Gå til innhold

Tips til burdyr til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke til barn, men til en barnefamilie. 

Vår yngste er ennå for ung til å behandle dyr pent, så det er snakk om å vente noen år, barna skal forstå at dyr trenger matro, fred, behandles pent og forsiktig m.m.

Men vi er helt grønne på alt unntatt katt og akvarium. 

Jeg er åpen for det meste. Manne  synes degus er morsomme, men jeg har inntrykk av at de trenger mye plass? Mulighetene våre er bur på 1,5ish kvm grunnflate i kjellerstue, og eventuelt et utebur i skygge på terrasse. Forstår at ikke alle kan være ute, men det er mulighetene våre. 

Kanin ville nok vært veldig populært hos barna, men jeg føler det blir litt stort og synes det blir trist med så mye tid i bur for en eller flere kaniner. 

Noen tips til rase, type bur, antall? Det er to barn i husstanden, yngste blir vel 4-5 før vi går til anskaffelse. Så å få to stk så de har "en hver" hadde vært perfekt. 

Anonymkode: 5ca11...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kaniner skal ALDRI oppbevares i bur. Å de SKAL være minst to og begge skal kastreres. Hvis du vurderer kanin så meld deg inn i den store kaninboka på Facebook, der får dere tips til hvordan dere kan lage et fint uteområde, eller hvordan dere kan gjøre det innendørs. Et bur skal bare brukes som en base. Kaniner er ofte mest aktive når vi sover, å skal derfor heller ikke stenges inne i bur. Kaniner er kule dyr, kan bli veldig kosete og lekne, men de er ikke dyr som skal løftes på eller holdes med mindre man må (kloklipp etc) å det må barna forstå. 

Det er masse ny info om kani hold, så jeg vil virkelig anbefale den store kaninboka om dere vurderer kanin. 

Løvehode eller hermelin er fine kaniner. Skaff gjerne gjennom dyrebeskyttelsen, da får dere ferdig bondede og kastrerte kaniner. Dyrebutikken er ikke et sted man hverken kjøper dyr fra eller skaffer seg info om kanin fra da infoen dems er utdatert og ofte skadelig for kaniner (slik som at de sender med folk gnagerblanding og gnagestein, fyfyfy!!)

Anonymkode: d73ee...71d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

I tilleg så må jeg si, (selv om dere sikkert er fullstendig klar over det), at det er dere som foreldre som skaffer dere dyr. En kanin kan med god behandling leve i 12 år, er dere klare for det? Det er dere som foreldre som må være obs på alle sykdommer og skader som kan oppstå. Det er 100% deres ansvar. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor absolutt burdyr? Vi har katt, og det er da virkelig en selvfølge og oss voksnes ansvar å se til at treåringen ikke er hardhent eller slem med katten. 

Anonymkode: 4b222...087

• Liker 7
Skrevet

burdyr er utrolig mye ansvar selv for en voksen. det eneste jeg kan tenke på som ikke trenger så alt for mye er hamster, men de sover jo på dagen. Kaniner skal ikke i bur! kaniner skal være frittgående inne og bare ha buret som base. jeg anbefaler ikke kaniner med mindre du vil ha utrolig mye jobb. det er ikke noe for barn. kaniner skal ikke løftes på og det er ikke alle kaniner som blir kosete. rotter og andre burdyr trenger også utrooolig mye så blir dem glemt av barna når det blir for mye jobb. 

jeg hadde faktisk anskaffet en katt, det er mye mindre arbeid og katter er veldig selvstendige individer. katten kan man kose med, men den sier også tydelig i fra når den ikke vil mer. jeg tror katt hadde vært perfekt, lite jobb og mye lek. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en undulat? De kan bli fantastiske om du bruker mye tid i starten på å få de tamme.

Anonymkode: 94172...b2b

Skrevet

btw. jeg er selv oppvokst med kaniner, marsvin, rotter, mus og andre burdyr. dette er dyr som blir svært ulykkelige av å være i bur, de trenger utrolig mye tilrettelegging for å ikke være ulykkelige og barn går svært fort lei. når jeg var barn gikk jeg lei av arbeidet etter 2 uker og da måtte mamma ta over. jeg har en liten hund nå og en katt og jeg syntes det er mye mindre arbeid. hunden og katten kommuniserer man med på en helt annen måte. katter klorer om de blir klemt for hardt eller barn er brå, men en kanin blir frossen fordi den er så redd. jeg hadde adoptert en katt fra dyrebeskyttelsen, dem har også kattunger for adposjon om det er mer "gøy" for barna. da kan du lære barna å rense kassen, men det er også mye lek. laserpenn, kosing og masse leking med katten. katten går når den ikke vil mer. dere kan ha katten i sele feks ute om sommeren om dere ikke har utemuligheter så kan du og barna gå tur med katten. det syntes de sikkert er gøy. 

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet

Kaniner blir lei unger desverre. De syntes ikke noe særlig om å bli holdt eller lekt med. Barna går lei. Samme med fugl. Katt er fint. Den kommer og går som den vil. Er barna flinke så kan katten bli en riktig kosegris. Pinnedyr er bra. De har ikke noe imot å krabbe på barna, biter ikke, bryr seg ikke om støy, og krever svært lite. Mange barnehager har pinnedyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Om dere leser første setning så forstår dere trolig at vi ikke har tenkt å la barna ha ansvaret. 

Og som nevnt så er kanin et ønske av barna som JEG ikke tror vi har plass til, så jeg ber om tips her til andre typer som kan passe. Nevnte det fordi jeg synes det blir stort, så ønsket tips om noe mindre. Men det kunne jeg såklart ha skrevet mer tydelig. 

Men jeg ser at det svartmales fra alle vinkler. Jeg får forsøke en annen arena for å få råd. Årsak til burdyr er flere, det er ikke dermed sagt at dyret eller dyrene skal være i bur til enhver tid, men at de vil tilbringe 2/3 av tiden der. Vi har mulighet for å bygge i høyden og lage tilpasset bur over tre nivåer innendørs. Man skulle tro det var nok plass til en mus eller hamster uten at de blir ulykkelige. 

Føler meg som en dyreplager bare for å ha tenkt tanken. Ikke tenker verste om alle. Her forsøker jeg å undersøke 2-3 år i forveien hva som er best og vil fungere best til våre premisser.

• Liker 3
Skrevet

jeg prøver ikke å svartmale, men jeg kom med mine erfaringer. hvorfor kan dere ikke ha katt? da tror jeg hamster kunne ha vært noe. det er ett ganske enkelt dyr, men ikke veldig kosete. de sover en del på dagen og er veldig aktive om natten. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dere burde gå for kanin ettersom de må ha stor plass og burde ikke være i bur, helst ute om sommeren ol.. Jeg ville anbefalt marsvin! Det er fine familie dyr som liker å koses og klappes på og de lager til og med kose lyder. Men om dere skal ha marsvin må dere ha to (trives ikke alene ettersom de er flokkdyr) Har hamster selv men ville ikke anbefalt det til familier med små barn siden de er veldig små og det er derfor lett og klemme litt for hardt el. 

Anonymkode: ee750...179

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med marsvin og synes det var bra. Det skal sies at jeg ikke fikk før jeg ble 9-10 år, og en 5-åring kan ikke ha ansvar for et dyr. Den greia med at dere ikke vil at dyret skal måtte leve hele livet i et bur er nå litt merkelig når du spør etter tips til BURdyr men :fnise:

Anonymkode: c2a14...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra hva du skriver Ts så vil jeg anbefale at dere utelukker hamster og kanin, hamstre er drit kjedelige (barna går lei) og kanin krever for mye.

Jeg tenker at marsvin eller rotter kan være noe for dere. De er begge dyr som kan bli utrolig håndtamme, som kan lære triks og som lever godt med stort (STORT) bur og muligheten til å være ute hver dag, mens dere holder øye med dem så klart (dere voksne). Alt av ledninger må sikres, det er utrolig hvor fort de gnager på ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Degus må i hvert fall strykes av lista, da dette er svært sårbare dyr som sjelden, om ikke aldri, vil få et godt liv i en barnefamilie. 

Dersom det absolutt må være burdyr, er marsvin eller tamrotte dyrene jeg vil anbefale. Men det er uakseptabelt at de «stues bort» i en kjellerstue, de skal være der resten av familien er. Og minst mulig i bur. Husk - minst to dyr sammen.

Anonymkode: 78b3a...bc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med marsvin. Kjempe trivelige, snakkesalige og artige dyr. 

Anonymkode: 61f0e...889

Skrevet (endret)

Jeg ville gått for marsvin, men husk for all del å kjøpe to. Marsvin trives dårlig alene. Det er en del arbeid med vask av bur og lignende, men det er en god mulighet til å lære barna litt om ansvar. Husk likevel at de lever ganske lenge. Mine levde i 8 år. De er kosete, sosiale dyr som liker oppmerksomhet, men husk å behandle dem varsomt. Små barnehender kan fort bli ivrige, så jeg ville lært barna opp til at man SITTER når man holder dem og at det er de voksne som skal ta marsvinet ut av buret og sørge for at de ikke mistes i gulvet eller blir for røft behandlet. Det skal alltid være voksne i rommet og passe på når barna koser med dyrene. Dette gjelder uansett hvilket dyr man kjøper. Lær barna at når dyrene gjemmer seg i huset i buret sitt, så vil de ha fred og skal ikke taes ut av buret. 

Alternativet er hamster, men de er nattdyr og lite sosiale. Det kan fort bli litt kjedelig. De lever i maks to år, så man har ikke en like lang forpliktelse som med marsvin, men som sagt: De er ikke like mye selskap i. 

Edit: Ser du skriver at buret skal være i kjellerstuen. Da regner jeg med dere oppholder dere en del der? Marsvin liker å være der det skjer ting og å følge med på familien sin, så da er det greit om dere er en del i nærheten av buret (Utrolig morsomt hvor fort de kobler lyden av kjøleskapet med mat :ler: ) 

Endret av altflyter
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at dyret ikke bare blir stuet bort i kjelleren når barna går lei da? Ekstremt sosiale dyr som rotter og degus blir ekstremt ulykkelige om de ikke får nok sosial kontakt.

Anbefaler katt.

Anonymkode: 102c2...a78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2018 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Om dere leser første setning så forstår dere trolig at vi ikke har tenkt å la barna ha ansvaret. 

Og som nevnt så er kanin et ønske av barna som JEG ikke tror vi har plass til, så jeg ber om tips her til andre typer som kan passe. Nevnte det fordi jeg synes det blir stort, så ønsket tips om noe mindre. Men det kunne jeg såklart ha skrevet mer tydelig. 

Men jeg ser at det svartmales fra alle vinkler. Jeg får forsøke en annen arena for å få råd. Årsak til burdyr er flere, det er ikke dermed sagt at dyret eller dyrene skal være i bur til enhver tid, men at de vil tilbringe 2/3 av tiden der. Vi har mulighet for å bygge i høyden og lage tilpasset bur over tre nivåer innendørs. Man skulle tro det var nok plass til en mus eller hamster uten at de blir ulykkelige. 

Føler meg som en dyreplager bare for å ha tenkt tanken. Ikke tenker verste om alle. Her forsøker jeg å undersøke 2-3 år i forveien hva som er best og vil fungere best til våre premisser.

Må vel bli en mus eller rotte. De fleste andre dyr krever minst like mye plass som en kanin. 

Anonymkode: 2e6c2...095

Skrevet

Om dere vil ha to, er marsvin et bra alternativ 😊 

Personlig har jeg mer sans for syrisk hamster. Jeg ser ofte mange beskriver de som kjedelige og lite sosiale, men jeg syns de er veldig morsomme, opplever de vi har hatt som  intresserte og kvikke dyr. Jeg har større barn en du da, fikk hamster da barna var rundt 10. Men våre har vært våken fra ca 19 - 20 på kvelden, så da har vi hatt god tid å være sammen med den. Vi har fått dem tamme, slik at de kommer når vi lokker dem når de er ute å går i stua på egen hånd. ( viktig å sikre ledninger etc) 

Anbefaler større bur en det en finner i dyrebutikken - vi har brukt et glasskap fra ikea som har bunnflate på ca 40 × 150 cm.  Fått snekret et lokk med lufting i.

Ser dyret kjeder seg fryktelig i et mindre bur, med små bur blir det mye sprinkelgnaging. Med et større bur bør den fremdeles aktiviseres hver dag, men langt mindre en den har behov for i et mindre bur. En annen fordel med glassbur ( et stort akvarium er altså fint å bruke) er at vi ser hamstern når den leker og klatrer  og driver på med sitt og det er gøy å følge med på, syns vi da. 

Det som kan være dumt for dere, er jo at de er veldig territoriale, og en bør ha to bur om en har 2 hamstre. Ellers slåss de mye.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for mange flere gode tips. 

Kjellerstuen blir flittig brukt, det er TV-stuen vår med åpen trapp til den andre stuen (halvetasje, og åpent), så det er ikke som de blir parkert i ensomhet, var mest av vane jeg skrev det. 

Fordelen er at kjellerstuen har mindre vindu og litt høyt på veggen, samt er på skyggesiden av huset så rommet blir aldri "sol-kokt" og er derfor der vi har akvariet også. 

Katt kan vi ikke ha grunnet allergi hos et familiemedlem som er her ofte. En allergi jeg mistenker er mest at personen hater katter, men det er et helt annet hjertesukk. Hund har vi ikke mulighet eller passende livsstil til, men kjæledyr vi kan ha inne over flere dager fint kan fungere med huspasser når vi reiser bort. 

Kan marsvin ha en liten innhegning i hagen? Graver de seg ut? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...