AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Skrevet 30. mars 2018 En veninne av meg kjeftet på barnet sitt for en liten filleting her en dag. Barnet kjeftet tilbake på henne, da sa hun, du kjefter ikke på meg, jeg er voksen og du skal respektere meg! Barnet sa, men du kjeftet jo på meg, men det blir noe annet ropte hun! Må innrømme at jeg forsto barnet veldig godt, det er vondt å bli kjeftet på og man får lyst til å ta igjen. Jeg fikk mye kjeft som barn selv for alt og ingenting, og jeg prøver så langt det går å unngå å kjefte på barna mine. Og hvorfor er det bare barn som skal respektere voksne liksom? Barn fortjener også respekt. Sikkert forskjellige meninger om dette. Hva mener du? Anonymkode: 96171...9c7 8
Gjest The ceiling lamp Skrevet 30. mars 2018 #2 Skrevet 30. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En veninne av meg kjeftet på barnet sitt for en liten filleting her en dag. Barnet kjeftet tilbake på henne, da sa hun, du kjefter ikke på meg, jeg er voksen og du skal respektere meg! Barnet sa, men du kjeftet jo på meg, men det blir noe annet ropte hun! Må innrømme at jeg forsto barnet veldig godt, det er vondt å bli kjeftet på og man får lyst til å ta igjen. Jeg fikk mye kjeft som barn selv for alt og ingenting, og jeg prøver så langt det går å unngå å kjefte på barna mine. Og hvorfor er det bare barn som skal respektere voksne liksom? Barn fortjener også respekt. Sikkert forskjellige meninger om dette. Hva mener du? Anonymkode: 96171...9c7 Kjefting er vel ikke en ting som gjør at noen fortjener respekt tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Skrevet 30. mars 2018 Hva skiller kjefting fra tilsnakk eller irettesettelse? Har dere noen konkrete eksempler? Anonymkode: 003ed...336 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #4 Skrevet 30. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skiller kjefting fra tilsnakk eller irettesettelse? Har dere noen konkrete eksempler? Anonymkode: 003ed...336 Når man skriker til noen rett opp i trynet så er det jo kjefting. Anonymkode: 96171...9c7 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #5 Skrevet 30. mars 2018 De tar vel etter foreldrene... Anonymkode: 75cb0...f25 3
SoWhat? Skrevet 30. mars 2018 #6 Skrevet 30. mars 2018 Jeg er ikke for kjefting. At en blir streng og irettesetter er så klart nødvendig. Men barn kan ikke bare ta seg friheten å "ta igjen" som voksne. Det er de som skal bli oppdratt og ikke omvendt. Barn kan bare ikke regjere som de vil heller. 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #7 Skrevet 30. mars 2018 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg er ikke for kjefting. At en blir streng og irettesetter er så klart nødvendig. Men barn kan ikke bare ta seg friheten å "ta igjen" som voksne. Det er de som skal bli oppdratt og ikke omvendt. Barn kan bare ikke regjere som de vil heller. Enig i det. Men jeg mener også at voksne skal respektere barn, og respektere følelsene deres. Ikke bare kjefte på dem fordi de mener de har rett til det siden de er voksne og kan gjøre som de vil, det blir feil. Anonymkode: 96171...9c7 7
SoWhat? Skrevet 30. mars 2018 #8 Skrevet 30. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i det. Men jeg mener også at voksne skal respektere barn, og respektere følelsene deres. Ikke bare kjefte på dem fordi de mener de har rett til det siden de er voksne og kan gjøre som de vil, det blir feil. Anonymkode: 96171...9c7 Det er jo veldig situasjonsbetinget da. Hva barnet har gjort og sagt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #9 Skrevet 30. mars 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man skriker til noen rett opp i trynet så er det jo kjefting. Anonymkode: 96171...9c7 Når man blir sint for noe er det lett å heve stemmen, vil du si at det da er kjefting? Og at om man hever stemmen til et barn er det rett og rimelig at barnet hever stemmen tilbake? Anonymkode: 003ed...336 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Skrevet 30. mars 2018 Kjefting må være den minst effektive måten å kommunisere og oppdra på, likevel gjør vi det fortsatt til stadighet. Anonymkode: edf3a...58b 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #11 Skrevet 30. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjefting må være den minst effektive måten å kommunisere og oppdra på, likevel gjør vi det fortsatt til stadighet. Anonymkode: edf3a...58b Mulig det er fordi vi er mennesker med følelser? Fornuften er vel som oftest tilstede og korrigerer, men noen ganger renner det bare over. Det gjør det for barna og det gjør det for voksne. Anonymkode: 003ed...336 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #12 Skrevet 30. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig det er fordi vi er mennesker med følelser? Fornuften er vel som oftest tilstede og korrigerer, men noen ganger renner det bare over. Det gjør det for barna og det gjør det for voksne. Anonymkode: 003ed...336 Da kan man i hvert fall ikke forvente mer av barna enn av oss selv. Anonymkode: edf3a...58b 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #13 Skrevet 30. mars 2018 Kjefting er patetisk måte å oppdra barn på. Ekstremt lite produktivt også. (20+ år som lærer på ungdomstrinnet). Anonymkode: 1a934...cb5 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #14 Skrevet 30. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan man i hvert fall ikke forvente mer av barna enn av oss selv. Anonymkode: edf3a...58b Nei, er det vanlig å gjøre det? Anonymkode: 003ed...336
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #15 Skrevet 30. mars 2018 Just now, AnonymBruker said: Nei, er det vanlig å gjøre det? Anonymkode: 003ed...336 Vil tro det er en del foreldre som ikke aksepterer at barna kjefter tilbake på dem. Anonymkode: edf3a...58b 1
jabx Skrevet 30. mars 2018 #16 Skrevet 30. mars 2018 52 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg er ikke for kjefting. At en blir streng og irettesetter er så klart nødvendig. Men barn kan ikke bare ta seg friheten å "ta igjen" som voksne. Det er de som skal bli oppdratt og ikke omvendt. Barn kan bare ikke regjere som de vil heller. Hva annet kan barnet gjøre enn å "ta igjen som voksne"? Det er jo de voksne som viser barna hvordan de skal oppføre seg og takle ulike situasjoner. Når den voksne kjefter og smeller så lærer det barnet til å kjefte og smelle også. Du kan ikke legge ansvaret over på barnet. Barnet lærer av den voksne. Hvis barnet "tar igjen" så er det fordi den voksne har lagt opp til det. Det nytter ikke å si til barnet "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør". 6
jabx Skrevet 30. mars 2018 #17 Skrevet 30. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro det er en del foreldre som ikke aksepterer at barna kjefter tilbake på dem. Anonymkode: edf3a...58b Så de forventer mer av barna sine enn av seg selv? Patetisk. 3
tussi680 Skrevet 30. mars 2018 #18 Skrevet 30. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En veninne av meg kjeftet på barnet sitt for en liten filleting her en dag. Barnet kjeftet tilbake på henne, da sa hun, du kjefter ikke på meg, jeg er voksen og du skal respektere meg! Barnet sa, men du kjeftet jo på meg, men det blir noe annet ropte hun! Må innrømme at jeg forsto barnet veldig godt, det er vondt å bli kjeftet på og man får lyst til å ta igjen. Jeg fikk mye kjeft som barn selv for alt og ingenting, og jeg prøver så langt det går å unngå å kjefte på barna mine. Og hvorfor er det bare barn som skal respektere voksne liksom? Barn fortjener også respekt. Sikkert forskjellige meninger om dette. Hva mener du? Anonymkode: 96171...9c7 Denne har vi vært borti noen og enhver av oss. jeg henger meg på den at ikke ungen skal kjefte tilbake fordi om hun godtar det, blir det vanskeligheter når barnet blir eldre. Men å kjefte i det uendelige har ingenting for seg da er du dømt til å få problemer. Må bli noe i midt i mellom.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #19 Skrevet 30. mars 2018 Hvis et barn hadde svart slik. Hadde jeg fjernet et priveligeum. Ikke barne-tv i dag eller noe annet. Helt tim vedkommenze slutter med å svare slik på en irettesettelse. Anonymkode: 988ca...70a 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #20 Skrevet 30. mars 2018 Kjefting fører ingen steder. Om oppførselen forbedres etter kjeft, så er det fordi barnet blir redd og i verste fall utvikler frykt for kjefting som blir med resten av livet. OM det skulle skjedd, hadde jeg nok begynt å le litt. Anonymkode: 4fd6d...f94 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå