fullt ut. Anonymkode: ea7ef...683 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer det. De fleste større banker i verden har overføringer døgnet rundt. Har du f.eks en konto i HSBC og overfører penger til en konto i Barcelys på en lørdag, er overføringen gjennomført samme dag. Selv om det er en lørdag. Grunnen til at noen banker fortsatt opererer med virkedager er fordi de har valgt det selv. Ikke fordi teknikken ikke tillater det. Det er mange grunner til at banker velger dette, og mange av grunnene er relatert til valg ved egen drift. I Norge velger de fleste banker denne løsningen. Men så er Norge tradisjonelt ikke et land som endrer seg først. Anonymkode: 8a4a3...e31 Tuller du? Norge er faktisk rimelig langt frempå når det gjelder å ta i bruk teknologi. Har du vært andre deler av verden? Selv i bla. USA og Tyskland så har jeg de siste årene slitt med å finne en kortterminal, selv på større steder i disse landene. Der ble jeg pent nødt til å ta ut kontanter fra hotellet. Det er overraskende mange land som ligger i bakevja bak Norge. Anonymkode: ea7ef...683 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Norge er faktisk rimelig langt frempå når det gjelder å ta i bruk teknologi. Har du vært andre deler av verden? Selv i bla. USA og Tyskland så har jeg de siste årene slitt med å finne en kortterminal, selv på større steder i disse landene. Der ble jeg pent nødt til å ta ut kontanter fra hotellet. Det er overraskende mange land som ligger i bakevja bak Norge. Anonymkode: ea7ef...683 Mangelen på minibanker er fremskritt. Det handler om å bevege seg mot et kontantløst samfunn. Anonymkode: 2c0b5...7bb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #9 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg har ikke problemer med å betale regninger på en fredag? Hvor har du dette fra? Anonymkode: c180a...2a2 Hva klager du etter da? Betal regningene dine før 12.00 fredag, så får alle pengene sine før helgen. Anonymkode: da8a7...d06
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #10 Skrevet 31. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mangelen på minibanker er fremskritt. Det handler om å bevege seg mot et kontantløst samfunn. Anonymkode: 2c0b5...7bb Ja, men da må tilsvarende kontantløse faktisk finnes i disse landene da, og det gjør det erfaringsmessig ofte ikke. Det hjelper ikke når restauranten på et rimelig sentralt sted i Tyskland eller USA ikke har kortterminal og heller ikke er satt opp med betaling via app for eksempel. Det er kun kontanter som var mulig, og da er det vanskelig å hevde at Norge ligger langt bak, når de aller fleste - til og med små steder i Norge - har kortterminal og/eller mulighet for appbetaling. Anonymkode: ea7ef...683 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #11 Skrevet 31. mars 2018 Systemet som brukes for å utveksle betalinger mellom banker er omtrent det samme som da det ble laget på 70-tallet, og da var det ikke nødvendig å kunne gjøre overføringer utenom bankenes åpningstider. Jeg antar at de ikke tør å kjøre det uten at det er nok mennesker på jobb til å kunne kontrollere at det kjører riktig og fikse evt. feil. Anonymkode: bbe2a...965 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #12 Skrevet 31. mars 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva klager du etter da? Betal regningene dine før 12.00 fredag, så får alle pengene sine før helgen. Anonymkode: da8a7...d06 Jeg spør enkelt og greit hvorfor bankoverføringer ikke blir gjort i helger og helligdager, det har ingenting med mine betalingsevner å gjøre. Anonymkode: c180a...2a2 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #13 Skrevet 31. mars 2018 At restaurant-gjester ikke får betalt med kort er da ikke noe fasit på noe som helst. Det som utgjør den overlegent største andelen transaksjoner er transaksjoner mellom bedrifter og mellom stat og bedrifter. Det er disse transaksjonene som har betydning for et samfunn. Og her ligger Norge langt bak i evja som ultrakonservative som ikke våger å tenke annerledes. Tenk på hvilke konsekvenser det ville hatt for Norges økonomi om NSB bare hadde kjørt tog mellom 08 og 16 mandag-fredag? Med den begrunnelsen at "det har alltid vært sånn" "dere får passe på å reise på hverdager, verre er det ikke". NSB hadde blitt slaktet om de hadde holdt på sånn. Men banken slipper unna, av en eller annen grunn. Anonymkode: 8a4a3...e31 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: At restaurant-gjester ikke får betalt med kort er da ikke noe fasit på noe som helst. Det som utgjør den overlegent største andelen transaksjoner er transaksjoner mellom bedrifter og mellom stat og bedrifter. Det er disse transaksjonene som har betydning for et samfunn. Og her ligger Norge langt bak i evja som ultrakonservative som ikke våger å tenke annerledes. Tenk på hvilke konsekvenser det ville hatt for Norges økonomi om NSB bare hadde kjørt tog mellom 08 og 16 mandag-fredag? Med den begrunnelsen at "det har alltid vært sånn" "dere får passe på å reise på hverdager, verre er det ikke". NSB hadde blitt slaktet om de hadde holdt på sånn. Men banken slipper unna, av en eller annen grunn. Anonymkode: 8a4a3...e31 Det samme med søndagsåpne butikker, det er visst en vederstyggelighet. "Folk må da kunne handle de andre seks dagene". Og så er det fælt om butikker må ansette noen til å jobbe søndager, men hvis butikken er liten og har dårlig utvalg og høye priser er det ok. Only in Norway. Anonymkode: 3ec27...996 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 Det er egentlig et godt spørsmål. Det er jo ikke så mange år siden Nets begynte å ha 4 overføringer i døgnet heller. Det er underlig at det ikke er kjøringer på kveldstid og natten også, i tillegg til helger. Jeg lurer også på begrunnelsen til dette. Kanskje det bare er "gammel vane" og ingen som har foreslått å endre dette. Det hadde jo vært veldig praktisk med kjøring i helgene også, ikke for å betale regninger nødvendigvis, men private overføringer f.eks. Og at man fikk lønn på den datoen man faktisk skal ha den, ikke fredagen før hvis datoen faller i helgen. Anonymkode: 4da4e...92d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #16 Skrevet 31. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig et godt spørsmål. Det er jo ikke så mange år siden Nets begynte å ha 4 overføringer i døgnet heller. Det er underlig at det ikke er kjøringer på kveldstid og natten også, i tillegg til helger. Jeg lurer også på begrunnelsen til dette. Kanskje det bare er "gammel vane" og ingen som har foreslått å endre dette. Det hadde jo vært veldig praktisk med kjøring i helgene også, ikke for å betale regninger nødvendigvis, men private overføringer f.eks. Og at man fikk lønn på den datoen man faktisk skal ha den, ikke fredagen før hvis datoen faller i helgen. Anonymkode: 4da4e...92d Den dagen dette blir en realitet vil alle nav'erne gå fra konseptene fordi utbetalingene aldri kommer før egentlig utbetalingsdato. Anonymkode: faad6...4f9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #17 Skrevet 31. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At restaurant-gjester ikke får betalt med kort er da ikke noe fasit på noe som helst. Det som utgjør den overlegent største andelen transaksjoner er transaksjoner mellom bedrifter og mellom stat og bedrifter. Det er disse transaksjonene som har betydning for et samfunn. Og her ligger Norge langt bak i evja som ultrakonservative som ikke våger å tenke annerledes. Tenk på hvilke konsekvenser det ville hatt for Norges økonomi om NSB bare hadde kjørt tog mellom 08 og 16 mandag-fredag? Med den begrunnelsen at "det har alltid vært sånn" "dere får passe på å reise på hverdager, verre er det ikke". NSB hadde blitt slaktet om de hadde holdt på sånn. Men banken slipper unna, av en eller annen grunn. Anonymkode: 8a4a3...e31 Så hvilke samfunnskonsekvenser har det at backendtransaksjonene i b2b markedet og mot bedrift->stat ikke nødvendigvis kjører umiddelbart da? De fleste bedrifter greier seg utmerket ved å markere at en transaksjon blir flagget som gyldig, dvs. den vet at penger går ut eller kommer inn ved neste transaksjonstid i NETS. De fleste seriøse bedrifter markerer f. eks. en kostnad lenge før fakturaen overhodet forfaller, slik at den kan planlegge sin økonomi fremover. Når selve transaksjonen skjer er av mindre betydning. At gjestene ikke kan betale digitalt, men må bruke kontanter er av betydning fordi man likevel ikke får "konvertert" disse pengene med en gang. I mange land brukes det f. eks. safe for midlertidig lagring av kontanter ennå, og bokføring samt registrering kan skje dagen etter eller flere dager etter at gjestene betalte med kontant. Med det premisset er det jo heller ikke så stor grunn til å ha et backendsystem som støtter b2b transaksjoner i real time. Anonymkode: ea7ef...683 1
Husholdning1 Skrevet 1. april 2018 #18 Skrevet 1. april 2018 Helt enig, alt for dårlig løsning for 2018.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #19 Skrevet 1. april 2018 Kan vi ikke bare la fridager være fridager? Det er mange som må jobbe ekstra i helger/helligdager om man skal gjennomføre dette. Alltid noe som kan gå galt, alltid noen som må være i beredskap. Blir litt som søndagsåpne butikker, kan ikke de som jobber med dette også få litt fri når folk flest har fri? Gjør det noe om penger først blir overført førstkommende hverdag? Anonymkode: 63083...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #20 Skrevet 1. april 2018 Med krypto kan man overføre i løpet av 5 minutter hele tiden og ingen trenger jobbe overtid. Banker er avleggs Anonymkode: a2ec4...733
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå