Gå til innhold

Refs av prest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Har noen av dere fått kjeft/bebreidelser el.l. av presten da dere var til samtale før byllup fordi dere hadde vært samboende eller fått barn før ekteskapet?

Er litt bekymret for dette, skjønner dere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:o Nei, og ikke kjenner jeg noen som har fått det heller....

Men jeg vet om en prest som nekter samboere å være faddere ved dåp. :roll:

Skrevet

Jeg kunne nok ikke latt meg vie av en prest som har slike synspunkter nei. Vi kjenner heldigvis vår prest og vet hva han står for. I min kusines vielse fremhevet faktisk presten det at de hadde vært samboere i 10 år allerede som noe positivt, fordi de følte selv at de hadde levd som et ektepar lenge, som han sa.

Skrevet

Dette er år 2005!!! Men jeg vet at det er enkelte prester som nekter å vie skilte.

Skrevet

Har jeg ikke hørt om nei :o

Vår prest la også vekt på det at vi har vært lenge sammen og bodd sammen lenge som noe positivt.

Skrevet

Husker jeg gruet meg til dette jeg også!

Jeg har en datter på 10 år fra et tidligere forhold, og en sønn på et år med han jeg skal gifte meg med.

Presten sa ingenting negativt om noe han! Han virket nesten som om han var bare glad og fornøyd fordi det fortsatt var noen som valgte å gifte seg i kirken!!

:wink:

Skrevet

Jeg har også barn fra et tidligere forhold i tillegg til de 2 som jeg har sammen med samboer. Presten har aldri sagt noe om at han ikke vil vie oss fordi jeg/vi har barn fra før eller fordi vi er samboere. Men der finnes selvsagt prester som er imot både det ene og det andre, så det er ikke godt å vite......

Skrevet

Man spør jo en prest om han ønsker å vie paret. Da har han valget og kan si ja eller nei. Mange prester har de prinsippene som har blitt nevnt, men de fleste er nok up to date som jeg liker å si. Tviler på han kjefter på dere. Slapp av. Det er ikke farlig. :kul:

Skrevet

Hei

Vi var såpass heldige at presten er onkel til hun jeg giftet meg med. Vi hadde vært samboere i 2 år før vi giftet oss.

Fikk nesten styre som vi ville i kirkeprogrammet utover det han mente var pålagt. Men, det var da selfølgelig en spesiell situasjon med oss...og glade er vi for det :-)

DERSOM presten vil refse dere for samboerskap så BYTT PREST - får sikkert et enstemmig hallelujah her inne på det :-). Jeg regner egentlig med at ingen av prestene er interessert i å prege DAGEN på den måten du frykter, så jeg tror ikke du har noe å frykte. Tvert imot, GLED deg til dagen og avtal med presten hva dere gjerne vil høre av han/henne i kirken for å gjøre dagen spesiell for dere.

Skrevet

Fint prester ikke er som tannleger :sjarmor:

Jeg er av typen som altid har et hull eller nesten hull og hver eneste gang er det, drikk mindre brus, mindre ditt mindre datt. :fy:

Det er noe av grunnen til at jeg gruer meg til å gå til tannlegen fordi jeg vet nå får jeg den talen igjen :wink::ler:

____

Tror ikke prester som tilhører statskirken sier noe. :rosasmil:

Skrevet

Ja desverre har jeg hørt det :-( :-( :-( :-(

Men det var ikke i samtale til bryllup, men til barnedåp. Hvor foreldrene hadde følt seg uønsket i kirken for og døpe barnet sitt, fordi de var samboere og ikke gift.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal sannsynligvis gifte oss i den katolske kirken, og den er jo ikke kirken som er mest moderne akkurat....

Men godt å høre at ingen har opplevd dette. Tror jammen jeg skal ringe på forhånd å høre om de "kjefter" den anledningen. Bryllup er ikke planlagt ennå, men jeg tenker mye på dette likevel :-?

Tusen takk for alle svar :)

-Trådstarter

Gjest Anonymous
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om nei. Dette er 2005, og de aller fleste som gifter seg har jo vært samboere.

Da vi hadde samtale med presten som viet oss i fjor, snakket hun ikke om slike ting i det hele tatt. Hun spurte heller ikke om hvorfor vi ønsket å gifte oss kirkelig (for det hadde jeg fundert ut et svar på).

2004-brud

Skrevet

Hun spurte heller ikke om hvorfor vi ønsket å gifte oss kirkelig (for det hadde jeg fundert ut et svar på).

2004-brud

Det spurte vår prest om , men det er sansynligvis fordi B ikke er døpt.

Gjest Soon Mrs S
Skrevet
Skal sannsynligvis gifte oss i den katolske kirken, og den er jo ikke kirken som er mest moderne akkurat....

Men godt å høre at ingen har opplevd dette. Tror jammen jeg skal ringe på forhånd å høre om de "kjefter" den anledningen. Bryllup er ikke planlagt ennå, men jeg tenker mye på dette likevel :-?  

Tusen takk for alle svar :)  

-Trådstarter

Hei er selv katolikk men kommer ikke til å gifte meg i den katolske kirken.

Men tror nok de også begynner å bli litt mer liberal... Søster'n min har barn utenfor ekteskapet og att på til resultat av one night stand men fikk ungen døpt katolsk. Dette forventet jeg ikke skulle skje men bra at de også er blitt mykere.

Går sikkert bra skal du se :-)

Skrevet

Vår prest spurte også om hvorfor vi ønsket å gifte oss i kirken. Men vi kjente han ikke i det hele tatt, så jeg syns det var et naturlig spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...