Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 20 år, og har tenkt å begynne å studere til høsten. Jeg har tatt et fri-år dette året, og har tatt noen vikar-jobber.

Jeg har veldig lyst til å studere sosialantropologi.

Jeg har lest en del om jobbmuligheter og generelt om studiet.Det er sikkert en del som sier at dette er et studie som er borkasta, at man ikke blir noe av det og at mange studerer det "bare for å studere noe",

men det prøver jeg å ikke høre for mye på.

Jeg har lyst til å jobbe i bistands-/hjelpeorganisasjon e.l. etter at jeg er ferdig med studiet. Jeg føler at dette virkelig er noe som passer for meg, men jeg vet ikke om det er lett å få jobb etterpå... Men jeg skulle tro at det ikke skulle være noe stort problem, siden verden alltid trenger personer som er villige til å hjelpe andre..

Jeg synes at det virker veldig spennende å jobbe i utlandet, men det virker også skummelt.

Er det noen her som kan hjelpe meg litt med dette? Noen synspunkter og gode råd?

Klem fra meg.. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har studert grunnfag og mellomfagstillegget i sosialantropologi.

Jeg må ærlig talt si at studiet ikke har vært nyttig i forhold til det å jobbe i en bistandsorganisasjon eller det å oppholde seg i utlandet generelt.

Man lærer om teorier og hva alle andre mener: men man lærer ikke å tenke/videreutvikle noe selv (synes jeg).

I så måte er det nyttig hvis man vil bli forsker, men ikke ellers. Mener jeg.

Praktisk sett har faget lite for seg. Mye av konklusjonene kan man tenke seg til selv via sunn fornuft, derfor slakter jeg faget.

Uansett: lykke til!

:)

Skrevet

Det høres ut som om bachelor i ulandsstudier ved SV på UiO er noe for deg. Der kan du ta sos.ant. som frodypning og gå videre til master.

Skrevet

Hei igjen!

Tusen takk for svarene! :)

Det er kjempenyttig å høre andres erfaringer. Det er bra at jeg skrev et innlegg her før jeg bestemmer meg, for jeg vil jo ikke gjøre noe som er helt unødvendig.

Jeg har tenkt like mye på utviklingsstudier som på sosialantropologi, og var egentlig mest interresert i det til å begynne med. Fordi det passa best til det jeg er interresert i. Men da jeg fant ut at jeg ikke har nok poeng til å komme inn der, valgte jeg sosialantropologi istedet. Det var derfor jeg bare skrev om det i innlegget mitt.

Men det fins jo årsstudium i utviklingsstudier også. Jeg tror at det er lettere å komme inn på det. Jeg finner nok en løsning på det.

Klem fra meg.. :)

Skrevet

Du kan jo studere i utlandet...

Development Studies

Conflict Resolution

Peace Studies

War Studies

Nå er det blitt ganske dyrt å studere i England (og USA) fordi de har skolepenger. Lån blir derfor ganske store, men i Tyskland, Nederland, Spania & andre EU er det billigere. Dessuten kan du jo også få scholarships fra England/USA....

Vet at det finnes sånne studier i Australia også. Vet ikke noe om priser/skolepenger der.

Dessuten billig hvis du er Eu statsborger, eller gifter deg med en :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet
Du kan jo studere i utlandet...  

Development Studies

Conflict Resolution

Peace Studies

War Studies

Nå er det blitt ganske dyrt å studere i England (og USA) fordi de har skolepenger. Lån blir derfor ganske store, men i Tyskland, Nederland, Spania & andre EU er det billigere. Dessuten kan du jo også få scholarships fra England/USA....

Vet at det finnes sånne studier i Australia også. Vet ikke noe om priser/skolepenger der.

Dessuten billig hvis du er Eu statsborger, eller gifter deg med en  :sjarmor:

Ja, bevares. I dag gifter folk seg av så ymse grunner, så hvorfor ikke?

Skrevet

hvis du ikke kommer inn på utviklingsstudier kan du ta bachelor i samfunnsgeografi med mellomfagsfordypning i utviklingsgeografi på uio.

samfunnsgeo har blitt ganske mye vanskeligere å komme inn på i det siste, men fortsatt lettere enn utviklingsstudier, og du får en bredere kompetanse.

joda, verden trenger frivillige til å arbeide med utviklingshjelp, men ok betalte jobber i de store bistandsorganisasjonene er det kamp om.

Skrevet

Du kan studere i EU-land på Erasmusordning, da blir det litt lettere å ordne og du får litt stipend.

Jeg har ikke tatt sosant, men vet at det er ganske vanskelig å få relevant jobb som antropolog.

Hvis du vil jobbe i internasjonal bistand eller utvikling tror jeg du må være forberedt på gratis innsats noen år før du får sjans på en betalt jobb. Men det kan jo være givende på mange måter, ikke bare i forhold til å få bra fyll på CVn!

Utviklingsstudier, samfunnsgeografi, statsvitenskap el.l. gir lettere jobb. Vil du jobbe med utvikling så er forskjellige slags økonomistudier og agronomistudier ofte bra å ha, likeså tekniske fag som har med vannforvaltning og sånn å gjøre. Husk at de fattige som regel trenger stabil vannforsyning og mulighet til å produsere eller fiske sin egen mat, ikke forståelse :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Lange samfunnsvitenskapelige universitetsutdanninger er ikke yrkesretta, med mindre du blir forsker. Det jeg har lært på universitetet er hovedsaklig å kunne tenke analytisk og være kritisk til informasjon.

I tillegg har jeg gode allmennkunnskaper.

Fakta-kunnskapene jeg lærte på lavere grad, teorier og modeller o.l. har ingen relevans i forhold til den virkelige verden. Fakta-kunnskapene jeg lærte på hovedfaget vil være veldig lite nyttige seinere.

Minst halvparten av de som velger sosialantropologi har samme drøm som deg, å jobbe i utlandet for en bistandsorganisasjon. Jeg tror du har større sjanse til å få den muligheten hvis du studerer noe annet - økonomi, for eksempel.

Skrevet

Takk for flere svar..! :)

Ja, jeg er helt enig i at det er viktig med kunnskaper innen geografi, økonomi osv. (ang. vann, jordbruk osv. Det er jo det som er de store problemene mange steder). Og siden det er så mange som studerer sos.ant. som har samme drømmen som meg, er det ikke særlig lurt å velge det. Så da prøver jeg meg på noe annet istedet. Samfunnsgeografi er jo viktig i mange jobbsammenhenger, og jeg tror nok at det er veldig viktig å velge noe som har mange forskjellige arbeidsmuligheter. Det er nok ikke umulig at jeg prøver meg på noe sånt.. Så får jeg heller vurdere muligheten til å jobbe i utlandet senere (når jeg har jobbet noen år og fått litt erfaring på det området).

Vel..., igjen takk for alle svarene. Det er veldig nyttig for meg å få litt råd og tips fra noen som har litt mer erfaring enn meg.

Klem fra meg! :) :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...