Gå til innhold

Vektklubb.no vs Lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg MÅ gjøre noe med vekta nå, men er litt rådvill.. Jeg har ME så er derfor avhengig av at maten er kjapp å tilberede, og ikke gir flere tonn med oppvask, da blir det altfor mye for meg.. Etter masse googling og vurdering av knekkebrød-dietten og sykehus-dietten osv, har jeg kommet fram til at de ikke er holdbare i lengden, jeg bør finne noe jeg kan leve med, så jeg ikke ender opp som jojo-slanker.. (Knekkebrød og sykehus legger man jo fort på seg igjen etterpå).. 

Jeg har innsett at for å få nedgang som varer (spesielt siden jeg har treningsintoleranse pga ME) må det være noe jeg kan leve på resten av livet, uten å føle at jeg forsaker for mye. Står derfor igjen å vurderer å enten melde meg inn i vektklubb eller kjøpe en kostholdsplan med lavkarbo.. Spørsmålet mitt er derfor; hvor er de letteste måltidene å lage? Hvilken av de krever minst matlaging, og dermed også minst oppvask? Noen som har erfaring?

Anonymkode: 2b175...947

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk "ingen av dem". Ingen av de to løsningene du nevner har spesielt fokus på "lite matlaging" og "minst mulig oppvask". Nesten alle matfilosofier kan gjøres enkelt eller komplisert. Du må rett og slett sette deg ned sjøl og tenke ut noen enkle retter/kombinasjoner for frokost, lunsj og middag. Et akseptabelt måltid vil inneholde noe med protein, noe stivelse (hvis du ikke spiser lavkarbo), fett (hvis mager proteinkilde) og grønnsaker. Brødskiver med pålegg og et glass melk er vel greit til frokost? Mange retter kan lages "alt en en gryte". Frukt trenger ofte ikke engang å skrelles. Frosne grønnsaker er ferdig kuttet, trenger bare å tines og varmes. Kommer du inn i en rutine med å gjøre i stand kvelden i forveien, går selve tilberedningen kjapt. For de dagene du er helt på felgen, finnes Fjordland.

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo krever en del matlaging og kunnskap. Vektklubb er kun kaloriredusering, i ditt tilfelle ville jeg tro vektklubb er bedre.

Anonymkode: c0b1e...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 47kg på et år med vektklubb og var kjempefornøyd med den tjenesten. Du teller kalorier og går gradvis nedover, så det er greit å forholde seg til og du får tid til å innarbeide nye rutiner. På vektklubb skriver du inn det du inntar selv, så det er litt opp til deg hva det blir du spiser. Det er ikke sånn at du får en oversikt med "dette skal du spise i dag", selv om du riktignok får forslag til ukemeny hver uke, men de varierer i tidsbruk og oppvask. Da jeg var i prosessen endte jeg stort sett med å spise forskjellige former for wok, fordi jeg ville ha i meg så mye grønnsaker som mulig og litt protein. Stort sett gikk alt da i én panne.

Anonymkode: 80d00...1bf

Skrevet

Sunn mat, med ingen innsats og minimalt med oppvask - makroboks.no

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Makroboks leverer ikke her jeg bor, så den utgår :)

Jeg klarer å lage "vanlig" mat altså, sånn vanlige hverdagsmiddager og enkelte helgemiddager, som f.eks taco, kjøttkaker, pizza, gryteretter, supper osv... Men jeg klarer ikke sånne matretter som man må stå i flere timer med masse tilbehør, slik som "høytidsmiddager" er, eller slik det er på paleo. (Har noen venner som sverger til det, men de gjør jo ikke annet enn å stå på kjøkkenet og lage mat!) 

Men da ser det ut til at vektklubb kanskje blir det enkleste for meg? :) 
Wish me luck :D

TS

Skrevet

Nå ble jeg plutselig nysgjerring på hvorfor akkurat vektklubb.no, det er mange tilsvarende tjenester som er gratis?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

Nå ble jeg plutselig nysgjerring på hvorfor akkurat vektklubb.no, det er mange tilsvarende tjenester som er gratis?

Er det? Hvor man får enkel tilgang til menyforslag og oppskrifter å slipper å tenke for mye selv?  Tar gjerne imot tips til sider :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Hvor man får enkel tilgang til menyforslag og oppskrifter å slipper å tenke for mye selv?  Tar gjerne imot tips til sider :)

Njæ, MFP er basert på at man skal tenke selv. Jeg liker å fikle med det selv, men det finnes masse menyforslag og oppskrifter på nettet for dem som vil ha det. Tror forresten Sparkpeople har menyforslag, og den er også gratis. Man så er jo den amerikansk, kanskje noen av matvarene er vriene å få tak i/finne ut av.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 47kg på et år med vektklubb og var kjempefornøyd med den tjenesten. Du teller kalorier og går gradvis nedover, så det er greit å forholde seg til og du får tid til å innarbeide nye rutiner. På vektklubb skriver du inn det du inntar selv, så det er litt opp til deg hva det blir du spiser. Det er ikke sånn at du får en oversikt med "dette skal du spise i dag", selv om du riktignok får forslag til ukemeny hver uke, men de varierer i tidsbruk og oppvask. Da jeg var i prosessen endte jeg stort sett med å spise forskjellige former for wok, fordi jeg ville ha i meg så mye grønnsaker som mulig og litt protein. Stort sett gikk alt da i én panne.

Anonymkode: 80d00...1bf

Wow!! 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...