AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Skrevet 30. mars 2018 Spørsmålet sier sitt. Jeg tror det finnes en Gud, men ingen religion! Hva mener dere? Anonymkode: c7953...7d4 1
stan Skrevet 30. mars 2018 #2 Skrevet 30. mars 2018 Det er vel et spørsmål om hvordan man definerer religion? Det er jo mulig at de religionene du kjenner ikke matcher din oppfatning av Gud. Men når du setter ord på din forståelse av Gud, lager du en religion. Hvordan tenker du dette er?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Skrevet 30. mars 2018 Jeg tror på Gud, men jeg har ikke noe tro på kristendommen, så for meg så er det helt problemfritt å tro på Gud uten å tro på religion i hvert fall. Anonymkode: d4e70...245
Gjøksuppe Skrevet 30. mars 2018 #4 Skrevet 30. mars 2018 Å definere religion kan gjøres på mange måter, men slik jeg ser det er religion i sin kjerne tanken om at menneskelig handling leder til en eller annen guddommelig belønning. Dette fører da til at kristendom i sin reneste form ikke er religion etter definisjonen over da ingen handling du gjør vil gi deg noen belønning, da Den Hellige Ånds virke i deg frelste deg, og med det er du gitt ALLE himmelske velsignelser. Rettferdighet tilregnes deg, så alt du gjør er i takk og ikke for egen vinning, du har vunnet alt! 1
den1m Skrevet 30. mars 2018 #5 Skrevet 30. mars 2018 Religion er jo diverse ritualer osv som skal følges for å fortjene Guds kjærlighet/tilgivelse, men Jesus tok seg av den jobben, så man er frelst ved tro. Du kan tro på en Gud, men hvem er han, og hvis vi ikke er skilt fra Gud, hvorfor ser da verden ut som den gjør? Noe er det, og Jesus pekte på hva, og viste hvem Gud er.
Daniel123 Skrevet 30. mars 2018 #6 Skrevet 30. mars 2018 Ja, det er fullt mulig å tro på en Gud som har skapt hele verden og virkeligheten, samtidig som en avviser alle religioner.
Gjest Balian d'Ibelin Skrevet 30. mars 2018 #7 Skrevet 30. mars 2018 Nei man må ikke tro på en religion
linsejesus Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 13 hours ago, Gjøksuppe said: Å definere religion kan gjøres på mange måter, men slik jeg ser det er religion i sin kjerne tanken om at menneskelig handling leder til en eller annen guddommelig belønning. Dette fører da til at kristendom i sin reneste form ikke er religion etter definisjonen over da ingen handling du gjør vil gi deg noen belønning, da Den Hellige Ånds virke i deg frelste deg, og med det er du gitt ALLE himmelske velsignelser. Rettferdighet tilregnes deg, så alt du gjør er i takk og ikke for egen vinning, du har vunnet alt! Men de fleste kristne tror vel at man må bestemme seg for å tro/følge Jesus/omvende seg. Uansett tror jeg denne definisjonen av religion stort sett brukes av kristne som ønsker å poengtere at frelsen er ved tro, ikke gjerninger, som jo er noe av det som skiller kristendom fra de fleste andre religioner. Men i praksis stemmer det sjelden, det er ikke ofte jeg ser kristne som tror dette 100%.
den1m Skrevet 31. mars 2018 #9 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, linsejesus skrev: Men de fleste kristne tror vel at man må bestemme seg for å tro/følge Jesus/omvende seg. Uansett tror jeg denne definisjonen av religion stort sett brukes av kristne som ønsker å poengtere at frelsen er ved tro, ikke gjerninger, som jo er noe av det som skiller kristendom fra de fleste andre religioner. Men i praksis stemmer det sjelden, det er ikke ofte jeg ser kristne som tror dette 100%. Vel, hvis det ikke er ved tro, så er det jo gjerninger som avgjør om du kommer til himmelen eller ikke, men det slår jo beina under evangeliet. Den kriminelle som hang på korset ved siden av Jesus spurte bare Jesus om han ville huske på ham, det var alt Jesus forlangte. Spørsmålet er om du tror, hvis du trampler på Jesu offer og f.eks blir seriemorder, etter at du har blitt kristen. De aller fleste kristne skjerper seg i respekt for Jesus, og føler skam over synd som et resultat av troen. Men frelsen hviler mao. ikke på gjerningene du gjør.
Gjøksuppe Skrevet 31. mars 2018 #10 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, linsejesus skrev: Men de fleste kristne tror vel at man må bestemme seg for å tro/følge Jesus/omvende seg. Uansett tror jeg denne definisjonen av religion stort sett brukes av kristne som ønsker å poengtere at frelsen er ved tro, ikke gjerninger, som jo er noe av det som skiller kristendom fra de fleste andre religioner. Men i praksis stemmer det sjelden, det er ikke ofte jeg ser kristne som tror dette 100%. At tro er en aktiv handling en skal kunne tilskrive seg selv som en eller annen prestasjon er nok desverre som du sier noe mange kristne holder fast ved, men Paulus skriver at troen kommer ved å høre Guds Ord, for med Ordet kommer ånden og vi kan bli frelst (Ef. 2:8; Gal. 3:2, 5; Rom. 10:17). Stritte i mot og forherde våre hjerter så ånden ikke får virke i oss er derimot noe vi er i stand til... 1
Heisann1234 Skrevet 31. mars 2018 #11 Skrevet 31. mars 2018 Jeg tror på en gud, men ikke slik det er definert av religioner. Tror ikke at det er så enkelt som at gud avgjør om du skal til himmel eller helvete basert på dine handlinger. Det høres bare altfor enkelt og barnefortelling aktig ut.
den1m Skrevet 31. mars 2018 #12 Skrevet 31. mars 2018 4 minutter siden, Heisann1234 skrev: Jeg tror på en gud, men ikke slik det er definert av religioner. Tror ikke at det er så enkelt som at gud avgjør om du skal til himmel eller helvete basert på dine handlinger. Det høres bare altfor enkelt og barnefortelling aktig ut. Problemet med det er at da sier du noen er bedre enn andre. En heroinmissbruker som bor på gata pga at personen ble mentalt ødelagt av sexuelt missbruk eller mobbing som liten og såvidt har råd til mat er dårligere enn en vakker milliardærarving fra Bærum som gir 20% av inntektene sine til "redd barna". Så er gjerninger virkelig det som avgjør hvor du står? Men begge føler hat og misunnelse, begge sladrer ondskapsfult om noen de kjenner, og begge har derfor den samme ondskapen i seg som er det som virkelig skiller oss fra Gud. Og hvor mye må du gjøre her på jorda for å score nok brownie points hos Gud til å fortjene evig liv? Er 50% av inntektene dine til redd barna nok? 90%? Vi snakker om en evighet her, uendelig. Historen om jødene og Gud er ganske klar. Gud satte opp noen klare lover som messias holdt, en lydighet som langt overgikk Adams ulydighet som skilte menneske og Gud. Og der en manns ulydighet skilte Gud og menneske, forente en manns lydighet Gud og menneske. Forkaster du Jesus, sier du implisitt at din rettferdighet er bedre enn Guds sønn. Tar vi imot Jesus, inrømmer vi at vi har feilet mht å leve opp til den standarden Gud har satt, og får nåde. Ikke fordi vi er så flinke at vi har noe å skryte av. Så kristendommen sier at ALLE er skyldige foran Gud.
Heisann1234 Skrevet 31. mars 2018 #13 Skrevet 31. mars 2018 25 minutter siden, den1m skrev: Problemet med det er at da sier du noen er bedre enn andre. En heroinmissbruker som bor på gata pga at personen ble mentalt ødelagt av sexuelt missbruk eller mobbing som liten og såvidt har råd til mat er dårligere enn en vakker milliardærarving fra Bærum som gir 20% av inntektene sine til "redd barna". Så er gjerninger virkelig det som avgjør hvor du står? Men begge føler hat og misunnelse, begge sladrer ondskapsfult om noen de kjenner, og begge har derfor den samme ondskapen i seg som er det som virkelig skiller oss fra Gud. Og hvor mye må du gjøre her på jorda for å score nok brownie points hos Gud til å fortjene evig liv? Er 50% av inntektene dine til redd barna nok? 90%? Vi snakker om en evighet her, uendelig. Historen om jødene og Gud er ganske klar. Gud satte opp noen klare lover som messias holdt, en lydighet som langt overgikk Adams ulydighet som skilte menneske og Gud. Og der en manns ulydighet skilte Gud og menneske, forente en manns lydighet Gud og menneske. Forkaster du Jesus, sier du implisitt at din rettferdighet er bedre enn Guds sønn. Tar vi imot Jesus, inrømmer vi at vi har feilet mht å leve opp til den standarden Gud har satt, og får nåde. Ikke fordi vi er så flinke at vi har noe å skryte av. Så kristendommen sier at ALLE er skyldige foran Gud. De første avsnittene er jo grunnen til at jeg ikke tror på religioners framstilling av gud, himmel og helvete. Det blir altfor simpelt.
den1m Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 2 minutter siden, Heisann1234 skrev: De første avsnittene er jo grunnen til at jeg ikke tror på religioners framstilling av gud, himmel og helvete. Det blir altfor simpelt. ...men så sporer du av? Greia er at vår iboende ondskap gjør at vi egentlig fortjener å dømmes for det. Hvis du er ærlig med deg selv, sånn jeg er, hvor mange ganger opp igjennom ditt liv har du følt hat, sladret eller fortalt en løgn? Alt dette her gjør oss urene for Gud, men Gud gir NÅDE, som er det Jesus ga oss. Det er Guds kjærlighet og pga det nåde som frelser oss, og det er ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til. Men noen måtte ta straffa for oss og bli opphøyd til Messias, for du blir ikke Guds barn uten videre. Og et eller annet sted ender du opp når du dør. Lever du uten Gud, og du tenker på dette her over en tidsperiode som er evig, så kommer du til å ende opp som satan, fordi hjertet vårt drar oss ned i avgrunn (selvopplevd).
omarel Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 (endret) På 30.3.2018 den 19.25, AnonymBruker skrev: Spørsmålet sier sitt. Jeg tror det finnes en Gud, men ingen religion! Hva mener dere? Anonymkode: c7953...7d4 Å tro på at Gud finne betyr at sjelen din har svart på Guds manifisteing på Hans eksisten gjennom skaperverket. Da er du i prinsippet muslim ved du hengir deg til Han i viten og bevitnelse. Du er da ikke muslim i religion. I en hadith så Sier Guds sendebud at alle som er født er født med fitra. Det vil si naturlig tro på Guds eksistens som En Skaper. Så sa han at det er foreldrene som gjør barnet til jøde, kristen eller muslim osv. I et vers i Koranen så sier Gud at da Han skapte Adam tok Han alle Hans æt fra hans rygg og sa til dem, er ikke Jeg Deres Herre? Og vi svarte, ja vår Herre. Det er denne bevitnelsen som er iboende hos alle mennesker og som du stadfester med ord og viten. Endret 31. mars 2018 av omarel 1
waco Skrevet 31. mars 2018 #16 Skrevet 31. mars 2018 18 timer siden, Daniel123 skrev: Ja, det er fullt mulig å tro på en Gud som har skapt hele verden og virkeligheten, samtidig som en avviser alle religioner. Det er en religion å tro på en Gud.
waco Skrevet 31. mars 2018 #17 Skrevet 31. mars 2018 2 timer siden, den1m skrev: ...men så sporer du av? Greia er at vår iboende ondskap gjør at vi egentlig fortjener å dømmes for det. Hvis du er ærlig med deg selv, sånn jeg er, hvor mange ganger opp igjennom ditt liv har du følt hat, sladret eller fortalt en løgn? Alt dette her gjør oss urene for Gud, men Gud gir NÅDE, som er det Jesus ga oss. Det er Guds kjærlighet og pga det nåde som frelser oss, og det er ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til. Men noen måtte ta straffa for oss og bli opphøyd til Messias, for du blir ikke Guds barn uten videre. Og et eller annet sted ender du opp når du dør. Lever du uten Gud, og du tenker på dette her over en tidsperiode som er evig, så kommer du til å ende opp som satan, fordi hjertet vårt drar oss ned i avgrunn (selvopplevd). Ulempen med å være religiøs er at man blir så straffelysten.
Gjøksuppe Skrevet 31. mars 2018 #18 Skrevet 31. mars 2018 12 minutter siden, waco skrev: Det er en religion å tro på en Gud. Religion er handling, tro alene gjør ikke religion ut av intet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #19 Skrevet 31. mars 2018 5 hours ago, linsejesus said: Men de fleste kristne tror vel at man må bestemme seg for å tro/følge Jesus/omvende seg. Uansett tror jeg denne definisjonen av religion stort sett brukes av kristne som ønsker å poengtere at frelsen er ved tro, ikke gjerninger, som jo er noe av det som skiller kristendom fra de fleste andre religioner. Men i praksis stemmer det sjelden, det er ikke ofte jeg ser kristne som tror dette 100%. Frelse ved tro alene er luthersk teologi. Det er en forsvinnende liten del av kristendommen. Anonymkode: 08a88...1bd
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #20 Skrevet 31. mars 2018 16 minutter siden, waco said: Ulempen med å være religiøs er at man blir så straffelysten. Kan ikke du slutte å trekke inn dette i absolutt alle tråder du deltar i? Anonymkode: 08a88...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå