Gå til innhold

Asperger og det å bli behandlet som et barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Asperger og har mange ganger følt at jeg har blitt behandlet som et barn av de som kjenner meg, vet at jeg har det.  Og jeg blir snakket til som jeg er et barn.

Får ofte høre, jeg kan hjelpe deg med det jeg, det er litt for vanskelig så jeg må hjelpe deg, om enkle ting som jeg fint klarer selv. Du får ha med deg noen når du går og handler som kan hjelpe deg for det er jo så mye å holde styr på. Skal du være med på det, det er vel ikke så lurt, du bør ha med deg noen altså. Og mange andre ting. Og foreldrene mine har ofte sagt, du kan ikke det du vettu for du har Asperger, du klarer ikke det for du har Asperger osv... det er veldig sårt.  Har ikke akkurat blitt behandlet som en normal selv om jeg er selvstendig og klarer mye selv. Jeg bor alene også. Flere med Asperger som har det sånn?

Anonymkode: b1e0b...236

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

på generellt grunnlag så synes jeg at alle mennesker skal behandles med respekt.

Du kan lese disse interessante artiklene:

https://karlamclaren.com/2015/02/02/autism-empathy-and-the-mind-blindness-of-everyday-people/

jeg postet dette på et engelsk forum, poster det her også for å spre opplysninger.

from the book "Autism as context blindness" author: Peter Vermeulen
If you want to read this book, its on amazon and Peter Vermeulen is on twitter and youtube.

quote from page 21:
"I argue that people with autism do have a theory of mind but that their social cognitive abilities are not activated by the more basic subcognitive processes that activate them in people without autism"

page 318:
"Context blindness is a deficit in the ability to use context spontaneously and subconsciously to determine meanings"

page 334-335:
"However, there does seem to be a positive correlation between context sensitivity and age in people with autism. Context sensitivity seems to improve with age, but it remains unclear to what extent there is improvement and whether there is a difference compared to the progress made in neutotypical development."

page 360:
"But the news is not all bad. The result is what counts; not the method used the get there. So here comes the good news. Various studies have shown that people with autism can, to a certain degree, take context into consideration, especially when you push their context button. They still do not do it spontaneously, but the end result appears to be fairly good - in these studies the individuals with autism performed as well as those without autism."

People with asperger struggle with something called "executive function", maybe not every aspect of this but at least some. They need professional help to create more connections in the brain... from the wikipedia article about neuroplasticity: "Neuroplasticity, also known as brain plasticity or neural plasticity, is an umbrella term that describes lasting change to the brain throughout an individual's life course"

Applied Behavioral Analysts(kognitiv atferdsterapi) (ABA) enthusiasts have been trying to get rid of Autism by rewiring the brain since the mid 1960's. In some cases they have been successful and at least alleviated the symptoms.

Google:
Noen blir nesten helt kvitt symptomene på Asperger

Anonymkode: 177be...2c3

AnonymBruker
Skrevet

det kan godt være at tenåringsperioden(rent psykologisk)varer lenger for dem som har asperger.

Anecdotally, people with AS in general are supposed to operate at about 2/3 their chronological age.

use google translate on this please: https://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

https://forskning.no/content/medfolelse-kan-trenes-opp

https://forskning.no/content/meditasjon-endret-genene

https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Deficits can occur in people with autism spectrum disorders, schizophrenia, attention deficit hyperactivity disorder,[2] cocaine addiction,[3] and brain damage suffered from alcohol’s neurotoxicity.[4

interesting quote from Simon Baron Cohens book “Autism and asperger syndrome. the facts”
https://www.amazon.co.uk/Autism-Asperge … +the+facts
page 61: “A final limitation of the mindblindness theory is that a range of clinical conditions show forms of mindblindness(such as patients with schizofrenia, or narcissistic and borderline personality disorders, and children with conduct disorder), so this may not be specific to autism and asperger syndrome.”

AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2018 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har Asperger og har mange ganger følt at jeg har blitt behandlet som et barn av de som kjenner meg, vet at jeg har det.  Og jeg blir snakket til som jeg er et barn.

Får ofte høre, jeg kan hjelpe deg med det jeg, det er litt for vanskelig så jeg må hjelpe deg, om enkle ting som jeg fint klarer selv. Du får ha med deg noen når du går og handler som kan hjelpe deg for det er jo så mye å holde styr på. Skal du være med på det, det er vel ikke så lurt, du bør ha med deg noen altså. Og mange andre ting. Og foreldrene mine har ofte sagt, du kan ikke det du vettu for du har Asperger, du klarer ikke det for du har Asperger osv... det er veldig sårt.  Har ikke akkurat blitt behandlet som en normal selv om jeg er selvstendig og klarer mye selv. Jeg bor alene også. Flere med Asperger som har det sånn?

Motsatt. Jeg fikk diagnosen sent og har desverre blitt møtt med mye kritikk fordi jeg ble ikke forstått. Det er bel bare å si det rett ut at de ikke trenger å behandle deg som et barn og at du greier det selv. 

Anonymkode: 76b76...dc4

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever ikke å bli behandlet som er barn. Mitt problem med Asperger er heller det motsatte, jeg blir overvurdert og folk tror ofte jeg klarer mer enn jeg faktisk klarer.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Perelandra skrev:

Jeg opplever ikke å bli behandlet som er barn. Mitt problem med Asperger er heller det motsatte, jeg blir overvurdert og folk tror ofte jeg klarer mer enn jeg faktisk klarer.

Samme her. Jeg blir sett på som normal, bare litt sårbar. Jeg har fått tøff behandling fra nav hele veien. Får høre fra saksbehandler at det er viktig å gi et godt inntrykk. Hun er yngre enn meg. Akkurat som om jeg ikke vet det fra før av? Jeg fikk diagnosen høsten 2017. Jeg er godt voksen nå. Livet har klusset seg til. Har gitt opp det meste. Kunne ønske jeg hadde fått den før. 

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg som et barn, og verden forventer at jeg skal være voksen, men det går bare ikke, vet ikke hvorfor

Anonymkode: 5245f...56e

AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2018 den 18.54, AnonymBruker skrev:

I dag slår folk om seg med all verdens diagnoser og lidelser alt fra sosial angst til bokstavdiagnoser. Da kan man nesten ikke forvente at andre skal forholde seg til dem som om de er normale og kan klare ting selv. 

Vis hva du kan og gjør ditt beste samtidig som du viser at alderen din og ferdighetene dine er bedre enn hva enkelte tror. Det er måten å komme over å bli behandlet som et barn, nemlig å vise at du ikke er et barn. 

Anonymkode: ac032...73a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg blir sett på som normal, bare litt sårbar. Jeg har fått tøff behandling fra nav hele veien. Får høre fra saksbehandler at det er viktig å gi et godt inntrykk. Hun er yngre enn meg. Akkurat som om jeg ikke vet det fra før av? Jeg fikk diagnosen høsten 2017. Jeg er godt voksen nå. Livet har klusset seg til. Har gitt opp det meste. Kunne ønske jeg hadde fått den før. 

Jeg fikk også diagnosen i godt voksen alder. Det skjedde i 2009, da var jeg 38 år gammel.

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

quote from page 21:
"I argue that people with autism do have a theory of mind but that their social cognitive abilities are not activated by the more basic subcognitive processes that activate them in people without autism"

Dette ville gitt mening. Jeg kan forstå mennesker relativt bra, men jeg har ingen impulser til å reagere på forståelsen. Om noen er triste kan jeg forstå hvorfor og hva det betyr, men jeg har ingen impulser eller instinkter til å trøste personen eller regaere ved å klemme den osv. Det må jeg tvinge meg selv til å gjøre fordi jeg vet kognitivt at det er det den andre personen trenger og at det er det man gjør i en slik situasjon. (Kommer selvsagt an på individet og situasjonen, da, noen vil bare stikke av og være alene når de er triste)

Anonymkode: 42e58...8cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...