Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mars 2018 #1 Skrevet 30. mars 2018 Hei! Jeg skriver dette innlegget for å få råd og tips av erfarne katteeiere i forhold til en kattunge jeg har (bodd her i litt over to uker). Den ble hentet hos en organisasjon som fanger hjemløse katter og anskaffer de hjem. Deretter blir kattene helsesjekket, grunnvaksinert, gitt ormekur, chippet, øretattovert og kastrert. Kattungen min er en slik katt på 7 måneder som de fikk berget etter at han holdt på å bli påkjørt. Da var han ca. 3 måneder gammel. Det er uklart om kattungen ble født ute eller havnet ute ved et uhell. De som hentet han jobbet en del med løfting og kosing og opplevde resultater. Men han er fremdeles skeptisk til nye folk. Jeg hadde på forhånd kjøpt inne det nødvendige: kattetoalett med tak, klorestativ, seng, teppe, leker, mat, skåler for mat og drikke, kattehule, klorebrett som er spikret fast på en vegg osv. Den første dagen føk han ut av buret og gjemte seg på badet. De første tre dagene spiste han ikke selv om jeg la maten foran han på gulvet på badet. Jeg lot den være i fred. Den var heldigvis dotrent og gjorde fra seg der og jeg var/er påpasselig med å holde den ren. Etter noen dager til oppdaget jeg på morgenen før jeg skulle på jobb at skålene for mat og drikke var tomme, ergo den spiste og drakk. Jeg har overvåkningskamera hjemme og kunne se at han lekte med lekene om natten etter at jeg hadde lagt meg. Jeg la også merke til at den skrapte på tapetet på veggene og det var da jeg kjøpte et klorebrett som kan spikres fast til en vegg. En dag listet han seg forbi meg da jeg holdt på med dataspill og da jeg så den, føk den inn på kjøkkenet. Leiligheten min er liten og jeg kunne ikke finne den noen steder. Men etter litt leting så jeg han gjemt bak mikrobølgeovnen på kjøkkenbenken. Jeg benyttet anledningen til å snakke med den og fikk klappet den flere ganger, men han hveste en del. Litt etter løp han og gjemte seg i doen sin og det gjøre den ofte. Den har to gjemmesteder, den ene bak sofaen og den andre bak tv-reolen. Kattungen er livredd meg og løper av gårde som om fanden er i hælene på den. Jeg får kun rengjort doen hans når han er ute av den, det vil si om nettene når den tror at jeg har lagt meg. Når han er i doen sin og jeg setter meg ned for å prate, så bare stirrer den på meg. Noen få ganger har jeg klappet den og da hveser den først, men så lar den seg bli klappet på. Men jeg tror at den ikke er komfortabel med det. I de siste to dagene har den begynt å urinere på gulvet til tross for ren do. Jeg har lest en del om slik atferd og tror at den gjør det for å markere revir. Det finnes også en spray som man kan spraye på steder man ikke ønsker at den urinerer. Det finnes også en type spray som kan sprayes på ting man ønsker at den skal knytte seg til (Catnip). Den er brukt på leker, senga, korestativet og klorebrettet. Jeg sprayet også hånden min for å test om han ble rolig, og det virker som at fungerte. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å gjøre den mindre redd meg? Jeg kan tydeligvis ikke la den herje om nettene på tapetet siden jeg leier, og må nok erstatte skadene den dagen jeg flytter. Dessuten er urineringen plagsom og jeg har fått nyttige tips om endring av slik atferd. Men jeg får ikke gjort noe atferdsendring siden den ikke er trygg på meg og holder seg unna. Har dere noen tips? Akkurat nå har jeg plassert kattedoen på badet (det er gulvvarme og varmeovn der) sammen med spise/drikkeskålen. Har også lagt noen leker på gulvet. Kanskje er det bedre at den oppholder seg på et mindre sted først? Alle tips og råd mottas med stor takk.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #2 Skrevet 30. mars 2018 Dersom du har mulighet til å ha en katt til, ville jeg ha skaffet meg en god og trygg katt. De lærer av hverandre og har selskap i hverandre. Ville ikke ha stengt han inne, katter liker heller ikke å ha do nær maten sin. Det aller beste du kan gjøre for å få han trygg på deg er å utnytte at han er nysgjerrig, alle unge katter er det uansett hvor redde de er. Finn noen leker på stang eller med snor (du kan også lage selv, f.eks en trådbit med en sammensurret tørkerullbit), så leker du masse med han. Uansett hvor skeptisk han er kommer jaktinstinket til å ta over. Ville ha prøvd å leke med han 7 + ganger om dagen i ca 10 min i slengen. Når han får lekt og blir litt sliten går han på do, spiser litt, sover, når han får noe å gjøre og blir utslitt fører det ofte til at han slutter med uvaner som å klore på veggen eller tisse på gulvet (med mindre han er syk). Anonymkode: 80868...834 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mars 2018 #3 Skrevet 30. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har mulighet til å ha en katt til, ville jeg ha skaffet meg en god og trygg katt. De lærer av hverandre og har selskap i hverandre. Ville ikke ha stengt han inne, katter liker heller ikke å ha do nær maten sin. Det aller beste du kan gjøre for å få han trygg på deg er å utnytte at han er nysgjerrig, alle unge katter er det uansett hvor redde de er. Finn noen leker på stang eller med snor (du kan også lage selv, f.eks en trådbit med en sammensurret tørkerullbit), så leker du masse med han. Uansett hvor skeptisk han er kommer jaktinstinket til å ta over. Ville ha prøvd å leke med han 7 + ganger om dagen i ca 10 min i slengen. Når han får lekt og blir litt sliten går han på do, spiser litt, sover, når han får noe å gjøre og blir utslitt fører det ofte til at han slutter med uvaner som å klore på veggen eller tisse på gulvet (med mindre han er syk). Anonymkode: 80868...834 Tro meg, jeg liker ikke å plassere den på badet. Men den er i doen sin hele tiden og det kan da neppe være sunt for helsen? Greia er at han ikke leker, men bare ligger mens den ser på meg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #4 Skrevet 30. mars 2018 Du kan også prøve å ha en do til. Ene katten min tisser utenfor doen med mindre jeg har en ekstra. Hun liker å bytte på hvilken hun bruker. De kan ikke stå inntil hverandre, da er det det samme som en for hun, så jeg har plassert de i forskjellige rom. Anonymkode: 63996...1ba
Arata Skrevet 30. mars 2018 #5 Skrevet 30. mars 2018 Hei og gratulerer med katt, vi er fosterhjem for en dyrevernsorganisasjon og har hatt en del redde katter. Hos min organisasjon sier de at kattene ikke skal oppholde seg i toalettet for noe annet enn å gå på do, ergo skal den ikke ligge der. Det letteste for å unngå dette er å ta av lokket på doen, da vil den ikke finne hjemmestedet like trygt lenger og vil antagelig finne et annet sted å ligge. Maten burde forresten stå så langt unna toalettet som mulig, de liker ikke at disse er nærme hverandre. For å gjøre katten tryggere er det bare en ting å gjøre, eksponere den for deg masse. Hvis den blir motivert av mat kan du lokke med godbiter, leverpostei, e.l. for å komme fram eller du kan leke med den hvis den synes dette er morsomt (har hatt katter som har vært så redde at alt dette har vært utelukket men det høres ikke ut som din er en slik). Ellers er det viktig å være tålmodig med utekattene, du kan være det første mennesket den har bodd hos. For å hindre at den hjemmer seg på veldig utilgjengelige steder anbefaler organisasjonen min å tette hjemmesteder som er langt unna mennesker (som under sofa, bak vaskemaskin o.l.) og heller lage noen liggeplasser der den kan ligge i fred (de liker høye steder med god utsikt). Jeg er sikker på at dette går seg til, lykke til 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mars 2018 #6 Skrevet 30. mars 2018 (endret) 28 minutter siden, Arata skrev: Hei og gratulerer med katt, vi er fosterhjem for en dyrevernsorganisasjon og har hatt en del redde katter. Hos min organisasjon sier de at kattene ikke skal oppholde seg i toalettet for noe annet enn å gå på do, ergo skal den ikke ligge der. Det letteste for å unngå dette er å ta av lokket på doen, da vil den ikke finne hjemmestedet like trygt lenger og vil antagelig finne et annet sted å ligge. Maten burde forresten stå så langt unna toalettet som mulig, de liker ikke at disse er nærme hverandre. For å gjøre katten tryggere er det bare en ting å gjøre, eksponere den for deg masse. Hvis den blir motivert av mat kan du lokke med godbiter, leverpostei, e.l. for å komme fram eller du kan leke med den hvis den synes dette er morsomt (har hatt katter som har vært så redde at alt dette har vært utelukket men det høres ikke ut som din er en slik). Ellers er det viktig å være tålmodig med utekattene, du kan være det første mennesket den har bodd hos. For å hindre at den hjemmer seg på veldig utilgjengelige steder anbefaler organisasjonen min å tette hjemmesteder som er langt unna mennesker (som under sofa, bak vaskemaskin o.l.) og heller lage noen liggeplasser der den kan ligge i fred (de liker høye steder med god utsikt). Jeg er sikker på at dette går seg til, lykke til Takk for svar! Jeg hadde en magefølelse om dette med doen. Det kan ikke være sunt for en katt å ligge i doen sin så det taket skal av. Når det gjelder leking så har jeg sett at den leker om natten, men ikke når jeg leker med den. Har en sånn leke med snøre og stang, men kattungen leer ikke på seg. Jeg har lest noen steder at folk tvangskoser med kattungen. Jeg er ikke helt komfortabel med tvangsbruk. Hva er ditt råd? Endret 30. mars 2018 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #7 Skrevet 30. mars 2018 2 hours ago, 007_008_007 said: Tro meg, jeg liker ikke å plassere den på badet. Men den er i doen sin hele tiden og det kan da neppe være sunt for helsen? Greia er at han ikke leker, men bare ligger mens den ser på meg. Prøv å ha leken ganske langt bort fra deg, f.eks en lang snor som saaaaakte flytter seg bak og rundt ting slik at han ikke må springe rett mot deg for å ta den. Om han ligger og ser på deg er det et steg i riktig retning, han er nysgjerrig på hva som skjer Du kan også søke opp videoer på youtube om du trenger tips til andre leker og hvordan du kan gjøre det for å få han gira. Anbefaler også gulv til tak klorestativ med soveplass helt øverst, der kan han føle seg trygg. Anonymkode: 80868...834
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mars 2018 #8 Skrevet 30. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Prøv å ha leken ganske langt bort fra deg, f.eks en lang snor som saaaaakte flytter seg bak og rundt ting slik at han ikke må springe rett mot deg for å ta den. Om han ligger og ser på deg er det et steg i riktig retning, han er nysgjerrig på hva som skjer Du kan også søke opp videoer på youtube om du trenger tips til andre leker og hvordan du kan gjøre det for å få han gira. Anbefaler også gulv til tak klorestativ med soveplass helt øverst, der kan han føle seg trygg. Anonymkode: 80868...834 Takk Jeg har lest noen steder at folk tvangskoser med kattungen. Jeg er ikke helt komfortabel med tvangsbruk. Hva er ditt råd?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #9 Skrevet 30. mars 2018 Just now, 007_008_007 said: Takk Jeg har lest noen steder at folk tvangskoser med kattungen. Jeg er ikke helt komfortabel med tvangsbruk. Hva er ditt råd? Det vil jeg ikke anbefale, kos kommer av seg selv når han blir trygg og komfortabel - det virker nok helt mot sin hensikt. Jeg har flere katter, men en 3 år gammel hannkatt ble ikke kosete før han var rundt 2 år, før det var han for travel med å leke og gjøre ugang, så ikke noe jeg ville ha stresset med. Jeg tenker at katten bør forbinde deg med ting som er positive, som lek, mat, en vennlig stemme, og ikke tvang eller situasjoner der han vil gjømme seg. Anonymkode: 80868...834
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Skrevet 30. mars 2018 2 hours ago, 007_008_007 said: Noen få ganger har jeg klappet den og da hveser den først, men så lar den seg bli klappet på. Men jeg tror at den ikke er komfortabel med det. I de siste to dagene har den begynt å urinere på gulvet til tross for ren do. Jeg har lest en del om slik atferd og tror at den gjør det for å markere revir. Det som er mere sannsynlig er at den ikke føler seg trygg på doen fordi du kommer bort der når den er i en særdeles sårbar tilstand (kan ikke bare løpe vekk). Jeg er tilhenger av å la katten komme selv. Har også hatt en vill kattunge, og det jeg gjorde var å la den helt ifred, og å holde på med en leke i tråd mens jeg satt og så på TV eller noe. Katten kom og ble nyskjerrig, og etter hvert klatret den opp på meg også, og jeg fikk klappe den etc. Jeg tenkte at den aldri kom til å bli tam, for det tok så lang tid, men den ble veldig kosete til slutt og forlangte å sove med meg i senga hver natt Anonymkode: d765c...630 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mars 2018 #11 Skrevet 30. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det som er mere sannsynlig er at den ikke føler seg trygg på doen fordi du kommer bort der når den er i en særdeles sårbar tilstand (kan ikke bare løpe vekk). Jeg er tilhenger av å la katten komme selv. Har også hatt en vill kattunge, og det jeg gjorde var å la den helt ifred, og å holde på med en leke i tråd mens jeg satt og så på TV eller noe. Katten kom og ble nyskjerrig, og etter hvert klatret den opp på meg også, og jeg fikk klappe den etc. Jeg tenkte at den aldri kom til å bli tam, for det tok så lang tid, men den ble veldig kosete til slutt og forlangte å sove med meg i senga hver natt Anonymkode: d765c...630 Alternativet at den nærmest bosetter seg i doen er heller ikke bra helsemessig. Doen kan fint plasseres på badet.
Gjest JeSuisLouise Skrevet 30. mars 2018 #12 Skrevet 30. mars 2018 Jeg adopterte en mishandlet katt en gang så kan bare fortelle hva jeg gjorde For han var utrolig redd for mennesker, han hadde kommet fra en familie der de sparket/slo han. Da han kom hit å løp han under tv-reolen og sengen. Jeg var helt rolig rundt han, tvang han ikke til å kose eller noe. Det jeg gjorde hver dag var å sette fram noen godbiter og snakke til han med rolig stemme. Etter noen dager så kom han ut i stuen og la seg på gulvet rett ved meg. Og etter 2 mnd så hoppet han endelig opp i sengen min og i sofaen av fri vilje, og ble en skikkelig kosegris. Det høres ut som katten til TS er litt traumatisert og, det er ikke normalt at de gjemmer seg i kattedoen. Jeg ville satt meg rett ved katten litt hver dag, bare snakk til den, syng en sang eller noe. Og gjem godbiter rundt om i huset. Den må lære seg å bli trygg. Prøv å leke med den også!
Emmelise Skrevet 30. mars 2018 #13 Skrevet 30. mars 2018 Hannkatten min var vill da jeg fikk ham. Han var 16 uker gammel om jeg ikke husker feil. Jeg har også vært fosterhjem ved en anledning for en kattemor som hadde 4 unger som var født ute, så det krevde jo litt arbeid det også. Tvangskos vil jeg ikke anbefale under noen omstendigheter. Hovedsaklig fordi ved dette tidspunktet så er den for gammel. Stor forskjell på hvordan de håndterer ting ved 7 måneder og 7 uker. Med hannkatten min fikk jeg simpelthen ikke sove de første to ukene. Han mjauet kontinuerlig gjennom natten, tydelig urolig og utrygg. Første natten dog snek han seg opp i sengen min og snuste litt på meg... før han bet meg i armen... Etter omtrent en måneds tid var det greit at jeg satt ved siden av ham i sofaen. Det var under forutsetningen at jeg satt der først, han kom når han selv ville og at jeg ikke rørte på meg. Men det aller største gjennombruddet kom hovedsaklig etter halvannen måned da mine foreldre var på besøk og faren min, irriterende nok, gjorde noe jeg ikke hadde tenkt på selv, nemlig introduksjonen av kokt skinke. Men ikke start med godbiter umiddelbart i den tro om at det er mirakelkuren, som så mye annet kommer dette uansett til å ta tid. Det skader ikke å sitte i nærheten og bare pludre litt med deg selv (eventuelt til katten) så katten blir vant med deg og lydene du lager. Blunk sakte ved øyekontakt. Hannkatten min er idag snart 12 år gammel og du skal lete lenge etter større sofagris. Jeg hadde en trygg og vennlig hunnkatt på samme alder som ham samtidig og det er godt mulig hun hadde positiv innvirkning på ham i å gjøre ham trygg. Men du må også huske at katter er territorielle og det ikke nødvendigvis er en god ide å introdusere en tamkatt inn i situasjonen.
Gjest 007_008_007 Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 @Arata Jeg fulgte rådet ditt og tok av taket på kattedoen og plasserte den på badet. Kattungen har gjort fra seg der og leter nå febrilsk etter nye gjemmesteder. Dette er nok mye bedre enn at han gjemmer seg i doen sin som jeg virkelig ikke kan tenke meg er hygienisk.
Gjest 007_008_007 Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 @Arata I dag hadde kattungen tydeligvis løs mage fordi den gjorde fra seg bak sofaen. Hele dagen gjemte den seg bak tv-reolen og jeg har datamaskinen rett ved siden av og var opptatt på den. Men så gikk han ut av skjulestedet og gjorde fra seg bak sofaen. Jeg tørket opp og av frykt for nye episoder måtte jeg holde han og plassere han ved siden av doen sin. Han har sannsynligvis ikke turt å gå forbi meg på vei til badet. Han gjorde motstand, men jeg så ingen annen utvei enn å få tak i han og plassere han ved siden av doen. Føler meg som verdens største drittsekk, men noen ganger må man bare gripe inn. De jeg hentet han hos fortalte at da de skulle ta han med til dyrlegen, så gjorde han masse motstand.
Arata Skrevet 1. april 2018 #16 Skrevet 1. april 2018 Hvis han er redd er det ikke jo ikke rart han han blir sint og gjør motstand om du løfter på han, den er ikke trygg på at du ikke skal skade den enda, det kommer seg. Du burde heller lage et hjemmested der den kan ligge (noen katter liker huler, noen liker høye skap e.l de kan ligge på) enn å la den ligge i doen. Har du et reisebur? Den fosterkatten jeg har nå liker å ligge inne i buret sitt, siden dette er steng og trangt, men det har ikke de forrige kattene likt så det er ikke for alle. Likevell kan du jo lage et hjemmested som er lignende. At den har løs avføring kan komme av så mangt, blandt annet stress, om det vedvarer må du ta kontakt med dyrlege. Noen uhell med redde katter må medregnes, jeg vil regne med at det går seg til om du bare lager et hjemmested der katten kommer seg til og fra doen, de foretrekker jo tross alt å gjøre fra seg i sand. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå