Gå til innhold

Tips til burdyr til barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rotter er fine kjæledyr. Men de krever også mye hjernetrim da de er smarte dyr. Hatt rotter i mange år og absolutt alle har lært fort at ledninger ikke skal bites på og de har gått løse etter arbeidstid. Men det er faktisk mye vanskeligere å reise på ferier når man ar rotter enn for x hund, siden det ikke er så mange som har lyst å passe rotter og i tillegg ha de mye til kos og trening.

Anonymkode: d7308...e0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Marsvin har mange av de samme allergenene som katt. Så da kan det bli vanskelig med den som er mye på besøk hos dere. Innhegning i hagen fungerer ikke. Marsvin tåler ikke trekk/vind særlig, og ja, de graver seg ut. 

Anonymkode: 78b3a...bc8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har litt plass ute, hva med høner?

Anonymkode: 89615...d1d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har litt plass ute, hva med høner?

En veldig morsom tanke så takk for tipset, men jeg heller litt mer mot klassisk kjæledyr som kan ha inne, og heller ha dyret ut om de trives med litt uteliv og været passer. 

Allergen nevnte jeg såvidt, at jeg tror det handler om å mislike katt mer enn allergi. Så allergi er egentlig ikke et hinder men katt utgår for å bevare familefreden. Dessverre, for jeg liker katter. 

Leser om marsvin og ørkenrotter nå. Virker å være litt det vi kan være ute etter, men får fortsette å tenke. :) Vi har ennå noen år på oss, før yngste er gammel nok til å forstå at dyr er individ og ikke en leke. 

Anonymkode: 5ca11...b6e

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En veldig morsom tanke så takk for tipset, men jeg heller litt mer mot klassisk kjæledyr som kan ha inne, og heller ha dyret ut om de trives med litt uteliv og været passer. 

Allergen nevnte jeg såvidt, at jeg tror det handler om å mislike katt mer enn allergi. Så allergi er egentlig ikke et hinder men katt utgår for å bevare familefreden. Dessverre, for jeg liker katter. 

Leser om marsvin og ørkenrotter nå. Virker å være litt det vi kan være ute etter, men får fortsette å tenke. :) Vi har ennå noen år på oss, før yngste er gammel nok til å forstå at dyr er individ og ikke en leke. 

https://tv.nrk.no/serie/fbi-redder-hoena

Du kan jo se på denne hvordan det gikk med deres høner. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for mange flere gode tips. 

Kjellerstuen blir flittig brukt, det er TV-stuen vår med åpen trapp til den andre stuen (halvetasje, og åpent), så det er ikke som de blir parkert i ensomhet, var mest av vane jeg skrev det. 

Fordelen er at kjellerstuen har mindre vindu og litt høyt på veggen, samt er på skyggesiden av huset så rommet blir aldri "sol-kokt" og er derfor der vi har akvariet også. 

Katt kan vi ikke ha grunnet allergi hos et familiemedlem som er her ofte. En allergi jeg mistenker er mest at personen hater katter, men det er et helt annet hjertesukk. Hund har vi ikke mulighet eller passende livsstil til, men kjæledyr vi kan ha inne over flere dager fint kan fungere med huspasser når vi reiser bort. 

Kan marsvin ha en liten innhegning i hagen? Graver de seg ut? 

Jeg pleide å ha mine marsvin ute på dagtid om sommeren, et lunt sted, når været var bra. Hadde planer om større innhenting, men det ble aldri. Brukte et kaninbur uten bunn, som kunne flyttes rundt slik at de hadde nytt og friskt gress. 

Min erfaring er at de ikke gadd å grave seg ut om de hadde nok friskt gress inne i buret. 

Opplevde 1 gang at de gravde seg ut, da hadde de spist alt gresset i buret. Det er vel lurest å ha en slags bunn i innhengningen for sikkerhets skyld. 

Har inntrykk av at de hadde mye glede av å være ute. Jeg tok dem inn til natta da jeg tenkte det ble for kaldt og rått for dem. 

Det står mye om marsvinhold på mattilsynets sider, så kan sikkert være greit å lese der 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...